Är man seriös och vill ha nöjda kunder så säger man en dag och tid för att mötas och gå igenom arbetet som kund vill ha gjort samt återkomma med prisförslag och startdatum, även om man har mycket att göra för stunden.


Mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan- och 1 till
  • Laddar…
elisa_82 skrev:
han sa att han lämnar garanti 2 år :eek: pratade med försäkringsbolag dem sa inget ersättning för badrummet innan 10 år! då bör hantverkare lämna garanti 10 år.
nähe nu ska vi leta vidare efter en annan , men det är så svart vi har kontaktad många bara säger att dem kommer och kolla men inget hände då bliv vi tvång .
10 år lämnar man garanti på utfört arbete... så är det bara... sen kan han säga vad han vill :)
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
elisa_82 skrev:
jag tror han är auktoriserad för snickeri. men i sitt land han gjorde allting även el och rör utan problem sa han.
Det finns ingen auktorisation för snickeri.... Sorry. Yrkesbevis kan man möjligtvis ha.

Att man i ett land kan utföra alla typer av arbeten utan problem luktar .....problem. Om du frågar mig.
Var och en till sitt.......
 
Som sagt, alltid 10 års garanti på jobbet.
Dock är det olika garantitider på olika material.
 
Jag kan säga bara genom att titta på bilden att det där tätskiktet inte kommer hålla för den fuktbelastning som en dusch innebär. Dessutom är det inte tillåtet att använda gips med pappskikt i våtutrymmen enligt BVK. Jag hade brutit avtalet omedelbart och hänvisat till gällande branschregler och sedan anlitat riktiga hantverkare som är införstådda med svenska branschregler. Mycket kan man ha utländsk arbetskraft till, men inte våtutrymmen. Det är helt andra regler i övriga Europa, om det finns några.

Hur länge han lämnar garanti spelar ju ingen roll. Hans bolag kommer med största sannolikhet inte finnas kvar vid årsslutet.
 
falkn skrev:
Jag kan säga bara genom att titta på bilden att det där tätskiktet inte kommer hålla för den fuktbelastning som en dusch innebär. Dessutom är det inte tillåtet att använda gips med pappskikt i våtutrymmen enligt BVK. Jag hade brutit avtalet omedelbart och hänvisat till gällande branschregler och sedan anlitat riktiga hantverkare som är införstådda med svenska branschregler. Mycket kan man ha utländsk arbetskraft till, men inte våtutrymmen. Det är helt andra regler i övriga Europa, om det finns några.

Hur länge han lämnar garanti spelar ju ingen roll. Hans bolag kommer med största sannolikhet inte finnas kvar vid årsslutet.
Du kan endast bryta avtalet med det argumentet om det står i avtalet att badrummet ska vara utfört enligt BVK. Man kan inte bryta avtal bara för att branschreglerna inte följs eftersom det finns inget lagstadgat.
 
falkn skrev:
Jag kan säga bara genom att titta på bilden att det där tätskiktet inte kommer hålla för den fuktbelastning som en dusch innebär.
Varför?

Vad har du för erfarenheter av sånt här, är du besiktningsman till professionen?
 
elisa_82 skrev:
eftersom nu han har köpt material som kanske en annan hantverkare inte vill använda!
Om du fått kvitto på materialet som han köpt så kan ni väl lämna tillbaka det om det är oanvänt gissar jag, eller ?
 
falkn skrev:
Jag kan säga bara genom att titta på bilden att det där tätskiktet inte kommer hålla för den fuktbelastning som en dusch innebär. Dessutom är det inte tillåtet att använda gips med pappskikt i våtutrymmen enligt BVK. Jag hade brutit avtalet omedelbart och hänvisat till gällande branschregler och sedan anlitat riktiga hantverkare som är införstådda med svenska branschregler. Mycket kan man ha utländsk arbetskraft till, men inte våtutrymmen. Det är helt andra regler i övriga Europa, om det finns några.

Hur länge han lämnar garanti spelar ju ingen roll. Hans bolag kommer med största sannolikhet inte finnas kvar vid årsslutet.
Av vilken anledning kommer det inte hålla?
Ser du något som inte jag ser?
 
hantverkare1 skrev:
Av vilken anledning kommer det inte hålla?
Ser du något som inte jag ser?
Andra har påpekat samma saker tidigare, det handlar bl.a. om genomföringarna samt att skarvarna i folien kan misstänkas inte vara helt täta då det ser ganska slarvigt ut.

Min erfarenhet är framförallt teoretisk, något som säkert många här fryner åt. Jag är civilingenjör i VoV med en stor del av min inriktning på innemiljö och fukt- och jag känner väl till statistiken samt de provningar som SP utför regelbundet. Det är betydligt svårare att få till ett tätskikt än folk tror. Runt 2/3 av folks badrum har brister som kan leda till vattenskador, enligt statistik. Man ska tänka på att om man duschar regelbundet, säg 1 gång om dagen, i 2 veckor. Så tar det 6 månader för den fukten att torka ut från fixen. Då gäller det att det är tätt överallt, eller att kringliggande material kan ta upp fukten. Även om detta badrummet kommer funka utan problem under några år, så finns där svagheter som gör att det antagligen har en begränsad livslängd. Sen leder det kanske inte till någon större vattenskada, utan framförallt mindre mögelpåväxt, som antagligen inte syns, men som ändock bör undvikas.

