R RogerHql skrev:
Med 73% SOH blir säkert marginalerna ännu mindre. Att mätaren för överlast av batteriet finns beror väl på ett i princip underdimensionerat batteri i förhållande till max motoreffekt på 42 kW. Vid max gaspådrag kommer den väl upp i runt 30 kW...
Men senare varianter har ju större batteripackar och lite effektivare motor.

Angående BMSen håller den förstås koll på dom satta gränserna och den har 4 tempsensorer för det över 100 celler Och den lär väl ha kylfläktar också om det blir för varmt.
Sen stänger den förstås av eller går in i graceful degradation-mode.
Det är väl i princip alltid batteriet som är den begränsande faktorn på elbilar, i mångt och mycket är det ju den faktiska "motorn". (Nej, där är en faktisk elmotor också, men batteriet är en mycket större del av helheten än en bränsletank är på en förbränningsmotor)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nu kan ju de med räckviddsångest också köpa elbil;

[länk]

PS. den kan även dra, riktigt tungt!
Plug-in hybrid då? :p

Lite överdrivet med V6:a kanske men inte alls en dum lösning för applikationen
 
A ajn82 skrev:
Det är väl i princip alltid batteriet som är den begränsande faktorn på elbilar, i mångt och mycket är det ju den faktiska "motorn". (Nej, där är en faktisk elmotor också, men batteriet är en mycket större del av helheten än en bränsletank är på en förbränningsmotor)
Just det. Batteriet är en lite väl tung bränsletank.
Därför är det en bra idé att inte stoppa i ett för stort batteri i bilen...
En modullösning saknas såvitt jag vet? Att kunna klämma in 50 kWh extra om man ska på långresa.
Det vore väl snyggt!

jobbar faktiskt på det...
 
R RogerHql skrev:
Just det. Batteriet är en lite väl tung bränsletank.
Därför är det en bra idé att inte stoppa i ett för stort batteri i bilen...
En modullösning saknas såvitt jag vet? Att kunna klämma in 50 kWh extra om man ska på långresa.
Det vore väl snyggt!

jobbar faktiskt på det...
Det har ju testats i omgångar med varierande framgång. Köp en Nio med battery swap ;)
 
R RogerHql skrev:
Att kunna klämma in 50 kWh extra om man ska på långresa.
Det vore väl snyggt!
Det finns väl redan flera projekt med släpvagn med extra batterier utöver lastutrymmet?
 
S Styrman_jansson skrev:
Har du kollat lastvikten på Teslan? Tror den är 315kg. D.v.s. har du fyra passagerare i bilen så får de inte väga mer än 78,75kg/st och du får inte ha någon last alls med dig... (detta är för övrigt inte unikt för Tesla utan gäller många elbilar.)
Nej. Den är 433 kg för model Y.

När jag åker utomlands i 2 veckor har jag 25 kg med mig.
 
richardtenggren
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Nej. Den är 433 kg för model Y.

När jag åker utomlands i 2 veckor har jag 25 kg med mig.
451 kg* 🤓
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Nej. Den är 433 kg för model Y.

När jag åker utomlands i 2 veckor har jag 25 kg med mig.
Jepp om du läser inläggen efter så har Tesla ändrat detta på nyare modeller.
 
Var och klämde lite på några Enyaq och snackade med säljare igår, De visste inte själva varför deras begagnade bilar var såpass högt prissatta, 500kkr för en 1,5år gammal nästan basutrustad 80, samtidigt så får man en ny 85X för 100k mer som dessutom har mer utrustning...

Hade inte tid att provkörda, ville mest få en känsla av bilen och hur prisläget ser ut.
Snäppet modernare än vår 7.5år gamla passat, bagaget kändes dock påtagligt kortare som vi sagt tidigare 🤔😬
 
engs
13th Marine 13th Marine skrev:
Snäppet modernare än vår 7.5år gamla passat, bagaget kändes dock påtagligt kortare som vi sagt tidigare 🤔😬
Gick från Passat till ID4. Det är betydligt mindre bagage. Fick med nått "bagagepaket" (den var förbeställd av bilhandlaren så gjorde inga egna val) där det kommer med en förhöjning/extra golv för bagaget. Dvs så golvet kommer i höjd med tröskeln.

