1 505 421 läst · 24 707 svar
1505k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vad ska de som kör och håller igång gamla bilar idag göra när bensin/dieselbilarna är förbjudna och utslitna?
Hur kommer begagnad marknaden att fungera och vad blir bilkostnaden för de som tex valt att bo lite billigare, billigare bil och har lite längre till jobbet?
Det är ju iofs på gång batterikemier som ska kunna ge uppåt 100 års livslängd.
Det skulle förändra mycket.
Hur kommer begagnad marknaden att fungera och vad blir bilkostnaden för de som tex valt att bo lite billigare, billigare bil och har lite längre till jobbet?
Det är ju iofs på gång batterikemier som ska kunna ge uppåt 100 års livslängd.
Det skulle förändra mycket.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Det är sjukt när man räknar på det!P Pligg85 skrev:Förutom osunda uppgångar på bättre beg elbilar ett tag sedan så är bilar penningförstöring.
Är nog lättare att bränna pengar man inte har. Lägger man 700 på en bil idag så tappar den nog 100 per år första 3 åren i snitt kontra kanske ha en avkastning på 50 om året.
Jag brukar ofta räkna om värden i motprestation. Många leasar för motsvarande två månadslöner om året. Dvs för att ha bilen parkerad 23 timmar om dagen måste de jobba och lägga 2 fulla månadslöner på endast bilen.
För att flytta arslet kommer det bli motsvarande 7-8 års arbete.
Då är inte driften inräknade utan bara leasingkostnader.
Minns när jag blev arbetslös på 90-talet och stämplade. Det som skiljde mellan att arbeta heltid, som byggare (med medelsvennelön) och att gå hemma och stämpla var min begagnade bil (70,000kr Volvo). Dvs. om jag sålde bilen och stämplade så hade jag samma ekonomi som när jag arbetade och körde bil.
Idag lönar det sig väl mer att arbeta med lite annat politiskt styre, men jag blev förbluffad och förbannad över att min enda morot att gå till arbetet och slita fysiskt var att hålla mig med bil.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag undrar ibland hur det står till med folks grundläggande ekonomiska kunskaper, eller om jag själv har en skev verklighetsuppfattning, det kanske är det sistnämnda🤓.P Pligg85 skrev:
En för mig ordinär elbil är typ en id4, den motsvarar väl typ Passat på fossilsidan, en bil som i mångt och mycket har tagit över rollen som svennebil efter Volvo kombi.
Jag har gjort ekonomiska kalkyler på flera av mina bilar genom åren. Dom flesta ligger på mellan 33 och 45kr/mil när allt är inräknat, från bränsle, besiktning, skatt till värdeminskning efter inbyte hos handlare.
En id4, som enligt mig är en högst ordinär bil med elmotor, kostar med dragkrok, något paket, försäkring, ja allt utom drivmedel, 103kr/mil att privatleasa. 103kr/mil!!!! Billigaste Uber kostar ca. 125kr/mil för att ta sig från norr om Göteborg till söder om Göteborg genom staden, bara som exempel🤔
Om jag körde bara 300 mil om året skulle jag aldrig ens tänka tanken att lägga över 100' på en bil.P Pligg85 skrev:Hur gör man nu. Tycker det är skitsvårt.
Är inne varje vecka och kollar priset på Tesla Y P men den ligger fortfarande på 708 tusen i svart utförande.
Det tar emot att lägga de pengarna på en bil.
Kommer bli kontantköp. Pengar ligger idag på konto med iaf en liten ränta med tanke på att gå till bil.
Kanske får tillbaka 160-170kkr på gamla bilen men sen ska ju vinterdäck till så det blir ca 570kkr i merkostnader. Måste ta nytt körkort så några tusenlappar tillkommer.
Kommer säkert ha den i 8-10 år. Kör 300 mil per år men kanske går upp till 500 mil. Spelar ingen roll om drivmedel är gratis eller kostar 25 kronor milen, elbil blir det pga alla andra fördelar med elbil, vad det kostar mig dessa 300-500 mil är helt ointressant. Kommer ladda 99 av 100 gånger hemma eller på jobbet.
Kronan är ju svag så ska valutan slå igenom på priset är det ju åt fel håll men Tesla kan ju dumpa den med 30-50kkr till över en natt.
Blev lite mer intressant nu när motorlampan tändes igen på Dieselmotorn som inte gillar körsträckor på 2 minuter med koppla vagnar och hålla på.
Dvs, det är en begagnad som är det tänkbara.
