D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nog är tyskarna premium i många avseenden fortfarande. Kolla bara på EQS och i7. Fast dom är nog ytterligare en novå och ligger i lyx segmentet precis som Bentley.
Ja men det är det jag menar, detta är premiummodeller men köper du en A-klass så slipper du garanterat all känsla av premium, som ett exempel.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men det är det jag menar, detta är premiummodeller men köper du en A-klass så slipper du garanterat all känsla av premium, som ett exempel.
Provade nya AMG C43 kombin på skoj och den är iaf "premium".
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M
Personlig uppfattning:
Alla mindre bilarna från dom sk. "premiumtillverkarna" tycker jag känns lite icke-premium. Mercas A, B, C, GL(A/B/C), det är väl först vid E-klass premium infinner sig. Inredning osv. skiljer sig en hel del mellan C och E, iaf. före sista C-klassen kom nu för inte så längesedan. Möjligt att AMG piffar upp det lite i dom mindre klasserna.

Likaså med Audi, det är väl först vid (A/S/Q5) man börjar känna lite premium, A1 är ju en Polo, A3 en sminkad Golf osv. RS & S kan få till känslan av lite premium i dom mindre modellerna.

BMW följer väl samma mönster, allt under 5-serie (oavsätt om den börjar på 1,2,3,4 eller X) är väl inte riktigt premium, möjligtvis att M kan kvala in på dessa serier med lite mera lull-lull och motor/chassie.
 
M Markarbetaren skrev:
Personlig uppfattning:


Likaså med Audi, det är väl först vid (A/S/Q5) man börjar känna lite premium, A1 är ju en Polo, A3 en sminkad Golf osv. RS & S kan få till känslan av lite premium i dom mindre modellerna.
Jag har aldrig ägt nån Audi, men speciellt premium har aldrig de jag haft som hyrbil eller åkt med i kännts. Har åkt A8 ut till Arlanda för några år sen och den kändes ju fin att åka i. Merca har jag nog faktiskt aldrig kört, men de lite värre jag åkt i som taxi har kännts betydligt mer premium än Audi.

oavsett tror jag mycket vänds upp och ner med elektrifiering, autonomi (eller iallafall körhjälp) samt att funktion och integration blir viktigare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tyvärr skulle jag säga att el modellerna från Tyskar mfl inte har samma känsla i materialen som bensin/diesel. Troligen pga av att de sparat in på vikt och många lockar med "veganska" alternativ. Det vi tidigare kallade galon och konstskinn. Nu heter det veganskt skinn. 🙁
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Tyvärr skulle jag säga att el modellerna från Tyskar mfl inte har samma känsla i materialen som bensin/diesel. Troligen pga av att de sparat in på vikt och många lockar med "veganska" alternativ. Det vi tidigare kallade galon och konstskinn. Nu heter det veganskt skinn. 🙁
Detta var en av de saker jag undrar, hur står sig EQS mot S-klass, är det som du säger en blek kopia eller upplever man att den håller samma nivå?
 
Jag tycker att det är roligt att premium blivit böjbart, så att saker kan vara mer eller mindre premium. Lite som om vi skulle säga att något kunde vara mer eller mindre förstklassigt. Ja, Volvo är en förstklassig bil, men inte lika förstklassig som Mercedes…

Men som flera andra varit inne på är upplevelsen av bilar så subjektiv att de kommer undan med sånt säljsnack. Tesla kan då komma undan som premiumbil för att den har innovativ teknik, samtidigt som den är relativt bullrig och behöver repareras osedvanligt ofta. Den typen av inkonsistens skulle man aldrig sett hos Rolls-Royce under dess glansdagar.

Det innebär inte att jag tycker att Tesla är dåliga, tvärtom, jag tror att det bilmärket är det bästa som hänt bilindustrin på decennier. Men så länge de bygger bilar som gnisslar och knarrar är de ingen premiumproducent – i mina ögon.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Detta var en av de saker jag undrar, hur står sig EQS mot S-klass, är det som du säger en blek kopia eller upplever man att den håller samma nivå?
Den är helt OK skulle jag säga. Det man märker skillnad på är att EQS inte har några fönsterramar och att det är en kombi-kupé så det är klart sämre känsla när man stänger dörrarna och det är lite mer ljud i kupén. Isolerade rutor går att välja till både S och EQS och jag misstänker att de flesta väljer till det på båda så EQS blir alltid lite mindre isolerad inne.

Annars är reglage, stolar, handtag mm är det samma i dem och de byggs på samma fabrik. Enda jag riktigt saknar från S-klassen på EQS är softclose dörrar.

Men i stort så har de Mercedes som inte kommer från en ny plattform mer lik känsla som bensin/diesel versionerna då de har samma material och konstruktion osv. Det är lite mer skillnad på de nya som EQS och EQE då de har andra lösningar på dörrar, handtag etc jämfört med ex E-klass. Tycker generellt jag känner mer skillnad i material och känsla mellan E-klass och EQE än mellan S och EQS.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att det är roligt att premium blivit böjbart, så att saker kan vara mer eller mindre premium. Lite som om vi skulle säga att något kunde vara mer eller mindre förstklassigt. Ja, Volvo är en förstklassig bil, men inte lika förstklassig som Mercedes…

Men som flera andra varit inne på är upplevelsen av bilar så subjektiv att de kommer undan med sånt säljsnack. Tesla kan då komma undan som premiumbil för att den har innovativ teknik, samtidigt som den är relativt bullrig och behöver repareras osedvanligt ofta. Den typen av inkonsistens skulle man aldrig sett hos Rolls-Royce under dess glansdagar.

Det innebär inte att jag tycker att Tesla är dåliga, tvärtom, jag tror att det bilmärket är det bästa som hänt bilindustrin på decennier. Men så länge de bygger bilar som gnisslar och knarrar är de ingen premiumproducent – i mina ögon.
Gör de det då, min upplevelse är att Tesla knarrar mest för de som inte har en?

(Fö, det är bara en bil, ingen religion!)

Detta tycker jag är både fascinerande och naturligt, Tesla är annorlunda på många sätt och det är intressant att notera den reaktionen det reser hos en del (vi ser den reaktionen för andra saker i samhället..) och istället för att vara nyfiken så fastnar man på något som man inte van vid och bildar sig snabbt en uppfattning, känns reaktionerna igen..?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Den är helt OK skulle jag säga. Det man märker skillnad på är att EQS inte har några fönsterramar och att det är en kombi-kupé så det är klart sämre känsla när man stänger dörrarna och det är lite mer ljud i kupén. Isolerade rutor går att välja till både S och EQS och jag misstänker att de flesta väljer till det på båda så EQS blir alltid lite mindre isolerad inne.

Annars är reglage, stolar, handtag mm är det samma i dem och de byggs på samma fabrik. Enda jag riktigt saknar från S-klassen på EQS är softclose dörrar.

Men i stort så har de Mercedes som inte kommer från en ny plattform mer lik känsla som bensin/diesel versionerna då de har samma material och konstruktion osv. Det är lite mer skillnad på de nya som EQS och EQE då de har andra lösningar på dörrar, handtag etc jämfört med ex E-klass. Tycker generellt jag känner mer skillnad i material och känsla mellan E-klass och EQE än mellan S och EQS.
Gott att höra, då behåller jag EQS högst uppe på önskelistan, tillsammans med Taycan! :)
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Mina subjektiva åsikter:

Eftersom alla elbilar jag åkt i känns icke-premium så kommer Tesla undan med sin kvalitetsnivå. Ett plus till den för innovativa och annorlunda lösningar.

Eftersom jag själv kör en premiumbil (BMW 7), om än nio år gammal, så känns de flesta bilar smäckigare i jämförelse. Tekniken som var exklusiv då finns i de flesta familjebilar idag men inredningen står sig fortfarande.

Eftersom jag köpt en dyr begagnad ICE bil tycker jag inte att en elbil för + 600 kkr eller förhoppningsvis hälften som begagnad efter ett antal år är dyr, förutsatt att den är premium. Ser den ut som en Fabia eller Sandero inuti undrar jag varför de inte lagt på några procent på tillverkningen och gjord den premium.

Eftersom jag vill ha en bil med prestanda så passar elbil bra och jag tycker inte det är bortkastat med 4WD och många hk och mycket vridmoment.

Så min spaning är att elbilarna konkurrerar bra i övre segmentet där Tesla började med sin S. Även småbilar där räckvidden kan vara begränsad och bilen är lite extra i designen verkar gå bra, tex Mini eller Fiat. Troligen bättre att ha ny liten elbil och beg stor ICE och göra alla resor som går att genomföra med lilla elbilen om hushållet har två bilar. Traditionellt har det varit tvärtom.

Verkar värre med familjebilar i mitten. Dock har ju dessa som ICE eller hybrider också blivit väldigt dyra, tex V60,V90 och XC60.

Att batteri slits skulle jag inte oroa mig för mer än turbo, ad blue, EGR, fördelningslåda, mm i en ICE. Snarare tvärtom.

