Ska ni ha matta som tätskikt och ytskikt är det GVK som gäller. Det är bara att läsa GVK's regler.

injonil skrev:
Ska ni ha matta som tätskikt och ytskikt är det GVK som gäller. Det är bara att läsa GVK's regler.
GVK's regler funkar med matta som tätskikt och kakel som ytskikt också.

• Gilla
injonil
  • Laddar…
Enligt GVKs regler går det bra att ha vanlig gips om du har matta som tätskikt. Detta står i GVKs manual som finns att laddas ner och läsa på deras hemsida. Jag har precis fått vårt badrum gjort på detta sätt

Han har ju inte matta som tätskikt. Han har ju en folie som tätskikt och vanlig gipsskiva får inte användas sedan 2010 om inte tätskiktstillverkare SPECIFIKT säger att det går bra. Jag betvivlar att Biltema skulle sticka ut hakan och påstå detta, men jag kan ju ha fel. Vad sitter bakom gipsen sedan? Det är så vitt jag vet krav på k-plyfa bakom gips.

I våtzon 1, ja.

Falkn: då vet du fel, finns inga krav på vad som ska vara bakom gips/våtrumsskiva

falkn skrev:
Han har ju inte matta som tätskikt. Han har ju en folie som tätskikt och vanlig gipsskiva får inte användas sedan 2010 om inte tätskiktstillverkare SPECIFIKT säger att det går bra. Jag betvivlar att Biltema skulle sticka ut hakan och påstå detta, men jag kan ju ha fel. Vad sitter bakom gipsen sedan? Det är så vitt jag vet krav på k-plyfa bakom gips.
Var har du sett att det är en vanlig gipsplatta bakom biltemafolien?

OM vi bortser från vad som står i BKR, GVK och alla system; är det någon som tror att man uppnår tillräcklig hållbarhet i en vägg med bara gips på träreglar? För det är det som syns på bilderna i början. Jag skulle ALDRIG bygga väggar i ett våtrum med bara gips, risken att det rör på sig och spricker är stor! För att få en hållbar vägg skulle jag tveklöst sätta plyfa bakom våtrumsskivorna! Och våtrumsskivor i hela badrummet, inte bara i våtzon 1. Det är min åsikt!

• Gilla
falkn
  • Laddar…
nino skrev:
Falkn: då vet du fel, finns inga krav på vad som ska vara bakom gips/våtrumsskiva
Nej, men i Säker Vatten finns det det. Man kan ju såklart bygga hur man vill så länge man följer reglerna. Det verkar som att de flesta här tycker man ska följa reglerna som att det har ett egenvärde, att man kan ta genvägar så länge man uppfyller reglerna o.s.v. Regler och föreskrifter finns ju av en anledning. Det arbete som mynnade ut i Säker Vatten bygger på väldigt rationella grepp mot att förhindra vattenskador eller åtminstone synliggöra dem när de inträffar. Att ha konstruktionsplywood bakom gipsen gör att infästning av inredning blir enklare samt att infästningarna blir mer hållbara och minskar risken för läckage vid dessa. Samtidigt styvar det upp väggen och motverkar att tätskikt eller ytskikt skadas p.g.a. rörelser eller mekanisk belastning.

thomasx skrev:
Var har du sett att det är en vanlig gipsplatta bakom biltemafolien?
Jag har inte sett det, men TS har ju skrivit det flera gånger.

• Gilla
Anna1984
  • Laddar…
Tror inte det finns några krav på det i säkervatten heller, däremot så ska det vara en 15mm plywood bakom våtrumsskivan om man ska bygga våtrumsväggen som säker vatten tog fram.

Men jag tycker också att man bör ha någon skiva bakom gipsen

falkn, du skulle behöva en grundkurs kring regelverken om våtrum!

nino skrev:
Tror inte det finns några krav på det i säkervatten heller, däremot så ska det vara en 15mm plywood bakom våtrumsskivan om man ska bygga våtrumsväggen som säker vatten tog fram.

Men jag tycker också att man bör ha någon skiva bakom gipsen
Ja, det var ju det jag sa. Nu säger du ju emot dig själv? Läs nedan:

http://www.sakervatten.se/download/41-5EB13CB69B6E20DD7A42030F5936A9DC/Folder_Vatrumsvagg_2012.pdf

Det står klart och tydligt, 15mm konstruktionsplywood.

injonil skrev:
falkn, du skulle behöva en grundkurs kring regelverken om våtrum!
Av vilken anledning?

Dessutom baserar jag inte min kunskap på vad som står i något regelverk, även om Säker Vatten är väldigt bra. Det som Boverket tar fram brukar jag inte alltid hålla med om. Kan man sin termodynamik och grundläggande byggnadsfysik är det inte svårt att förstå att hur ett badrum bör byggas.

Ska man bygga ett bra våtrum, gäller det dessutom att tänka i banor kring vad som händer när vatten tar sig in där det inte skall ta sig in. D.v.s. man bör ha en backup. Att då ha en skiva bakom tätskikt som möglar vid RF kring 80% i normal temperatur (gips) istället för en skiva som är mer motståndskraftig (våtrumsgips eller skivmaterial som tål högre RF) är korkat. Detta gäller alla sorters konstruktioner. Enstegstätade fasader är ett exempel på där man inte funderat på vad som händer när fukt kommer in, för man har blint litat på att den inte gör det.

Jag har skrivit mitt sista inlägg i denna tråd nu. Ambitionen verkar inte vara att bygga bra och fukttåliga konstruktioner, utan bara följa reglerna med nöd och näppe.

• Gilla
esox71 och 2 till
  • Laddar…
Det jag menade var att det inte finns några krav i säkervatten om plywood bakom gips, däremot så OM man ska bygga våtrumsväggen (som det inte finns några krav på) så ska det vara plywood

Följer man reglerna så får man ett bra våtrum som dessutom blir ersatt av FB vid ev skada

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.