316 339 läst · 336 svar
316k läst
336 svar
Flytta en lada och bygga om till bostad
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Imponerande bygge!
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Jag är kär. Exakt såhär tänker jag mig om jag ska bygga hus.... fantastiskt..!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Allt kostar, men vad är det som har kostat mer än ni tänkt (eller rättare sagt, inte tänkt på)? Det här har ju varit min dröm några år och intresset svalnade inte med tråden.
Ett kök är ändå ett kök om man håller sig inom vissa ramar, likaså ett badrum och toalett. Det känns som att ni har fokuserat på rätt saker. Dvs ingen pool, fancy uthus eller liknande. Håller tummarna för frekventa uppdateringar!
Ett kök är ändå ett kök om man håller sig inom vissa ramar, likaså ett badrum och toalett. Det känns som att ni har fokuserat på rätt saker. Dvs ingen pool, fancy uthus eller liknande. Håller tummarna för frekventa uppdateringar!
Mycket fint! Har funderat på att bygga glasat uterum med liknande teknik. Jag funderar dock en del på detaljer som du verkar ha löst och kankse bli bjuda på?Mossen stefan skrev:
- Hur långt har du mellan takstolarna?
- Vad använder du för kvalitet på glas?
- Hur har du löst infästningen av glasrutorna? (närbild? rolleyes: )
Vore super om du har möjlighet att dela med dig av dina lösningar!
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
Avståndet är ca 800 mm men det är inte så viktigt om det är 700-900 jag fördelade måttet jämt på antal takstolar. Glaset är 6mm härdat glas men det får du hjälp av glasmästaren. Det svåra med mitt bygge var att det var så högt och så långa glas, det blir svårt att hantera men vi monterade alla glas för hand på 2-3 personer. Jag har satt tätningslister på båda sidor om glaset och utanpå allt sitter en bräda som skruvas fast och trycker ihop listerna. På taket har jag satt krokar i nedkant så glaset inte kan åka neråt. Allt är ekstolpar som du kan handla på www.ekgrindar.se
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg