N Nerre skrev:
Att ha en extrabil stående fungerar väl bra för de som bor i villa med egen parkering. Men det blir ju dubbla ägandekostnader.
Absolut. Det är en extra kostnad. För mig motiveras den av att vi stundtals har nytta av två bilar men att extrabilen inte går många mil per år...
N Nerre skrev:
Frågan handlade om de som är lyriska över att elbilen har adaptiv farthållare, och jag frågade vad som är (underförstådd, den stora) skillnaden (i körupplevelse) mellan:
a) En bränslebil med automatlåda och adaptiv farthållare
b) En elbil med adaptiv farthållare
På motorväg i jämn fart så är skillnaden inte märkbar.
I lågfart är en elbil mycket rappare. Vid tex ivägkörning i backe och finmanövrering är responsen direkt och otroligt "fin". Även kökörning så har fossilbilar jag kört haft ryckningar eller att drivlinan "glappar vid tip-in /tip-out, elbilar har silkeslen kökörning och start. Inga ryck. Inte heller någon vibration vid stillastående. Jag har haft manuella bilar (som är bra jobbiga i kökörning), automat med converter samt DSG (robotlåda) - alla har varit mycket sämre än elbilen. Tex ivägkörning i backe på halt underlag så har elbilen en mycket bättre funktion - DSG var helt omöjligt då hillhold låste bakhjulen och sen ska bilens ganska oexakta dragläge först börja dra innan den släpper bromsen - sen var märkligt nog den passat hybrid jag hade inte lika bra som rena elbilar av någon anledning (ja, jag vet att de som kör 4wd säger att det är överlägset, men jag har alltid haft drivning på bara en axel så det är det jag jämför med, även på elbil).

Man kan dessutom med gott samvete sitta en timme på vintern med full värme och vänta / jobba i bilen utanför ett dagis eller sjukhus luftintag. Dessa egenskaper är inget jag "behöver", men det är klara fördelar med en elbil.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Frågan handlade om de som är lyriska över att elbilen har adaptiv farthållare, och jag frågade vad som är (underförstådd, den stora) skillnaden (i körupplevelse) mellan:
a) En bränslebil med automatlåda och adaptiv farthållare
b) En elbil med adaptiv farthållare
Det blir tydligare om du länkar till inlägget i fråga. Om någon hävdat att adaptiv farthållare fungerar olika på elbilar och förbränningsmotorbilar, varför inte bara släppa det? Du vet ju att det inte är någon skillnad. Men det finns andra skillnader i körupplevelsen. Och dessa har du fått en redogörelse för.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Man kan dessutom med gott samvete sitta en timme på vintern med full värme och vänta / jobba i bilen utanför ett dagis eller sjukhus luftintag.
Fantastiskt argument. 😉
 
J JohanLun skrev:
Man kan dessutom med gott samvete sitta en timme på vintern med full värme och vänta / jobba i bilen utanför ett dagis eller sjukhus luftintag. Dessa egenskaper är inget jag "behöver", men det är klara fördelar med en elbil.
Just de att sitta utanför ett dagis i en timme och jobba? Förstår inte vad du menar med det, innan du hämtar din unge? Då skall du nog inte sätta dig där. Och har du ingen unge så ska du absolut inte sitta där i en timme.
 
  • Haha
  • Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
D
R Rkarlsson skrev:
Just de att sitta utanför ett dagis i en timme och jobba? Förstår inte vad du menar med det, innan du hämtar din unge? Då skall du nog inte sätta dig där. Och har du ingen unge så ska du absolut inte sitta där i en timme.
Man kan raljera om formuleringar men just det att kunna vänta i bilen, är något vi uppskattar, det ändrar ens vanor litegrann, säkert inte lika för alla men vi uppskattar det.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Man kan raljera om formuleringar men just det att kunna vänta i bilen, är något vi uppskattar, det ändrar ens vanor litegrann, säkert inte lika för alla men vi uppskattar det.
Formuleringen att sitta utanför ett dagis var mysko ja. Man kan fördomsfullt ta det som en människa som fluktar utanför dagis.

Har sett folk sitta i sina bilar utanför sportcentret, fördomsfullt anser jag att de är jättekonstiga då det finns helt tysta ställen inne på sportcentret och arbeta på. Så spar de istället på batteriet :)
 
D djac skrev:
att kunna vänta i bilen, är något vi uppskattar
Varför vill man det?
 
D
R Rkarlsson skrev:
Formuleringen att sitta utanför ett dagis var mysko ja. Man kan fördomsfullt ta det som en människa som fluktar utanför dagis.

Har sett folk sitta i sina bilar utanför sportcentret, fördomsfullt anser jag att de är jättekonstiga då det finns helt tysta ställen inne på sportcentret och arbeta på. Så spar de istället på batteriet :)
Man kan ju använda funktionen på lite olika sätt, jag uppskattar "hold", dvs man kan be bilen hålla sig varm medan man gör ett ärende men även att kunna ha värmen på tex om man ska hämta någon och vill vara i god tid. Jag kan också personligen föredra att sitta kvar och tex ta ett samtal med någon annan gör ett kort ärende.

Hut man använder det beror såklart mycket på omständigheterna och vilka situationer som uppstår men det är ju svårt att vända det till en nackdel iaf :)
 
Är ingen nackdel utan funktion som jag har som krav, har liknande idag med "behåll klimatkomfort", dvs restvärme från motor och sedan finns parkeringsvärmare.
 
D
A AndersS skrev:
Är ingen nackdel utan funktion som jag har som krav, har liknande idag med "behåll klimatkomfort", dvs restvärme från motor och sedan finns parkeringsvärmare.
Japp, jag hade också restvärme tidigare, så det går absolut att få till även i ICE, om än inte lika effektivt och elegant som i elbil.
 
D djac skrev:
Japp, jag hade också restvärme tidigare, så det går absolut att få till även i ICE, om än inte lika effektivt och elegant som i elbil.
Men om jag istället trycker på touch för "parkeringsvärmare".
Hur skiljer det med elbil?
 
D
A AndersS skrev:
Men om jag istället trycker på touch för "parkeringsvärmare".
Hur skiljer det med elbil?
Inte mycket antar jag, kanske lite buller och avgaser, sen är ju batteriet lite begränsat i en ICE-bil?

En elbil är väldigt effektiv när man bara ska ha kupevärme.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Stockholm - Åre utan paus, känns lockande
Det har jag åkt många gånger, vi åkte alltid sent på kvällen, barnen och hon bredvid somnade efter 5 minuter, sen var det bara stå på tills man var hemma.
Tyvärr sinkades alltid resan av att man behövde stanna o tanka, det fanns inga bilar med 68 mils räckvidd i god fart på den tiden.
 
richardtenggren
Isakare Isakare skrev:
Det har jag åkt många gånger, vi åkte alltid sent på kvällen, barnen och hon bredvid somnade efter 5 minuter, sen var det bara stå på tills man var hemma.
Tyvärr sinkades alltid resan av att man behövde stanna o tanka, det fanns inga bilar med 68 mils räckvidd i god fart på den tiden.
Audi körde väl 80 l på större delen av 80-90-talet, borde väl räckt väl? 😊
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Audi körde väl 80 l på större delen av 80-90-talet, borde väl räckt väl? 😊
Audi 5an var för trött för min smak, 4an var inte ens tänkbar, V6an tömde tanken fortare än kvickt, 5an med turbo ännu fortare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.