Sen ska tilläggas att jag kanske är lite yrkesskadad efter att ha sett alla bilder på skador från tätskikt som passerat besiktning utan problem. Som kuriosa kan jag delge er om ett test som SP genomförde för några år sedan där tillverkare själva monterade sina tätskikt i en låda med 3-4 genomföringar. Sedan fuktbelastades detta för att simulera ett badrum. 3/4 läckte vid genomföringarna efter 2-3 cykler med vattenbelastning.

Kan tillägga att jag inte uppfattade att hela badrummet var klart innan jag kommenterade.
 
Redigerat:
Vad är BVK?
 
falkn skrev:
Andra har påpekat samma saker tidigare, det handlar bl.a. om genomföringarna samt att skarvarna i folien kan misstänkas inte vara helt täta då det ser ganska slarvigt ut.
Ok, så den enda anledningen till dina hårda domar är att du tycker att det ser slarvigt ut med skarvarna?
Vad är det som ser slarvigt ut?

Väldigt hårda domar från din sida på väldigt lösa grunder, tycker jag.

Det är inte alls svårt att få täta tätskikt, det är bara att sätta våtrumsmatta och svetsa ordentligt.

Dessa tätskikt med folie fäst med membran är ju rena skämtet, det visas inte minst av de tester du nämner. Nu har väl iofs både tester och tätskikten ändrats sedan dess, men jag är fortfarande skeptisk måste jag säga. Själv tycker jag, som antytts, att det verkar mycket bättre med våtrumsmatta. Den limmas upp ordentligt och är rejält tät. Vill man kakla är det bara att välja en våtrumsmatta kodkänd att kaklas på. Detta gäller då särskilt i dusch och under/vid badkar.
 
injonil skrev:
Vad är BVK?
Blekinge VeteranbilsKlubb ;)
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
thomasx skrev:
Det är inte alls svårt att få täta tätskikt, det är bara att sätta våtrumsmatta och svetsa ordentligt.

Dessa tätskikt med folie fäst med membran är ju rena skämtet, det visas inte minst av de tester du nämner. Nu har väl iofs både tester och tätskikten ändrats sedan dess, men jag är fortfarande skeptisk måste jag säga. Själv tycker jag, som antytts, att det verkar mycket bättre med våtrumsmatta. Den limmas upp ordentligt och är rejält tät. Vill man kakla är det bara att välja en våtrumsmatta kodkänd att kaklas på. Detta gäller då särskilt i dusch och under/vid badkar.
Nu är ju inte fallet så här. Även våtrumsmattor har sina begränsningar. De har dock blivit mycket bättre på senare år och är såklart ett bättre tätskikt än folie. Problemet med våtrumsmattor är att mjukgörarna går ur med tiden och mattans vikt minskar, därmed töjs den och fogarna får stora belastningar. Värme (golvslingor, vattenrör) påskyndar denna process. Det som många inte förstår är att ett badrum har begränsad livslängd, ca 15-20 år. Sen bör det göras om. Jag anser dessutom att man bör ha samma tätskikt över hela våtrummet. Att byta tätskikt efter zon 1 är en risk. Fukt kan färdas ut mot zon 2 och sedan gå bakvägen tillbaka under tätskiktet i zon 1. Sådana skador har bl.a. en av våra största byggentreprenörer i Sverige haft ett flertal av.

Summa summarum, det är svårt med våtrum. I TS fall har han dessutom kortsidan mot en yttervägg. Därmed finns ju dubbla fuktspärrar, vilket också är en riskkonstruktion, då fukt inte kan ta sig ut, om den skulle komma in bakom våtrummets tätskikt. Sitter där då gips, som TS antydde, så kommer denna mögla. Våtrum kostar mycket pengar både att uppföra och att åtgärda och man bör vara kritisk till alla moment.
 
vi har inte skrivit någon avtal:confused: om vi bestämmer nu att han inte förutsätter betalar honom 2000 kr letar efter en annan, men först jag vill veta om han gjorde skulle ha gjort rätt?!

han har köpt vanliga gips väggar och matta, han var har igår och jag sa till honom att jag har hört att dem här normala gips väggar är inte godkända till badrummet . han sa att han ska ha matta på dem. sen han sa att dem andra är dyra men det är vi som ska betala för material:screwy: varför han väljer billigt om det inte är godkänd och om han vet?
nu jag vill verkligen veta om normala gipsväggar inte är godkänt till badrum?

www.k-rauta.se/pages/product.aspx?p=GIPSSKIVA NORMAL 13X900X2500MM&c=Mineralbaserade byggskivor&category=Krauta11010(Rautakesko Sweden Catalog)&cat=K-Rauta Sweden VCatalog&pid=000000000500632607(Rautakesko Sweden Catalog)&PageSize=10



vad ska man ha på golvet och taket?? som är godkänd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.