Var ju tvungen att räkna lite. Räknade på fästmöns MG ZS EV och så här blir kalkylen:
1000 mil/år
Privatleasing 3200 kr/mån = 38 400 kr/år
El 1700 kWh * 1,32 kr = 2244 kr
Skatt = 360 kr/år
Försäkring och service ingår i avtalet.
Årskostnad = 41004 kr, dvs 41 kr/mil inklusive allt. Tycker det är en bra kalkyl, och eftersom det är ett leasingavtal så behöver hon inte bekymra sig om någon värdeminskning heller.
1000 mil/år
Privatleasing 3200 kr/mån = 38 400 kr/år
El 1700 kWh * 1,32 kr = 2244 kr
Skatt = 360 kr/år
Försäkring och service ingår i avtalet.
Årskostnad = 41004 kr, dvs 41 kr/mil inklusive allt. Tycker det är en bra kalkyl, och eftersom det är ett leasingavtal så behöver hon inte bekymra sig om någon värdeminskning heller.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 750 inlägg
Tesla Model Y är väl något rymligare och billigare, även om det är i samma häradM Markarbetaren skrev:Jag undrar ibland hur det står till med folks grundläggande ekonomiska kunskaper, eller om jag själv har en skev verklighetsuppfattning, det kanske är det sistnämnda🤓.
En för mig ordinär elbil är typ en id4, den motsvarar väl typ Passat på fossilsidan, en bil som i mångt och mycket har tagit över rollen som svennebil efter Volvo kombi.
Jag har gjort ekonomiska kalkyler på flera av mina bilar genom åren. Dom flesta ligger på mellan 33 och 45kr/mil när allt är inräknat, från bränsle, besiktning, skatt till värdeminskning efter inbyte hos handlare.
En id4, som enligt mig är en högst ordinär bil med elmotor, kostar med dragkrok, något paket, försäkring, ja allt utom drivmedel, 103kr/mil att privatleasa. 103kr/mil!!!! Billigaste Uber kostar ca. 125kr/mil för att ta sig från norr om Göteborg till söder om Göteborg genom staden, bara som exempel🤔
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja leasade man före bonusens upphörande så blir kalkylen lite roligare.J jocke31 skrev:Var ju tvungen att räkna lite. Räknade på fästmöns MG ZS EV och så här blir kalkylen:
1000 mil/år
Privatleasing 3200 kr/mån = 38 400 kr/år
El 1700 kWh * 1,32 kr = 2244 kr
Skatt = 360 kr/år
Försäkring och service ingår i avtalet.
Årskostnad = 41004 kr, dvs 41 kr/mil inklusive allt. Tycker det är en bra kalkyl, och eftersom det är ett leasingavtal så behöver hon inte bekymra sig om någon värdeminskning heller.
En Mach e idag ligger på 66kr/mil utan drivmedel med 2000 mils körsträcka och 122kr/mil vid 1000 mil per år, 122kr!!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nämnda MG som din sambo har kostar idag från 67kr/mil enbart i leasingkostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mg'n är dessutom på kampanj nu. Ordinariepris för 1000mil/år är 81kr/mil!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara att gratulera till en bra tajming Jocke! Lite som när jag band min boränta till 1,3% i 3 år för drygt ett år sedan. Nästa gång blir det troligtvis en annan kalkyl😉
Redigerat:
Så är det ju. Våra bundna 3-åriga bolån på 0,99% går ut i höst. Så det blir ju lite högre kostnader såklart.M Markarbetaren skrev:Ja leasade man före bonusens upphörande så blir kalkylen lite roligare.
En Mach e idag ligger på 66kr/mil utan drivmedel med 2000 mils körsträcka och 122kr/mil vid 1000 mil per år, 122kr!!!
[bild]
Nämnda MG som din sambo har kostar idag från 67kr/mil enbart i leasingkostnad.
[bild]
Mg'n är dessutom på kampanj nu. Ordinariepris för 1000mil/år är 81kr/mil!
[bild]
Det är bara att gratulera till en bra tajming Jocke! Lite som när jag band min boränta till 1,3% i 3 år för drygt ett år sedan. Nästa gång blir det troligtvis en annan kalkyl😉
Men även leasingpriserna har ju höjts för vår del. MG:n med ca 500 kr och Mach-E:n med en tusenlapp.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 677 inlägg
Ja, nya elbilar är dyra och break-even är väl uppåt 3.000 mil för leasingbilar. För dem av oss som äger själva blir det väl lite lägre, beroende på vad man kan låna på, men då tillkommer ju risken också.
