3 472 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Flexit fläktmotor död - någon chans att man kan laga den själv?
Beställde en ny fläkt:Cobch skrev:
https://www.luftbutiken.se/reservdelar-aggregat/6639-flexit-uni-3-flaktmotor.html
Men sen fick jag även en ny på reklamation från Flexit, dock tog det veckor.
Fläkten bytte jag själv - det var ett par skruvar att lossa och sen kunde man lyfta upp den och dra ur en liten kontakt. Jag kanske skrev det i något tidigare inlägg men en enkel felsökning är att byta plats på fläktmotorerna och se om den börjar funka då.
EDIT - såg nu att det inte var mig du frågade. Bortse från mitt svar.
Priset på en fläkt är otroligt dyrt och tänkte testa att bytta kullager som någon föreslog… (-: Men vet ej om det är så enkelt.scareman skrev:
Beställde en ny fläkt:
[länk]
Men sen fick jag även en ny på reklamation från Flexit, dock tog det veckor.
Fläkten bytte jag själv - det var ett par skruvar att lossa och sen kunde man lyfta upp den och dra ur en liten kontakt. Jag kanske skrev det i något tidigare inlägg men en enkel felsökning är att byta plats på fläktmotorerna och se om den börjar funka då.
EDIT - såg nu att det inte var mig du frågade. Bortse från mitt svar.
Mina kullager hade skurit för tredje gången, det lät som satan så det var lätt att identifiera. Du behöver dessaCobch skrev:
608-2RSH SKF Kullager 8x22x7
Hade tänkt skriva en guide men blev inte gjort såklart men har en massa bilder kvar. Minns inte exakt men man fick tänka lite , rätt knepigt att få ut allt. Tog kanske 1h och kostade 1h så lätt värt besväret med tanke på vad en ny kostar
Klicka här för att svara