Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det kan vara så att dom räknar med att extra utrustningen inte ger nämnvärt högre andrahandspris också
Men hur kunde det vara annorlunda 2021?
 
Företag får alltid lyfta halva momsen på leasing. Sedan var det ofta upplagt med kort leasing, elbilspremien och redan såld dyrt på export när leasingen var slut.

En kollega får inte förlänga eller köpa ut bilen efter leasingen är slut för den är redan såld till ex Norge.
 
Om någon är på Gotland, så visas ID7an. Tror inte det är någon provkörning.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G
M Markarbetaren skrev:
Nån som kan fräscha upp mitt minne? När privatleasing kom för några år sedan så var det billigt av den anledningen att företagen slapp momsa bilens nypris. Var det så?

En ny bil momsas ju, sedan momsas den igen när den säljs som begagnad av handlaren efter inbyte. Men en bil som privatleasats momsas bara när den säljs som begagnad.
Vid privatleasing behöver väl inte finansbolaget låna till momsen, men moms är på varje faktura till kund. Så räntekostnaden per månad är 20% lägre för ett finansbolag än för en privatperson.
Sen får naturligtvis finansbolaget ett lägre inköpspris än man kan få som privatperson då de har ett avtal med "bilmärket"-leverantören.

Inbytesbilar från privatpersoner har väl "fiktiv moms" annars skulle inga företag kunna tjäna på att ta in bilar från privatpersoner och sälja vidare.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi har personalbilar på jobbet. Jag har ju övergett det, men tex var månadskostnad ofta en golf mindre än en seat även om seat var mycket billigare, just för att den troligen är svårare att sälja när leasingen är slut. Likaså var de "vanliga" motoralternativen billigare än snikmotorn osv. Och la man på extrautrustning så kostade det i princip "hela" utrustningen över leasingtiden, dvs valde man sportstolar för säg 2400 på en leasingperiod på 24 månader fick man betala 100kr extra per månad.

Så, extrautrustning värderas lågt i andrahandsvärde. Svårsålda modeller värderas också lågt. En basutrustad populär bil håller värdet bäst.

Tydligen kostar nu ID3 mer än en ID4 i månadskostnad. Troligen för att ID3 är iskalla som begbilar, de är lite för små, har inte dragkrok eller kan ha takräcke så som beg familjebil är den usel. Medan ID4 nästan matchar en Tesla model Y. Konstigt nog var en "seat", eller som de kommer heta i framtiden, Cupra, betydligt billigare än ID3 trots att det är i princip samma bil.

Troligen har som sagt kinesiska märkena som Hedin vill sälja in helt andra parametrar de beräknar priset på. Kanske så enkelt som vilka bilar de fått hem. Kanske köper alla luxurymodellen av MG, ingen vill köpa basmodellen för den är så snikig. Men rear man ut den som leasing blir man av med den och kan troligen kränga den som begagnad när folk har lägre krav. För jag gissar Hedin tar in MG bilarna på spekulation och inte låter köparen speca bilen?
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vi har personalbilar på jobbet. Jag har ju övergett det, men tex var månadskostnad ofta en golf mindre än en seat även om seat var mycket billigare, just för att den troligen är svårare att sälja när leasingen är slut. Likaså var de "vanliga" motoralternativen billigare än snikmotorn osv. Och la man på extrautrustning så kostade det i princip "hela" utrustningen över leasingtiden, dvs valde man sportstolar för säg 2400 på en leasingperiod på 24 månader fick man betala 100kr extra per månad.

Så, extrautrustning värderas lågt i andrahandsvärde. Svårsålda modeller värderas också lågt. En basutrustad populär bil håller värdet bäst.

Tydligen kostar nu ID3 mer än en ID4 i månadskostnad. Troligen för att ID3 är iskalla som begbilar, de är lite för små, har inte dragkrok eller kan ha takräcke så som beg familjebil är den usel. Medan ID4 nästan matchar en Tesla model Y. Konstigt nog var en "seat", eller som de kommer heta i framtiden, Cupra, betydligt billigare än ID3 trots att det är i princip samma bil.

Troligen har som sagt kinesiska märkena som Hedin vill sälja in helt andra parametrar de beräknar priset på. Kanske så enkelt som vilka bilar de fått hem. Kanske köper alla luxurymodellen av MG, ingen vill köpa basmodellen för den är så snikig. Men rear man ut den som leasing blir man av med den och kan troligen kränga den som begagnad när folk har lägre krav. För jag gissar Hedin tar in MG bilarna på spekulation och inte låter köparen speca bilen?
Riktigt märkligt hur dom gjorde med takräcke och dragkrok på ID3/Born och inte fixade det i faceliften.
Takräcke går ju rent tekniskt, men dragkroken är märklig
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Varför tror folk i allmänhet att elbilen är det mest klimatsmarta?

Världen går säkert under om vi inte gör något men jag är övertygad om att världen går under av samma orsak ändå. För det är inte i Sverige vi ska rädda världen utan vi ska förmå kineserna, ryssarna och alla andra klimatförnekare att ställa om och sedan göra lika mycket som dom.
Har du varit i Kina på sistone? Det rullar ju hur mycket elbilar/bussar som helst på gatorna där. Den första eldrivna taxin jag åkte i var i Kina, idag finns de i de allra flesta svenska städer. Gatulampor har solceller, det byggs hur mycket vind/solkraft som helst. Sen har de givetvis en lång väg kvar då det även byggs en massa kolkraftverk, samt att en stor del av bilflottan är fossil (precis som i Europa).