Den fick jag kasta ur så det blir djupare. Gör ganska mycket, men något besvärligare last i och ur.

Dvs tips på att kanske inte lägga pengar på just den detaljen, dock kanske det var nått som kom med paket för dragkroken, vilket jag måste ha. Kommer inte ihåg.
 
engs engs skrev:
Gick från Passat till ID4. Det är betydligt mindre bagage. Fick med nått "bagagepaket" (den var förbeställd av bilhandlaren så gjorde inga egna val) där det kommer med en förhöjning/extra golv för bagaget. Dvs så golvet kommer i höjd med tröskeln.

Den fick jag kasta ur så det blir djupare. Gör ganska mycket, men något besvärligare last i och ur.

Dvs tips på att kanske inte lägga pengar på just den detaljen, dock kanske det var nått som kom med paket för dragkroken, vilket jag måste ha. Kommer inte ihåg.
Jag lyfte på golvet i en av Enyaqarna, Där låg nog också någon frigolitinsats, men golvet verkade inte plant under där.
 
engs
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag lyfte på golvet i en av Enyaqarna, Där låg nog också någon frigolitinsats, men golvet verkade inte plant under där.
Kollar på offerten nu och ser det heter (hette) "Komfortpaket samt Komfortpaket Plus" Där bl.a. " Variabelt lastgolv i bagageutrymmet" ingick.
Dock var det en del andra bra saker i paketet, eluppvärmd vindruta, ratt och spolarmunstycken etc. Extra USB-portar etc. Mycket i paketet är väl sådant man förväntar sig vara standard på en modern bil. Så får leva med att förvara extragolvet någonstans i 3 år.

Vet inte hur det är på Skodan men på ID4 är lastförskjutningsnätet kasst. Stången hamnar mitt i backspegelns blickfång, i vilket fall i min sittposition. Så man kan missa se i backspegeln om ett fordon bakom t.ex. blinkar för att köra om.
Så lastar man ofta och behöver nätet, testa montera det och känn efter från förarposition.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
engs engs skrev:
Kollar på offerten nu och ser det heter (hette) "Komfortpaket samt Komfortpaket Plus" Där bl.a. " Variabelt lastgolv i bagageutrymmet" ingick.
Dock var det en del andra bra saker i paketet, eluppvärmd vindruta, ratt och spolarmunstycken etc. Extra USB-portar etc. Mycket i paketet är väl sådant man förväntar sig vara standard på en modern bil. Så får leva med att förvara extragolvet någonstans i 3 år.

Vet inte hur det är på Skodan men på ID4 är lastförskjutningsnätet kasst. Stången hamnar mitt i backspegelns blickfång, i vilket fall i min sittposition. Så man kan missa se i backspegeln om ett fordon bakom t.ex. blinkar för att köra om.
Så lastar man ofta och behöver nätet, testa montera det och känn efter från förarposition.
Testa att kolla i innerbackspegeln på en Model Y. Där har dom satt en balk mitt i sikten :p

Finns ju begagnade ID4 Pro Performance (77kWh rwd) för under 400' nu. Enyaq ligger högre i pris än ID4, men Enyaq IV80X verkar billigare än ID4 GTX.

Nya så tycker jag RWD Enyaq 85 ligger riktigt bra i pris mot Model Y RWD. Just för att Enyaq har 77kWh mot 60kWh i Model Y. Enyaq 85x och Model Y LR är ju likvärdig, då kanske Model Y vinner på just bagaget
 
Såg precis att ID6 bara görs för Kina (ID6 är en förlängd ID4) så vi får nöja oss med:
ID4 584.900+
ID7 664.900+
ID Buzz 646.900+
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.