1 560 139 läst · 24 941 svar
1560k läst
24,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vad anser du om jämförelserna man får på konsumenternas?JanneJanne123 skrev:

JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Det tycker jag är en utmärkt jämförelse där man faktiskt tittar på innehållet i försäkringen och inte bara priset. Att bara ha ett lågt pris kan vem som helst, men det viktiga i en skadesituation är att man faktiskt får och har rätt till ersättning. Det man ser på konsumenternas är att det är de stora bolagen som får bäst betyg och oftast är det de stora bolagen som är dyrast, jag vill påstå att det finns en korrelation där.D djac skrev:
Dock; man ska aldrig vara trogen ett försäkringsbolag, premierna höjs årligen och som ny kund får man ofta stora rabatter första året, så att byta ofta lönar sig.
Skulle rekommendera att ta BE-kort. Det är varken dyrt eller komplicerat och så slipper man bry sig vad man kopplar på, förutsatt att man inte lastar över någon totalvikt såklart.pacman42 skrev:
Ooops, ja jag hade definitivt rört ihop det:
- [länk]
Jag har dragit för mycket med bilen vid ett flertal tillfällen alltså... 🤫
...400 kg för mycket till och med. Det hade kunnat bli riktigt dyrt och kanske kunnat leda till indraget körkort också. Nu är det iofs enbart vid enstaka tillfällen.
En slutsats av detta är att man pga den höga vikten hos de flesta elbilar i praktiken behöver BE-kort om man vill dra mer än en EU-kärra. De som väger mindre får ju dessutom inte dra mer än så ändå...
Kör minigrävare på släp bakom min BMW iX, även en 2200kg husvagn. Riktigt bra dragbil med elmotorer faktiskt.
Redigerat:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
En grej som många glömmer är självriskerna, speciellt då på maskinskadan. När min klima gick sönder på Volvon var den i princip gratis att laga då självrisken på 750kr jämkades mot att jag avstod hyrbil några dagar. Skulle jag haft Volvia så skulle dels premien varit högre, men självrisken (då iaf., säkert annorlunda idag 3 år senare) var en fast del på typ 3000kr plus en procentandel av reparationskostnaden, typ 20-30%.D djac skrev:
Så även om det är lockande att ta det bolag som erbjuder lägst premie så kan det bli dyrt om bilen går sönder.
Så elbilen kommer ner till 30 000 kr innan 2030 och har kvar 30 mil i "tanken" för det priset?D djac skrev:Friskt vevat hälften vunnit, om du uppfattat det som att jag är för stora klyftor som håller folk på plats i fattigdom så har du missuppfattat, att det bara inte kan köras nya bilar i ett land tror jag alla förstår men vad den begagnade bilen man har råd med drivs av kan jag inte se spelar någon större roll, möjligtvis att det blir billigare i drift med el, något som skulle gynna den ekonomiskt svagare.
Länder utan skatt är inga bra länder, vi har ett stort land med få invånare som åtnjuter höga standarder, det finansierar vi tillsammans, utan att för den sakens skull kalla något perfekt.
Jag är faktiskt tveksam, men det är klart det är bra om det händer.
En sak med tex min id3 ser jag ett stort problem om man tar bort allt med el.
Bakvagnen är ju värsta spindelboet, hur kan den vara billigare för den fattiga när alla länkarmar ska bytas? När den svaga länken på dessa bilar verkar vara just länkarmar?
Det ultimata hade varit om politikerna inte håller på att ta bort kollektivtrafiken så att folk kan nyttja den ordentligt, och att de som kan nyttja kollektivtrafiken faktiskt använder den istället.
Sen kanske infrastrukturen behöver eskalera lite också, här är det värdelöst för elbilar med för kort räckvidd.
Ingen finansierar bilarna vi tvingas äga för att kunna ta oss till jobben
Jag vet ju såklart inte hur värdet kommer falla på elbilar över tid men att de kommer bli billigare när de är äldre känns solklart men jag har ju stuckit ut hakan och framtidsspanat tidigare och håller med dig.Rkarlsson skrev:Så elbilen kommer ner till 30 000 kr innan 2030 och har kvar 30 mil i "tanken" för det priset?
Jag är faktiskt tveksam, men det är klart det är bra om det händer.
En sak med tex min id3 ser jag ett stort problem om man tar bort allt med el.
Bakvagnen är ju värsta spindelboet, hur kan den vara billigare för den fattiga när alla länkarmar ska bytas? När den svaga länken på dessa bilar verkar vara just länkarmar?
Det ultimata hade varit om politikerna inte håller på att ta bort kollektivtrafiken så att folk kan nyttja den ordentligt, och att de som kan nyttja kollektivtrafiken faktiskt använder den istället.
Sen kanske infrastrukturen behöver eskalera lite också, här är det värdelöst för elbilar med för kort räckvidd.