Men som vi kan se av @Pligg85:s inlägg är inte ekonomin allt för alla. Vissa vill ha en ny elbil redan nu även om det är dyrt.
Men som vi kan se av @Pligg85:s inlägg är inte ekonomin allt för alla. Vissa vill ha en ny elbil redan nu även om det är dyrt.
Kalkyler med milkostnad kan också bli lite skeva.
Jag har ju hellre en hög milkostnad och nära till arbetet och mer eller mindre bara betalar för nöjesmil.
Det som är mest intressant är totalkostnaden över perioden från köp till såld och ärligt talat så skulle jag få lite ångest över att lämna ifrån mig en bil jag gillar efter 3år /3000mil när man kunnat ha den privatägd och valt att ha den 2-3år till och få mycket bättre totalekonomi.
Något som är mycket skevt är också resonemanget jag hört en handfull gånger och det är att man kan "Passa på att åka lite" när man betalar för exempelvis 1500 mil på leasingen och då nästan tvångsmässigt ska man åka på roadtrip så inte milen "brinner inne"
Sen skulle nog månadsfakturorna vara för påfrestande att komma löpande på höga summor. Så jag kan förstå att folk känner att de måste utnyttja bilen när man betalar löpande hyra.
Nu betalar man försäkring och skatt på tillsammans 6500kr och årsservice på 1995kr (fast man kan göra det själv) och laddar preemkortet så det räcker. 9 månader om året har man ingen kostnad alls som syns så då upplevs bilen som billig. Då får den gärna stå några dagar.
Förbaskat synd att dieselbilen lider av de korta resorna annars hade den varit näst intill gratis 2-3 år till.
Jag har ju hellre en hög milkostnad och nära till arbetet och mer eller mindre bara betalar för nöjesmil.
Det som är mest intressant är totalkostnaden över perioden från köp till såld och ärligt talat så skulle jag få lite ångest över att lämna ifrån mig en bil jag gillar efter 3år /3000mil när man kunnat ha den privatägd och valt att ha den 2-3år till och få mycket bättre totalekonomi.
Något som är mycket skevt är också resonemanget jag hört en handfull gånger och det är att man kan "Passa på att åka lite" när man betalar för exempelvis 1500 mil på leasingen och då nästan tvångsmässigt ska man åka på roadtrip så inte milen "brinner inne"
Sen skulle nog månadsfakturorna vara för påfrestande att komma löpande på höga summor. Så jag kan förstå att folk känner att de måste utnyttja bilen när man betalar löpande hyra.
Nu betalar man försäkring och skatt på tillsammans 6500kr och årsservice på 1995kr (fast man kan göra det själv) och laddar preemkortet så det räcker. 9 månader om året har man ingen kostnad alls som syns så då upplevs bilen som billig. Då får den gärna stå några dagar.
Förbaskat synd att dieselbilen lider av de korta resorna annars hade den varit näst intill gratis 2-3 år till.
P Pligg85 skrev:Kalkyler med milkostnad kan också bli lite skeva.
Jag har ju hellre en hög milkostnad och nära till arbetet och mer eller mindre bara betalar för nöjesmil.
Det som är mest intressant är totalkostnaden över perioden från köp till såld och ärligt talat så skulle jag få lite ångest över att lämna ifrån mig en bil jag gillar efter 3år /3000mil när man kunnat ha den privatägd och valt att ha den 2-3år till och få mycket bättre totalekonomi.
Något som är mycket skevt är också resonemanget jag hört en handfull gånger och det är att man kan "Passa på att åka lite" när man betalar för exempelvis 1500 mil på leasingen och då nästan tvångsmässigt ska man åka på roadtrip så inte milen "brinner inne"
Sen skulle nog månadsfakturorna vara för påfrestande att komma löpande på höga summor. Så jag kan förstå att folk känner att de måste utnyttja bilen när man betalar löpande hyra.
Nu betalar man försäkring och skatt på tillsammans 6500kr och årsservice på 1995kr (fast man kan göra det själv) och laddar preemkortet så det räcker. 9 månader om året har man ingen kostnad alls som syns så då upplevs bilen som billig. Då får den gärna stå några dagar.
Förbaskat synd att dieselbilen lider av de korta resorna annars hade den varit näst intill gratis 2-3 år till.
Gällande att ”passa på att åka lite till” så handlar det väl kanske inte huvudsakligen om att hitta på onödiga resor, utan snarare om att passa på att utnyttja leasingavtalet man betalar för. När kostnaden bara är några kronor per mil så blir ju t ex en semesterresa med elbilen extremt billig jämfört med t ex att åka tåg eller flyg, för att inte tala om jämförelsen med en diesel- eller bensinbil.P Pligg85 skrev:Kalkyler med milkostnad kan också bli lite skeva.
