Några fler nyare erfarenheter av Termoplus? Hade ev tänkt byta ut fönstrena på entréplan och dessa verkar ju lovande.

Kan man få fönster med spaltventil via dom?
 
Tjena,

Idag har vi haft en kille från termoplus och kollade på våra fönster och dörrar. Han var snabb och kändes noggrann när han mätte alla fönster och dörrar.

Även om han bara prata engelska så hade han en bra och tydlig engelska så det var lätt att berätta precis hur vi ville ha det.
Så det blev en beställning på 8 fönster och 2 terassdörrar, och 5 av fönsterna är ganska stora (ca 150x120). Totalt 50k... ca 70k billigare ön vad en svensk firma skulle ha för PVC fönster (dock ingick persienner i det svenska företagets pris).
Så nu är det 3-4 veckor för tillverkningen sen ytterligare 3-4 veckor innan montering, som ska ta 2 dagar.

Ska bli spännande och se slutresultatet sen, men provfönstren han hade med sig verkade vara rejält och såg snyggt och stilrent ut. Inte alls plastiga.

Och om det inte alls blir bra så är det "bara" 50k som man spenderat i onödan :rolleyes:

Så nu hoppas vi att allt flyter på bra och alla tider hålls. Tänkte man kan lägga upp någon före och efter bilder när det är klart (y)
 
Jag har termoplus i mitt hus (insatta september 2018) är supernöjd!!
Bra pris, och de städade efter sig både inne och ute när de var klara :)
Enda minuset var att killarna som monterade kunde väldigt lite engelska, men det var inget som inte Google translate kunde hjälpa till med!
 
Hej! Vilket märke på fönster och dörrar använder sig Termoplus av? Framkommer inte någonstans om jag inte har missat det?
 
Har säkert fel men på hemsidan står det termoplus-fönsterfabriken så jag utgick från att de monterar sina egna.
 
Det tog dem knappt 2 dagar att sätta in 11 fönster och 2 dörrar. Allt var snett, hade glipor, snea eller lutande fönster. Plåtar som inte täckte, rått trä som är framme, fönsterbleck med olika uthäng. Det gick inte att kommunicera med "montörerna" som även rökte och slängde fimpar överallt.

3:e gången de var här (andra montörer än från början) och monterade så fick dem rätt på det.

Överhuvudtaget ingen support eller någon som återkommer om man blev nöjd eller inte. Inga ursäkter, ingen kompensation. Inget.

Och välj för guds skull att dem skall utföra insidan med. Det gjorde inte vi på grund av att vi renoverade. Då har de inte brytt sig om hur det ser ut eller om det ens är helt. Vi får sadla på i karmar, mura om innerväggar för att de brutit sönder sidor och tak i fönsternischer.

På det hela taget en riktigt dålig upplevelse.
 
  • Nyinstallerat fönster med synliga glipor och ojämnheter i fönsternischen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dåligt installerad dörr med synligt rått trä och ojämn karm som leder ut till en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Felaktigt installerat fönsterbleck med synliga glipor och slarvigt utfört arbete på en husvägg, med en trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på slarvigt installerat fönsterbleck med synliga glipor mot en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med dålig montering, synlig isoleringsskum och glipor mellan karm och fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dåligt installerat fönster med synliga glipor och rått trä, samt ojämnt fönsterbleck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat fönster med synligt rått trä och dåligt tätad karm med skum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
jonjoh
  • Laddar…
olof östlund olof östlund skrev:
Det tog dem knappt 2 dagar att sätta in 11 fönster och 2 dörrar. Allt var snett, hade glipor, snea eller lutande fönster. Plåtar som inte täckte, rått trä som är framme, fönsterbleck med olika uthäng. Det gick inte att kommunicera med "montörerna" som även rökte och slängde fimpar överallt.

3:e gången de var här (andra montörer än från början) och monterade så fick dem rätt på det.

Överhuvudtaget ingen support eller någon som återkommer om man blev nöjd eller inte. Inga ursäkter, ingen kompensation. Inget.

Och välj för guds skull att dem skall utföra insidan med. Det gjorde inte vi på grund av att vi renoverade. Då har de inte brytt sig om hur det ser ut eller om det ens är helt. Vi får sadla på i karmar, mura om innerväggar för att de brutit sönder sidor och tak i fönsternischer.

På det hela taget en riktigt dålig upplevelse.
Hur såg det ut från början då?
Är det termoplus som måttat fönsterna fel?
Ser ju ut som helt galen storlek på många av dem..

Glad att det inte var de montörerna som monterade mina iaf!
 
Violina Violina skrev:
Hur såg det ut från början då?
Är det termoplus som måttat fönsterna fel?
Ser ju ut som helt galen storlek på många av dem..

Glad att det inte var de montörerna som monterade mina iaf!
Från början var det 2 glasfönster där karmarna gick ut i fönsteröppningarna. Väldigt fint var det. Tänkte väl aldrig att fönsterna skulle bli mycket mindre. Och att det skulle bli ett helvete.

