Var ser jag vad min är ställd på?pacman42 skrev:
Man ställer inte in värmen på det sättet. Det är en gradvis ökning och minskning av värmen i elementen. Däremot så kan det finnas en inställning rörande vid vilken utetemperatur som cirkulationspumpen slutar att vara igång. Denna brukar vara ställd på ca 12-18 grader (väldigt olika hur den är ställd). Hos mig står den på 12 grader, men default i min FLVP är 17 grader.
Det ser ut som att din cirkulationspump står still, "hacket" som man kan vrida runt den med skruvmejsel står i samma vinkel på bägge bilderna.
Imorse Testa jag och höja värme för att se att cirkulationspumpen funkar och elementen blev varma jätte fort! Så då är det väl inget fel med pumpen!?
Med hjälp av kurvlutningen, parallellförskjutningen, framledningsgivaren och utegivaren så kalkylera reglercentralen vilken framledningstemperatur det behöver vara för att hålla inställd rumstemperatur.
Utan rumsgivare så tror reglercentralen att det är 20⁰ i rumstemperatur när parallellförskjutningen står på 0 och aktuella framledningstemperaturen är samma som kalkylerad framledningstemperatur.
"Sommarurkoppling" är inte förrän vid 18⁰ om den är aktiverad via "muspianot" på baksidan.
På "muspianot" så finns även en inställning för lägsta framledningstemperatur, antingen 10⁰ eller 35⁰.
Allt står i manualen jag postade tidigare.
Utan rumsgivare så tror reglercentralen att det är 20⁰ i rumstemperatur när parallellförskjutningen står på 0 och aktuella framledningstemperaturen är samma som kalkylerad framledningstemperatur.
"Sommarurkoppling" är inte förrän vid 18⁰ om den är aktiverad via "muspianot" på baksidan.
På "muspianot" så finns även en inställning för lägsta framledningstemperatur, antingen 10⁰ eller 35⁰.
Allt står i manualen jag postade tidigare.
Redigerat:
På min central så finns det lägesbrytare på baksidan av reglerpanelen där man exempelvis kan tala om för centralen att man har källare. Då får man 30° i systemet för att kunna ha cirkulation och trycka bort fukt i källaren...även på sommaren..HasseTeknik skrev:
Du har helt rätt i det här. Men de senaste dagarna i Skåne har det gått från att vara "kallt" (nollgradigt och till och med minus 5 någon dag) till 6-7 grader och inte så blåsigt. Det gör att elementen har gått från att vara varmavarma till att nu mer vara svala/kalla. Det var därför jag tror att det är det som är det luriga nu, speciellt med tanke på att elementen blir varma om han ökar värmen.pacman42 skrev:
Man ställer inte in värmen på det sättet. Det är en gradvis ökning och minskning av värmen i elementen. Däremot så kan det finnas en inställning rörande vid vilken utetemperatur som cirkulationspumpen slutar att vara igång. Denna brukar vara ställd på ca 12-18 grader (väldigt olika hur den är ställd). Hos mig står den på 12 grader, men default i min FLVP är 17 grader.
Exakt så är det! Fick till slut höra av mig till gamla ägaren då jag inte riktigt fick någon hjälp här, den ena säger si och den andra säger så! Till slut blir man helt förvirrad! Iallafall så sa gamla ägaren att utegivaren som styr det hela, blir det varmare utomhus så blir det kallare inomhus!O Ossian K Olsson skrev:Du har helt rätt i det här. Men de senaste dagarna i Skåne har det gått från att vara "kallt" (nollgradigt och till och med minus 5 någon dag) till 6-7 grader och inte så blåsigt. Det gör att elementen har gått från att vara varmavarma till att nu mer vara svala/kalla. Det var därför jag tror att det är det som är det luriga nu, speciellt med tanke på att elementen blir varma om han ökar värmen.
Alltså då blir elementen kallare🙂M Mahhee skrev:
Klicka här för att svara