tårtkennet tårtkennet skrev:
Tack för svar .
Har det på flera fönster. Men vad skulle det kunna vara med klimatet?

Vet inte riktigt vad jag skulle kunna göra mera än tilluft i alla sovrum (2 st), hall och vardagsrum. Bor i ett parhus på 86 kvm 3 rok.
Har frånluft i köksfläkten (fläkten är bara igång när mat lagas) och ny PAX fläkt som går dygnet runt. Inomhus temp ligger på 21-22 grader. Vad mer kan jag göra?
Mvh
Ingen aning. Försöker bara med lite sannolikstänk. 1-2 fönster = defekta. Fler ngt annat. Bor själv i ett snart 300 år gammalt hus så ventilationen är tillräcklig
 
H henke71 skrev:
Du har alltså satt in nya tilluftsdon samt en ny PAX-fläkt som går dygnet runt och i samband med detta fått kondens på fönstrena, samt eventuellt påbörjande svartmögel!? Det låter ju faktiskt onekligen som att felet inte ligger i specifikt fönstrena utan att du har ändrat i ditt inomhusklimat som gör att detta nu inträffar.

Jag har också svårt att tro att fönstrena helt plötsligt skulle försämras och ge detta beteende inomhus. Har sett liknande fönster i Tyskland på diverse ställen och de ser ut som nya 25 år senare.

Kan tyvärr inte säga exakt vad du bör göra för att få bort kondensen men fel på fönstrena verkar osannolikt.
Tilluftsdonen sattes dit nu i somras ja, PAX fläkt för 2 år sedan.
Smart mögel tror jag att jag haft fläckar av sedan längre tillbaka, kanske ett par år, men kondens på insidan har jag inte haft förut.

På bilderna ovan som jag postat så ser man längst ner i hörnet vid kondensen är som en glipa i "fogen" just i vinkeln. Ska det se ut så ?

Tycker bara det är konstigt att det
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Ingen aning. Försöker bara med lite sannolikstänk. 1-2 fönster = defekta. Fler ngt annat. Bor själv i ett snart 300 år gammalt hus så ventilationen är tillräcklig
Ja, jag förstår.
Mitt hus är från - 57 och vi bytte hon sagt fönster för några år sedan.
 
tårtkennet tårtkennet skrev:
Tilluftsdonen sattes dit nu i somras ja, PAX fläkt för 2 år sedan.
Smart mögel tror jag att jag haft fläckar av sedan längre tillbaka, kanske ett par år, men kondens på insidan har jag inte haft förut.

På bilderna ovan som jag postat så ser man längst ner i hörnet vid kondensen är som en glipa i "fogen" just i vinkeln. Ska det se ut så ?

Tycker bara det är konstigt att det
Mina " fogar" ser likadana ut.
 
john68 john68 skrev:
Mina " fogar" ser likadana ut.
Ok. Så ett argt mejl till termoplus imorgon som jag först hade tänkt är alltså inte befogat...

Är ju heller inte på alla fönster ska jag säga oxå vilket är lite konstigt kan jag tycka om det är dåligt klimat jag har.
 
Kan tyvärr inte råda dig åt ena eller andra hållet. Enda sättet att få veta vore väl att ändra förutsättningarna för ett av fönstrerna och se vad som händer. Men vad man ska ändra?
 
john68 john68 skrev:
Kan tyvärr inte råda dig åt ena eller andra hållet. Enda sättet att få veta vore väl att ändra förutsättningarna för ett av fönstrerna och se vad som händer. Men vad man ska ändra?
Det låter ju som en bra idé, men som sagt vad ska man ändra? Vad konkret ska man göra?

Man kanske ska ta kontakt med någon som kan ventilation/klimat för att se om jag har brister i något och i så fall vad.
 
Är det enbart i några specifika rum du nu har kondens? Något speciellt väderstreck där solen står på ett annat sätt än övriga fönster?

Kondensen måste bero på att luften inte rör sig så som det gjort tidigare.

Jag har haft mina Termoplus fönster i ca 10 år nu och har ett 4,5 meters parti i sydvästläge där det blir kondens något enstaka tillfälle varje år när utomhusklimatet slår om rejält. Det händer så sällan så inget jag ens lagt på minnet.
 
Låter som en bra idé. Alternativt avvakta ngr dagar. Här kan det dyka upp ngt proffs med förslag om man har tur. Har ju bara gått 4 dagar sen du initialt skrev. Prova kanske att lägga upp ny tråd med utgångspunkt problemet så kanske PVC hatarna hittar dit för de kan ändå ha bra förslag. För det borde ju inte bero på materialet....
 