Det är termoplus hela vägen. Men de förnekar att de mätt fel.
 
olof östlund olof östlund skrev:
Från början var det 2 glasfönster där karmarna gick ut i fönsteröppningarna. Väldigt fint var det. Tänkte väl aldrig att fönsterna skulle bli mycket mindre. Och att det skulle bli ett helvete.

Det är termoplus hela vägen. Men de förnekar att de mätt fel.
Är ju dock uppenbart att det nya fönstret inte passar i hålet..
Jag har verkligen inget sånt alls på mitt hus.. fönsterna är i perfekt storlek och allt plåtarbete är väl utfört..
Inga sneda fönster (har kollat med vattenpass) utom ett, men där var det gamla också snett=hålet snett..
Invändiga smygar och lister runt fönsterna är inte perfekt, men det blir inte bättre när jag själv gör det (och jag är händig) så jag är helnöjd faktiskt..
Invändig ”lagad” puts runt källarfönsterna är inte jättefint, men det skiter jag faktiskt i..

Lider med dig att det blev så illa hos dig :(
 
Violina Violina skrev:
Är ju dock uppenbart att det nya fönstret inte passar i hålet..
Jag har verkligen inget sånt alls på mitt hus.. fönsterna är i perfekt storlek och allt plåtarbete är väl utfört..
Inga sneda fönster (har kollat med vattenpass) utom ett, men där var det gamla också snett=hålet snett..
Invändiga smygar och lister runt fönsterna är inte perfekt, men det blir inte bättre när jag själv gör det (och jag är händig) så jag är helnöjd faktiskt..
Invändig ”lagad” puts runt källarfönsterna är inte jättefint, men det skiter jag faktiskt i..

Lider med dig att det blev så illa hos dig :(
Jag är supernöjd med våra fönster och dörrar. Vi bytte 9 fönster och 2 terassdörrar.

Jag var inte helt nöjd med plåtarbetet på utsidan eller listningen på insidan så jag hörde av mig till Gracjan som var den som var här och mätte första gången. Han höll ned om att det inte var bra och skulle skicka sitt "A-team" för att fixa det.
Och när det nya gänget kom så fixade de plåtningen på utsidan kanonbra, de första hade slarvat och inte tagit bort resterna av den gamla putsen så sidorna på plåten låg inte emot teglet. Men det fixade dessa. På insidan så bytte de ett par lister som jag tyckte de första hade slarvat med men en hel del "skador" på smygen på insidan kunde de inte fixa för han som var hör andra gången menade på att han inte är målare så det hade inte blivit snyggt. Men är själv ganska händig (jobbar själv som hantverkare) så jag spacklade och målade smygarna och satte silikon runt alla lister så inga ojämnheter mellan smyg och list syns.
Och tack vare det så drog de av 3000kr på vår sista betalning.

Så jag tycker de har tagit mina klagomål på allvar och åtgärdat det så bra de kunnat.
Det roliga i det hela är att de tre killarna som var här första gången var hemma hos mina föräldrar bara 3 dagar efter de varit här och jag klagat, och där var de sjukt noggranna och mätte varenda list och plåtbit 2ggr extra bara för att vara säker. Så det verkar som de fått sig en liten blåsning av chefen efter de varit här.

Bifogar lite bilder på plåtningen före och efter jag klagat. Som ni ser är det inte helt lätt att få plåten tät med vårt tegel :rolleyes:
 
  • Detaljbild av fönstrets hörn med synligt plåtarbete intill tegelvägg, inklusive sensor på fönsterramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delfoto av ett fönster utifrån med dåligt monterad plåt och rester av puts, text markerar "inte bra".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av dåligt anpassad fönsterplåt mot tegelvägg med måttband och texten "inte bra".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller måttband mot dåligt monterad fönsterplåt vid tegelvägg före reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterplåtarbete vid tegelvägg, mätning visar avstånd mellan plåt och tegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på plåtarbete vid fönster där plåten inte ligger tätt mot teglet och ett måttband för mätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plåtarbete vid fönster intill tegelvägg efter reparation, plåten ligger nu tätt mot teglet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Har fönster från Termoplus som sattes in 2014. Har varit nöjd hittills.

Senaste veckorna har jag dock fått kondens på insidan av fönstret, vattendroppar i nerkant på rutan samt att den ljusgrå fogen som sitter mellan rutan och själva plasten har börjat få svarta prickar, antar att det är svartmögel.

En Tomas från Termoplus var här och kollade och hävdade att det inte är något fel på fönstret/rutan utan att det handlar om klimatet jag har inne.

Sedan de installerade fönstren har jag inte gjort några större förändringar i mitt klimat inne. Satt in nya tilluftsdon i ventilerna (de gamla var sedan 50-talet tror jag) men det borde ju vara till det bättre då det är öppna för fullt. Har även satt in en paxfläkt i badrummet som står och går 24 timmar om dygnet men det borde ju även det vara till det bättre.

Kan det vara så att själva glaskassetten i fönstret inte är tät? Någon annan som har samma fenomen? Går det att ta bort det svarta och i så fall hur?

Bifogar några bilder för att visa vad jag menar. Fönster med kondens på insidan och svarta prickar på ljusgrå fog, utsikt till grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kondens och mögelliknande prickar vid fönsterkarmens nerkant, utsikt mot grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kondens och vattendroppar på fönster med misstänkt mögel på fogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R rp3958 skrev:
Jag är supernöjd med våra fönster och dörrar. Vi bytte 9 fönster och 2 terassdörrar.

Jag var inte helt nöjd med plåtarbetet på utsidan eller listningen på insidan så jag hörde av mig till Gracjan som var den som var här och mätte första gången. Han höll ned om att det inte var bra och skulle skicka sitt "A-team" för att fixa det.
Och när det nya gänget kom så fixade de plåtningen på utsidan kanonbra, de första hade slarvat och inte tagit bort resterna av den gamla putsen så sidorna på plåten låg inte emot teglet. Men det fixade dessa. På insidan så bytte de ett par lister som jag tyckte de första hade slarvat med men en hel del "skador" på smygen på insidan kunde de inte fixa för han som var hör andra gången menade på att han inte är målare så det hade inte blivit snyggt. Men är själv ganska händig (jobbar själv som hantverkare) så jag spacklade och målade smygarna och satte silikon runt alla lister så inga ojämnheter mellan smyg och list syns.
Och tack vare det så drog de av 3000kr på vår sista betalning.

Så jag tycker de har tagit mina klagomål på allvar och åtgärdat det så bra de kunnat.
Det roliga i det hela är att de tre killarna som var här första gången var hemma hos mina föräldrar bara 3 dagar efter de varit här och jag klagat, och där var de sjukt noggranna och mätte varenda list och plåtbit 2ggr extra bara för att vara säker. Så det verkar som de fått sig en liten blåsning av chefen efter de varit här.

Bifogar lite bilder på plåtningen före och efter jag klagat. Som ni ser är det inte helt lätt att få plåten tät med vårt tegel :rolleyes:
tårtkennet tårtkennet skrev:
Hej,

Har fönster från Termoplus som sattes in 2014. Har varit nöjd hittills.

Senaste veckorna har jag dock fått kondens på insidan av fönstret, vattendroppar i nerkant på rutan samt att den ljusgrå fogen som sitter mellan rutan och själva plasten har börjat få svarta prickar, antar att det är svartmögel.

En Tomas från Termoplus var här och kollade och hävdade att det inte är något fel på fönstret/rutan utan att det handlar om klimatet jag har inne.

Sedan de installerade fönstren har jag inte gjort några större förändringar i mitt klimat inne. Satt in nya tilluftsdon i ventilerna (de gamla var sedan 50-talet tror jag) men det borde ju vara till det bättre då det är öppna för fullt. Har även satt in en paxfläkt i badrummet som står och går 24 timmar om dygnet men det borde ju även det vara till det bättre.

Kan det vara så att själva glaskassetten i fönstret inte är tät? Någon annan som har samma fenomen? Går det att ta bort det svarta och i så fall hur?

Bifogar några bilder för att visa vad jag menar. [bild] [bild] [bild][/QUOTE

Hur har de gjort med hörnen hos er med fönsterblecken? Har tidigare jobbat som plåtslagare och höll på att börja gråta när jag såg att de klippt hörnen.
Haft dem här men är så galet missnöjd med nästa allt, fönstren monterades bra och en snickare var duktig men den andra var katastrof. Ska ge dem en chans att åtgärda, men kommer ge en längre summering sedan.
 
Har drygt 20 fönster från samma men har inget liknande. Har du det enbart på ett fönster så gissar jag på att det är defekt. Flera fönster troligen klimatet.
 
john68 john68 skrev:
Har drygt 20 fönster från samma men har inget liknande. Har du det enbart på ett fönster så gissar jag på att det är defekt. Flera fönster troligen klimatet.
Tack för svar .
Har det på flera fönster. Men vad skulle det kunna vara med klimatet?

Vet inte riktigt vad jag skulle kunna göra mera än tilluft i alla sovrum (2 st), hall och vardagsrum. Bor i ett parhus på 86 kvm 3 rok.
Har frånluft i köksfläkten (fläkten är bara igång när mat lagas) och ny PAX fläkt som går dygnet runt. Inomhus temp ligger på 21-22 grader. Vad mer kan jag göra?
Mvh
 
Du har alltså satt in nya tilluftsdon samt en ny PAX-fläkt som går dygnet runt och i samband med detta fått kondens på fönstrena, samt eventuellt påbörjande svartmögel!? Det låter ju faktiskt onekligen som att felet inte ligger i specifikt fönstrena utan att du har ändrat i ditt inomhusklimat som gör att detta nu inträffar.

Jag har också svårt att tro att fönstrena helt plötsligt skulle försämras och ge detta beteende inomhus. Har sett liknande fönster i Tyskland på diverse ställen och de ser ut som nya 25 år senare.

Kan tyvärr inte säga exakt vad du bör göra för att få bort kondensen men fel på fönstrena verkar osannolikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.