Verkar som att det finns lite barnsjukdomar eller i alla fall så är informationen ganska bristfällig gällande övervåningen.

Någon som vet hur badrummet är förberett? Är golvkonstruktionen tillräcklig för klinker? Samma sak gäller ytterväggarna som är så att säga färdiga i badrummet - uppfyller dessa kraven för kakel?

/Krille

Krille4 skrev:
Verkar som att det finns lite barnsjukdomar eller i alla fall så är informationen ganska bristfällig gällande övervåningen.

Någon som vet hur badrummet är förberett? Är golvkonstruktionen tillräcklig för klinker? Samma sak gäller ytterväggarna som är så att säga färdiga i badrummet - uppfyller dessa kraven för kakel?

/Krille
Vete faan... Dom medskickade innerväggarna var iaf 90mm reglar med cc60

Vad jag förstått så är det inte förberett för något badrum utan det får man ordna själv. Det enda som är gjort är att avlopp och vatten är draget så att det finns anslutningar på ovanvåningen. Med det sagt behöver inte badrummet placeras där avloppet kommer upp utan det får man dra själv till rätt plats.

Det gips som sitter är alltså inte våtrumsgips utan vanligt gips. Man behöver alltså plocka ner detta och sätta rätt gips där badrummet kommer placeras om det är yttervägg eller faller in under våtzon 1. Ni som redan fått hus levererat till er får gärna rätta mig om jag fått något om bakfoten.

I övrigt - är det någon som vet om man kan be SMV att inte sätta upp innerväggarna som medföljer utan istället lägga materialet på golvet då deras planlösning inte stämmer med hur jag tänkt ha ovanvåningen. Känns smidigare än att börja med att plocka ner väggarna det första man gör.

Gällande innerväggarna är de markerade som "vindavstyvande" i ritningarna så jag misstänker att de inte vill levererar huset utan dessa monterade.

Är det någon som lyckats få någon dokumentation om konstruktionen på övervåningen och rekommendationer kring t ex hur badrummet ska byggas?

/Krille

Så är ställningen på plats och imorgon kommer huset. Träffade gänget som ska bygga huset och de räknar med att jobba hela påskhelgen. Så nu är pumptermos inköpt så att vi kan åka ut med kaffe och fika till dem varje dag :)

1604415_10154708682398012_3810508361423324968_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Charlie27 och 1 till
  • Laddar…
Spännande! Jag var ut med kaffe idag till killarna som höll på att ställa ut grunden, kul att se hur den är konstruerad! Dom räknar med att vara klara på tors, en vecka innan kåken kommer!

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
erikar skrev:
Vi har inte fått huset än men jag var iväg och kikade på en Huskvarna här i stan och det var väl inte bara positivt...
Som det kanske redan framkommit så är all gips på övervåningen spikad, även spånplattorna på golvet förutom yttersta raden. Det som överraskade mig lite var att alla kopplingar kom upp på olika ställen,
V/A kom upp till höger om trappen, avloppet kom dessutom upp ca 70-80cm in på golvet. Ägaren till huset hade inte tagit fram elkopplingarna än men vi antog att dom kommer upp till höger från trappan i modulskarven, det var markerat med kryss där iaf.
Ventilation kom upp vid gavelvägg och rad-rör kom upp nästan vid balkongdörren...
Sen var det lite småkonstiga saker med tätskikt i yttervägg, tydligen så ska man inte ha dubbla tätskikt i badrum men som vi förstod det så var det ju plastat runt hela kåken men sånt där begriper inte jag mig på riktigt...

En annan grej var att dom hade fått plast och läktvirke till vindbjälklaget levererat men inte monterat, dom visste dessutom inte varför dom fått det levererat så när dom frågade så uppgavs att det blivit felskickat men att dom fick behålla det. Problemet var att grejerna hade legat ute sen leverans...

Slutsats verkar väl vara att det finns en del barnsjukdomar och att övervåningen inte riktigt är genomtänkt, det här var ju första huskvarnan förutom visningshuset som byggts så man kan ju hoppas på att dom fixat till vissa saker och fått lite klarhet i vad som gäller.

Imorrn kommer våran grund och nästa torsdag kommer kåken!
Ja någonstans måste de ju komma upp. I ett SMV 1 1/2 planshus kommer ju det mesta förutom avloppet upp i kattvinden. Men vad är problemet det är väl bara att dra om det i bjälklaget till där man vill att det ska komma upp. När vi inredde övervåningen i vårat Västervik fick vi ta upp en del golvspån (sitter som berget med spik och lim) för bl.a. kortlingsarbete i badrummet, omdragning av avlopp samt att vi monterade spottar till nedervåningen.