H henke71 skrev:
Är det enbart i några specifika rum du nu har kondens? Något speciellt väderstreck där solen står på ett annat sätt än övriga fönster?

Kondensen måste bero på att luften inte rör sig så som det gjort tidigare.

Jag har haft mina Termoplus fönster i ca 10 år nu och har ett 4,5 meters parti i sydvästläge där det blir kondens något enstaka tillfälle varje år när utomhusklimatet slår om rejält. Det händer så sällan så inget jag ens lagt på minnet.
Ja nu har jag ju inte så många rum men det är alltid på morgonen när jag drar upp rullgardinen som jag ser att det blivit kondens. Har två sovrum där det ena är i rakt östläge och det andra i rakt västläge och det är kondens på båda på morgonen efter att rullgardinen dragits upp.

Ska väl sägas oxå att det är nu när det blivit lite väderomslag som jag fått kondensen.
 
john68 john68 skrev:
Låter som en bra idé. Alternativt avvakta ngr dagar. Här kan det dyka upp ngt proffs med förslag om man har tur. Har ju bara gått 4 dagar sen du initialt skrev. Prova kanske att lägga upp ny tråd med utgångspunkt problemet så kanske PVC hatarna hittar dit för de kan ändå ha bra förslag. För det borde ju inte bero på materialet....
Har i mitt jobb en hel del kontakt med både Anticimex och OBM Fuktteknik så ett samtal till dem kan nog vara vettigt att börja med.

Finns det PVC hatare menar du;)? Ska kika på det .
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
tårtkennet tårtkennet skrev:
Har i mitt jobb en hel del kontakt med både Anticimex och OBM Fuktteknik så ett samtal till dem kan nog vara vettigt att börja med.

Finns det PVC hatare menar du;)? Ska kika på det .
Ja har du möjlighet att kolla med dem så är det absolut värt de telefonsamtalen.

Vädret slår väl trots allt om nu så det kan vara värt att avvakta lite och se hur det fortlöper innan du skriver ett argt mail till Termoplus. Jag tror fortfarande inte att det beror på deras fönster faktiskt.
Eftersom du har kondensen i båda rummen i motsatta väderstreck så låter det som att det är hela inomhusklimatet som gör detta. Du har ingen möjlighet att låta en av rullgardinerna vara uppe över natten?
 
  • Gilla
tårtkennet
  • Laddar…
H henke71 skrev:
Ja har du möjlighet att kolla med dem så är det absolut värt de telefonsamtalen.

Vädret slår väl trots allt om nu så det kan vara värt att avvakta lite och se hur det fortlöper innan du skriver ett argt mail till Termoplus. Jag tror fortfarande inte att det beror på deras fönster faktiskt.
Eftersom du har kondensen i båda rummen i motsatta väderstreck så låter det som att det är hela inomhusklimatet som gör detta. Du har ingen möjlighet att låta en av rullgardinerna vara uppe över natten?
Jo jag kan hoppa att dra ner en så får vi se om det gör någon skillnad, rätt enkelt att börja med att se om det gör någon skillnad. Hade jag inte tänkt på. Är ju ändå mörkt när man vaknar nu.
Vi testar får vi se .
 
tårtkennet tårtkennet skrev:
Jo jag kan hoppa att dra ner en så får vi se om det gör någon skillnad, rätt enkelt att börja med att se om det gör någon skillnad. Hade jag inte tänkt på. Är ju ändå mörkt när man vaknar nu.
Vi testar får vi se .
Hur har det gått med kondensen där hemma?
 
H henke71 skrev:
Hur har det gått med kondensen där hemma?
Har inte hänt så mycket än.

Fick tips om att dra igen tilluftsventilerna lite för att se om det blev någon skillnad, men det gjorde det inte.

Termoplus har varit här två gånger och gjort justeringar på fönstren och har tagit upp detta då, men inget fel på fönstren hävdar de.
Dock tror jag att de inte riktigt är med på vad jag menar då de inte kan så bra engelska.

Har en kompis på Anticimex som jag har pratat med. Han skulle ta med sig instrument så han kan mäta luftfuktigheten inne, mäta om det är otätt, kallras osv. Mäta eller filma eller hur de gör, de har instrument för det sa han. Är väl en start iaf tänker jag.

Har en altandörr med nyckel på insidan. Skickar med bild här hur den ser ut.
 
  • Närbild på en altandörrlås med en insatt nyckel, vilket visar dess design och infästning mot dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyckel insatt i låscylinder på en altandörr, närbild som visar detaljer på nyckelns huvud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.