Jag gillar att sitta lite högre i bilen, trots jag är relativt lång med mina 187cm.
Backspegeln i passaten sitter så lågt att den skymmer sikten framåt för mig 😳


Får klämma på en ID4 med, dags att serva Passaten så kan passa på när jag ändå är hos lokala VW-handlaren.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gillar att sitta lite högre i bilen, trots jag är relativt lång med mina 187cm.
Backspegeln i passaten sitter så lågt att den skymmer sikten framåt för mig 😳


Får klämma på en ID4 med, dags att serva Passaten så kan passa på när jag ändå är hos lokala VW-handlaren.
Det kommer sluta med en Buzz ;)
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
En möjlig, sak att få dom att konsultera mer är garantin.
Enligt elbilstidningen så är 8 år eller 16000 mil vanligt. Hittat på wolksvagens sida
ID. Buzz har en batterigaranti på 8 år eller 16 000 mil.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gillar att sitta lite högre i bilen, trots jag är relativt lång med mina 187cm.
Backspegeln i passaten sitter så lågt att den skymmer sikten framåt för mig 😳


Får klämma på en ID4 med, dags att serva Passaten så kan passa på när jag ändå är hos lokala VW-handlaren.
Kan slänga in Mercedes EQB, nya ska kunna fås med dragkrok och ligger runt samma prisklass från 550k (får se var den hamnar efter facelift som pågår nu).

Tesla Björn
 
richardtenggren
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Testa att kolla i innerbackspegeln på en Model Y. Där har dom satt en balk mitt i sikten :p
Rutan är ju lite i minsta laget i Y-led det håller jag med om! :D
Men jag kör med sidospeglarna ändå, brukar inte orka ändra spegeln efter frun kört, samt att jag körde en del skåpbil när jag var yngre och körde cross :)

En sak som är synd är att MY saknas spolning av bakre kameralinsen, den blir typ smutsig under varje tur nu på hösten.
 
B buffyin skrev:
Kan slänga in Mercedes EQB, nya ska kunna fås med dragkrok och ligger runt samma prisklass från 550k (får se var den hamnar efter facelift som pågår nu).

Tesla Björn
[media]
94cm på längden i bagaget, helt okej
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Synd bara att designen på Mercorna verkligen inte är min kopp te 😅
 
  • Gilla
  • Ledsen
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
94cm på längden i bagaget, helt okej
Ja, kan flyttas fram om man inte har någon stor i baksätet. Bättre än 87 tänkta jag :)
Klarade bra i Tesla björna bananlåda test.

13th Marine 13th Marine skrev:
Synd bara att designen på Mercorna verkligen inte är min kopp te 😅
Den är lite av en tegelsten i designen men passar oss som familj perfekt, haha.
Tänkte att slängde ut den då den brukar glömmas och nu ska komma med dragkrok.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
I Stockholm blir det som sagt bara en tidsvinst om du åker andra tider än rusningstrafik eller om du åker på tvären (typ Farsta-Botkyrka eller Vällingby-Danderyd) och inte förbi/genom stan.
Ja jag har ju tagit som exempel de som jobbar tider när det inte går så mycket kollektivtrafik. Ska man vara på jobbet 8-9 då går bilen sällan fort, men ska man vara på jobbet före 7 så går bilen oftast fortare.

Jag bor i Upplands väsby och jobbar i Kista. Åker jag kollektivt tar det cirka 45 minuter dörr till dörr, åker jag bil tar det 20 minuter. Det är alltså halva tiden med bil. Jag har kollegor som t.ex. bor i Vallentuna eller Uppsala och för dem är bilen normalt smidigast. För att inte tala om de kollegor som pendlar från t.ex. Västerås eller Enköping. (Men visst, just för dem är nog elbil vettigt.)

När det är pendeltågsstrul (som det varit rätt mycket senare veckorna) brukar jag ångra att jag inte tog bilen. Att stå och vänta 30-40 minuter på försenat tåg är lite trist när man inser att hade man tagit bilen hade man varit hemma redan.
J jocke31 skrev:
Ur ekonomisk och logistisk synvinkel så är det också ytterst sällan det är ekonomiskt försvarbart att ta bilen, oavsett drivmedel. Vägtullar minst 50-80 kr/dag, parkering 50-150 kr/dag och hopplöst att hitta parkering i innerstaden.
Ja att åka bil in till, eller genom, city är ingen höjdare. Det brukar jag undvika.

Essingeleden är heller inte så rolig i rusningstrafik, men håller man sig på en sida om stan så går bil ofta smidigare. Eller om man åker så att man passerat stan innan 7.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Politiken måste ordna så det blir bra för stora grupper, sen får individer anpassa sig från sitt håll.
Fattar du nu?
Vi har uppenbarligen olika uppfattning där. Min åsikt är att man behöver anpassa samhället för de som har det svårast, inte för de som har råd att köpa en ny bil för halvmiljonen.
 
useless useless skrev:
Det finns väl redan flera projekt med släpvagn med extra batterier utöver lastutrymmet?
Det är möjligt. Gemensamt för dom alla är att man måste fingra på bilens reglersystem vilket dom flesta biltillverkare förmodligen vaktar noga, både manuellt och automatiskt?
 
