J JohanLun skrev:
För mig är det faktumet att just nu är det det val som - vad de flesta säger - är bäst för "klimatet".
Att fortsätta köra sin bränslebil men halvera sitt körande är med stor sannolikhet bättre för klimatet än att skaffa elbil och fortsätta köra lika mycket (eller kanske t.o.m. mer eftersom det "är så billigt att köra").
 
N Nerre skrev:
Ja, men det var inte det jag frågade om. Jag frågade om vad som är skillnaden mellan:
a) En bränslebil med automatlåda och adaptiv farthållare
b) En elbil med adaptiv farthållare
En påtaglig skillnad är drivmedlet.
 
A Avemo skrev:
En påtaglig skillnad är drivmedlet.
Fast det är inte en skillnad som i sig påverkar körupplevelsen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är inte en skillnad som i sig påverkar körupplevelsen.
Ordet körupplevelse fanns inte i inlägget jag citerade.
 
A Avemo skrev:
Ordet körupplevelse fanns inte i inlägget jag citerade.
Nej men om du backar till #20034 så tror jag det var där ungefär som diskussionen startade. Jag frågade:

Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt tycker du en elbil ger skönare resor? För mig är det tämligen likvärdigt och ingen större skillnad med el eller ICE. Olika bilmodeller tycker jag medför större skillnader i "reseskönhet" än vad motortekniken påverkar.
 
N Nerre skrev:
Att fortsätta köra sin bränslebil men halvera sitt körande är med stor sannolikhet bättre för klimatet än att skaffa elbil och fortsätta köra lika mycket (eller kanske t.o.m. mer eftersom det "är så billigt att köra").
Eller att åka pendeltåg eller cykla. Det är ännu bättre. Men man måste vara pragmatisk realist också. Alla kommer inte byta till lådcyklar och odla egna morötter på balkongen. Men jag tror faktiskt nästan alla skulle kunna klara att stanna 2-3 gånger på en 60-milaresa.

Jag har ju valt en mellanvariant. Behålla en fossilbil för viss körning och göra vardagskörning på el.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej men om du backar till #20034 så tror jag det var där ungefär som diskussionen startade. Jag frågade:
Elbilen är "rappare", har mer kontroll och direkt respons.
Man slipper tanka till vardags (stoppa i laddsladden får man förvisso göra, men har man fixat det enkelt för sig tar det mindre än 10 sekunder).
Värmen kommer mycket snabbare.
I övrigt finns inga stora fördelar.
Givetvis finns många nackdelar. Eller fördelar hos "bränslebilen". På det stora hela är båda bilar. Jag håller med om att olika bilmodeller har större skillnader. Icke bilintresserade märker nog minimal skillnad om de ska köra en kortare sträcka.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men jag tror faktiskt nästan alla skulle kunna klara att stanna 2-3 gånger på en 60-milaresa.
Jag tror att nästan alla alltid har stannat 2-3 gånger på en sådan resa. Det är tvånget att stanna ”viss tid/plats” som uppfattas negativt, tror i alla jag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag bara undrar, ni som lovordar One Pedal, har ni haft bilar med automatlåda förut? Jag har liksom aldrig på nåt vis upplevt att det är jobbigt eller svårt att flytta foten mellan gasen och bromsen.

Det blir så konstigt när folk som alltid kört manuell låda och utan farthållare blir lyriska över att elbilen har adaptiv farthållare. Vad är skillnaden mot en bensinbil med automat och adaptiv farthållare?
Svar ja. De handlar inte om att det ena är jobbigt, utan att det andra är underbart.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror att nästan alla alltid har stannat 2-3 gånger på en sådan resa. Det är tvånget att stanna ”viss tid/plats” som uppfattas negativt, tror i alla jag.
När man på 70-talet körde 40-50 mil var man tvungen att stanna minst en gång och rasta, men även tanka på en sådan resa. Senare på 90-talet gjorde jag nästan varje vecka en eller flera resor på 40-50 mil utan stopp. Idag är det sällan jag kör så långt, men med dagens bil klarar jag lätt ett pass på 50 mil de gånger det blir sådana resor om det är bra väg som klarar att köras med "Pilot assist" och farthållaren. Ännu har inte "tvånget" att stanna kommit.😉 Men kan jag komma 40 mil utan att behöva ladda idag så är det Ok, blir lite 70-tals nostalgi😀
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
A AndersS skrev:
När man på 70-talet körde 40-50 mil var man tvungen att stanna minst en gång och rasta, men även tanka på en sådan resa. Senare på 90-talet gjorde jag nästan varje vecka en eller flera resor på 40-50 mil utan stopp. Idag är det sällan jag kör så långt, men med dagens bil klarar jag lätt ett pass på 50 mil de gånger det blir sådana resor om det är bra väg som klarar att köras med "Pilot assist" och farthållaren. Ännu har inte "tvånget" att stanna kommit.😉 Men kan jag komma 40 mil utan att behöva ladda idag så är det Ok, blir lite 70-tals nostalgi😀
Man ska inte underskatta de nostalgiska stoppen! Rastplats Borasjön utanför Laxå 🤩 är så fullt av barndomsminnen att det är ett tvång för barnen att se.😂
 
Mikael_L
Min första bil hade en tank på 45 liter och drog 1lit/mil, så långresor krävde tankstopp, jag körde väl inte så gärna mer än 35 mil innan nästa tankning.

Dock tar ju laddning längre tid än tankning, så det är inte helt jämförbart. Absolut ett minus för elbilen.

Dock tycker jag elbilen ger ett stort plus i andra änden av samma behov (att fylla på bränsle), till vardags behöver jag aldrig åka en liten extra sväng till macken, jag slipper stå och och tanka i -20grader, jag slipper stå och tanka i blåst och regn på tvären osv.

Jag vande mig jäk** snabbt, och tycker nu att det är tragiskt jobbigt att åka och tanka bensinaren, ja t.o.m när det är bra väder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min första bil hade en tank på 45 liter och drog 1lit/mil, så långresor krävde tankstopp, jag körde väl inte så gärna mer än 35 mil innan nästa tankning.

Dock tar ju laddning längre tid än tankning, så det är inte helt jämförbart. Absolut ett minus för elbilen.

Dock tycker jag elbilen ger ett stort plus i andra änden av samma behov (att fylla på bränsle), till vardags behöver jag aldrig åka en liten extra sväng till macken, jag slipper stå och och tanka i -20grader, jag slipper stå och tanka i blåst och regn på tvären osv.

Jag valde mig jäk** snabbt, och tycker nu att det är tragiskt jobbigt att åka och tanka bensinaren, ja t.o.m när det är bra väder.
Har man inte så förbannat bråttom är det kanske inte fel att stanna då och då och ladda. Kanske tillochmed är bra för hälsan och trafiksäkerheten med lite bensträckare, pisspauser och frisk luft 🙌
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Stockholm - Åre utan paus, känns lockande
De flesta långkörare räknar nog inte i mil utan timmar, innan det är läge för en paus. Själv stannar jag efter ca 2-2 1/2 timme och skulle även göra det med elbil.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.