K kent83 skrev:
Härligt att du är nöjd. Vi fick fönstren för 2 veckor sedan, och imorgon ska dom komma och börja installera.

Vad var det som ni fick åka med och köpa till?

Jag har bara fått en liten påse till med saker, använder de befintliga karmar och så ?

Byter till en större dörr så det kommer få ta upp väggen, och jag har inte blivit ombedd att köpa en ny karm till den än, så vet inte om det är nått de tar med, eller om jag måste åka och köpa en. Och då är det ju bara att hoppas att det finns en för mina mått.

Samma med fönsterbleck? Tar de med nya eller handlar jag det?
Hur gick monteringen?

Vi får våra fönster levererade imorrn och bytet skall börja den 22e september, ska bli intressant!
 
Efter att ha besökt forumet massor av gånger under de senaste åren så är jag nu medlem, så det här är mitt första inlägg på forumet. Just den här tråden har jag lusläst och jag vill tacka alla som delat med sig om priser på sina offerter och erfarenheter från Termoplus. Stort tack!

Kontaktade Termoplus via Blocket för ca två veckor sedan och idag hade jag besök av en av deras montörer. Har beställt ett gäng fönster och altandörrar.
Montören gjorde ett gott intryck. Inte alls påflugen som en del säljare kan vara. Han frågade om mina önskemål och hur jag hade tänkt mig det hela. Han hade med sig ett provfönster. Jag uppfattade kvalitén som bra. Fönstret kändes robust, inte alls plastigt.
Leveransen av min beställning ska ske om ca 3 veckor och då ska 70% betalas och resterande belopp när allt är klart, vilket ska ske ca 2 veckor senare. Om allt går som planerat så ska allt vara klart under den andra halvan av november.
 
  • Gilla
Andreas Blomkvist och 1 till
  • Laddar…
marala marala skrev:
Efter att ha besökt forumet massor av gånger under de senaste åren så är jag nu medlem, så det här är mitt första inlägg på forumet.
Grattis till fönsterköpet!
De tar ju lite tid att bestämma sig, för det är rätt stora pengar det gäller.

Och välkommen till Bygga Hus-forumet som medlem!

Hoppas att vi får höra hur det går med ditt fönsterbyte.
Vilken del av landet bor du i förresten?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Grattis till fönsterköpet!
De tar ju lite tid att bestämma sig, för det är rätt stora pengar det gäller.

Och välkommen till Bygga Hus-forumet som medlem!

Hoppas att vi får höra hur det går med ditt fönsterbyte.
Vilken del av landet bor du i förresten?
Tack för välkomnandet! Jag bor i Strängnäs.
En anledningen till att jag har valt att anlita någon för bytet är helt enkelt att jag inte har tiden eller energin till att byta mina fönster. Om jag ska göra det själv så lär det ta flera veckor. Livet är ju inte enbart att snickra och renovera. Tyvärr så måste man ju jobba också.
Jag bor i ett radhus från -72 och har gjort det mesta. Det enda som återstår nu är fönster, badrummet. Ny altan på baksidan är planerad till våren.

Jag var i kontakt med en tillverkare av PVC-fönster i Polen och fick en bra offert.
Jag valde trots det att anlita Termoplus utifrån att det kändes tryggt att låta dom ta hand om allt från mätning av fönstren, leverans och montering. Man betalar först när man får hem sina fönster, man har möjlighet att kontrollera att allt är i sin ordning. Om något mått är fel eller något blivit skadat under transporten så ligger ansvaret hos dom.

Säljaren/montören som besökte mig idag gav mig ett gott intryck. Fick ingen känsla av att han ville "sälja upp" mig på dyrare alternativ eller lägga till tillbehör. Tvärtom så tyckte han att jag skulle skippa min idé om att ha dubbeldörrar vid utgången till min altan eftersom bredden på dörren var i minsta laget. Istället så rekommenderade han att jag skulle ta en enkel dörr och lägga till ett smalt fönster för att fylla ut hela öppningen. Det blev ca 4000 kr billigare för mig.
Jag kan lägga upp några före och efter bilder när jobbet drar igång.
Jag har fått offert på följande :
Fasta fönster :
9*16 3st, 12*12 2st, 8*21 härdat 3st, 4*21 1st.
Dörrar:
8*21 helglas härdat 1st, 8*21 halvt glas 2st.
Öppningsbart fönster;
12*5 (till badrummet som jag monterar sjäv senare)
Dom gör allt plåtarbete utvändigt och demonterar och monterar nya fönstren.

Jag står för bortforsling av mina gamla fönster och sätter nya fönstersmygar eftersom dom nya fönstren har ett mindre karmdjup.

Pris inklusive moms, frakt och rotavdrag så landade det på 50500:-

So far so good!
 
marala marala skrev:
Jag står för bortforsling av mina gamla fönster
Låter som att ni gjort en bra deal!

Och genom att ta hand om "avfallet" själv sparar du en del pengar.
Vi "privatpersoner" lämnar ju avfallet gratis, medan företag får betala för varje besök på tippen.
Jag vill minnas att vi sparade ca 10.000 kr på att ta hand om avfallet själva när vårt hus byggdes år 2010, för att byggaren inte behövde ha någon container, som sedan skulle tömmas.
Och dessutom var mycket av spillet; regelstumpar, råspont mm, helt ok att elda med, så det behövde inte köras till tippen :)
Och en hel del av isoleringen, småbitar av Gullfiber, tog en granne glatt emot och isolerade sitt garagetak med.
 
Vart förvarade ni fönstren från Termoplus till snickarna kom och satte in dom ?

Hade ni fönstren lagrade i garaget eller ute under presenning ?

Har också beställt Termoplus, vad jag uppfattar kommer fönstren först och sen ca 2-3 veckor senare kommer snickarna och sätter in fönstren.

MVH
 
L Lassemannen skrev:
Vart förvarade ni fönstren från Termoplus till snickarna kom och satte in dom ?

Hade ni fönstren lagrade i garaget eller ute under presenning ?


Har också beställt Termoplus, vad jag uppfattar kommer fönstren först och sen ca 2-3 veckor senare kommer snickarna och sätter in fönstren.

MVH
På offerten så står det angivet att förnstren kan förvaras både inomhus och utomhus. Lämpligt är väl i så att lägga en presenning över om dom ska förvaras utomhus. Själv så tänkte jag försöka klämma in mina i garaget är det blir dags. Snart 3 veckor sedan mätning och ännu inget besked om datum för leverans.
 
Hejsan.
Jag hade dem att sätta in 10 fönster och 2 balkongdörrar i somras. Det gick väldigt snabbt och det var bra gjort. Utan på utsidan där de använde de gamla brädorna runt fönstret. De som hade gått sönder när de tog väck dem lagade de eller skarvade.Men jag brydde mig inte eftersom jag ändå skulle tilläggsisolera och måla om huset senare. Vilket de håller på med nu.
Däremot sa snickare som är här nu att man sätter inte fönsterbleck som de har gjort, plåten direkt mot fönsterkarm sen silicon och bara 2 spikar i framkant. Utan antingen ska det tryckas upp under karmen eller göras spår i karmen där man sätter plåten. För det kan bli läckage där senare och då kan man få vatten rätt ner i isoleringen enligt honom. Så han får en massa extrajobb med mina fönsterbleck för så som det var innan vill han absolut inte göra det.


Stefan
 
Nä det blir ju knappast tätt. Hos mig satte de dem korrekt. ☺
 
Tack för info! Då ska jag hålla koll på det när dom börjar montera så att det blir rätt. (y)
 
Väntar på leverans här jag med :)
12 fönster och 2 dörrar ska bytas.

Hur gjorde ni som redan fått fönster installerade med betalningen? Får man en faktura vid leverans av fönster?
Står "banköverföring samma dag som leverans" på offerten

Vi har idag 2 fönster (lite större) som ska bli 3 fönster i vrum istället, fixar dom med nya reglar att fästa fönstren i tro?
 
J jokkey skrev:
Väntar på leverans här jag med :)
12 fönster och 2 dörrar ska bytas.

Hur gjorde ni som redan fått fönster installerade med betalningen? Får man en faktura vid leverans av fönster?
Står "banköverföring samma dag som leverans" på offerten

Vi har idag 2 fönster (lite större) som ska bli 3 fönster i vrum istället, fixar dom med nya reglar att fästa fönstren i tro?
Hejsan.
Du får en faktura och där betalar man 70 % av beloppet när fönstren levereras. De övriga 30% betalar du efter montering det är redan specificerat på fakturan.man hade 5 dagar på sig att betala stod det. Har du beställt att det ska vara 3 fönster istället för 2 så måste de ju sätta reglar annars kan de ju knappast kunna sätta dit dem.
 
Igår kom mina fönster. Jag fick ett sms i fredags med info om tid när fönstren skulle levereras och vilken dag dom kommer och monterar.
10 minuter innan angivet klockslag för avlastning igår, så kommer jag hem och då är redan lastbilen på plats och dom har börjat lasta av fönstren. Jag meddelar gubbarna att jag INTE vill ha dom på min gräsmatta! Så dom lastar tillbaka det dom har ställt på gräsmattan och kör istället till mitt garage.
Det var två polska killar och dom blev minst sagt griniga, dom svarade inte ens på tilltal och pratade enbart polska.
Jag räknade antalet dörrar och fönster, kollade att det såg helt ut.
Betalade senare på kvällen fakturan dom hade med sig. 70% av totalbeloppet skall betalas inom 2 dagar.
Den 11 november kommer dom och ska montera i mina nya fönster.
 
marala marala skrev:
Igår kom mina fönster. Jag fick ett sms i fredags med info om tid när fönstren skulle levereras och vilken dag dom kommer och monterar.
10 minuter innan angivet klockslag för avlastning igår, så kommer jag hem och då är redan lastbilen på plats och dom har börjat lasta av fönstren. Jag meddelar gubbarna att jag INTE vill ha dom på min gräsmatta! Så dom lastar tillbaka det dom har ställt på gräsmattan och kör istället till mitt garage.
Det var två polska killar och dom blev minst sagt griniga, dom svarade inte ens på tilltal och pratade enbart polska.
Jag räknade antalet dörrar och fönster, kollade att det såg helt ut.
Betalade senare på kvällen fakturan dom hade med sig. 70% av totalbeloppet skall betalas inom 2 dagar.
Den 11 november kommer dom och ska montera i mina nya fönster.
Hur gick det för er, nöjda?
 
Sorry för sent svar.
Mina fönster är på plats sen en vecka tillbaka. Har inte haft tid att skriva här på grund av långa dagar på jobbet plus en del att göra här hemma.
För att ta det i rätt ordning:
Fönstren håller enligt mig bra kvalitet. Robusta och rejäla. Som referens så väger det fönster som har måttet 8*21 hela 65 kilo.
Montörerna kom i lördags morse kl.07.45 och startade omgående. Dom mätte samtliga fönster som skulle bytas och kollade i vilken ordning dom skulle ta det.
Efter ca en timme så körde dom igång. Dom var två montörer och dom rev ur det första fönstret tillsammans och efter det så började den ena att montera medans den andre fortsatte att riva ur nästa. När det blev dags att lyfta i glaset så hjälptes dom åt. Dom var flitiga med vattenpass och måttband. Fick uppfattningen att dom var noggranna. Fönstren monterades först med skruv och när glaskasetten var på plats så tätade dom med fogskum.
På 12 timmar så monterade dom totalt 3 dörrar och 9 fönster, monterade fönsterbleck och städade efter sig. Dessutom så rev dom en del av ytterväggen eftersom jag valde höga fönster i köket plus att jag flyttade utgången till min uteplats. Dom höll ett högt tempo, drack kaffe, åt lunch och rökte vid några få tillfällen. Riktigt trevliga killar.
Jag kan varmt rekommendera Termoplus!
 
  • Gilla
Kofotone och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.