1 417 608 läst · 23 511 svar
1418k läst
23,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Absolut. Det är en extra kostnad. För mig motiveras den av att vi stundtals har nytta av två bilar men att extrabilen inte går många mil per år...N Nerre skrev:
På motorväg i jämn fart så är skillnaden inte märkbar.N Nerre skrev:
I lågfart är en elbil mycket rappare. Vid tex ivägkörning i backe och finmanövrering är responsen direkt och otroligt "fin". Även kökörning så har fossilbilar jag kört haft ryckningar eller att drivlinan "glappar vid tip-in /tip-out, elbilar har silkeslen kökörning och start. Inga ryck. Inte heller någon vibration vid stillastående. Jag har haft manuella bilar (som är bra jobbiga i kökörning), automat med converter samt DSG (robotlåda) - alla har varit mycket sämre än elbilen. Tex ivägkörning i backe på halt underlag så har elbilen en mycket bättre funktion - DSG var helt omöjligt då hillhold låste bakhjulen och sen ska bilens ganska oexakta dragläge först börja dra innan den släpper bromsen - sen var märkligt nog den passat hybrid jag hade inte lika bra som rena elbilar av någon anledning (ja, jag vet att de som kör 4wd säger att det är överlägset, men jag har alltid haft drivning på bara en axel så det är det jag jämför med, även på elbil).
Man kan dessutom med gott samvete sitta en timme på vintern med full värme och vänta / jobba i bilen utanför ett dagis eller sjukhus luftintag. Dessa egenskaper är inget jag "behöver", men det är klara fördelar med en elbil.
Det blir tydligare om du länkar till inlägget i fråga. Om någon hävdat att adaptiv farthållare fungerar olika på elbilar och förbränningsmotorbilar, varför inte bara släppa det? Du vet ju att det inte är någon skillnad. Men det finns andra skillnader i körupplevelsen. Och dessa har du fått en redogörelse för.N Nerre skrev:
Just de att sitta utanför ett dagis i en timme och jobba? Förstår inte vad du menar med det, innan du hämtar din unge? Då skall du nog inte sätta dig där. Och har du ingen unge så ska du absolut inte sitta där i en timme.J JohanLun skrev:
Man kan raljera om formuleringar men just det att kunna vänta i bilen, är något vi uppskattar, det ändrar ens vanor litegrann, säkert inte lika för alla men vi uppskattar det.R Rkarlsson skrev:
Formuleringen att sitta utanför ett dagis var mysko ja. Man kan fördomsfullt ta det som en människa som fluktar utanför dagis.D djac skrev:
Har sett folk sitta i sina bilar utanför sportcentret, fördomsfullt anser jag att de är jättekonstiga då det finns helt tysta ställen inne på sportcentret och arbeta på. Så spar de istället på batteriet
Man kan ju använda funktionen på lite olika sätt, jag uppskattar "hold", dvs man kan be bilen hålla sig varm medan man gör ett ärende men även att kunna ha värmen på tex om man ska hämta någon och vill vara i god tid. Jag kan också personligen föredra att sitta kvar och tex ta ett samtal med någon annan gör ett kort ärende.R Rkarlsson skrev:Formuleringen att sitta utanför ett dagis var mysko ja. Man kan fördomsfullt ta det som en människa som fluktar utanför dagis.
Har sett folk sitta i sina bilar utanför sportcentret, fördomsfullt anser jag att de är jättekonstiga då det finns helt tysta ställen inne på sportcentret och arbeta på. Så spar de istället på batteriet
Hut man använder det beror såklart mycket på omständigheterna och vilka situationer som uppstår men det är ju svårt att vända det till en nackdel iaf
Japp, jag hade också restvärme tidigare, så det går absolut att få till även i ICE, om än inte lika effektivt och elegant som i elbil.A AndersS skrev:
Det har jag åkt många gånger, vi åkte alltid sent på kvällen, barnen och hon bredvid somnade efter 5 minuter, sen var det bara stå på tills man var hemma.Johannes Carlsson skrev:
Tyvärr sinkades alltid resan av att man behövde stanna o tanka, det fanns inga bilar med 68 mils räckvidd i god fart på den tiden.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 518 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 518 inlägg
Audi körde väl 80 l på större delen av 80-90-talet, borde väl räckt väl? 😊Isakare skrev: