S Stefan Fritzon skrev:
Mina initiala 10% var hur vi gjorde det hos oss.. procenten kan vara vad som. Man kan ha 10% gemensamt och 45% privat om det funkar för en.

Hela iden är att man ser all inkomst som hushålls inkomst och att man delar den i 3 delar först. 2 lika stora delar som är de privata delen. Och sen en del som är gemensamt. Mängden kan variera från månad till månad.

Jag antar ifall man har en gemensam ekonomi så har man någon drift att spendera tid och dela tiden med den personen.
Så ni kan lika gärna behålla lika delar av det som blir över efter alla månadskostnader och gemensamt sparande är betalda ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så ni kan lika gärna behålla lika delar av det som blir över efter alla månadskostnader och gemensamt sparande är betalda ?
Ja, det kan vi. Men vi har en initial summa varje månad. Vissa månader 1K, vissa 5K. Pengar som blir över hamnar på gemensamt sparande som går till framtida renoveringar, resor m.m.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S Stefan Fritzon skrev:
Tror det kan var en generations fråga. Mina föräldrar har också helt gemensam ekonomi.
Apropå generationsfråga så hade mina föräldrar i princip helt åtskild ekonomi så det varierar nog stort.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Apropå generationsfråga så hade mina föräldrar i princip helt åtskild ekonomi så det varierar nog stort.
Många kör ju i samma spår som päronen, även politiskt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Många kör ju i samma spår som päronen, även politiskt.
Och andra väjer istället motsatsen… 😀 Mina föräldrar hade dessutom olika politiska färger även om ingen av dom var speciellt engagerade.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fast med den andra modellen ska ju den med minst lön betala in det minst beloppet. Same same but different.

Skillnaden är att båda får mindre att röra sig med då det mesta sitter på ett gemensamt konto om jag förstått dig rätt?
Beror ju helt på hur mycket man bestämmer att man ska ha som egna pengar. I vår budget delar vi på "allt som är över' när de gemensamma kostnaderna ink sparande är betalat. Så vi får inte mindre egna pengar men vi får lika mycket egna pengar.

/Krille
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Beror ju helt på hur mycket man bestämmer att man ska ha som egna pengar. I vår budget delar vi på "allt som är över' när de gemensamma kostnaderna ink sparande är betalat. Så vi får inte mindre egna pengar men vi får lika mycket egna pengar.

/Krille
Ja, det är också ett sätt.

Min brors fru har bestämt att de ska skicka in allt utom ca 250usd till det gemensamma kontot. Större utgifter än sådana måste godkännas av båda. Båda tjänar ca 100 tkr/månad netto vardera…
 
  • Wow
Sthlm_
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det var ett exempel, TS skrev 5-10% egna medel kvar på lönekontot tex.
TS har aldrig skrivit nått sådant 😳 Denna tråd är ganska urspårad.
 
  • Gilla
L8ttas och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, det är också ett sätt.

Min brors fru har bestämt att de ska skicka in allt utom ca 250usd till det gemensamma kontot. Större utgifter än sådana måste godkännas av båda. Båda tjänar ca 100 tkr/månad netto vardera…
Ja det låter ju "lite extremt" men kan säkert fungera om båda två är överens. Så verkar det ju inte vara för din bror och då lär nog ingen modell fungera i längden.

/Krille
 
Det blir märkligt tycker jag att ange endast en summa, utan motivet och resonemang

Noll: eftersom du redan bor i huset och betalar allt själv

1000 - 2000 (ungefär): som täcker ökad förbrukning och slitage som hon orsakar

5000-6000 (ungefär): som jag gissar är hälften av driftskostnaderna (kanske mer om du räknar in större underhåll vart 10e år för att byta ut trasiga saker, utan att egentligen höja värdet på huset)

10 000: eftersom det är vad hon betalar idag. Vill hon hellre bo med dig eller själv i lägenheten (när det kostar samma)

Har du frågat henne vad hon tycker är rimligt?
 
P Pin skrev:
Det blir märkligt tycker jag att ange endast en summa, utan motivet och resonemang

Noll: eftersom du redan bor i huset och betalar allt själv

1000 - 2000 (ungefär): som täcker ökad förbrukning och slitage som hon orsakar

5000-6000 (ungefär): som jag gissar är hälften av driftskostnaderna (kanske mer om du räknar in större underhåll vart 10e år för att byta ut trasiga saker, utan att egentligen höja värdet på huset)

10 000: eftersom det är vad hon betalar idag. Vill hon hellre bo med dig eller själv i lägenheten (när det kostar samma)

Har du frågat henne vad hon tycker är rimligt?
Utan motiv och resonemang??
Om du tycker det är märkligt, varför lägga ner tid på att svara ?
 
D D.alarna skrev:
Utan motiv och resonemang??
Om du tycker det är märkligt, varför lägga ner tid på att svara ?
Jag är endast ute efter en siffra”

Tolkade jag som endast siffra, inget mer.

Själv anser jag att ni bör komma överens om en rimlig rättvis princip. Sedan får ni se vad det blir för summa. Hjälper det dig att få olika siffror, exempelvis 5975:50?

Jag svarar just för att jag tycker det är märkligt. Uppenbara saker intresserar mig inte.


”Det är inte pengarna, det är principen”
 
T TuVu skrev:
Jag tycker det är en bra deal att gå från att betala 10tkr (enbart hyra vad jag förstod, inte t ex el och försäkring) för en lägenhet - till att bo i ett hus för 7500:-. Större bostadsyta, en go gubbe och trädgård, kanske också garage osv. På vilket sätt skulle hon förlora?
Hon har ingen säkethet utan kan bli utkickad när som helst, det måste man ta med i kalkylen
 
P PiaHelena skrev:
Hon har ingen säkethet utan kan bli utkickad när som helst, det måste man ta med i kalkylen
Hur många kronor per månad ska den risken värderas till då? Alltså vilket belopp bör man ta med i kalkylen?
 
  • Gilla
D.alarna och 3 till
  • Laddar…
P PiaHelena skrev:
Hon har ingen säkethet utan kan bli utkickad när som helst, det måste man ta med i kalkylen
Om man är så osäker att man måste kompenseras för något som kanske aldrig händer så kanske man ska bo ensam. Det kan vara vettigare att ställa sig i bostadskön som säkerhet, att tidigare betalat en mindre del av månadskostnaden är ju knappast till någon hjälp om man är i akut behov av bostad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.