richardtenggren
Osar verkligen Mercedes interiör premium? Designelement som luftspjällen känns hämtade från en Audi TT -98, ljussättning för att pleasa förvuxna epa-raggare och det ser väldigt plastigt ut?

Jag har alltid tyckt Audi vunnit på interiör bland normala märken då :)
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så tror jag också att det är. Jag hade exempelvis inte hört talas om flertalet av de problem med ID-bilarna som @Andreas_Hansson tog upp, trots att jag har en.
Man kan ju vända på det, försök hitta en enda bilmodell som man inte kan hitta diverse problembeskrivningar om på internet...
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D
richardtenggren richardtenggren skrev:
Osar verkligen Mercedes interiör premium? Designelement som luftspjällen känns hämtade från en Audi TT -98, ljussättning för att pleasa förvuxna epa-raggare och det ser väldigt plastigt ut?

Jag har alltid tyckt Audi vunnit på interiör bland normala märken då :)
Bra inlägg som verkligen belyser det subjektiva i ämnet!
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Om man vill roa sig så kan man gå med i facebook grupper för ID4 / Skoda.

Det är helt horribelt vad problem det är med bilarna. Krängningshämmare verkar hålla 2000mil, plast som lossnar, infotamientsystemet larmar om allt möjligt, 12v batteri, drivaxlar, ac som pajar. servarna som kontrollerar appen verkar nere ofta.
Dessutom har de bara 2 års garanti! Jag gissar att priset kommer rasa på dessa när garantitiden är slut.
Det var väl typiska fel på de första modellerna. Vw har bytt 12 v batteri och uppgraderat mjukvaran.
Den modellen jag har -22 är det bara mjukvaran som rövar sig ganska ofta. Appen, vad ska man med den till? Enda nyttan den gör är att man kan starta klimatanläggning och lägga schema på det. Annars inget nödvändigt.
Priset är äckligt dyrt fortfarande på första modellerna av id3, och id4 med.


Däremot inga fel på några hämmare eller länkar ännu, min har gått 2200 mil.

Jag får upp teslagruppen rätt ofta på FB och de är rätt mycket fel på de bilarna med, precis som opel mokkan har en jävla massa fel. Mokkan har gigantiska problem med 12 volt och att opel har monterat hela bakluckan snett :D
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Gott att höra, då behåller jag EQS högst uppe på önskelistan, tillsammans med Taycan! :)
Taycan har också bra känsla i materialen enligt mig. En kollega har en Taycan S - cross och en annan har en 911 GTS. Båda känns lika gedigna när man klämmer på dem. Drivlinan och allt annat på Taycan känns också "Porsche".
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Taycan har också bra känsla i materialen enligt mig. En kollega har en Taycan S - cross och en annan har en 911 GTS. Båda känns lika gedigna när man klämmer på dem. Drivlinan och allt annat på Taycan känns också "Porsche".
Japp, håller med, mjukvaran har ju varit riktigt kass, och 12volts-biten, men det verkar som att den har varit stabil ett tag nu.

Tycker deras co-pilot-koncept är riktigt häftigt, extra skärmen till passageraren där den kan jobba med rutt, stopp, osv och sen skjuta upp det till de andra skärmarna.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
En till vi kan snacka om, har några kollegor som köpt dessa och de är väldigt nöjda, kommer tydligen hit detta året: [länk]
Den kan bli poppis!

Deras pickis har väl rullat på rätt länge i USA nu och fått rätt OK omdömen från användarna.
 
D djac skrev:
Japp, håller med, mjukvaran har ju varit riktigt kass, och 12volts-biten, men det verkar som att den har varit stabil ett tag nu.

Tycker deras co-pilot-koncept är riktigt häftigt, extra skärmen till passageraren där den kan jobba med rutt, stopp, osv och sen skjuta upp det till de andra skärmarna.
Gillar också Taycan. Laddningshastigheten är mycket imponerande. Även smart med dubbla laddportar. Sedan så är det en snygg bil också. Har tyvärr aldrig åkt eller kört bilen. Dessvärre lite över min budget bara.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Gillar också Taycan. Laddningshastigheten är mycket imponerande. Även smart med dubbla laddportar. Sedan så är det en snygg bil också. Har tyvärr aldrig åkt eller kört bilen. Dessvärre lite över min budget bara.
För mig stod det mellan Taycan eller EQS och det föll på utrymme och räckvidd kontra pris. Att det då fanns många beg Taycan ute som stått en stund var också lite som styrde över till EQS för mig.

Vet inte om det var helt rätt beslut, det får vi se om några år.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så tror jag också att det är. Jag hade exempelvis inte hört talas om flertalet av de problem med ID-bilarna som @Andreas_Hansson tog upp, trots att jag har en.
Gå in och läs på facebook,
R Rkarlsson skrev:
Det var väl typiska fel på de första modellerna. Vw har bytt 12 v batteri och uppgraderat mjukvaran.
Den modellen jag har -22 är det bara mjukvaran som rövar sig ganska ofta. Appen, vad ska man med den till? Enda nyttan den gör är att man kan starta klimatanläggning och lägga schema på det. Annars inget nödvändigt.
Priset är äckligt dyrt fortfarande på första modellerna av id3, och id4 med.


Däremot inga fel på några hämmare eller länkar ännu, min har gått 2200 mil.

Jag får upp teslagruppen rätt ofta på FB och de är rätt mycket fel på de bilarna med, precis som opel mokkan har en jävla massa fel. Mokkan har gigantiska problem med 12 volt och att opel har monterat hela bakluckan snett :D
Ett företag jag har kontakt med har nu tagit bort VW som alternativ att välja tjänstebil av.
De hade enorma problem med bilar som stod, en kamrat blev inlåst och bärgaren fick smälla rutan för att få ut killen.
Ja med en app kan man ju kanske låsa bilen på distans vilket är bra.
Det kan man inte på VW dock..
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Gå in och läs på facebook,

Ett företag jag har kontakt med har nu tagit bort VW som alternativ att välja tjänstebil av.
De hade enorma problem med bilar som stod, en kamrat blev inlåst och bärgaren fick smälla rutan för att få ut killen.
Ja med en app kan man ju kanske låsa bilen på distans vilket är bra.
Det kan man inte på VW dock..
Ja det var på första modellen. Den jag har fått tag i har faktiskt inga problem, den går faktiskt smärtfritt och har så gjort i 2200 mil. Att infotainment strular stör inte körningen alls.
Det negativa är ju infotainment, turanza däcken och att de är löjligt dyra bilar.

Att det fattas att låsa bilen i appen gör inte bilen dålig, det gör bara brukaren till en nörd och gnällig om det inte ingår. Man får vara nöjd med att man kan sätta igång sin ac.

De felen du nämner med 12 volt och krängningshämmare är typiskt på första modellen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
R Rkarlsson skrev:
Ja det var på första modellen. Den jag har fått tag i har faktiskt inga problem, den går faktiskt smärtfritt och har så gjort i 2200 mil. Att infotainment strular stör inte körningen alls.
Det negativa är ju infotainment, turanza däcken och att de är löjligt dyra bilar.

Att det fattas att låsa bilen i appen gör inte bilen dålig, det gör bara brukaren till en nörd och gnällig om det inte ingår. Man får vara nöjd med att man kan sätta igång sin ac.

De felen du nämner med 12 volt och krängningshämmare är typiskt på första modellen.
Det är just sådana åsikter som gör att jag är lite försiktig när jag svara bekanta på om jag är nöjd med bilen, du tycker inte att appen, infotainment osv är så viktigt men andra gör det alldeles säkert.

En av mina bekanta, tjänstebil och väldigt många mil, tog ut en Tesla Y som första elbil, jag har varit försiktig med mina rekommendationer men ändå försökt vara positiv, nu tre månader senare tycker han att det är den bästa bil han någonsin haft och de saker jag tycker är lite småirriterande har han inte ens reflekterat över.
 
D djac skrev:
Det är just sådana åsikter som gör att jag är lite försiktig när jag svara bekanta på om jag är nöjd med bilen, du tycker inte att appen, infotainment osv är så viktigt men andra gör det alldeles säkert.

En av mina bekanta, tjänstebil och väldigt många mil, tog ut en Tesla Y som första elbil, jag har varit försiktig med mina rekommendationer men ändå försökt vara positiv, nu tre månader senare tycker han att det är den bästa bil han någonsin haft och de saker jag tycker är lite småirriterande har han inte ens reflekterat över.
Det är av den anledningen jag inte rekommenderar någon jag träffar att skaffa en elbil. De får bilda sin egna uppfattning till 100%
Om de inte är riktigt intresserade så är de inte intresserade heller.
Ungefär som människor, jag bildar en uppfattning, och sen får en annan ha en annan uppfattning.

Det är det problemet som är från båda sidor, el som bränsle. Bilda era uppfattningar själva och kör vad ni vill utan att tycka ni är bättre än den andre :)

Jag berättar faktum att appen till vw är värdelös ur den synpunkten att den enda funktion den faktiskt har är att sätta igång ac. Utöver det finns endast info om antal mil man har kvar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är av den anledningen jag inte rekommenderar någon jag träffar att skaffa en elbil. De får bilda sin egna uppfattning till 100%
Om de inte är riktigt intresserade så är de inte intresserade heller.
Ungefär som människor, jag bildar en uppfattning, och sen får en annan ha en annan uppfattning.

Det är det problemet som är från båda sidor, el som bränsle. Bilda era uppfattningar själva och kör vad ni vill utan att tycka ni är bättre än den andre :)

Jag berättar faktum att appen till vw är värdelös ur den synpunkten att den enda funktion den faktiskt har är att sätta igång ac. Utöver det finns endast info om antal mil man har kvar.
Min GTE kunde man se en bild på bilen och olika dörrar och fönster som var öppna, fast det stämde oftast inte överens med verkligheten. Första gångerna blev jag ju orolig - oj ett fönster står öppet, jag får gå ned till bilen och kolla. Men turligt nog så hade inte fönstret magiskt öppnats utan appen bara tagit fel. En handfull gånger kunde jag starta värmen, men tyvärr så hakade min bil upp sig när man använde appen så att den inte laddade sig (den satte ett schema att jag skulle åka iväg typ söndag morgon kl 04.15 så då var bilen alltid fullladdad, alla andra gånger sparade den sig till söndagmorgonens begivenheter och var kall och oladdad). Efter verkstadsbesök och långa samtal med telefonsupport i tyskland så kom jag fram till att appen inte gick att använda. Eftersom ID3 beskrevs som sämre än Passaten så kändes det inte som ett alternativ. Jag har dock förstått på kollegor och även på nätet att man troligen fått ordning på dessa saker nu. Jag tror inte det är själva "elbilsdelen" som felar hos VW. Även om jag fick "röda varningar" ett par gånger i månaden, men jag lärde mig att då stänger man av och låser bilen så försvinner de...
 
  • Haha
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.