M
pacman42 pacman42 skrev:
Men hur mycket du får dra beror på hur många som är i bilen, inte på maximal vikt på bilen.
Nja, det är väl fel. Det är totalvikten som står i regbeviset. En Tesla my som har 2600kg totalvikt får väl dra max 900kg på B-kort.
 
  • Gilla
uplj och 3 till
  • Laddar…
M
Ni som kollar försäkringar, då helförsäkring. Det är Stor skillnad på att kolla priser för helförsäkring på en ny bil än motsvarande som fyllt 3 år.

Så köper man en bil som är 2 år gammal och kollar vad de ska kosta efter 3 år så kan det bli en chock när bilen fyller 3 år och man ska teckna helförsäkring.
 
S
pacman42 pacman42 skrev:
Men hur mycket du får dra beror på hur många som är i bilen, inte på maximal vikt på bilen.
Nu har du snurrat till det. Med b-kort och b96 räknar man totalvikter. Bilens och släpets totalvikter för inte överstiga 3500 kg respektive 4250 kg.
Har man e-kort så räknar man bruttovikt och kan då tex köra ett ett tomt 3500kg-släp med en liten bil.

@MathiasS brukar förklara sånt där. 😉

Edit: blev fel mattias först
 
richardtenggren
J jocke31 skrev:
Förstår inte riktigt hur just Tesla kan vara så sinnessjukt dyra att försäkra. Och tydligen även VW. Min bil skulle kosta mellan 850-875 kr/mån att helförsäkra, och då har jag inget garage, bor i Stockholm och en elbil som är dyrare än en Tesla.
Nya Mach-E:n får f ö dra 1500 kg med Long Range-batteriet. Den går ca 60 mil på en laddning.
Jag betalar 386 kr/mån för min MY hos TH, har upp till 4000 mil och tog alla tillval, men då bor ju inte jag i Stockholm heller. För jämförelse så kostade vår Kodiaq kostade oss 580 kr/månaden via Skoda Försäkring.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag betalar 386 kr/mån för min MY hos TH, har upp till 4000 mil och tog alla tillval, men då bor ju inte jag i Stockholm heller. För jämförelse så kostade vår Kodiaq kostade oss 580 kr/månaden via Skoda Försäkring.
Helförsäkring?
Jag fick 1345:- för en Model Y LR hos Trygg Hansa upp till 4000mil med 6000Kr självrisk. Inkl 10% kampanj rabatt.
Uppenbart är jag en högrisk för försäkringsbolaget.
Jag är 42 och bor i Norrköping. Gangster helt klart 😝
Min nuvarande Seat Leon -2014 skulle kosta 348Kr/mån upp till 4000mil (320Kr upp till 2000 mil som jag normalt kör) hos TryggHansa
Ska helt klart överväga att byta till TryggHansa när det är dags att förnya.
 
richardtenggren
S SirKnasen skrev:
Helförsäkring?
Jag fick 1345:- för en Model Y LR hos Trygg Hansa upp till 4000mil med 6000Kr självrisk. Inkl 10% kampanj rabatt.
Uppenbart är jag en högrisk för försäkringsbolaget.
Jag är 42 och bor i Norrköping. Gangster helt klart 😝
Min nuvarande Seat Leon -2014 skulle kosta 348Kr/mån upp till 4000mil (320Kr upp till 2000 mil som jag normalt kör) hos TryggHansa
Ska helt klart överväga att byta till TryggHansa när det är dags att förnya.
Nej är ju halv då bilen är typ 2 månader, men de flesta Model Y här är väl under tre år? Vår Kodiaq var en -21 så halv där också.
Jag tog det där med halvriskreducering :)
Är hela 33 år gammal, bor i Villa 🤓
 
S sinuslinus skrev:
Nu har du snurrat till det. Med b-kort och b96 räknar man totalvikter. Bilens och släpets totalvikter för inte överstiga 3500 kg respektive 4250 kg.
Har man e-kort så räknar man bruttovikt och kan då tex köra ett ett tomt 3500kg-släp med en liten bil.

@MathiasS brukar förklara sånt där. 😉

Edit: blev fel mattias först
Ooops, ja jag hade definitivt rört ihop det:
- https://www.transportstyrelsen.se/s...orkort/fordon-du-far-kora/personbil-med-slap/

Jag har dragit för mycket med bilen vid ett flertal tillfällen alltså... 🤫
...400 kg för mycket till och med. Det hade kunnat bli riktigt dyrt och kanske kunnat leda till indraget körkort också. Nu är det iofs enbart vid enstaka tillfällen.

En slutsats av detta är att man pga den höga vikten hos de flesta elbilar i praktiken behöver BE-kort om man vill dra mer än en EU-kärra. De som väger mindre får ju dessutom inte dra mer än så ändå...
 
  • Gilla
Bengt-54 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
J jocke31 skrev:
Ännu ett intressant exempel. Det verkar helt enkelt vara lite av Vilda Västern gällande försäkring på elbilar, så väl värt att kolla upp noga vilket bolag som ger just dig det bästa priset. Skiljer otroligt mycket i pengar, uppenbarligen.

Så här skriver Compricer när jag söker:

Följande företag svarade inte:
Hedvig, Sensor Försäkring, Evoli Premium, Gjensidige Hög Självrisk, lin Försäkring, Evoli, Svedea, WaterCircles, Länsförsäkringar

Varför kunde de inte svara?
Compricer kan ibland inte hämta hem svar från alla försäkringsbolag.
Bilen ifråga är redan försäkrad hos försäkringsbolaget som därmed inte lämnar en ny offert online.
Försäkringsbolagets onlineberäkning kan vara tillfälligt nedstängd (t ex pga systemuppdateringar eller tekniska problem).
Bilen du sökt på är ovanlig, har ett värde som överstiger 500 000 kr eller är privatimporterad och pris lämnas därför inte online.
Du kan ha gjort för många förfrågningar inom en viss tidsram. Prova igen efter ett par dagar.”

Väldigt många elbilar kostar ju mer än 500 000 kr, vet inte om det är det som stökar till det.
Disclaimer: jag jobbar på ett försäkringsbolag

Jag skulle vara försiktig med att använda en tjänst som compricer eller insurley då de i de flesta fall ägnar sig åt så kallad screen scraping som innebär att de har gjort en robot som försöker räkna pris åt dig. Många av försäkringsbolagen jobbar aktivt för att blockera den här typen av robotar eftersom de inte svarar på specifika frågor i flödet och då kan ge konstiga priser. Så i de fall när det står att de inte har fått svar betyder det oftast att de har blivit blockerade. För att få en snabb överblick är jämförelsesiterna bra, men jag rekommenderar att gå in på respektive försäkringsbolags web och räkna själv för att få, inte bara ett bra pris, utan också en bra försäkring. Priset är inte allt, men det är det som är enklast att jämföra.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Är av helt motsatt uppfattning: jämförelsesajterna is da shit! Hade det inte varit för dem hade många av oss fastnat i för dyra och dåliga lösningar just för att man inte gitter kolla många själv, och många nischade bolag hade haft svårt att nå ut.

För egen del hade jag betalat för mycket både för el och försäkring utan dem.

Naturligtvis måste man kolla villkoren på det man väljer, men det kan gott ske efter att man sållat ut ett par rimligt prissatta alternativ.

Om vissa försäkringsbolag försöker hindra mäkleriet för att värna sina marginaler lär de missa affärer. Det är sällan bra att göra det bästa till det godas fiende.
 
  • Gilla
RogerHql och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Eftersom jag kan uppfattas som (och förmodligen är) partisk hoppar jag över att kommentera vidare om just försäkringar, men som med allt annat är det bra att jämföra och spela ut bolagen mot varandra för att få bästa pris, men glöm inte villkoren!
 
Jag betalar 386 kr/mån för min MY hos TH, har upp till 4000 mil och tog alla tillval, men då bor ju inte jag i Stockholm heller. För jämförelse så kostade vår Kodiaq kostade oss 580 kr/månaden via Skoda Försäkring.
Låter billigt. Men är det en helförsäkring?
 
richardtenggren
J jocke31 skrev:
Ja, helförsäkring på . Nya bilar behöver ju inte helförsäkring.

Låter billigt. Men är det en helförsäkring?
Nej, men som jag skrev ovan, finns väl knappt så gamla Model Y i Sverige? Är din Mach E över 3 år?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nej, men som jag skrev ovan, finns väl knappt så gamla Model Y i Sverige? Är din Mach E över 3 år?
Nä. 2021.
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
Ooops, ja jag hade definitivt rört ihop det:
- [länk]

Jag har dragit för mycket med bilen vid ett flertal tillfällen alltså... 🤫
...400 kg för mycket till och med. Det hade kunnat bli riktigt dyrt och kanske kunnat leda till indraget körkort också. Nu är det iofs enbart vid enstaka tillfällen.

En slutsats av detta är att man pga den höga vikten hos de flesta elbilar i praktiken behöver BE-kort om man vill dra mer än en EU-kärra. De som väger mindre får ju dessutom inte dra mer än så ändå...
Det är den procentuella vikten av överlasten som gör gällande hur polisman agerar. 30% brukar vara gränsen där den nitiske konstapeln kan dra kortet. Men sedan finns det ett förfarande som säger att för att det ska räknas som vårdslöshet så ska man beakta andra konsekvenser. Som förmildrande omständighet kan vara om kärran t.ex. lagligt lastar 500kg men har en 1300-axel, som många hyrsläp. Då innebär det ju ingen livsfara, det är ju bara kärran som är nedklassad.

Mååånga har nog gjort missen när dom glatt kör omkring med boggivagnen till hästen bakom en Volvo XC60 t.ex. Det rullar ju på stabilt o fint med awd och man kan aldrig tänka sig att man bara får ha 840kg bakom T8'an med B-kort.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är av helt motsatt uppfattning: jämförelsesajterna is da shit! Hade det inte varit för dem hade många av oss fastnat i för dyra och dåliga lösningar just för att man inte gitter kolla många själv, och många nischade bolag hade haft svårt att nå ut.

För egen del hade jag betalat för mycket både för el och försäkring utan dem.

Naturligtvis måste man kolla villkoren på det man väljer, men det kan gott ske efter att man sållat ut ett par rimligt prissatta alternativ.

Om vissa försäkringsbolag försöker hindra mäkleriet för att värna sina marginaler lär de missa affärer. Det är sällan bra att göra det bästa till det godas fiende.
Gällande innehåll i försäkringarna vill jag bara påminna om konsumeternas.se, det tycker jag är bra.

Sen vill jag bara hålla med om att man som konsument nästan har en skyldighet att jämföra priser, det är en väsentlig del i marknadsekonomin och det som belönar de som optimerar sin verksamhet och erbjuder attraktiva produkter/priser, gör man inte det så utgör man faktiskt ett problem eftersom man i praktiken understimulerar konkurrensen.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.