Foder på utsidan image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Peyv och 17 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu bygger vi glasdelen, ekstolpar 100*100 i allt stående och 130*100 i takstolar.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 12 till
  • Laddar…
Spännande att följa :D
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är ekstommen klar, väntar på glasmästaren.
 
  • Gilla
Mixar´n och 14 till
  • Laddar…
Det här projektet är så jäkla häftigt. Coolt att ni vågade ge er på ett så stort och komplicerat jobb!
 
  • Gilla
Mossen stefan
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nu är glaset på plats, alla lister som håller glaset är inte monterade än.
 
  • Gilla
TechChad och 14 till
  • Laddar…
Jag är kär. Exakt såhär tänker jag mig om jag ska bygga hus.... fantastiskt..!
 
Hur går det med byggandet? :)
 
Allt kostar, men vad är det som har kostat mer än ni tänkt (eller rättare sagt, inte tänkt på)? Det här har ju varit min dröm några år och intresset svalnade inte med tråden.

Ett kök är ändå ett kök om man håller sig inom vissa ramar, likaså ett badrum och toalett. Det känns som att ni har fokuserat på rätt saker. Dvs ingen pool, fancy uthus eller liknande. Håller tummarna för frekventa uppdateringar!
 
Jag måste ju säga att sista bilden visar ett extremt fancy uthus ;)
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Fasen vad häftigt, vilken dröm! Hoppas allt flyter på, och uppdatera oss gärna med fler bilder :)
 
Mossen stefan skrev:
[bild]nu är glaset på plats, alla lister som håller glaset är inte monterade än.
Mycket fint! Har funderat på att bygga glasat uterum med liknande teknik. Jag funderar dock en del på detaljer som du verkar ha löst och kankse bli bjuda på?
- Hur långt har du mellan takstolarna?
- Vad använder du för kvalitet på glas?
- Hur har du löst infästningen av glasrutorna? (närbild? rolleyes: )

Vore super om du har möjlighet att dela med dig av dina lösningar!
 
Avståndet är ca 800 mm men det är inte så viktigt om det är 700-900 jag fördelade måttet jämt på antal takstolar. Glaset är 6mm härdat glas men det får du hjälp av glasmästaren. Det svåra med mitt bygge var att det var så högt och så långa glas, det blir svårt att hantera men vi monterade alla glas för hand på 2-3 personer. Jag har satt tätningslister på båda sidor om glaset och utanpå allt sitter en bräda som skruvas fast och trycker ihop listerna. På taket har jag satt krokar i nedkant så glaset inte kan åka neråt. Allt är ekstolpar som du kan handla på www.ekgrindar.se
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.