Prisnivåerna i mellansegmentet är klart intressanta. Jag ser lite annonser på VW Passat GTE för strax över 600' när en Tesla Model Y går att få ny för under 550'
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Prisnivåerna i mellansegmentet är klart intressanta. Jag ser lite annonser på VW Passat GTE för strax över 600' när en Tesla Model Y går att få ny för under 550'
Teslas nypriser är helt klart inte i premiumnivå, fattar inte hur Passat GTE och ID4 kan vara dyrare än en Tesla Y. ID4 har några kollegor och jag är inte imponerad. GTE har jag själv haft i 2 år och det är inget jag längtar tillbaka till... Även andra elbilar är ju dyra i förhållande till Tesla. Så att förvänta sig BMW 7-serie nivå på inredningen i en Tesla3 är väl inte rimligt. Snarare bör det vara lite lägre upplevd kvalite i tesla än Skoda/VW nivå...
 
J JohanLun skrev:
Teslas nypriser är helt klart inte i premiumnivå, fattar inte hur Passat GTE och ID4 kan vara dyrare än en Tesla Y. ID4 har några kollegor och jag är inte imponerad. GTE har jag själv haft i 2 år och det är inget jag längtar tillbaka till... Även andra elbilar är ju dyra i förhållande till Tesla. Så att förvänta sig BMW 7-serie nivå på inredningen i en Tesla3 är väl inte rimligt. Snarare bör det vara lite lägre upplevd kvalite i tesla än Skoda/VW nivå...
Ja, Enyaq har ju bättre inredning än ID4. Tycker Model Y och Enyaq är ganska likvärdiga, kanske att Enyaq är lite bättre men elprestandan och infotainment är sämre i Enyaq så dom bör ha samma prisklass. Skoda har väl lyft sig lite för mycket..
 
J JohanLun skrev:
Vi kör ju så med en gammal V70 och en Zoe. Volvon används nog i snitt mindre än 1ggr/vecka, nästintill 1ggr/mån. Jag känner dock att Zoen som inte har snabbladdning inte räcker riktigt hela vägen. Och Volvon är lite för gammal för att kännas kul på långresorna. Men även en liten Zoe elbil är ju mycket trevligare att köra (i stan) än en "vanlig" fossil svenssonbil som känns som sirap i drivlinan.

Frågan är vem som ska köpa de stora bilarna nya, så de kan bli begagnade och andrabilar i familjerna? Iofs håller de längre när de går färre mil.



Det tror jag lokala mazda eller citroenklubben också är?
Ja låter helt rätt. Om du byter din Zoe i framtiden får du bättre bil med bättre räckvidd.

Bra fråga vem som ska köpa dessa ICE familjebilar nya. Än så länge verkar tillräckligt många inte fattat att man kan göra som du gjort.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja låter helt rätt. Om du byter din Zoe i framtiden får du bättre bil med bättre räckvidd.

Bra fråga vem som ska köpa dessa ICE familjebilar nya. Än så länge verkar tillräckligt många inte fattat att man kan göra som du gjort.
Räckvidden är det minsta problemet för mig. Går 20 mil, på sommaren nästan 30 om man kör lungt.

För mig är Zoes brist på snabbladdning det som hindrar att åka längre turer. Går inte att stanna 1-2h och ladda (eller troligen i de flesta fall ännu mera, då 22kWh laddare med full kräm är sällsynta). Teoretiskt tar det ju 2h att fylla batteriet i en Zoe.

Givetvis finns det de som ständigt kör långa sträckor. För mig är det en sportlovstur per år som är längsta turen, och ett par resor per år som är 30-40 mil. Oftast kör jag mindre än 5 mil. Om jag måste stanna 2x30 minuter på mindre än 10 resor per år så finns ingen anledning att producera, betala och släpa runt på ett mycket större batteri.

Det hela bygger givetvis på att laddnätet är tillräckligt utbyggt så att man inte kör i områden utan laddare, eller där laddarna är trasiga, långsamma eller överbelagda.

Zoen är heller inte tillräckligt rymlig/bekväm för längre resor. Har inga jättehöga krav, men klimatsystem, stolar och benutryme bak är ju som på en småbil. Jag skulle även önskat något högre säkerhet och radar/filhållning.

Tesla3 kändes precis lagom i storlek. Den har heller inte de jättefälgar (med dyra och bullrande / stötighet) som tex ID4 har. Jag är heller ingen fan av "SUV" designen som många elbilar har, även om jag börjar uppskatta den mer pensionärslika höjden på stolar och insteg de har - när jag kör min lilla BMW Z3 så känner jag mig inte alltid så graciös när jag kliver ur på en trång parkeringsplats. Men nog skulle jag klara en Model3s insteg i några år till :D.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Med Model 3 standard på precis under 500k så är det ju knappt ens dyrare med elbil än bensin/diesel, har väldigt svårt att förstå varför folk ens tittar på teslas konkurrenter i den klassen nuförtiden, betydligt dyrare och betydligt längre leveranstider.