Jag har ju hellre en hög milkostnad och nära till arbetet och mer eller mindre bara betalar för nöjesmil.
Det som är mest intressant är totalkostnaden över perioden från köp till såld och ärligt talat så skulle jag få lite ångest över att lämna ifrån mig en bil jag gillar efter 3år /3000mil när man kunnat ha den privatägd och valt att ha den 2-3år till och få mycket bättre totalekonomi.
Något som är mycket skevt är också resonemanget jag hört en handfull gånger och det är att man kan "Passa på att åka lite" när man betalar för exempelvis 1500 mil på leasingen och då nästan tvångsmässigt ska man åka på roadtrip så inte milen "brinner inne"
Sen skulle nog månadsfakturorna vara för påfrestande att komma löpande på höga summor. Så jag kan förstå att folk känner att de måste utnyttja bilen när man betalar löpande hyra.
Nu betalar man försäkring och skatt på tillsammans 6500kr och årsservice på 1995kr (fast man kan göra det själv) och laddar preemkortet så det räcker. 9 månader om året har man ingen kostnad alls som syns så då upplevs bilen som billig. Då får den gärna stå några dagar.
Förbaskat synd att dieselbilen lider av de korta resorna annars hade den varit näst intill gratis 2-3 år till.
Vi har de senaste åren t ex tagit en roadtrip i Sverige på kanske 300 mil för typ en tusenlapp för resan för 2 personer, och det är förstås väldigt prisvärt.
Hur går det egentligen ihop?J jocke31 skrev:Gällande att ”passa på att åka lite till” så handlar det väl kanske inte huvudsakligen om att hitta på onödiga resor, utan snarare om att passa på att utnyttja leasingavtalet man betalar för. När kostnaden bara är några kronor per mil så blir ju t ex en semesterresa med elbilen extremt billig jämfört med t ex att åka tåg eller flyg, för att inte tala om jämförelsen med en diesel- eller bensinbil.
Vi har de senaste åren t ex tagit en roadtrip i Sverige på kanske 300 mil för typ en tusenlapp för resan för 2 personer, och det är förstås väldigt prisvärt.
Just när du leasar så är det svindyra mil. Min bil har kostat 30 kr milen utan skatt och bränsle. Då ska man tanka för 300 mil också.
Min förra bil, hyundai i40 kostade 4,8 kr milen för 2000 mil (nu var det fler mil och därmed billigare men jämfört med leasingen)
Så hade jag kört 300 mils resa med dieseln så kostar den alltså 12,1 kr milen i bränsle, 4,8 kr milen för lånet. osv osv .
Jag utnyttjar varenda meter på min bil jag leasar. Den ska nästan slå in på 5999,9 mil när den kommer in i bilhallen igen.
Om jag behåller den, håller på och överväger att efter semestern försöka överlåta den och köpa en diesel för 50 000 kr istället.
Leasingkostnaden är ju en fast månadskostnad, oavsett sträcka så länge man håller sig under avtalsgränsen. Försäkringen likaså. Och skatten.R Rkarlsson skrev:Hur går det egentligen ihop?
Just när du leasar så är det svindyra mil. Min bil har kostat 30 kr milen utan skatt och bränsle. Då ska man tanka för 300 mil också.
Min förra bil, hyundai i40 kostade 4,8 kr milen för 2000 mil (nu var det fler mil och därmed billigare men jämfört med leasingen)
Så hade jag kört 300 mils resa med dieseln så kostar den alltså 12,1 kr milen i bränsle, 4,8 kr milen för lånet. osv osv .
Jag utnyttjar varenda meter på min bil jag leasar. Den ska nästan slå in på 5999,9 mil när den kommer in i bilhallen igen.
Om jag behåller den, håller på och överväger att efter semestern försöka överlåta den och köpa en diesel för 50 000 kr istället.
Någon värdeminskning behöver man inte bry sig om med en leasingbil.
Så den enda kostnaden per mil när man ligger under avtalsgränsen är elkostnaden. Det enda som händer är att milkostnaden ökar om man kör mindre än avtalet medger.
Huruvida ett leasingavtal är en bra eller dålig idé beror på körmönster och hur avtalet ser ut. Men även utvecklingen av andrahandspriserna på bilar. Ju högre andrahandsvärde, desto mindre lönsamt blir förstås ett leasingavtal.