Ingen finansierar bilarna vi tvingas äga för att kunna ta oss till jobben![]()
Gissar att dels kommer vi bli tvingade att bo så att transporterna minskar och dels ändra dessa, förmodligen mer kollektivtrafik, cykel, promenad, jag tror det kommer kosta för mycket annars, detta är ju på längre sikt.
Jag sa inte att det var ett problem men dyrt som en trådmedlem redovisade.13th Marine skrev:
Sedan kan man nog inte räkna med att få tag i begagnade celler framgent. Det kommer garanterat att bli krav på återvinnig av uttjänta batterier.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 562 inlägg
Hittills har alla trender gått åt andra hållet. Sätter en inflationsjusterad peng på att de lär fortsätta göra det. Avigsidorna lär vi få hitta sätt att ta hand om eller leva med.D djac skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 896 inlägg
Du skrev att det knappast var görbart och började raljera om att batterierna var olika slitna.G Guzzen1 skrev:
Att byta en cell i ett batteripack designat för det behöver inte vara dyrt. Att byta hela batteripacket är ofta dyrt.
Skulle säga att återbruk har högre prio än återvinning och det är först när man inte kan återbruka en cell som den återvinns.
Ja vi snackar som sagt troligast om 30 år minst.D djac skrev:Jag vet ju såklart inte hur värdet kommer falla på elbilar över tid men att de kommer bli billigare när de är äldre känns solklart men jag har ju stuckit ut hakan och framtidsspanat tidigare och håller med dig.
Gissar att dels kommer vi bli tvingade att bo så att transporterna minskar och dels ändra dessa, förmodligen mer kollektivtrafik, cykel, promenad, jag tror det kommer kosta för mycket annars, detta är ju på längre sikt.
Det jag är rädd för är att för de fattiga som inte har råd med bilar för över 30 i inköp kommer inte kunna ha bil i framtiden med den visionen.
Jag hade gärna sett mer kollektivtrafik, där jag jobbar är det 100% omöjligt, för att kommunen vill inte trots där är över 150 jobb och 2 av de större inkomstkällorna till kommunen.
Där jag bor har vi förvisso tåg, men de tog bort 2 bussar som gjorde att en hel by blev helt utan möjligheten att åka. Trots att bussen var välfylld =)
Avbefolka landsbygden är ju det de vill helt enkelt
Eller så kommer folk anpassa sitt boende med tiden. De som är ”fattiga” bor i flerfamiljshus och de som inte är fattiga har mer att välja på. Känns som fler och fler flyttar längre ut från städerna då fler jobb kan skötas på distans texRkarlsson skrev:Ja vi snackar som sagt troligast om 30 år minst.
Det jag är rädd för är att för de fattiga som inte har råd med bilar för över 30 i inköp kommer inte kunna ha bil i framtiden med den visionen.
Jag hade gärna sett mer kollektivtrafik, där jag jobbar är det 100% omöjligt, för att kommunen vill inte trots där är över 150 jobb och 2 av de större inkomstkällorna till kommunen.
Där jag bor har vi förvisso tåg, men de tog bort 2 bussar som gjorde att en hel by blev helt utan möjligheten att åka. Trots att bussen var välfylld =)
Avbefolka landsbygden är ju det de vill helt enkelt![]()
Vården, industrin, verkstäder husbyggen osv osv går inte att sköta på distans.Jonatan79 skrev:
Om jag skulle flytta till mitt arbete så skulle det vara en avsevärd nedgradering av mitt liv. Det finns typ fabriker, ingen buss, inga affärer.
Många fattiga bor i villa här då de inte kostar från 5 miljoner utan från 700 000
Du blandar lite friskt här. Begagnade celler som någon vill köpa är givetvis inte uttjänta. Och varför skulle man då återvinna dem? Och vill ingen köpa (slutat fungera eller farliga) så ska de givetvis återvinnas.G Guzzen1 skrev:
Det sker redan återbruk och har gjort så ett tag. När ett bilbatteri kasseras så testas alla cellerna och de som kan återbrukas säljs vidare. Först efter det steget återvinns de som är kasserade. Allt annat vore slöseri.
//Ulf
Vi har olika syn på saken. En kille bytte två celler på sin bil under garanti visserligen men krävde ut fakturan. 62 tkr kallar inte jag billigt.13th Marine skrev:
Du skrev att det knappast var görbart och började raljera om att batterierna var olika slitna.
Att byta en cell i ett batteripack designat för det behöver inte vara dyrt. Att byta hela batteripacket är ofta dyrt.
Skulle säga att återbruk har högre prio än återvinning och det är först när man inte kan återbruka en cell som den återvinns.
Och självklart måste du ha en cell av den typ batteriet är uppbyggt med. Och oavsett måste cellbyten mm göras av utbildad personal.
De bilar som självantänt talar väl sitt tydliga språk. Det är inte att leka med.