pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör 83% på el, så jag tycker det är en rätt bra kompromiss.
Det säger ju inte ensamt så mycket om konstruktionen. Hur mycket kör du i seriehybridläget? Med 83% el måste det vara mest korta sträckor och mycket flitigt laddande.

Jag tänker mig att med systemet som de flesta verkar använda där det är en ren parallellhybrid och motorn har en växellåda så kör man oftast på el i stan och kortare sträckor. Sedan är den bränsledrivna transmissionen väl lämpad för motorväg och landsväg. Bensindrift i stan blir däremot sämre än Outlanderns system.

I Outlandern blir det likadant i el-läget, men den har ett seriehybridläge som är bra i stan när batteriet är slut. I stället går den mindre effektivt på motorväg och landsväg tack vare avsaknaden av växellåda. Så det må vara en bra kompromiss för den som kör längre sträckor på bensin i stan än på bensin på motorväg. Är man flitig att ladda och emellanåt kör längre sträckor landsväg är systemet med växellåda bättre.

Finns det någon varvräknare på den? Hur mycket varvar motorn i 100 km/h?

Toyotas hybridsystem har väl visat sig vara mycket effektivt vid körning på bensin. Så jag tycker det är lite överraskande att de haft så liten framgång med laddhybriderna.
 
M Mac68 skrev:
Nädu. Du får bara ut cirka 30% bränslet till drivning av bilen, när du kör en förbränningsbil.
Och hur mycket el får du ut ur elverket då? Är det verkligen mer än 30% av bränslet som blir el där?
 
  • Infografik som visar energiförlust och återvinning i en elbil; 87-91% av energin når hjulen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Infograf som visar energiförluster i en bensindriven bil; cirka 80% energi går förlorad, 16-25% driver hjulen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mac68 och 2 till
  • Laddar…
G
J Jeppan skrev:
[länk]

Bensinare verkansgrad 16-25%, diesel ca 30. Elbil 87-91% men i realiteten ännu högre pga återvinning av bromsenergi
Det går åt energi innan bensinen/dieseln är i tanken men det har även gått åt energi innan elen skickas från bilens batteri till motorn.
 
G OMathson skrev:
Det går åt energi innan bensinen/dieseln är i tanken men det har även gått åt energi innan elen skickas från bilens batteri till motorn.
Inte samma ska som hur mycket av energin som går till hjulen av en motor vilket inlägget behandlade
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
G
J Jeppan skrev:
Inte samma ska som hur mycket av energin som går till hjulen av en motor vilket inlägget behandlade
Och? Elbilar är tyngre, my x N = kraften. El suvar har stor frontarea, cw x frontarea = högre energi åtgång. Sett att vissa elbilar har 265mm breda 22" däck, helt galet.
Att köra elbil gör inte miljön/klimatet bättre. Först sämre då det går åt mer energi vid produktion ( några tusen mil ekvivalent beroende på hur man räknar) sen något långsammare sämre än ICE.
 
G OMathson skrev:
Och? Elbilar är tyngre, my x N = kraften. El suvar har stor frontarea, cw x frontarea = högre energi åtgång. Sett att vissa elbilar har 265mm breda 22" däck, helt galet.
Att köra elbil gör inte miljön/klimatet bättre. Först sämre då det går åt mer energi vid produktion ( några tusen mil ekvivalent beroende på hur man räknar) sen något långsammare sämre än ICE.
Nu tog det spinn. Man kan väga in en mängd andra faktorer om man vill bredda diskussionen men mitt inlägg var enkom relaterat till hur effektiv en elmotor är jämfört en bensin och dieselmotor på att få ut sin energi i hjulen. Inget av det du nämner gör någon skillnad på det.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Här är resan vi ska påbörja efter midsommar:
11 tankningar? Jag åkte från Gävle till Berlin och tillbaks förra sommaren (via Rödby/Puttgarden och en avstickare till Möns klint på vägen ner och Hannover på vägen hem). Drygt 300 mil totalt. Jag startade med full tank och tankade i Köpenhamn på vägen ner och på vägen hem.

Det finns ju ändå inget att se efter E4/E47 och autobahn, så det är skönt att inte behöva stanna mer än nödvändigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
11 tankningar? Jag åkte från Gävle till Berlin och tillbaks förra sommaren (via Rödby/Puttgarden och en avstickare till Möns klint på vägen ner och Hannover på vägen hem). Drygt 300 mil totalt. Jag startade med full tank och tankade i Köpenhamn på vägen ner och på vägen hem.

Det finns ju ändå inget att se efter E4/E47 och autobahn, så det är skönt att inte behöva stanna mer än nödvändigt.
Nja, den är lite överdriven. Bättre med för många än för få. Ingen stress heller, det är ju semester. :)

Antar den kommer dra en del över Alperna dock...