Tycker dock att begagnat priserna på Tesla ligger högt i förhållande till nypriserna, men ge det 1-2 år till så har det väl anpassats. Hittar i dagsläget vid en snabb säkniong en M3 Standard med knappt 6k mil för 350k, jag tycker det känns dyrt jämfört med nypris.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 2 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Jag håller med. Tesla och elbilar retar folk. Jag älskar gamla bilar men ser inget problem med elbilar. Endel som har en gammal veteranare med V8 verkar känna sig trampade på tårna för att teknologin utvecklas. Jag har även tyckt det är konstigt med de som häcklar Greta Tunberg.

Jag tror många är oroliga för sin identitet och "way of life". Motståndet mot elbilar, Greta och annat gör att många hamnar i en rätt patetisk "flat earther" position där man förlöjligar sig själv...

Med det sagt kan jag absolut inte gå i god för att klimatkrisen är så allvarlig media vill göra den till, att elbilar är bättre för CO2 än fossilbilar, att vindkraft är bra osv.

Elbilars batteriproduktion kan säkert vara skadlig och med väldigt få mil per år är det nog bättre köra vidare på sin gamla bensinbil... Greta är (var) bara ett barn och har säkert fel i väldigt mycket av det hon gör och säger. Vindkraftverk kan inte ersätta kärnkraft då det inte har den massan och kontinueliga driften som krävs och livslängden är säkert föremål för diskussion. Solceller kräver nätutbyggnad då de producerar el lokalt.

MEN om vi inte vågar prova ny teknik, hur ska då samhället gå framåt? Och med en exponentiell utvinning av råvaror, olja, metall osv så är jag rätt övertygad om att om inte CO2 och klimat skapar stora problem så kommer vårt avfall och kemikalier att långsam göra jorden mer och mer obebolig och döda fler och fler djurarter.

Så. Skit i om bilen knarrar eller har soft-close dörrar. Om den funkar bra och är bra för vår planet bör vara det viktigaste.

Men det som jag är lite oroad över map tesla är att de inte verkar bygga reparer och underhållsbara lösningar. Kanske är det ett korrekt sätt att bygga på, att det är bättre att skrota ett batteripack med en trasig cell än att bygga det större, tyngre och sämre men reparerbart. Om tillräckligt få celler går sönder så kanske ett reparerbart batteri sett över poplulationen inte är lönsamt. Att försäkringspremierna är höga talar ju dock för att bilen inte är bra ur reparationshänseende.

Jag har inte fått kläm på hur den faktiska kvaliten är på Tesla. Går dyra saker sönder ofta. Eller är det knarr och knirr och dålig passning som är det stora problemet?
Jag håller nog med i dina spaningar, för konsumenter är Tesla förmodligen det bästa som hänt sedan T-Forden och kommer accelerera andra tillverkares modernisering, de är inte skeptiska utan analyserar avundsjukt vad de kan göra för att komma ikapp, tillverkningsmässigt alltså.

Jag vet inte heller vad som är bäst i reparationsstrategi sett ur det större perspektivet och kvalitetsmässigt är det svårt att säga, jag vet ju bara vilken upplevelse jag har haft men det är ju inte mycket värt.

För mig har kvaliteten inte varit några problem och när jag idag jämför med de bilar jag övervägde så upplever jag att min M3 är överlägsen de bilarna (jämför med bekanta).

Jag tror vi glömmer att traditionella bilar har haft en livscykel på 10år och att man inte gärna köpt modellen förrän under de sista åren, då felen varit bortputsade. Det är väl därför som modellserier där man bara förfinar är så bra bilar, tex VW Golf.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har aldrig haft en och har bara provkört demobilar, men av folk som har teslor är det det jag hört dem klaga på, ja.
Ja för vad det nu är värt så hör du en som har en som inte knarrar, ingen av mina bekantas knarrar heller, det finns dock annat att reta sig på, om man vill! ;)
 
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, Enyaq har ju bättre inredning än ID4. Tycker Model Y och Enyaq är ganska likvärdiga, kanske att Enyaq är lite bättre men elprestandan och infotainment är sämre i Enyaq så dom bör ha samma prisklass. Skoda har väl lyft sig lite för mycket..
Detta är en av de bilar jag övervägde och har två sådana i bekantskapskretsen, glad att jag inte tog en sån.
 
