1 508 929 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Förstår inte riktigt hur just Tesla kan vara så sinnessjukt dyra att försäkra. Och tydligen även VW. Min bil skulle kosta mellan 850-875 kr/mån att helförsäkra, och då har jag inget garage, bor i Stockholm och en elbil som är dyrare än en Tesla.S SirKnasen skrev:Då jag tycket att det så smått börjar bli dags att byta ut min bil innan problemen kommer så kikar jag givetvis också på elbil.
Men herre jäklar så dyrt. Försäkra en sketen VW ID3 kostar över 1600Kr/mån. Kontra 520Kr/mån för min gamla Seat Leon -2014.
Egentligen behöver jag Long Range och en dragvikt på 12-1300Kg och då finns det väl mer eller mindre bara Tesla Model Y att tillgå? Över 1500Kr/mån att försäkra och ett pris en bra bit över 500-tusen för en begagnad.
Nä, inte ett dugg motiverat i dagsläget.
Det måste finnas andra miljövänliga alternativ.
Lite sugen på en Golf 1.4 TSI MultiFuel men verkar inte finnas nyare än 2018 som även det är i äldsta laget. Och här i Norrköping kan man tanka E85 billigt vid Agroetanols outlet-mack
Eller jag får kanske hitta helt andra alternativ att få ner mina klimatavtryck än mitt bilåkande.
Nya Mach-E:n får f ö dra 1500 kg med Long Range-batteriet. Den går ca 60 mil på en laddning.
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 230 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 230 inlägg
Finns en lång lista här:Johannes Carlsson skrev:
Det har kommit många elbilar med dragvikt över 1500 kg nu.
https://alltomelbil.se/elbilar-med-dragkrok/
Dragvikt på 1500Kg gäller tydligen nya modellen från 2023. De äldre verkar bara ha 750Kg eller möjligen 1000Kg.J jocke31 skrev:Förstår inte riktigt hur just Tesla kan vara så sinnessjukt dyra att försäkra. Min bil skulle kosta mellan 850-875 kr/mån att helförsäkra, och då har jag inget garage, bor i Stockholm och en elbil som är dyrare än en Tesla.
Nya Mach-E:n får f ö dra 1500 kg med Long Range-batteriet. Den går ca 60 mil på en laddning.
Omotiverat dyrt med en ny 2023. Hade tänkt mig en något år gammal begagnad.
Kostar mig 1600Kr/mån att helförsäkra en 2021 Mach E Long Range. Men går säkert komma ner några hundra om jag får jämföra lite olika bolag.
Elbil får helt enkel vänta några år till. Tycker inte det är värt kostnaden.
OK. Tipset är att kolla försäkring hos Trygg-Hansa. De är betydligt billigare än andra försäkringsbolag vad det gäller elbilar. Är i princip halva priset jämfört med andra bolag. Gäller troligen även Tesla m fl.S SirKnasen skrev:Dragvikt på 1500Kg gäller tydligen nya modellen från 2023. De äldre verkar bara ha 750Kg eller möjligen 1000Kg.
Kostar mig 1600Kr/mån att helförsäkra en 2021 Mach E Long Range. Men går säkert komma ner några hundra om jag får jämföra lite olika bolag.
Och äldre Long Range får dra 1000 kg, Standard Range 750 kg för Mach-E.S SirKnasen skrev:Dragvikt på 1500Kg gäller tydligen nya modellen från 2023. De äldre verkar bara ha 750Kg eller möjligen 1000Kg.
https://teknikensvarld.expressen.se...mustang-mach-e-uppdateras-far-hogre-dragvikt/
Men hur mycket du får dra beror på hur många som är i bilen, inte på maximal vikt på bilen.S SirKnasen skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Oväntat att de inte kommer upp på Compricer för dig då. Eller har du andra försäkringar/tjänster som dopar ditt pris?J jocke31 skrev:
Jag kör alltid Compricer/Insplanet om jag ska köpa sånt här. Trevligt att få ett bra pris, men inte värt snsträngningen att själv tråla igenom marknaden.
Brukar också använda dem, men i det här fallet så får jag som synes löjligt mycket bättre pris från Trygg-Hansa än priserna jag får från Compricer. Och om jag får det typ 500 kr billigare per månad som i detta fallet så tycker jag nog att det är värt besväret att kolla lite själv. Nä, har inga andra försäkringar hos Trygg-Hansa, bara ett vanligt svennepris sålunda.Nötegårdsgubben skrev:
Jag fick 605kr/mån på en Tesla Model Y AWD LR år 2022 där jag bor (ICA Försäkring). Halva priset mot näst billigaste svaret jag fick och även det var ett bolag som brukar tillhöra de billigaste.
Eftersom jag tittar på att skaffa en Y så letade jag upp en lämplig bil på nätet att fråga om...
Eftersom jag tittar på att skaffa en Y så letade jag upp en lämplig bil på nätet att fråga om...
Ännu ett intressant exempel. Det verkar helt enkelt vara lite av Vilda Västern gällande försäkring på elbilar, så väl värt att kolla upp noga vilket bolag som ger just dig det bästa priset. Skiljer otroligt mycket i pengar, uppenbarligen.pacman42 skrev:
Så här skriver Compricer när jag söker:
”Följande företag svarade inte:
Hedvig, Sensor Försäkring, Evoli Premium, Gjensidige Hög Självrisk, lin Försäkring, Evoli, Svedea, WaterCircles, Länsförsäkringar
Varför kunde de inte svara?
Compricer kan ibland inte hämta hem svar från alla försäkringsbolag.
Bilen ifråga är redan försäkrad hos försäkringsbolaget som därmed inte lämnar en ny offert online.
Försäkringsbolagets onlineberäkning kan vara tillfälligt nedstängd (t ex pga systemuppdateringar eller tekniska problem).
Bilen du sökt på är ovanlig, har ett värde som överstiger 500 000 kr eller är privatimporterad och pris lämnas därför inte online.
Du kan ha gjort för många förfrågningar inom en viss tidsram. Prova igen efter ett par dagar.”
Väldigt många elbilar kostar ju mer än 500 000 kr, vet inte om det är det som stökar till det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Ja, jag fick liknande, och det är ju intressant i sig. Men man ska ju ändå shoppa runt manuellt då. Sist jag tecknade privat bilförsäkring sa säljaren att han tyckte att priserna jag fått var för höga och letade vidare.
Det slutade med LF då, som var klart billigare än vad jag själv kunde se. Så det kan även löna sig att låta försäkringsmäklarna glo åt en.
Det slutade med LF då, som var klart billigare än vad jag själv kunde se. Så det kan även löna sig att låta försäkringsmäklarna glo åt en.
På min nuvarande bil är ICA klart billigast också, detta trots att jag har väldigt bra rabatter hos LF. Gissningsvis så beror det på att ICA gör en annan riskanalys för området där jag bor. Det finns inga bilstölder, inbrott och i princip inga trafikolyckor i mitt område. Det är inte otroligt att ICA därför har ett mindre närområde som de beaktar än vad många andra försäkringsbolag har. Jag vet att vissa räknar in min lilla landsortsidyll till Göteborg och då blir ju premierna helt annorlunda...Nötegårdsgubben skrev:Ja, jag fick liknande, och det är ju intressant i sig. Men man ska ju ändå shoppa runt manuellt då. Sist jag tecknade privat bilförsäkring sa säljaren att han tyckte att priserna jag fått var för höga och letade vidare.