M Markarbetaren skrev:
Men detta får leasingtagaren betala nästa gång det är dags för en ny bil/avtal. Och då kanske det omvända gäller. Man tecknar ett dyrt avtal, t.ex. en MG för 6795kr/mån, sedan ökar efterfrågan och priserna stiger, räntan sjunker, elbilar blir heta, och man ångrar bittert sitt dyra privatleasingavtal man sitter fast med när dom som köpte sina bilar kommer väldigt billigt undan, kanske bara en 1000-lapp i månaden i räntekostnad. Men det är klart, man behöver inte oroa sig för vad det kostar, räkningen på 6795:- kommer i internetbanken varje månad😉
Ja, eller så låter man helt enkelt bli att leasa med priser som i ditt exempel ovan. Skulle nog säga att vad som är bäst vid varje givet tillfälle varierar. Det handlar lite om timing och även tur…
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Men detta får leasingtagaren betala nästa gång det är dags för en ny bil/avtal. Och då kanske det omvända gäller. Man tecknar ett dyrt avtal, t.ex. en MG för 6795kr/mån, sedan ökar efterfrågan och priserna stiger, räntan sjunker, elbilar blir heta, och man ångrar bittert sitt dyra privatleasingavtal man sitter fast med när dom som köpte sina bilar kommer väldigt billigt undan, kanske bara en 1000-lapp i månaden i räntekostnad. Men det är klart, man behöver inte oroa sig för vad det kostar, räkningen på 6795:- kommer i internetbanken varje månad😉
Jag tror vi kommer se fler avtal för leasing där priset sjunker när räntan sjunker, inte enbart tvärtom.
 
De priserna vi ser nu på begagnade elbilar är väl närmare det man kunde förvänta sig över tid. Och att det varit än oförutsedd peak i begagnatpsiserna en tid. Så ursprunglig kalkyl för värdeminskning mot utfall bör inte påverkats mycket av det snabba fallet i år.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Som någon skrivit förut, jag minns inte exakt, men leasingbilarna hade skattemässiga fördelar map bonus mm.

Sen tror jag det även är så att vissa elbilar leasats ut för mindre än vad som egentligen är motiverat av den anledningen att det är lätt att sänka leasingpriset för att få ut många bilar, men om man istället sänker priset på bilen så är det mycket svårare att höja det igen. Man har altså satt ett orealistiskt högt pris på bilen, leasar ut den rätt billigt, säljer den begagnad till ett lägre pris. Speciellt nya märken man inte känner igen, som har frågetecken på reparations, servicekostnader eller där verkstäderna är få vågar många inte köpa en ny bil. Får man ut massor av leasingbilar så är det en del i marknadsföringen...
Detta är enklaste, och kanske enda sättet, för de traditionella tillverkarna att vara prisrelevanta. Med deras "väg till marknaden" så har de mycket svårt att justera sina priser, de måste ta hänsyn till sin återförsäljares åsikter och dessutom deras begagnatlager, skulle de sänka snabbt och mycket så måste ju även detta skrivas ner och det kan skapa ekonomiska problem för deras kanal.

Däremot kampanjer och då helst genom olika finansierade lösningar där bilpriset inte syns tydligt, kan de komma undan med.
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror vi kommer se fler avtal för leasing där priset sjunker när räntan sjunker, inte enbart tvärtom.
Fast nu har man ju tagit höjd för högre priser så frågan är om nån öht. vill privatleasa längre. 240,000kr i leasingkostnad för en MG ZV ordinariepris för 36mån/3000 mil känns väl sådär.. jag väljer nog hellre att köpa isf. för nog är väl bilen värd mer än 160,000kr efter 3 år. Den kostar 399,000 ny.
Bara som ett exempel.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Fast nu har man ju tagit höjd för högre priser så frågan är om nån öht. vill privatleasa längre. 240,000kr i leasingkostnad för en MG ZV ordinariepris för 36mån/3000 mil känns väl sådär.. jag väljer nog hellre att köpa isf. för nog är väl bilen värd mer än 160,000kr efter 3 år. Den kostar 399,000 ny.
Bara som ett exempel.
Exakt. Bättre att köpa säger jag som privatperson iaf.
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Hur bestämmer man leasingkostnaden egentligen? En MG4 standard kostar 330 000:- eller 2995:-/månad i privatleasing.
Vill man istället ha luxury-varianten som kostar 390 000:- blir leasingkostnaden 4995:- per månad.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur bestämmer man leasingkostnaden egentligen? En MG4 standard kostar 330 000:- eller 2995:-/månad i privatleasing.
Vill man istället ha luxury-varianten som kostar 390 000:- blir leasingkostnaden 4995:- per månad.
Mycket märkligt.
När vi leasade vår MG ZS 2021 så var extrakostnaden för Luxuryvarianten 300 kr.
 
D
useless useless skrev:
Hur bestämmer man leasingkostnaden egentligen? En MG4 standard kostar 330 000:- eller 2995:-/månad i privatleasing.
Vill man istället ha luxury-varianten som kostar 390 000:- blir leasingkostnaden 4995:- per månad.
Det är ju i botten ett enkelt annuitetslån men de variabler de kan peta på är bilens pris och restvärdet (förutom räntan då men antar att den är samma). De kan tex sänka bilens pris bara för privatleasingaffärer, då blir det så här, en kampanj helt enkelt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, dom har säkerligen räknat på det. Verkar bara konstigt att leasingkostnaden är nästan 70% högre för en bil som inte ens kostar 20% mer.
Har dom verkligen så stora marginaler att dom kan dra av nästan 100 000:- på priset på den billigare modellen?
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
D
Jag antar att det handlar om marknadsföring, de har ju fått väldigt mycket uppmärksamhet tidigare för sina aggressiva privatleasingkampanjer, kanske kostnadseffektiv marknadsföring.
 
Det kan vara så att dom räknar med att extra utrustningen inte ger nämnvärt högre andrahandspris också
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Det handlar antagligen om efterfrågan också, kanske inte bara efterfrågan på de nya bilarna utan efterfrågan på bilarna sen efter leasingperiodens slut.

Det är ju faktiskt inte så vanligt att prissättningen enbart görs utifrån de egna kostnaderna, det är vanligare att priset sätts utifrån vad man tror folk är beredda att betala.

Men fundera över hur många bilar en bilhandlare säljer på en månad och vad de har för kostnader för lokaler, personal och drift. De behöver nog ha rätt stora marginaler. Skulle inte förvåna mig om deras inköpspris på bilarna är 100 000 lägre än vad de tar.
 
  • Gilla
Ror-mok
  • Laddar…
M
Nån som kan fräscha upp mitt minne? När privatleasing kom för några år sedan så var det billigt av den anledningen att företagen slapp momsa bilens nypris. Var det så?

En ny bil momsas ju, sedan momsas den igen när den säljs som begagnad av handlaren efter inbyte. Men en bil som privatleasats momsas bara när den säljs som begagnad.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det kan vara så att dom räknar med att extra utrustningen inte ger nämnvärt högre andrahandspris också
Ja tillval som tex vinterhjul brukar skrivas av helt på tre år vid privatleasing.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.