314 831 läst · 336 svar
315k läst
336 svar
Flytta en lada och bygga om till bostad
Återvänder till den här tråden ofta. Det är ett otroligt inspirerande och mäktigt projekt och som helt säkert krävt kompetens och eftertanke utöver det vanliga. Byggahus borde göra en artikel om detta projekt tycker jag!
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
Tack för fina ord! Byggahus har gjort ett reportage men det är några år sedan. Kompetens är nog bra men envishet kanske viktigare för inte många std lösningar gick att använda utan jag fick hitta nya lösningar på många delar.J Stormfrog skrev:
Administrator
· Skåne
· 7 843 inlägg
Här är vår artikel https://www.byggahus.se/bygga/flyttade-lada-byggde-om-bostad
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
Rent strikt: Hur mycket har man sparat på att utnyttja begagnat lagårdsvirke istället för nytt material?
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
Inget skulle jag säga. Allt blir mers komplicerat när man ska sätta skivor och det tar tid att plocka ner. Jag gjorde det för att få utseendet och känslan med stockar inne i boendedelen.B billy_baver skrev:
Personligen skulle jag inte tvekat en sekund på att välja nysågat timmer, antingen med moderna beslag eller exakt frästa tappningar enligt konstruktionsritning. Men gjort är gjort.
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
Teoretiskt sett, ja.B billy_baver skrev:
Praktiskt sett, nej.
Gör du detta med maskin/nyproduktion så blir det antingen oerhört dyrt, eller så blir det med återkommande, repeterande mönster. Med handhugget timmer så är varje stock unik, har sitt egna utseende och egna detaljer som inte återfinns på någon av dom andra stockarna.
Dessutom gör det ju en egen känsla i huset att man vet att det är gammalt, att det är personer som för väldigt längesen slitit hårt för att få fram dessa stockar. Dessutom är det ju miljövänligt om man bryr sig om sånt, att återvinna en gammal stomme jämfört med att tillverka en ny.