Tror inte fönstren i sig är dåliga me kan vara så att det är dåligt tätat runt dem. Så du har ganska mycket kallras/kall luft sin läcker in och när du då har varmt inne (och kanske för hög fuktighet) så bildas det kondens.
Jag har haft mina fönster nu i ett år och jag har inte sett tillstymmelse till kondens på insidan, varken på fönster eller dörrar. Dock har vi ganska mycket kondens på utsidan av ett fönster som ligger så att morgonsolen träffar där tidigt, så då är det ganska självklart att där blir kondens på utsidan.

Hur varmt har ni det inne i huset? Är det alltid kondens eller endast på morgon? Är det på fönster i hyffsat samma väderstreck, tänker på om de får tidig morgonsol eller något är i morgonsol och något i skugga? Är där element under/bredvid de fönster och dörrar där det bildas kondens?
Min gissning är att ni har ganska varmt (23-24° inne med lite högre luftfuktighet än normalt) med en kombination av dåligt tätat runt fönstren så att kall luft kommer in där under kvällar/nätter och när då elementen värmer så krockar de och du får kondens. Men som sagt, enbart en gissning.
 
R rp3958 skrev:
Tror inte fönstren i sig är dåliga me kan vara så att det är dåligt tätat runt dem. Så du har ganska mycket kallras/kall luft sin läcker in och när du då har varmt inne (och kanske för hög fuktighet) så bildas det kondens.
Jag har haft mina fönster nu i ett år och jag har inte sett tillstymmelse till kondens på insidan, varken på fönster eller dörrar. Dock har vi ganska mycket kondens på utsidan av ett fönster som ligger så att morgonsolen träffar där tidigt, så då är det ganska självklart att där blir kondens på utsidan.

Hur varmt har ni det inne i huset? Är det alltid kondens eller endast på morgon? Är det på fönster i hyffsat samma väderstreck, tänker på om de får tidig morgonsol eller något är i morgonsol och något i skugga? Är där element under/bredvid de fönster och dörrar där det bildas kondens?
Min gissning är att ni har ganska varmt (23-24° inne med lite högre luftfuktighet än normalt) med en kombination av dåligt tätat runt fönstren så att kall luft kommer in där under kvällar/nätter och när då elementen värmer så krockar de och du får kondens. Men som sagt, enbart en gissning.
Det är endast på morgonen men det är på fönster både i öst och väst läge.

Satte in fönstren 2014 tror jag har haft kondens någon gång förra året minns jag men inte såhär mycket plus att det blivit svartmögel på "fogen/gummilisten" mellan fönster och plastkarmen eller vad det heter.

Vi har 22grader inne. Element under fönstren, vid altanen/nyckeln är det element bredvid dörren.
 
Okej
tårtkennet tårtkennet skrev:
Det är endast på morgonen men det är på fönster både i öst och väst läge.

Satte in fönstren 2014 tror jag har haft kondens någon gång förra året minns jag men inte såhär mycket plus att det blivit svartmögel på "fogen/gummilisten" mellan fönster och plastkarmen eller vad det heter.

Vi har 22grader inne. Element under fönstren, vid altanen/nyckeln är det element bredvid dörren.
okej, är där sol på alla fönstren på morgonen? Tänker att om du har 22° inne och sen med morgon sol så värms fönstret upp ganska snabbt och har man kall luft som sipprar igenom mellan vägg och fönster samtidigt som den krockar med varmare luft inne samt att fönstret i sig värms upp av relativt snabbt av solen så kanske det kan uppstå kondens även på insidan.

Jobbar på ett företag som sysslar väldigt mycket med ventilation, och alla små eller stora ändringar man gör i sitt hus Så kan man få alla möjliga "fel" i form av kondens, olika drag eller andra konstiga fenomen. Men jag hade nog också gjort som du tänkt att kolla med din Anticimex kompis och använt mig av en värmekamera och kollar om du har mycket kall luft som kommer in runt fönstren. Det kan ju också vara så att det är dåligt "tätat" med plåtningen på utsidan så det har kommit in regn så isoleringen i sig är blöt och när den varma luften inifrån och solljus värmer den så avdunstar fukten och blir kondens.... Haha, många teorier som kanske bara klyddar till det ännu mer för dig :seenoevil:
 
R rp3958 skrev:
Okej
okej, är där sol på alla fönstren på morgonen? Tänker att om du har 22° inne och sen med morgon sol så värms fönstret upp ganska snabbt och har man kall luft som sipprar igenom mellan vägg och fönster samtidigt som den krockar med varmare luft inne samt att fönstret i sig värms upp av relativt snabbt av solen så kanske det kan uppstå kondens även på insidan.

Jobbar på ett företag som sysslar väldigt mycket med ventilation, och alla små eller stora ändringar man gör i sitt hus Så kan man få alla möjliga "fel" i form av kondens, olika drag eller andra konstiga fenomen. Men jag hade nog också gjort som du tänkt att kolla med din Anticimex kompis och använt mig av en värmekamera och kollar om du har mycket kall luft som kommer in runt fönstren. Det kan ju också vara så att det är dåligt "tätat" med plåtningen på utsidan så det har kommit in regn så isoleringen i sig är blöt och när den varma luften inifrån och solljus värmer den så avdunstar fukten och blir kondens.... Haha, många teorier som kanske bara klyddar till det ännu mer för dig :seenoevil:
Nej inte sol på alla fönstren, några ligger i västläge och några i östläge och det är kondens på båda. Idag är det kondens men ingen sol så det borde inte va det.

Ja jag vet inte mer vad man kan göra men ska se vad Anticimex säger som sagt.
 
tårtkennet tårtkennet skrev:
Nej inte sol på alla fönstren, några ligger i västläge och några i östläge och det är kondens på båda. Idag är det kondens men ingen sol så det borde inte va det.

Ja jag vet inte mer vad man kan göra men ska se vad Anticimex säger som sagt.
Är det bara sovrumsfönster ni får kondens på?

Kan det ha att göra med fukt från utandningsluften i kombination med dålig luftcirkulation?
 
Violina Violina skrev:
Är det bara sovrumsfönster ni får kondens på?

Kan det ha att göra med fukt från utandningsluften i kombination med dålig luftcirkulation?
Nej inte bara på sovrummen men främst där. Har även på en altandörr och blöt nyckel enligt bild.
Måste ju kunna andas utan att det ska bli kondens ?
Sovrumsdörrarna är öppna på nätterna med 0,5 meters springa ungefär.
 
tårtkennet tårtkennet skrev:
Nej inte bara på sovrummen men främst där. Har även på en altandörr och blöt nyckel enligt bild.
Måste ju kunna andas utan att det ska bli kondens ?
Sovrumsdörrarna är öppna på nätterna med 0,5 meters springa ungefär.
Att nyckeln till altandörren blir blöt är inte jättekonstigt, den är garanterat kall eftersom låset (i metall) är oisolerat=kallt

Hur många är ni i huset och hur många kvadratmeter är det på? Takhöjd?

Jag tycker det låter som att ni har dåligt luftflöde i huset..
 
Violina Violina skrev:
Att nyckeln till altandörren blir blöt är inte jättekonstigt, den är garanterat kall eftersom låset (i metall) är oisolerat=kallt

Hur många är ni i huset och hur många kvadratmeter är det på? Takhöjd?

Jag tycker det låter som att ni har dåligt luftflöde i huset..
Vi är två vuxna och 2 barn (2 och 4), 3 rok 86 kvm. En gipsskiva i takhöjd, 250 cm?

Låter ju som det faktiskt men vet inte hur jag ska kunna förbättra det med nya tilluftsdon och paxfläkt i badrummet som går 24/7.
 
tårtkennet tårtkennet skrev:
Vi är två vuxna och 2 barn (2 och 4), 3 rok 86 kvm. En gipsskiva i takhöjd, 250 cm?

Låter ju som det faktiskt men vet inte hur jag ska kunna förbättra det med nya tilluftsdon och paxfläkt i badrummet som går 24/7.
Jag tror det blivit som så att luftcirkulationen runt specifikt fönstrena blivit sämre av de åtgärder du gjort, och därför har du fått problem med kondens på dem..

Dessutom är det nog så att rullgardinerna framför fönstrena bidrar extra till stillastående luft vid dessa, och då blir det ännu mer kondens..

Prova att inte rulla ner när ni går och lägger er och kolla hur det ser ut runt fönstret på morgonen, alternativt att ni provar att stänga till luftdonen/stänga av paxfläkten för att se vad det får för effekt..
 
tårtkennet tårtkennet skrev:
Vi är två vuxna och 2 barn (2 och 4), 3 rok 86 kvm. En gipsskiva i takhöjd, 250 cm?

Låter ju som det faktiskt men vet inte hur jag ska kunna förbättra det med nya tilluftsdon och paxfläkt i badrummet som går 24/7.
Då får du sätta in mekanisk till- och frånluft. Ganska dyrt men blir otrolig skillnad på klimatet inne. Har själv ett FTX-System från Swegon hemma.

Så ska du åka luftomsättningen i ett hus måste man öka både till- och frånluft. Och iom att du satt in nya fönster och dörrar så har du tätat huset mer än vad grundkonstruktionen var tänkt, så den tilluft du nu tillsätter, har ingenstans att ta vägen. Den har ju sipprat ut genom fönster/dörrar/springor tidigare. Och en eller två paxfläktar räcker knappt till ett helt hus.
 
Viktigt att tänka på när det gäller att hitta orsaken till denna uppstådda kondens är att TS ändrade förhållandena inomhus genom att installera PAX fläkt (kommer inte ihåg på rak arm vad som gjordes men står längre bak i tråden) och i samband med detta så uppstod kondensen.

Det tror jag är nyckeln till hela problemet här!
 
H henke71 skrev:
Viktigt att tänka på när det gäller att hitta orsaken till denna uppstådda kondens är att TS ändrade förhållandena inomhus genom att installera PAX fläkt (kommer inte ihåg på rak arm vad som gjordes men står längre bak i tråden) och i samband med detta så uppstod kondensen.

Det tror jag är nyckeln till hela problemet här!
Om ni cirkulationen är för dålig, borde detta inte yttrat sig redan 2014 när vi satt in fönstren? Det fanns ju då ingen paxfläkt alls. Att sätta in en paxfläkt har bidragit till att det blivit sämre?

Att sätta in ftx eller liknande är inte aktuellt då detta hus är för litet för oss och vi letar efter nytt så vi vill flytta pga att vi behöver fler rum.

Satt in paxfläkt för två år sedan, samt satt in nya tilluftsventiler i somras. Hålen i väggen för dessa är dock lika stora som innan.

Har en PAX Calima som styrs via en app. Får inte till att stänga av den via appen så jag får väl dra strömmen till fläkten.
 
Hej!

Vi bor i en villa på 176kvm och har gamla 2 glasfönster från när huset byggdes 1937. Vi har bott i huset i 2 vintrar och upplever att det är mycket läckage från fönstren trots att vi nyligen bytte samtliga fönsterlister.
Vi tog kontakt med Thermo plus och fick offert på 117 tusen och lite växel efter rot för totalt 14 fönster och 1 dubbel balkongdörr och 1 singel balkong dörr. Har läst igenom tråden och det flesta verkar nöjda men på senaste tiden verkar de slarvat lite.
Några som nyligen anlitat Thermo Plus?
 
Aleari Aleari skrev:
Hej!

Vi bor i en villa på 176kvm och har gamla 2 glasfönster från när huset byggdes 1937. Vi har bott i huset i 2 vintrar och upplever att det är mycket läckage från fönstren trots att vi nyligen bytte samtliga fönsterlister.
Vi tog kontakt med Thermo plus och fick offert på 117 tusen och lite växel efter rot för totalt 14 fönster och 1 dubbel balkongdörr och 1 singel balkong dörr. Har läst igenom tråden och det flesta verkar nöjda men på senaste tiden verkar de slarvat lite.
Några som nyligen anlitat Thermo Plus?

Två år sedan. Lämnade extremt mycket fel och tappade ett fönster i trappan inne, förstörde altantak när de tappade ut delar när de bröt loss, gjorde märken i väggarna i trappan när de gick emot, välte ut ett gammalt fönster (mittenstolpen) rätt i utegruppens matord. Mitt i vintern och de klafsade in med ordentligt skitigs skor och lämnade dörren på vid gavel.

Efter klagomål drog de av 5k (vilket är vad bara bordet kostade). Dessutom har vi ett eluttag som slutat fungera, el i några foder missade de med kofot.

Kontaktperson skicka hit samma jönsar igen för att göra rätt för sig men de hade inte blivit upplysta trots ett utförligt mejl med massvis med bilder så de frågade min sambo som inte hade 100 koll. De klipper upp hörnen på fönsterblecken, vilket inte är byggstanard.

Utöver skjut de dyckert snett så det sticker ut i smygen och efter klagomål så klipper de av den så gått det går och kletar lite fog.

fanns 100 exempel, vi var extremt trötta på dem så till slut ville vi bara bli av med dem.

Min gamla svärmor installerade något år tidigare och var extremt nöjd. Vi är nöjda med fönstrena i sig, men de har verkligen några installatörer, (som inte var polska visar det sig efter att jag försöka med Google translate på polska i en dag.

En så enkel sak som att sätta alla foderbrädor lika var inte självklart.

De har troligtvis både bra och värdelösa snickare, håller tummarna för er!
 
Jo, jag har märkt att kvalitén verkar inte brista i materialet utan det är vilket team som utför arbetet. Jag vart faktiskt rekommenderad av en polare som själv och 10 av hans släktingar har anlitat Thermo Plus med starka rekommendationer.

Men prismässigt då? Jag vet att allt har ökat i pris senaste tiden men som exempel ville de ha 19 tusen extra för svart färg på utsidan av fönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.