/S
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M
S steve5432 skrev:
Har du varit i Kina på sistone? Det rullar ju hur mycket elbilar/bussar som helst på gatorna där. Den första eldrivna taxin jag åkte i var i Kina, idag finns de i de allra flesta svenska städer. Gatulampor har solceller, det byggs hur mycket vind/solkraft som helst. Sen har de givetvis en lång väg kvar då det även byggs en massa kolkraftverk, samt att en stor del av bilflottan är fossil (precis som i Europa).

/S
Sist jag läste om Kina så eldade man med kol/koks i fastigheterna för värme. Alltså stora hyreshus eldade med detta i källaren i nån panna.

Av din beskrivning att döma så verkar man ha kommit långt idag isf.
 
M Markarbetaren skrev:
Sist jag läste om Kina så eldade man med kol/koks i fastigheterna för värme. Alltså stora hyreshus eldade med detta i källaren i nån panna.

Av din beskrivning att döma så verkar man ha kommit långt idag isf.
Båda har rätt beroende vart ni åker (får besöka) och med 1,4 miljarder innevånare😃
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Attitudeswe
Hur lång tid tar det att åka 200mil på 130-140 väg i elbil? Är det en plåga, eller görbart i en id4/ioniq5 eller motsv.?

80kWh batteri som laddas 5-70% med 135kW -> 55kWh laddas då på 25min (3kWh laddförlust rimligt?)

I dom farterna förbrukas kanske 2.5kWh/mil?


52 kWh räcker till 21 mil

Ladda var 1.5 timme i 25 min plus 5min ställtid.

Då kommer man fram lika fort som en fosilbil som kör i 105 km/h om elbilen marchar 140 genom Tyskland...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag tror de flesta bilar, i alla fall ID4, drar mer än 2,5 om du kör i 140 med full bil. Under 3 säkert, men mer än 2,5. Att köra cykler 90 min körning-30 min paus är nog också ganska segt. Det kommer kännas som mycket pauser.

Med det sagt är det få som gärna kör så långt som 200 mil på ett dygn, och en makligare takt med 150 min körning-45 min paus ger också en rätt vettig framdrift.

Och i båda fallen bör man räkna med en förlängd förstastint då man rimligen börjar med 100 % batteri.
 
Redigerat:
Attitudeswe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror de flesta bilar, i alla fall ID4, drar mer än 2,5 om du kör i 140 med full bil. Under3 säkert, men mer än 2,5. Att köra cykler 90 min körning-30 min paus är nog också ganska segt. Det kommer kännas som mycket pauser.

Med det sagt är det få som gärnakör så långt som 200 mil på ett dygn, och en makligare takt med 150 min körning-45 min paus ger också en rätt vettig framdrift.

Och i båda fallen bör man räkna med en förlängd förstastint då man rimligen börjar med 100 % batteri.
Jo, kör man 9.5h/dag i 120km/h (där man väl ligger kring 2.2kWh/mil) så kan man ju köra 3h, ladda 45min köra 2.5h ladda 45 min köra 2.5h.

Börjar man vid 9 så passar första laddningen in med lunchen. Så man förlorar bara 1.5h jfr fossil. Man får skjuta på middagen lite eller ta en tidig middag och checka in på hotellet sent...

Då har man kommit 96mil

Sen ladda över natten. Och köra samma nästa dag. Alternativt byter man förare och förare 10h till...


Kör man istället 155 på natten på autobahn. Vad förbrukar bilen då?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
S spendera skrev:
Teslaclubsweden arrangerar varje år en tävling mellan Ystad-Happaranda.

Det är inte fri fart som i Tyskland så bilarna kör lite långsammare.

De 163 milen tog 18h och 22minuter för snabbaste bil.

[länk]
Det är ju rätt intressant, tittar man på google maps nu så föreslår den 18h 27 min för att köra den sträckan, alltså utan vare sig ladd- eller tankstopp.
Waze säger istället 17 h 4min.
 
Attitudeswe
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jo, kör man 9.5h/dag i 120km/h (där man väl ligger kring 2.2kWh/mil) så kan man ju köra 3h, ladda 45min köra 2.5h ladda 45 min köra 2.5h.

Börjar man vid 9 så passar första laddningen in med lunchen. Så man förlorar bara 1.5h jfr fossil. Man får skjuta på middagen lite eller ta en tidig middag och checka in på hotellet sent...

Då har man kommit 96mil

Sen ladda över natten. Och köra samma nästa dag. Alternativt byter man förare och förare 10h till...


Kör man istället 155 på natten på autobahn. Vad förbrukar bilen då?
Grävde fram formelsamlingen:

Luftmotståndet orsakar en bromsande kraft F = (konstant)*v^2

Om bilen drar 2.25 i 120 så är konstanten för en id4/enyaq 0,00015625

Då blir förbrukningen följande i högre fart (om man antar att allt utom luftmotstånd är försummbart)
130: 2.64
140: 3.06
150: 3.51
160: 4.00

Räknar man då på att man kör slut 52kWh och sen laddar i 135kW under 25 min+5min ställtid så kan man se vilken hastighet som är optimal vid sträckkörning (om man ignorerar kostnad o bara optimerar på tidigast framme vid målet)

120: 1000mil tar 83.3h och kräver 43.3 laddstopp (21.65h) totalt 105h
130: totalt 77+25.5h=102.5h
140: totalt 71.4+29.4=100.8h
150: totalt 66.7+33.75=100.45h
160: totalt 62.5h + 38.5= 101h

Sweetspot ligger alltså kring 150km/h, men tidsvinsten jfr 120 är knappt 5% men kostnaden ökar med 56%
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.