Undrar dock varför de gipsar väggarna? Det bästa hade väl varit att man om man ville kunde lämna in en ritning på övervåningen så byggde SMV denna i fabrik och drog även el och avlopp dit man ville, det hade ju sparat en hel del efterarbete då huset då har öppet bjälklag etc. Känns totalt meningslöst att bygga och gipsa innerväggar som man sen måste ta ner det första man gör? Varför i så fall inte bara sätta in metallstag eller liknande för att styva upp konstruktionen under leverans som sen tas bort och hämtas av SMV när kunden själv monterat upp förstyvande innerväggar. Låter som en betydligt smidigare lösning. Att börja med att riva ett nytt hus käns mest som kapitalförstöring...

/S

Enligt uppgifter från vår byggledare så är som tidigare skrivits i råden "yttersta raden" med golvspånskivor inte spikade föra att just underlätta dragning av vvs och el.

Det är bara ytterväggarna som är gipsade samt att de vindavstyvande innerväggarna bara är gipsade på en sida.

Med ovanstående borde man inte behöva riva upp speciellt mycket om man inte vill flytta badrummet.

Strax kommer lite byggbilder :)

/Krille

Första delen av bottenvåningen

DSC_5242.jpg
Skapa konto

Ordentlig maskin

DSC_5245.jpg
Skapa konto

Snabbt var båda delarna på bottenvåningen lyfta på plats

DSC_5251.jpg
Skapa konto

Sedan var vi tvungna att jobba och efter jobbet var även övervåningen och takstolarna på plats.

DSC_5280.jpg
Skapa konto

De verkade dock inte ha några planer på att sluta jobba så det är nog inte omöjligt att även taket är på innan mörkret kommer.

/Krille

• Gilla
erikar och 3 till
  • Laddar…
Kompletterar med en bild från baksidan

20160325_193724000_iOS.jpg
Skapa konto

• Gilla
MilosV och 3 till
  • Laddar…
Tjusigt! Vad ska ni ha utanför dörren i vardagsrummet, blir nyfiken pga grunden.

Grunden utanför vardagsrummet är en planerad utbyggnad för ett vardagsrum med ryggåstak. Vi kommer att ha en köksö som tar upp i stort sett hela köket och därmed flyttas matplatsen ut i vardagsrummet.

Vi börjar dock inse att detta kanske var lite väl stort med tanke på att vi även tagit bort det mindre sovrummet på bottenvåningen för att göra vardagsrummet större :)

Vi kommer dock att börja med övervåningen så utbyggnaden är ett projekt som vi påbörjar nästa sommar om allt går som planerat.

/Krille

• Gilla
Charlie27
  • Laddar…
Vad har ni för budget/kalkyl för detta bygge?

Otroligt kul!

Kollar och räknar just nu på just ett SMV Huskvarna, skickade precis PM till @MilosV angående golvvärmen, visste inte att det var en möjlig modifikation just med tanke på deras golvbjälklags-lösning mot grund... otroligt intressant om man kan få mer information om detta!

Någon som kollat på lite lösningar såsom att få in spots i taket någonstans på bottenvåningen med hjälp av dragning ovanifrån? (SMV har inte detta som tillval).

GustavL skrev:
Otroligt kul!

Kollar och räknar just nu på just ett SMV Huskvarna, skickade precis PM till @MilosV angående golvvärmen, visste inte att det var en möjlig modifikation just med tanke på deras golvbjälklags-lösning mot grund... otroligt intressant om man kan få mer information om detta!

Någon som kollat på lite lösningar såsom att få in spots i taket någonstans på bottenvåningen med hjälp av dragning ovanifrån? (SMV har inte detta som tillval).

Golvvärme i en SMV på bottenvåningen? Utopi eller verklighet?

Gällande sspottar skrev jag i min post ovan att vi installerade detta i vår västervik i samband med övervåningsbygget. Det var väldigt enkelt i sig men krävde ju att man tog bort en hel del golvspån på övervåningen för att komma åt mellanbjälklaget. Sen är det en enkel match att montera spottarna, hålsåg från undersidan, och på med pottor i isoleringen. Alla transformatorer monterade vi på din-skena i förrådet på övervåningen som vi byggde, det blev en undercentral där. Tändtråd gick i de befintliga rören ner till brytare, och på de flesta ställen kunde vi återanvända takdosorna på nedervåningen.

Det var MYCKET jobb med att få bort golvspånet. I efterhand vet jag inte om det var värt allt slit, men det är någon speciell känsla med spot-ljuset jämfört med en plafond i taket :)

/S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.