Den som vill ha 2WD, 140 hk, kombi, inga finesser och eventuellt hög dragvikt och lång räckvidd och lågt finner inte mycket att välja på.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Gör de det då, min upplevelse är att Tesla knarrar mest för de som inte har en?

(Fö, det är bara en bil, ingen religion!)

Detta tycker jag är både fascinerande och naturligt, Tesla är annorlunda på många sätt och det är intressant att notera den reaktionen det reser hos en del (vi ser den reaktionen för andra saker i samhället..) och istället för att vara nyfiken så fastnar man på något som man inte van vid och bildar sig snabbt en uppfattning, känns reaktionerna igen..?
Efter ha varit med på elbilsträff så håller jag med om att Tesla är ingen religion. Det är en sekt.
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Detta tycker jag är både fascinerande och naturligt, Tesla är annorlunda på många sätt och det är intressant att notera den reaktionen det reser hos en del (vi ser den reaktionen för andra saker i samhället..) och istället för att vara nyfiken så fastnar man på något som man inte van vid och bildar sig snabbt en uppfattning, känns reaktionerna igen..?
Jag håller med. Tesla och elbilar retar folk. Jag älskar gamla bilar men ser inget problem med elbilar. Endel som har en gammal veteranare med V8 verkar känna sig trampade på tårna för att teknologin utvecklas. Jag har även tyckt det är konstigt med de som häcklar Greta Tunberg.

Jag tror många är oroliga för sin identitet och "way of life". Motståndet mot elbilar, Greta och annat gör att många hamnar i en rätt patetisk "flat earther" position där man förlöjligar sig själv...

Med det sagt kan jag absolut inte gå i god för att klimatkrisen är så allvarlig media vill göra den till, att elbilar är bättre för CO2 än fossilbilar, att vindkraft är bra osv.

Elbilars batteriproduktion kan säkert vara skadlig och med väldigt få mil per år är det nog bättre köra vidare på sin gamla bensinbil... Greta är (var) bara ett barn och har säkert fel i väldigt mycket av det hon gör och säger. Vindkraftverk kan inte ersätta kärnkraft då det inte har den massan och kontinueliga driften som krävs och livslängden är säkert föremål för diskussion. Solceller kräver nätutbyggnad då de producerar el lokalt.

MEN om vi inte vågar prova ny teknik, hur ska då samhället gå framåt? Och med en exponentiell utvinning av råvaror, olja, metall osv så är jag rätt övertygad om att om inte CO2 och klimat skapar stora problem så kommer vårt avfall och kemikalier att långsam göra jorden mer och mer obebolig och döda fler och fler djurarter.

Så. Skit i om bilen knarrar eller har soft-close dörrar. Om den funkar bra och är bra för vår planet bör vara det viktigaste.

Men det som jag är lite oroad över map tesla är att de inte verkar bygga reparer och underhållsbara lösningar. Kanske är det ett korrekt sätt att bygga på, att det är bättre att skrota ett batteripack med en trasig cell än att bygga det större, tyngre och sämre men reparerbart. Om tillräckligt få celler går sönder så kanske ett reparerbart batteri sett över poplulationen inte är lönsamt. Att försäkringspremierna är höga talar ju dock för att bilen inte är bra ur reparationshänseende.

Jag har inte fått kläm på hur den faktiska kvaliten är på Tesla. Går dyra saker sönder ofta. Eller är det knarr och knirr och dålig passning som är det stora problemet?
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Troligen bättre att ha ny liten elbil och beg stor ICE och göra alla resor som går att genomföra med lilla elbilen om hushållet har två bilar. Traditionellt har det varit tvärtom.
Vi kör ju så med en gammal V70 och en Zoe. Volvon används nog i snitt mindre än 1ggr/vecka, nästintill 1ggr/mån. Jag känner dock att Zoen som inte har snabbladdning inte räcker riktigt hela vägen. Och Volvon är lite för gammal för att kännas kul på långresorna. Men även en liten Zoe elbil är ju mycket trevligare att köra (i stan) än en "vanlig" fossil svenssonbil som känns som sirap i drivlinan.

Frågan är vem som ska köpa de stora bilarna nya, så de kan bli begagnade och andrabilar i familjerna? Iofs håller de längre när de går färre mil.


R Robert-san01 skrev:
Efter ha varit med på elbilsträff så håller jag med om att Tesla är ingen religion. Det är en sekt.
Det tror jag lokala mazda eller citroenklubben också är?
 
Redigerat:
D djac skrev:
Gör de det då, min upplevelse är att Tesla knarrar mest för de som inte har en?
Jag har aldrig haft en och har bara provkört demobilar, men av folk som har teslor är det det jag hört dem klaga på, ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.