N Nerre skrev:
Ja jag har ju tagit som exempel de som jobbar tider när det inte går så mycket kollektivtrafik. Ska man vara på jobbet 8-9 då går bilen sällan fort, men ska man vara på jobbet före 7 så går bilen oftast fortare.

Jag bor i Upplands väsby och jobbar i Kista. Åker jag kollektivt tar det cirka 45 minuter dörr till dörr, åker jag bil tar det 20 minuter. Det är alltså halva tiden med bil. Jag har kollegor som t.ex. bor i Vallentuna eller Uppsala och för dem är bilen normalt smidigast. För att inte tala om de kollegor som pendlar från t.ex. Västerås eller Enköping. (Men visst, just för dem är nog elbil vettigt.)
Det blir stora fördelar för bilen om man ska mellan platser tvärs tåglinjerna men även om det är längs spåren vinner bilen ofta. Till exempel ligger Södertälje och Enköping bägge längs järnvägen, men bilen sparar ändå en halvtimme i vardera riktning om man åker mellan dem. Eventuella bussresor i vardera ände tillkommer för tåget.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Som ny i elbilvärlden så har jag några korta, ej uttömmande, reflektioner om hur den nya paradigmen med 100% elbil fungerar just nu i praktiken. Är det för tidigt att köpa elbil, som trådens ämne lyder?

Jag börjar med det negativa:

1. Den publika laddningsinfrastrukturen. En katastrof. Femton miljoner dåligt fungerande appar, ingen samordning och oftast dyrt. Skall man utnyttja en av elbilens stora fördelar, billig drift, måste man ladda hemma, eller åtminstone bo granne med de mindre kostsamma max 22kW AC-alternativen för typ 3 kr/kWh. Och inte kan man vara säker på att ett ladduttag är ledigt när man dyker upp på en laddstation med 5% batteri kvar.

2. Räckvidd. Här finns fortfarande mycket att göra. En uppgiven räckvidd - i många fall på ynka 30-45 mil - som i verkligheten kan halveras beroende på om det är kallt, man kör motorväg, lastmängd, släp osv. Dessutom rekommenderas att ladda bara upp till 80%.

3. Inköpspris. Även om priserna för nya elbilar är på väg ner så kostar de fortfarande nära en halv mille, eller betydligt mer om man vill ha större bil eller längre räckvidd.

4. Fortfarande frågetecken om batteriers hållbarhet på lång sikt.

Det positiva:

1. Avgasfritt. Kanske inte behöver säga mer vad det betyder för främst stadsmiljön men förhoppningsvis också för klimatet om livscykelpåverkan och grön el håller vad de lovar.

2. Billig drift, under vissa förutsättningar, om elen är billig och underhållet är billigt som utlovat.

3. Låg bullernivå, en fin och tyst körmiljö, goda köregenskaper och kraftfull motoreffekt.

4. Smidig laddning om man kan ladda hemma och kan vara fulladdad varje dag.

Om framtiden:

1. Att den publika laddningsinfrastrukturen kommer att kraftigt förbättras är säkert. Frågan är när detta sker.

2. Räckvidd kommer också att förbättras t.ex. med ny batteriteknologi, solceller och induktiv laddning.

3. Skalfördelar kommer att sänka priserna. Med relativt okomplicerad teknologi och batteriutveckling som ger minskade kostnader finns det hopp om att produktions-kostnaden av elbilar kan sänkas drastiskt och t.o.m. bli betydligt billigare än förbränningsbilar.

Så, är det för tidigt att köpa elbil?

Ja och nej. Det beror helt på den individuella situationen och egna preferenser. Elbilstekniken är i många fall fortfarande i en early adopter-fas och passar inte alla.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Microkatten Microkatten skrev:
Som ny i elbilvärlden så har jag några korta, ej uttömmande, reflektioner om hur den nya paradigmen med 100% elbil fungerar just nu i praktiken. Är det för tidigt att köpa elbil, som trådens ämne lyder?

Jag börjar med det negativa:

1. Den publika laddningsinfrastrukturen. En katastrof. Femton miljoner dåligt fungerande appar, ingen samordning och oftast dyrt. Skall man utnyttja en av elbilens stora fördelar, billig drift, måste man ladda hemma, eller åtminstone bo granne med de mindre kostsamma max 22kW AC-alternativen för typ 3 kr/kWh. Och inte kan man vara säker på att ett ladduttag är ledigt när man dyker upp på en laddstation med 5% batteri kvar.

2. Räckvidd. Här finns fortfarande mycket att göra. En uppgiven räckvidd - i många fall på ynka 30-45 mil - som i verkligheten kan halveras beroende på om det är kallt, man kör motorväg, lastmängd, släp osv. Dessutom rekommenderas att ladda bara upp till 80%.

3. Inköpspris. Även om priserna för nya elbilar är på väg ner så kostar de fortfarande nära en halv mille, eller betydligt mer om man vill ha större bil eller längre räckvidd.