Kartan visar platser där jag kan tänka mig stanna, dock inte planerat. Tar det som det kommer.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Inte samma ska som hur mycket av energin som går till hjulen av en motor vilket inlägget behandlade
Men hela diskussionen här nu handlar ju om skillnaden mellan att använda bensinen i en bensinbil och att använda den i ett elverk för att ladda en elbil.

Att elbilen har högre verkningsgrad än bensinbilen har inget förnekat, men som flera har visat så har elverk så låg verkningsgrad att man får ut fler mil från bensinen i en bensinbil än om man kör den i ett elverk för att ladda en elbil.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
engs
J Jeppan skrev:
[länk]

Bensinare verkansgrad 16-25%, diesel ca 30. Elbil 87-91%
22% från regen låter lite för bra för att vara sant, är det i stadstrafik då? Svårt att tro man bromsar tillbaka så mycket på en långkörning / motorväg.
Vet inte om jag tänker galet nu men borde inte den pilen peka bakåt? För den energi som återvinns till batteriet har ju också förluster på allt utom laddning. När den sen förbrukas så går ju inte 100% till framdrift.

Men det är intressant att se det uppspaltat i grafiken på detta sätt, man får pga denna effektivitet vänja sig med långt mycket större diff i förbrukning än man är van vid från fossilbilar. Pga väder etc.
 
Redigerat:
N Nerre skrev:
Men hela diskussionen här nu handlar ju om skillnaden mellan att använda bensinen i en bensinbil och att använda den i ett elverk för att ladda en elbil.

Att elbilen har högre verkningsgrad än bensinbilen har inget förnekat, men som flera har visat så har elverk så låg verkningsgrad att man får ut fler mil från bensinen i en bensinbil än om man kör den i ett elverk för att ladda en elbil.
Med undantag då när man har moderna, riktigt effektiva system. Nissan har 43% verkningsgrad i sin seriehybrid
 
P
Tänker inte ge mig in i några diskussioner om laddhybrider är bra eller dåliga men kan konstatera att för VÅRT körmönster passar den bra. Har nu haft en GTE i en och en halv månad. Tankade för 500 kr när vi köpte den i början på maj och har kört 220 mil sedan dess. Igår åkte vi från Stockholm till Norra Öland, ca 51 mil och den hade då dragit 0,48 i hybridläget. Hemma kör vi i stort sett bara på el.

Självklart fick vi tanka upp den för långresan då batteriet räcker runt 5 mil på ren eldrift.
 
Redigerat:
  • Gilla
EdwinG84 och 3 till
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Tänker inte ge mig in i några diskussioner om laddhybrider är bra eller dåliga men kan konstatera att för VÅRT körmönster passar den bra. Har nu haft en GTE i en och en halv månad. Tankade för 500 kr när vi köpte den i början på maj och har kört 220 mil sedan dess. Igår åkte vi från Stockholm till Norra Öland, ca 51 mil och den hade då dragit 0,48 i hybridläget. Hemma kör vi i stort sett bara på el.

Självklart fick vi tanka upp den för långresan då batteriet räcker runt 5 mil på ren eldrift.
Tanken är ju att totala energianvändningen skall vara så låg som möjligt, och där funkar ju plugin hybrider bra då nästan all körning är jobbpendling. För egen del skulle det funka bra med en PHEV, gärna med lite markfrigång för att ersätta min XC70. Då laddnätverket i östeuropa är ett skämt ställer det höga krav på elbilen så att Tesla Model Y LR är på gränsen att man ids. Vi har 2st bilar och då funkar det med en ren elbil för alla vardagsresor. Det är som en stor gråskala där olika modeller ger helt olika förutsättningar både gällande räckvidd, kostnad och praktisk packbarhet.

Skulle gärna sett att VW gjorde Golf Alltrack GTE, den hade passat mig bra
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tanken är ju att totala energianvändningen skall vara så låg som möjligt, och där funkar ju plugin hybrider bra då nästan all körning är jobbpendling. För egen del skulle det funka bra med en PHEV, gärna med lite markfrigång för att ersätta min XC70. Då laddnätverket i östeuropa är ett skämt ställer det höga krav på elbilen så att Tesla Model Y LR är på gränsen att man ids. Vi har 2st bilar och då funkar det med en ren elbil för alla vardagsresor. Det är som en stor gråskala där olika modeller ger helt olika förutsättningar både gällande räckvidd, kostnad och praktisk packbarhet.

Skulle gärna sett att VW gjorde Golf Alltrack GTE, den hade passat mig bra
Ja det är synd att VW inte gör en GTE på Golf Sportcombi chassit. Passat är onödigt stor för oss då barnen inte åker med längre och lilla Golfen är för liten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.