Det jag reagerar lite på är mönsteranpassningen i golvet. Antingen kör man väl plattorna likadant i varje rad eller så förskjuter man raderna så att man börjar ena raden med en hel platta och andra raden med en halv platta så att skarvarna ser bättre ut.
normandbygg_kakel34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
T
Anna1984 skrev:
Det jag reagerar lite på är mönsteranpassningen i golvet. Antingen kör man väl plattorna likadant i varje rad eller så förskjuter man raderna så att man börjar ena raden med en hel platta and andra raden med en halv platta så att skarvarna ser bättre ut.
[bild]
Du menar halvförband förmodar jag, inte att rekommendera då det gäller 30x60 plattor då dessa tenderar till att ha en svag böjning som uppstår vid bränningen utav klinkern vilket gör att det blir en liten kant (fogsprång) vid halvförbandsläggning därför rekommenderar tillverkarna att 30x60 plattor läggs i raka förband eller som dom har gjort bilden, man förskjuter plattorna en aning bara.
 
  • Gilla
krill7 och 2 till
  • Laddar…
Ah, ok.
 
tack för era svar . ange Tätskikt från Biltema ! det är kunden som bestämmer och köper material. vi sa att vi vill ha bra material han köpte allting från k ruta Tätskikt var runt 3000 kr tror jag.

vi har frågat honom han har bara behörigheter för Tätskikt sa han!! men ni tycker att det var inte så bra gjort!:confused: vi vet faktiskt inte vad som är rätt och vad som är fel bra att uppmärksamma mig tack.

vad tycker ni vad ska vi låta honom göra nu?? han har handlar en del varor själv men vi har betalat då vi hade inte möjlighet att följa med honom varje gång och har rivat väggar och slängat tagit bort grejerna i badrummet.

1-vi anlitar en el och rörmokare med behörigheter och låta honom göra resten av jobbet för mindre än det vi hade kommit överens om!!

2-anlita någon proffsig att fixa tätskikt , och låta han bara riva och sätta kakel o klinker ??

3- låt honom riva golvet också och betala för det?? Hur mycket ?? badrummet är 3,5 km golv och 20 km väggar.
vi hade tänkt be honom montera en glasvägg i andra badrummet också. men vet inte hur mycket är rimligt att betala honom för det. idag han sa att vi får betala 2000 för rivning det tog bara halva dagen att riva och det kunde vi ha gjort själv faktiskt men golvet är svarare.

vad tycker ni??
 
ja jag lägger bilder även om det blir en annan vill inte betala så mycket för badrum utan att veta om det har gjort rätt eller fel?

jo det ska betala vit , vi hade bestämd att betala honom 18 000+ han får 18 000 från rotavdrag.
 
Du måste ha mer på fötterna för att kunna avbryta arbetet än några forumskribenter som iofs ofta har koll men som egentligen inte har en aning om vad som pågår i ditt badrum
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
jag tror han är auktoriserad för snickeri. men i sitt land han gjorde allting även el och rör utan problem sa han.
 
kriliman _ 215 bra kommentar
 
Material som han köpte :

http://www.k-rauta.se/pages/product.aspx?p=GIPSSKIVA NORMAL 13X900X2500MM&c=Mineralbaserade byggskivor&category=Krauta11010(Rautakesko Sweden Catalog)&cat=K-Rauta Sweden VCatalog&pid=000000000500632607(Rautakesko Sweden Catalog)&PageSize=10


http://www.k-rauta.se/pages/product.aspx?p=MILJÖFOLIE 2M X 0,10MM X 50M 170600&c=Måleriverktyg&category=Krauta23215(Rautakesko Sweden Catalog)&cat=K-Rauta Sweden VCatalog&pid=000000000500354078(Rautakesko Sweden Catalog)&PageSize=10

500626631_1_web.jpg
http://www.k-rauta.se/pages/product...590139(Rautakesko Sweden Catalog)&PageSize=10







får se imorgon vad som finns på andra kvittot?
 
krilleman_215 skrev:
Här är väl endå golvbrunnen knasigt placerad?!
[länk]
Tyder ju på att den inte är utbytt för då hade man självfallet placerat den mer rätt.
MYCKET vanligt att det fuskas med detta och folk skiter i att byta brunnarna. :(

Kromo skrev:
ursäkta förutfattadmening men jag tror hantverkaren hos TS kör efter RSOR ( rumänsk standard och regler)
Kan tyvärr bara vara benägen att hålla med dig fullt ut, fördomar eller inte.
MEN om han dessutom upplyser om att han bara varit i landet i tre år så kanske varningsklockorna ringer redan där om att man bör kolla så han vet vad han sysslar med eftersom man bygger på olika sätt i olika delar av världen.


elisa_82 skrev:
tack för era svar . ange Tätskikt från Biltema ! det är kunden som bestämmer och köper material. vi sa att vi vill ha bra material han köpte allting från k ruta Tätskikt var runt 3000 kr tror jag.

vi har frågat honom han har bara behörigheter för Tätskikt sa han!! men ni tycker att det var inte så bra gjort!:confused: vi vet faktiskt inte vad som är rätt och vad som är fel bra att uppmärksamma mig tack.

vad tycker ni vad ska vi låta honom göra nu?? han har handlar en del varor själv men vi har betalat då vi hade inte möjlighet att följa med honom varje gång och har rivat väggar och slängat tagit bort grejerna i badrummet.

1-vi anlitar en el och rörmokare med behörigheter och låta honom göra resten av jobbet för mindre än det vi hade kommit överens om!!

2-anlita någon proffsig att fixa tätskikt , och låta han bara riva och sätta kakel o klinker ??

3- låt honom riva golvet också och betala för det?? Hur mycket ?? badrummet är 3,5 km golv och 20 km väggar.
vi hade tänkt be honom montera en glasvägg i andra badrummet också. men vet inte hur mycket är rimligt att betala honom för det. idag han sa att vi får betala 2000 för rivning det tog bara halva dagen att riva och det kunde vi ha gjort själv faktiskt men golvet är svarare.

vad tycker ni??
Frågat honom ja, men har ni fått se något bevis på att han är behörig att jobba med det då ???
För att en hantverkare ska kunna jobba korrekt krävs att densamma har gått en steg3-kurs hos tillverkaren/leverantören av tätskikt och jag är ganska säker på att han inte gjort det hos varken Biltema eller K-rauta.

Att ni hittar någon annan som är intresserad av att sätta tätskikt när han sen ska in där och springa är jag mycket tveksam till men det finns kanske någon skojare som skiter i vilket.

Nä... tycker det är synd när det blir så här. :(
Ibland hade det varit bättre om man la lite mer energi på att undersöka så att man anlitar rätt folk.
Kanske att man hellre sparar ett tag till så man har råd att betala för att det ska bli ordentligt utfört av en etablerad firma som har alla certifikat och behörigheter som krävs och som kanske varit verksam en längre tid så man känner sig tryggare med garantier och annat om något ändå skulle hända.
Bara ett tips för framtiden... :)

Lycka till.
 
elisa_82 skrev:
vad tycker ni vad ska vi låta honom göra nu??
Hade ni inte fått och accepterat ett fast pris? Ingick det el- och rörmokerarbete i detta avtal/offert?

I sådana fall måste ni låta entreprenören sköta detta. Han kanske t.ex. hade tänkt anlita behöriga underentreprenörer?

Risken är annars att han kommer att fakturera er det fasta priset, oavsett om ni tar in någon annan som gör det faktiska jobbet.

elisa_82 skrev:
idag han sa att vi får betala 2000 för rivning
Jag tycker faktiskt att det hela låter mycket märkligt! I början av tråden skriver du att ni har fått ett fast pris. Men nu låter det snarare som att han jobbar på löpande räkning.
 
Att det finns varningsklockor är ju helt uppenbart. Och till och med varningsflaggor skulle jag säga. Men jag antar att du, TS, är medveten om detta.

Det känns som att du medvetet anlitat en väldigt billig hantverkare. Och då är det en chansning tyvärr. Han kanske är jättebra, eller så är han en fuskare, eller en person som inte kan bättre helt enkelt. Har du tur blir det bra i slutänden. Har du otur så får du fuktskador direkt och måste göra om allt. Men jag antar att du redan vet om detta.

Vill man vara mer säker så ska man anlita en person som har bra omdöme på nätet eller kanske någon som blivit rekommenderad av en pålitlig person. Han ska även kunna uppvisa intyg på det han är behörig på.
Förmodligen blir detta alternativ lite dyrare, men kanske billigare i slutändan.

Nu känns det som att du medvetet har chansat på ett billigt alternativ och börjar få lite kalla fötter. Vi får hoppas att det går bra för dig. Alltid tråkigt om man måste göra om något man betalat mycket pengar för.
 
Redigerat:
Krilleman
Betala inte i förskott är alltid ett bra tips!
 
jo det var först fastpris för att arbete ingår el och rör men då han hade inte berättat att han inte har behörigheter! och nu det är han som har gjort fel att inte berättade från början. jag menar 2000 kr för att han har rivat väggar i fall om vi inte vill att han fortsätta arbetet. då han har inte visat något kort bevis för oss, jag bad honom visa mig vad som står på kortet eller vad han har för bevis men han visade inget!


så nu vi funderar på att kolla vidare på en annan och betala honom 2000kr, även om jag tycker att det är för mycket. kanske be honom riva golvet också och betala honom får se vad säger andra hantverkare!?

eftersom nu han har köpt material som kanske en annan hantverkare inte vill använda!

2- han har rivat badrummet då vi kan inte använda den tills vi hittar en annan det kan dröja 2-3 mån.

3- han har slängat gamla badrums möbler, jag hade sagt att han får inte slänga :mad: men han säger att han har inte förstått:|
 
han sa att han lämnar garanti 2 år :eek: pratade med försäkringsbolag dem sa inget ersättning för badrummet innan 10 år! då bör hantverkare lämna garanti 10 år.
nähe nu ska vi leta vidare efter en annan , men det är så svart vi har kontaktad många bara säger att dem kommer och kolla men inget hände då bliv vi tvång .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.