EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Har du kollat att det inte är några enstaka celler som är dåliga, o går att byta ut. Den du har var första generationen av Kangoo så pionjär med andra ord. Så det är enligt mig missvisande att dra alla över en kant pga första bilen, kan ju vara så att de har lärt sig.
Du menar ”dra alla över en kam”?
Vad hsr du fått det ifrån?
Jag redovisar mina erfarenheter, inget annat.
Angående cellbyten har jag tänkt på saken.
Det är rätt knepigt att avgöra SOH på enskilda celler och har du förslag där så: Shoot!
(Jag vet att det finns gott om källarfirmor)
 
R RogerHql skrev:
Det är ju extremt litet batteri med 22kWh, mindre än dagens plug-in hybrider (2024 Superb/Passat PHEV) så då har du alltså 72% vid ca 900 cykler. Hade du haft den nyare med batteriet på 44kWh hade du kommit 20.000mil med 72% degradering, eller ännu mindre då det blir färre djupa cykler. Så typ 215km räckvidd



Nej, det är inget ”extremt litet” batteri utan standard på 2012 års Kangoo ZE.
Dessutom bytte man till 33 KWh runt 2014.
Kan vara bra att känna till för den som inte vill lägga ut en halv mille på en nyare elbil. Dessutom funkar den alldeles utmärkt i vardagstrafiken. Det är på långresor som till karlstad, linköping och Gotland som det kan bli lite knepigt.
Men ett litet batteri betyder lite dödvikt så låt dig inte luras av räckviddsspöket!

Sen kör jag inga ”Djupa cykler” av flera skäl. Det handlar helt enkelt om lite planering.
Jo det är ett pyttelitet batteri med 22kWh när en vanlig elbil ofta ligger runt det tredubbla. Sen må det vara så att dessa äldre har små batterier är något man får leva med. Har du ett större batteri degraderas det långsammare vid samma användning. Så väljer man en bil med 22kWh istället för 44kWh får man räkna med snabbare degradering. Dom med större batteri blir ju billiga snart också :)

Lockande billigt att man ändå kan få en elskåpbil under 70'
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jo det är ett pyttelitet batteri med 22kWh när en vanlig elbil ofta ligger runt det tredubbla. Sen må det vara så att dessa äldre har små batterier är något man får leva med. Har du ett större batteri degraderas det långsammare vid samma användning. Så väljer man en bil med 22kWh istället för 44kWh får man räkna med snabbare degradering. Dom med större batteri blir ju billiga snart också :)

Lockande billigt att man ändå kan få en elskåpbil under 70'
Degraderingen har inget med storleken på batteriet att göra utan avgörande för batteriets livslängd är hur man hanterar sin elbil. Sen får du kalla din pyttelilla elbil vad du vill. Den där sortens subjektiva tyckande har ingenting på sajten att göra!
Fakta, det är vad byggahus vill ha!
😉
 
R RogerHql skrev:
Degraderingen har inget med storleken på batteriet att göra utan avgörande för batteriets livslängd är hur man hanterar sin elbil. Sen får du kalla din pyttelilla elbil vad du vill. Den där sortens subjektiva tyckande har ingenting på sajten att göra!
Fakta, det är vad byggahus vill ha!
😉
Klart det spelar roll hur stort batteriet är. Sen är det inte all betydelse men du har ändå mer reserv även vid degraderig med ett större batteri så man är mer safe och bilen kommer ha bruksmässig räckvidd längre än en med litet batteri, i alla fall när vi diskuterar om batteriet kommer hålla hela bilens livslängd.

Med beskrivna Kangoo 22kWh på 0,72%, hur långt kommer den på en laddning? 85km?
en 33kWh(31 netto) variant skulle då komma 167km vid 72% kapacitet

Exakt hur cellerna degraderas verkar fortfarande lite oklart. Men konstant hög SOC och temperatur verkar dåligt för calendar ageing. Så håll SOC så lågt som möjligt och batteriet svalt. Men ett stort batteri är det lättare att nöja sig att bara ladda till 50%

Klart vi ska hålla oss till fakta, får se till att läsa lite fler forskningsrapporter nu
 
Redigerat:
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Klart det spelar roll hur stort batteriet är. Sen är det inte all betydelse men du har ändå mer reserv även vid degraderig med ett större batteri så man är mer safe och bilen kommer ha bruksmässig räckvidd längre än en med litet batteri, i alla fall när vi diskuterar om batteriet kommer hålla hela bilens livslängd.

