Jag har fått en del privata meddelanden kring övervåningen och priser som jag tänkte besvara i tråden så att fler kan ta del och diskutera :)

Vi har upphandlat färdigställandet av övervåningen själva och det enda vi har gjort är att lägga golv, montera innerdörrar och golvsocklar. Vi använde också isoleringen på övervåningen till att isolera innerväggarna. Men vi har alltså inte gjort så mycket jobb själva förutom att samordna vilket i sig kräver mer tid än man tror. Med reservation för att alla siffror inte är 100% korrekta och att snickaren och elektrikerna även gjorde andra jobb parallellt hos oss.

1. Snickare/plattsättare:
- Plastat, glesat och monterat innertak (huntonit), byggt upp alla innerväggar t o m gips och sedan taklister efter målaren.
- Monterat trappan inklusive större öppning i bjälklaget mellan våningarna (trappan kostade ca 35 kkr i material)
- Monterat ett nytt runt fönster samt inv foder till alla fönster (bara fönstret kostade 25 kkr i material)
- Plattsättning och fogning i badrum samt montering av badrumsmöbler (Kakel, klinker och "badrumsmöbler" ca 50 kkr i material)
Totalt ca 250 kkr inkl material - jag är bekant med honom och all tid är debiterad löpande och material är inköpspris + 10%. Denna post kan nog bli betydligt högre om man inte hittar rätt firma.

2 Elektriker som dragit all el inkl elgolvvärme i badrummet och elelement.
Totalt ca 80 kkr inkl material vilket var 20 kkr högre än jag räknat med då vi har ganska standard eldragning.

3 VVS-firma som gjort allt VVS arbete
Totalt ca 25 kkr vilket var ungefär som förväntat

4 Isoleringsfirma som lösullsisolerat
Totalt ca 25 kkr vilket var som förväntat

5 Målare som spacklat, slipat, satt microlite på alla väggar och sedan målat
Ett kompis som är extremt noga och snabb men jag skulle tro att detta tar 40-80 tim (?) för en målare

6 "Tätskiktsfirma" som gjutit badrummsgolvet samt monterat platsmatta som tätskikt
Totalt 25 kkr vilket var ett fast pris och som beräknat

Plussar man sen på det vi köpt själva som golv, garderober, ventiler, element, golvsocklar, innerdörrar o s v så summerar vi till ca 500 kkr. Plus rätt många timmar för beställningar och samordning. Mycket har dock underlättats av en riktigt bra snickare/plattsättare samt att de flesta firmorna ovan har samarbetat flera gånger tidigare och har samordnat bra själva.

Glömde lägga till att övervåningen tog ca 4 kalendermånader totalt.

/Krille

Redigerat:
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Har fått lite frågor kring om man sparar något ekonomiskt på att välja målningsförberett och svaret är tyvärr nej. Vi valde målningsförberett för att kunna få den kvalitet på ytskikten vi önskade. Vi sparade dock inga pengar på detta utan kostnaden blev högre då vi tex valde microlite på alla målade väggar och dyrare tapeter än vad SMV kunde erbjuda. Efter snart tre år i huset har dock inte en enda spricka uppstått vilket gör att det känns som väl investerade pengar.

/Krille

• Gilla
Saery
  • Laddar…
Fler meddelande kring ekonomin och eventuella överraskningar under byggets gång. Jag gillar Smålandsvillans modell där man kan välja de tillval/frånval man själv vill och se priset för varje enskild post. För oss underlättade det mycket och kalkylen stämde väl överens med Smålandsvillans kalkyl.

Totalt sett är vi mycket nöjda och med Villa Huskvarna får man väldigt många kvadratmeter för pengarna.

/Krille

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.