Hejsan!
Det är så att när jag kom hem igår så upptäckte jag att elementen inte var varma! Kollade cirkulationspumpen den var varm, sen kollade jag om det behövdes fyllas på med vatten och nej det behövdes inte! Har nyligen luftat alla element i huset. Det är så att förra ägaren sa nåt om att elementen blir kalla när det är en viss grader utomhus, hur ser jag vilka grader han har ställt in det på!?
Det är så att när jag kom hem igår så upptäckte jag att elementen inte var varma! Kollade cirkulationspumpen den var varm, sen kollade jag om det behövdes fyllas på med vatten och nej det behövdes inte! Har nyligen luftat alla element i huset. Det är så att förra ägaren sa nåt om att elementen blir kalla när det är en viss grader utomhus, hur ser jag vilka grader han har ställt in det på!?
Kurvlutningen står på 0,8, parallellförskjutningen står på 0 (motsvarar ca 20⁰), programvredet står på sol/komfort.
Mer går ej att utläsa från en Danfoss ECL100M.
Var i landet? Hur bra isolerat är huset (årtal)?
Bild på hela fjv-centralen?
Vad står vredet på shunt-/reglermotorn på?
Mer går ej att utläsa från en Danfoss ECL100M.
Var i landet? Hur bra isolerat är huset (årtal)?
Bild på hela fjv-centralen?
Vad står vredet på shunt-/reglermotorn på?
Huset är från 67 med källare i Skåne!Demmpa skrev:
Här kommer en till bild!Demmpa skrev:
Hur varma är rören före cirkulationspumpen och direkt efter? Är det skillnad, så snurrar inte pumpen. Bit i en skruvmejsel och håll den mot pumpen, så hör/känner du om den snurrar. Annars får du stänga av elen och skruva bort centrumbrickan på pumpen ( kommer lite vatten ) och se om det går att snurra på axeln.
Man ser att fjv-flödesventilen till värmeväxlaren är nästan helt stängd, ser det på Danfoss AMV10.
Det är ca 7⁰ i Skåne.
Är det kallt i huset, eller är det bara radiatorerna som är "kalla".
Vi bor lite längre norrut, vi har ca 2⁰ ute, vår framledningstemperatur är 36⁰, returtemperaturen är 29⁰ (mäter med Dallasgivare).
Det är ca 7⁰ i Skåne.
Vi bor lite längre norrut, vi har ca 2⁰ ute, vår framledningstemperatur är 36⁰, returtemperaturen är 29⁰ (mäter med Dallasgivare).
Det är 21 grader i huset!Det är så att förra ägaren sa nåt om att elementen blir kalla när det är en viss grader utomhus, hur ser jag vilka grader han har ställt in det på!?Demmpa skrev:
Man ser att fjv-flödesventilen till värmeväxlaren är nästan helt stängd, ser det på Danfoss AMV10.
Det är ca 7⁰ i Skåne.
Nej där är ingen skillnad på rören, jag testade och höja värmen imorse och då blev elementen varma! Här är min fråga Det är så att förra ägaren sa nåt om att elementen blir kalla när det är en viss grader utomhus, hur ser jag vilka grader han har ställt in det på!?HasseTeknik skrev:
Hur varma är rören före cirkulationspumpen och direkt efter? Är det skillnad, så snurrar inte pumpen. Bit i en skruvmejsel och håll den mot pumpen, så hör/känner du om den snurrar. Annars får du stänga av elen och skruva bort centrumbrickan på pumpen ( kommer lite vatten ) och se om det går att snurra på axeln.
Har inget gått sönder så tror jag inte du behöver oroa dig. Jag bor också i Skåne och har fjärrvärme och det är stor skillnad på värmen i elementen idag och för några dagar sedan när det var minusgrader. Så länge huset håller sig varmt är det lugnt.M Mahhee skrev:
Hur varmt är det hemma hos dig?O Ossian K Olsson skrev:
Man ställer inte in värmen på det sättet. Det är en gradvis ökning och minskning av värmen i elementen. Däremot så kan det finnas en inställning rörande vid vilken utetemperatur som cirkulationspumpen slutar att vara igång. Denna brukar vara ställd på ca 12-18 grader (väldigt olika hur den är ställd). Hos mig står den på 12 grader, men default i min FLVP är 17 grader.O Ossian K Olsson skrev:
Det ser ut som att din cirkulationspump står still, "hacket" som man kan vrida runt den med skruvmejsel står i samma vinkel på bägge bilderna.
M Mahhee skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Runt 20-21 med den här inställningen. Du justerar temp genom att vrida på den övre ratten. Jag har förstått det som att den vid ”nolläge” håller en viss temperatur (som skiljer sig beroende på hus) och sen får man ställa in plus/minus med ratten och prova sig fram.
Att tänka på är att när det är blåsigt ute så kan det fortfarande vara varmt men huset blir kallt.
Min fjärrvärme stänger av värmen till radiatorerna när utetemperaturgivaren indikerar c:a +18 C. Tror att det är en inbyggd funktion, som inte går att justera.