1 440 669 läst · 23 724 svar
1441k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja, det är något märkligt med våra vägar, oerhört bullrig beläggning, utomlands väljer man i högre utsträckning tystare beläggning på vägarna, irriterande.snaggletooth skrev:Åkte ca 40 mil i baksätet på en sprillans ny Tesla 3 häromveckan och vägljudet från bakhjulen var ej obetydligt om man säger så.
Så pass att det ibland var svårt att föra en konversation med dom där fram utan att behöva luta sig framåt in mot mitten.
Fjädringskomforten upplevde jag dock som bra, ganska fast men inte stötig.
Långsamladdningen i Göteborg fungerar inte, nu är laddning gratis i två P-hus till dess att man löst problemet.
Leverantören av laddinfrastrukturen har mjukvaruproblem sedan ett par veckor...
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/...olpar-ur-funktion-efter-it-haveri-1.105926792
Jag kan dock berätta att sedan Göteborgs stad tog över laddningen på sina parkeringar så har det fungerat till och från. När jag försökt nyttja den så har den fungerat runt varannan gång. Senast för några veckor sedan så indikerade laddning i både bil och box, men när jag kom ut från Liseberg efter några timmar så hade jag fått 1% på batteriet. Det är det normala i Göteborg.
Av denna anledning så parkerar jag alltid där inCharge är ansvariga, där fungerar det. Exempelvis i Nordstan...
Leverantören av laddinfrastrukturen har mjukvaruproblem sedan ett par veckor...
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/...olpar-ur-funktion-efter-it-haveri-1.105926792
Jag kan dock berätta att sedan Göteborgs stad tog över laddningen på sina parkeringar så har det fungerat till och från. När jag försökt nyttja den så har den fungerat runt varannan gång. Senast för några veckor sedan så indikerade laddning i både bil och box, men när jag kom ut från Liseberg efter några timmar så hade jag fått 1% på batteriet. Det är det normala i Göteborg.
Av denna anledning så parkerar jag alltid där inCharge är ansvariga, där fungerar det. Exempelvis i Nordstan...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Varför skulle det ena utesluta det andra? Vi har grövre asfalt i norden för att den ska tåla vinterns dubbdäck. Det problemet har man inte i många andra länder.
Huruvida Tesla är sämre än andra att hantera det överlåter jag till andra att ha åsikter om.
Huruvida Tesla är sämre än andra att hantera det överlåter jag till andra att ha åsikter om.
Ja, det om vägen googlade du fram snabbt. 😊Nötegårdsgubben skrev:
Eftersom Teslaförare uppenbarligen klagar på högt vägljud så är det sannolikt ett problem. Eller?
Inte lika lätt att googla fram kanske. 😉
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 358 inlägg
Stora hjulen blir klart bullrigare men jag tycker den är i nivå med en BMW 3-serie och VW Golf, körde kring Göteborg så inte på den grövsta asfalten dock.snaggletooth skrev:Åkte ca 40 mil i baksätet på en sprillans ny Tesla 3 häromveckan och vägljudet från bakhjulen var ej obetydligt om man säger så.
Så pass att det ibland var svårt att föra en konversation med dom där fram utan att behöva luta sig framåt in mot mitten.
Fjädringskomforten upplevde jag dock som bra, ganska fast men inte stötig.
Du som inte ens äger en Tesla, kan du inte bara hålla dig ifrån att göra utlåtanden om ljudkomforten i den?Nissens skrev:
Model 3 är lite bullrigare men att kalla det ett problem tycker jag är att överdriva. Den är inte bäst och inte sämst i klassen.
Har inte direkt upplevt Model 3 som vi har på jobbet att den skulle vara särskilt bullrig. Skulle snarare säga att den går rätt tyst och skönt rent generellt.
Inte i klass med min BMW iX men då är den bilen dubbelt så dyr än en Model 3, så det är kanske inte så konstigt.
Men däremot upplever man däckljudet lite annorlunda pga avsaknaden av vibrationer och motorljud i en elbil. Märkte jag på den tiden när jag körde hybrid, däckljudet blev mer påtagligt när bensinmotorn slog av på motorväg, men det är ju hur man uppfattar ljud och alla ”tolkar” buller lite olika. Det är också väldigt beroende på exakt vilka däck man har och underlaget på vägen, finns fler faktorer än själva ljudnivån.
Bara för att jag tycker däckbullret är på en Ok nivå innebär inte per automatik att Nissens tycker samma sak i hans Model 3 eller hur nu diskussionen började.
Inte i klass med min BMW iX men då är den bilen dubbelt så dyr än en Model 3, så det är kanske inte så konstigt.
Men däremot upplever man däckljudet lite annorlunda pga avsaknaden av vibrationer och motorljud i en elbil. Märkte jag på den tiden när jag körde hybrid, däckljudet blev mer påtagligt när bensinmotorn slog av på motorväg, men det är ju hur man uppfattar ljud och alla ”tolkar” buller lite olika. Det är också väldigt beroende på exakt vilka däck man har och underlaget på vägen, finns fler faktorer än själva ljudnivån.
Bara för att jag tycker däckbullret är på en Ok nivå innebär inte per automatik att Nissens tycker samma sak i hans Model 3 eller hur nu diskussionen började.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Tesla förare som klagar?Nissens skrev:
Kan knappast vara dem som köpt bilen för det finns väl ingen Tesla ägare som upplever några nackdelar med sitt underverk? 😉
Klart Tesla är sämre eller möjligtvis sämst, hur kan annars asfalten vara så grov? (Nissenslogik)Nötegårdsgubben skrev:
Ljus mäter man, det är liksom vad det är, hur ljud upplevs är mycket svårare, det finns nöjda ägare till de flesta märken, trots att det finns olika brister på de flesta bilar.Nissens skrev:
Med det sagt så ve jag inte om eller hur mycket det skiljer, det jag vet är att väg och däck spelar väldigt stora roller bägge och att köra på motorväg i Tyskland men även Danmark är väsensskiltmot här.
Jag har inte sagt något om hur bra eller dåligt ljudisolerad Tesla är, men uppenbarligen klagar de som kör Tesla.D djac skrev:
Även du borde ju förstå att de bilar där man inte ens uppfattar detta som ett problem har en bättre ljudisolering?
Eller menar du att de bilmärkena har mer förlåtande förare? (djaclogik)
Absolut är det så, förväntningarna och inställningen styr i stort sett hela upplevelsen, det är en helt annan femma när man mäter ljudtrycket.Nissens skrev:Jag har inte sagt något om hur bra eller dåligt ljudisolerad Tesla är, men uppenbarligen klagar de som kör Tesla.
Även du borde ju förstå att de bilar där man inte ens uppfattar detta som ett problem har en bättre ljudisolering?
Eller menar du att de bilmärkena har mer förlåtande förare? (djaclogik)
Det är ju därför som det är helt ointressant vad ägarna upplever, köper man en billig uddabil så har man lägre förväntningar, som är lättare att uppfylla, köper man en dyr prestigebil så förväntar man sig så mycket mer och blir lättare besviken.
Denna kunskap trodde jag var allmängods.