Med beskrivna Kangoo 22kWh på 0,72%, hur långt kommer den på en laddning? 85km?
en 33kWh(31 netto) variant skulle då komma 167km vid 72% kapacitet

Exakt hur cellerna degraderas verkar fortfarande lite oklart. Men konstant hög SOC verkar dåligt för calendar ageing.

Klart vi ska hålla oss till fakta, får se till att läsa lite fler forskningsrapporter nu
Jodå. Forskningsrapporter är bra att läsa om man begriper vad som står i dom.
Men man kan ju börja med att ta reda på vilken batterikemi som finns i Kangoo ZE 22 kWh, årgång 2012!
Känner du till det Johannes?

Skickar över lite mätdata för stt underlätta!
 
  • En mobilskärm visar en spänningsvärmekarta för celler med variabla värden i volt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Rent krasst är det antal laddcykler och nivån på urladdning vid varje cykel som avgör batteriets livslängd.

Klart som korvspad att ett mindre batteri kommer laddas fler gånger, och troligtvis också ha djupare urladdningar.

khhovcdk2mrb1.jpg
 
Kan tilläggas att vår hybrid med 8kWh användbart batteri kört 2/3 på el och gått 10000mil har 96% kapacitet kvar.
6000mil å 4mil per laddning ger ca 1500 laddcykler 0-100%.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Rent krasst är det antal laddcykler och nivån på urladdning vid varje cykel som avgör batteriets livslängd.

Klart som korvspad att ett mindre batteri kommer laddas fler gånger, och troligtvis också ha djupare urladdningar.

[bild]
Tyvärr är batterilivet mer komplicerat än så.
Det är i alla fall klart som korvspad.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Rent krasst är det antal laddcykler och nivån på urladdning vid varje cykel som avgör batteriets livslängd.

Klart som korvspad att ett mindre batteri kommer laddas fler gånger, och troligtvis också ha djupare urladdningar.

[bild]
Intressant graf, men den är lite som att jämföra äpplen med päron. 100-40 är att jämföras med 85-25. 100-50 skall jämföras med 75-25. Uppenbart att fullt batteri inte är att rekommendera.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Jodå. Forskningsrapporter är bra att läsa om man begriper vad som står i dom.
Men man kan ju börja med att ta reda på vilken batterikemi som finns i Kangoo ZE 22 kWh, årgång 2012!
Känner du till det Johannes?
Njae inte utan att googla. Men det är väl samma pack som i Zoe, någon variant av li-ion. antar att det är NMC celler men vet inte vilken typ.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan tilläggas att vår hybrid med 8kWh användbart batteri kört 2/3 på el och gått 10000mil har 96% kapacitet kvar.
6000mil å 4mil per laddning ger ca 1500 laddcykler 0-100%.
Min Outlander kan idag laddas med 6,2 kWh som mest efter 11444 mil och strax över 80% på el i snitt. Den hade 12*0,75=9 kWh från början, dvs jag har bara kvar runt 68%. Batterigarantin säger 70% på 16000 mil och 8 år, så den skall in nu på genomgång...

En PHEV laddas i princip alltid till 100%, vilket inte är så bra om man tittar på grafen ovan...
 
R RogerHql skrev:
Tyvärr är batterilivet mer komplicerat än så.
Det är i alla fall klart som korvspad.
Antalet laddcykler är inte allt, men troligtvis en hel del.
Men du får gärna motbevisa mig.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant graf, men den är lite som att jämföra äpplen med päron. 100-40 är att jämföras med 85-25. 100-50 skall jämföras med 75-25. Uppenbart att fullt batteri inte är att rekommendera.
Vad menar du är fel i jämförelsen? 🤔
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min Outlander kan idag laddas med 6,2 kWh som mest efter 11444 mil och strax över 80% på el i snitt. Den hade 12*0,75=9 kWh från början, dvs jag har bara kvar runt 68%. Batterigarantin säger 70% på 16000 mil och 8 år, så den skall in nu på genomgång...

En PHEV laddas i princip alltid till 100%, vilket inte är så bra om man tittar på grafen ovan...
Beror väl en del på implementation också, vår Passat kan bara nyttja 8 av 10kWh, om det innebär att man ligger 0-80, 10-90 eller 20-100% vet jag ej.

Garantigränsen är troligen väl tilltagen för att slippa garantireperationer, så det låter ju som att din bil är dålig på nått sätt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Njae inte utan att googla. Men det är väl samma pack som i Zoe, någon variant av li-ion. antar att det är NMC celler men vet inte vilken typ.
Jag skulle också tro att det är samma typ som ZOE 2012(?) eftersom det mesta av BMS- elektroniken är densamma men det finns skillnader...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.