D djac skrev:
Ja för vad det nu är värt så hör du en som har en som inte knarrar, ingen av mina bekantas knarrar heller, det finns dock annat att reta sig på, om man vill! ;)
Det är inte värt så mycket. 😉

Min uppfattning är att gnisslande och knakande länkarmar är ett typfel på Tesla. Som med typfel på andra bilar drabbar det naturligtvis inte alla, men fler än för andra märken.

Jag hade en Alfa för 15–20 år sen. Den hade flera typfel, men jag slapp det värsta (brusten kamrem och ventilsallad) och de fel jag hade övertrumfade inte de upplevda fördelarna.

Jag har inga problem med att förstå att Teslaägare kan känna samma sak.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte värt så mycket. 😉

Min uppfattning är att gnisslande och knakande länkarmar är ett typfel på Tesla. Som med typfel på andra bilar drabbar det naturligtvis inte alla, men fler än för andra märken.

Jag hade en Alfa för 15–20 år sen. Den hade flera typfel, men jag slapp det värsta (brusten kamrem och ventilsallad) och de fel jag hade övertrumfade inte de upplevda fördelarna.

Jag har inga problem med att förstå att Teslaägare kan känna samma sak.
Ja men det rätt, kan inte allt men tidiga M3or har haft länkarmsproblem, finns säkert annat, borta sedan några år nu.

Ett faktum är att Tesla har lockat till sig en viss typ av människor, bredare nu, som är både petiga och tekniskt intresserade och allt fångas upp och spekuleras i, det saknar motstycke (jag har letat) hos de andra bilarna.

Det var det här jag menade, detta är vi vana vid från de traditionella biltillverkarna, det nämns inte ens, tex tenderar Audis fyror fortfarande att dricka olja i en enorm takt men ingen orkar prata om det mer, beskedet är att upp till en liter per hundra mil är inget fel... horribelt i mina ögon och för att knyta an till tidigare inlägg, inte premium i mina ögon.

Har haft tre Alfa, 75,33 och 164, been there..
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Haha, eller så är Teslas bilar undermåliga.
Bilar med bättre kvalitet har ju inte det problemet. 😊
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte värt så mycket. 😉

Min uppfattning är att gnisslande och knakande länkarmar är ett typfel på Tesla. Som med typfel på andra bilar drabbar det naturligtvis inte alla, men fler än för andra märken.

Jag hade en Alfa för 15–20 år sen. Den hade flera typfel, men jag slapp det värsta (brusten kamrem och ventilsallad) och de fel jag hade övertrumfade inte de upplevda fördelarna.

Jag har inga problem med att förstå att Teslaägare kan känna samma sak.
Om man vill roa sig så kan man gå med i facebook grupper för ID4 / Skoda.

Det är helt horribelt vad problem det är med bilarna. Krängningshämmare verkar hålla 2000mil, plast som lossnar, infotamientsystemet larmar om allt möjligt, 12v batteri, drivaxlar, ac som pajar. servarna som kontrollerar appen verkar nere ofta.
Dessutom har de bara 2 års garanti! Jag gissar att priset kommer rasa på dessa när garantitiden är slut.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Om man vill roa sig så kan man gå med i facebook grupper för ID4 / Skoda.

Det är helt horribelt vad problem det är med bilarna. Krängningshämmare verkar hålla 2000mil, plast som lossnar, infotamientsystemet larmar om allt möjligt, 12v batteri, drivaxlar, ac som pajar. servarna som kontrollerar appen verkar nere ofta.
Dessutom har de bara 2 års garanti! Jag gissar att priset kommer rasa på dessa när garantitiden är slut.
Ja, och det finns mycket elände om Tesla på tuben också…
 
D
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Om man vill roa sig så kan man gå med i facebook grupper för ID4 / Skoda.

Det är helt horribelt vad problem det är med bilarna. Krängningshämmare verkar hålla 2000mil, plast som lossnar, infotamientsystemet larmar om allt möjligt, 12v batteri, drivaxlar, ac som pajar. servarna som kontrollerar appen verkar nere ofta.
Dessutom har de bara 2 års garanti! Jag gissar att priset kommer rasa på dessa när garantitiden är slut.
Detta stämmer tyvärr rätt bra med upplevelserna mina bekanta har, kombinerat med total inkompetens på märkesverkstaden, men jag gillar egentligen inte att påpeka sånt, kan däremot tala om mina egna upplevelser fritt.
 
D djac skrev:
Ett faktum är att Tesla har lockat till sig en viss typ av människor, bredare nu, som är både petiga och tekniskt intresserade och allt fångas upp och spekuleras i, det saknar motstycke (jag har letat) hos de andra bilarna.
Så tror jag också att det är. Jag hade exempelvis inte hört talas om flertalet av de problem med ID-bilarna som @Andreas_Hansson tog upp, trots att jag har en.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.