Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De flesta långkörare räknar nog inte i mil utan timmar, innan det är läge för en paus. Själv stannar jag efter ca 2-2 1/2 timme och skulle även göra det med elbil.
Och även syftet med resan, är det enstaka "nöjestripp" eller enstaka resa privat. Eller är det resor i arbetet, veckopendling, etc.
Och vi är även olika som personer och fysik. Så det jag tycker fungerar utmärkt kan för någon annan ses som omöjligt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De flesta långkörare räknar nog inte i mil utan timmar, innan det är läge för en paus. Själv stannar jag efter ca 2-2 1/2 timme och skulle även göra det med elbil.
Håller med. Mitt problem är att i 140 så räcker inte batteriet i 2,5 timmar. (Det blir mer än 300 km, ladda från 10 till 80 procent, dvs utnyttja 70 procent av batteriet/räckvidden)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Stockholm - Åre utan paus, känns lockande
Drygt 60 mil. Inga konstigheter. Kanske kan vara det vid sthlmsveckor men lugna veckor så gör en frisk kropp den på ett kick.
 
R Rkarlsson skrev:
Drygt 60 mil. Inga konstigheter. Kanske kan vara det vid sthlmsveckor men lugna veckor så gör en frisk kropp den på ett kick.
Bara 8 timmar i normal trafik, enkel match för en icke inkontinent viking!?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara 8 timmar i normal trafik, enkel match för en icke inkontinent viking!?
7,5 timme.

Inga problem. Drick inte kaffe eller överdrivet med vatten. Behöver du pinka så finns där med all säkerhet en liten ficka nånstans. Bara hala ut och skaka så är du iväg på under minuten.

Vill du bli riktigt osund och är kissig så rådfråga en taxichaufför. De är vana och tränade.

Så var vardagen iallafall för oss som körde serviceresor ;) 13 timmar i ett sträck,och då hann man knappt skaka.
Middag var alltid rullande.

Så med en diesel så behöver du kanske stanna för att pinka en gång sen bör du klara resten utan att stanna.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Även om det är lite Four Yorkshiremen över sådana historier kan jag sympatisera med dem. Klart man vill få välja själv.

Att det sen inte är så mycket man måste avstå för de flesta av oss får sen vägas mot det oberoendet.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
7,5 timme.

Inga problem. Drick inte kaffe eller överdrivet med vatten. Behöver du pinka så finns där med all säkerhet en liten ficka nånstans. Bara hala ut och skaka så är du iväg på under minuten.

Vill du bli riktigt osund och är kissig så rådfråga en taxichaufför. De är vana och tränade.

Så var vardagen iallafall för oss som körde serviceresor ;) 13 timmar i ett sträck,och då hann man knappt skaka.
Middag var alltid rullande.

Så med en diesel så behöver du kanske stanna för att pinka en gång sen bör du klara resten utan att stanna.
Stå still utan att det är kö eller kliva ur bilen räknas som paus. Försöker komma på när jag körde över 5h utan stopp, men det är passkontroller ibland 😉
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Stå still utan att det är kö eller kliva ur bilen räknas som paus. Försöker komma på när jag körde över 5h utan stopp, men det är passkontroller ibland 😉
Inom 5 timmars rent körande från Skåne finns inga passkontroller alls. ;)
 
R Rkarlsson skrev:
7,5 timme.

Inga problem. Drick inte kaffe eller överdrivet med vatten. Behöver du pinka så finns där med all säkerhet en liten ficka nånstans. Bara hala ut och skaka så är du iväg på under minuten.

Vill du bli riktigt osund och är kissig så rådfråga en taxichaufför. De är vana och tränade.

Så var vardagen iallafall för oss som körde serviceresor ;) 13 timmar i ett sträck,och då hann man knappt skaka.
Middag var alltid rullande.

Så med en diesel så behöver du kanske stanna för att pinka en gång sen bör du klara resten utan att stanna.
Är du släkt med Lasse Kongo ? Kateter i bilen?
 
  • Haha
JanneJanne123
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Inom 5 timmars rent körande från Skåne finns inga passkontroller alls. ;)
Det tror du bara. Det finns en anledning till att vi stängde av E22 mellan Sverige och Skåne förra veckan.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Inom 5 timmars rent körande från Skåne finns inga passkontroller alls. ;)
Jådå, i Trelleborg finns det 😉

Men man måste ju stanna för diverse avgifter och... ibland tanka
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är du släkt med Lasse Kongo ? Kateter i bilen?
Nej jag körde taxi utan kollektivavtal. Skita? Fetglöm det på ett 13 timmars pass det får du göra utanför arbetstid.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är du släkt med Lasse Kongo ? Kateter i bilen?
Vafan inte stannar en trucker. Pinkar väl alltid i flaska?

 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jådå, i Trelleborg finns det 😉

Men man måste ju stanna för diverse avgifter och... ibland tanka
Du kan inte köra över vatten. Så det räknas inte alls. Du kan däremot köra tex till Hamburg utan att åka båt. Finns inga passkontroller på den vägen.
 
R Rkarlsson skrev:
Nej jag körde taxi utan kollektivavtal. Skita? Fetglöm det på ett 13 timmars pass det får du göra utanför arbetstid.
Jobbigt, många som har eländiga avtal.
Mathem kissade de i plastbackarna där maten förvaras. Sa jag att jag har slutat beställa mat på mathem? Dessutom körde de som svin i villakvarteren.
En ICA butik i norra sthlm har utkörare som känns mycket mer relaxade, när jag köper hem mat (inte så ofta längre) tar jag det därifrån...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dd1AJq/anstallda-avslojar-snusket-pa-mathem

Men jag känner lite. Om man åker på en privat resa, kan man inte kosta på sig att få stanna för att göra sina behov på en toalett. Måste man pissa i en flaska, snödriva eller skita på sig?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.