4. Fortfarande frågetecken om batteriers hållbarhet på lång sikt.

Det positiva:

1. Avgasfritt. Kanske inte behöver säga mer vad det betyder för främst stadsmiljön men förhoppningsvis också för klimatet om livscykelpåverkan och grön el håller vad de lovar.

2. Billig drift, under vissa förutsättningar, om elen är billig och underhållet är billigt som utlovat.

3. Låg bullernivå, en fin och tyst körmiljö, goda köregenskaper och kraftfull motoreffekt.

4. Smidig laddning om man kan ladda hemma och kan vara fulladdad varje dag.

Om framtiden:

1. Att den publika laddningsinfrastrukturen kommer att kraftigt förbättras är säkert. Frågan är när detta sker.

2. Räckvidd kommer också att förbättras t.ex. med ny batteriteknologi, solceller och induktiv laddning.

3. Skalfördelar kommer att sänka priserna. Med relativt okomplicerad teknologi och batteriutveckling som ger minskade kostnader finns det hopp om att produktions-kostnaden av elbilar kan sänkas drastiskt och t.o.m. bli betydligt billigare än förbränningsbilar.

Så, är det för tidigt att köpa elbil?

Ja och nej. Det beror helt på den individuella situationen och egna preferenser. Elbilstekniken är i många fall fortfarande i en early adopter-fas och passar inte alla.
Intressanta iakttagelser, får man fråga vilken bil du/ni har satsat på?
 
Microkatten Microkatten skrev:
Som ny i elbilvärlden så har jag några korta, ej uttömmande, reflektioner om hur den nya paradigmen med 100% elbil fungerar just nu i praktiken. Är det för tidigt att köpa elbil, som trådens ämne lyder?

Jag börjar med det negativa:

1. Den publika laddningsinfrastrukturen. En katastrof. Femton miljoner dåligt fungerande appar, ingen samordning och oftast dyrt. Skall man utnyttja en av elbilens stora fördelar, billig drift, måste man ladda hemma, eller åtminstone bo granne med de mindre kostsamma max 22kW AC-alternativen för typ 3 kr/kWh. Och inte kan man vara säker på att ett ladduttag är ledigt när man dyker upp på en laddstation med 5% batteri kvar.

2. Räckvidd. Här finns fortfarande mycket att göra. En uppgiven räckvidd - i många fall på ynka 30-45 mil - som i verkligheten kan halveras beroende på om det är kallt, man kör motorväg, lastmängd, släp osv. Dessutom rekommenderas att ladda bara upp till 80%.

3. Inköpspris. Även om priserna för nya elbilar är på väg ner så kostar de fortfarande nära en halv mille, eller betydligt mer om man vill ha större bil eller längre räckvidd.

4. Fortfarande frågetecken om batteriers hållbarhet på lång sikt.

Det positiva:

1. Avgasfritt. Kanske inte behöver säga mer vad det betyder för främst stadsmiljön men förhoppningsvis också för klimatet om livscykelpåverkan och grön el håller vad de lovar.

2. Billig drift, under vissa förutsättningar, om elen är billig och underhållet är billigt som utlovat.

3. Låg bullernivå, en fin och tyst körmiljö, goda köregenskaper och kraftfull motoreffekt.

4. Smidig laddning om man kan ladda hemma och kan vara fulladdad varje dag.

Om framtiden:

1. Att den publika laddningsinfrastrukturen kommer att kraftigt förbättras är säkert. Frågan är när detta sker.

2. Räckvidd kommer också att förbättras t.ex. med ny batteriteknologi, solceller och induktiv laddning.

3. Skalfördelar kommer att sänka priserna. Med relativt okomplicerad teknologi och batteriutveckling som ger minskade kostnader finns det hopp om att produktions-kostnaden av elbilar kan sänkas drastiskt och t.o.m. bli betydligt billigare än förbränningsbilar.

Så, är det för tidigt att köpa elbil?

Ja och nej. Det beror helt på den individuella situationen och egna preferenser. Elbilstekniken är i många fall fortfarande i en early adopter-fas och passar inte alla.
Vadå "ynka 35-40 mil"?
du laddar upp ditt batteri till 80 % på en halvtimme. Passa på att ta en paus!
Du behöver det!

"brist på laddinfrastruktur"
Ser ingen sådan brist. den utvecklas parallellt med den växande elbilsflottan och så kommer det att bli fortsättningen också.
man laddar hemma till 95%.
Det är en enorm fördel.
bor du i hyreshus?
hamra på hyresvärden och släng ut en 220V/8 @A växelströmskabel genom fönstret som räcker till din parkeringsplats under tiden. Eller ännu bättre: Ladda bilen med motorvärmaruttagen!
Har funkat problemfritt för mig i ett år. Alltid fulladdat på morgonen.. på billig timprisel. Ok, jag bor i en stuga på landet så sladden är O meter men den kan lika gärna var 30. Lite förluster får man ta.
och kom ihåg: egen laddstolpe är 100% onödig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.