AndersPS AndersPS skrev:
Har en luft/vattenvärmepump med utomhus del som står placerad precis vid ett framtida ventilationshål från en dusch.

Det är ju varm och fin men fuktig luft, är det en bra eller dålig idé att blåsa ut denna bakom utomhusenheten?
Purre Purre skrev:
Vet inte men låter dåligt ur synpunkten att det finns risk för rost. Dessutom kan det säkert tränga in i utedelen och nå elektriska delar som man inte vill ska bli fuktiga. Rena gissningar nu då.
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den kanske kan rosta är det enda jag kan komma på? Känns som ett litet expertiment, du får berätta hur det utfaller :)
Nope...
Värmepumpar rostar inte eftersom dom är byggda i aluminium, koppar, plast, mm då dom är avsedda att stå utomhus i många år. Min äldsta pump var c:a 14 år när jag bytte ut den, och var strukturellt i nyskick bortsett från att den bleknat...
Dock lär påbyggnaden av is på förångaren (utomhusdelen) öka av den fuktiga luften...

Rent energimässigt, och kanske även för trivselns skull, så är ju en FTX-anläggning till all ventilation ett bättre val.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
AndersPS AndersPS skrev:
Denna gången, då kom jag ihop att ta före-bilder!

Golvet i vardagsrummet är fortfarande original-oljat, och framförallt i köket har det fått en hel del stryk. Såhär ser det ut före...

[bild]

Jag har gjort samma process i det mindre gästrummet/kontoret, men detta rummet är större. Som tur är gör jag bara köksdelen idag... fram med slipklossen.

[bild]

Tvättat och nu ska det bara torka, imorgon blir det olja!

[bild]
Är det ek?
 
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Nope...
Värmepumpar rostar inte eftersom dom är byggda i aluminium, koppar, plast, mm då dom är avsedda att stå utomhus i många år. Min äldsta pump var c:a 14 år när jag bytte ut den, och var strukturellt i nyskick bortsett från att den bleknat...
Dock lär påbyggnaden av is på förångaren (utomhusdelen) öka av den fuktiga luften...

Rent energimässigt, och kanske även för trivselns skull, så är ju en FTX-anläggning till all ventilation ett bättre val.
Precis, (även om skruvar och liknande brukar sticka ut som rost-fläckar efter ett tag...)
Men jag tror att all ökad effektivitet pga varmare till-luft kommer att ätas upp av mer isbildning och längre upptinings-sekvenser.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jotack, det finns redan några visuellt väl placerade rostiga skruvar. I själva frågan är jag nog beredd att hålla med, vinsten äts upp av isbildning.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Precis, (även om skruvar och liknande brukar sticka ut som rost-fläckar efter ett tag...)
Men jag tror att all ökad effektivitet pga varmare till-luft kommer att ätas upp av mer isbildning och längre upptinings-sekvenser.
 
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Rent energimässigt, och kanske även för trivselns skull, så är ju en FTX-anläggning till all ventilation ett bättre val.
Det hade varit praktiskt, men lite svårt att genomföra just nu...
 
AndersPS AndersPS skrev:
Denna gången, då kom jag ihop att ta före-bilder!

Golvet i vardagsrummet är fortfarande original-oljat, och framförallt i köket har det fått en hel del stryk. Såhär ser det ut före...

[bild]

Jag har gjort samma process i det mindre gästrummet/kontoret, men detta rummet är större. Som tur är gör jag bara köksdelen idag... fram med slipklossen.

[bild]

Tvättat och nu ska det bara torka, imorgon blir det olja!

[bild]
Det är inte riktigt en efterbild, utan snarare en under-tiden-bild. Hoppas inte någon av grannarna såg när jag dansade rundor och torkade upp överbliven olja från golvet med trasor på fötterna :D

Golv med vattenskada eller läckage inne i en byggnad, vått, reflekterande yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
Det är tänkt att det ska växa lite gräsmatta och projektet påbörjades för ett tag sedan. I veckan som gick provmonterade jag popup-vattenspridaren, får väl ändå godkänt, men det gäller att det inte blåser för mycket ;)

Visa bilaga 709741
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Trädgård under arbete, jord yta jämnad, gräs ska sås, hus vägg, staket, gröna växter, redskap lutande, molnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns som att det matchade väl med vädret att så gräset idag.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Det är tänkt att det ska växa lite gräsmatta och projektet påbörjades för ett tag sedan. I veckan som gick provmonterade jag popup-vattenspridaren, får väl ändå godkänt, men det gäller att det inte blåser för mycket ;)

[media]
snyggt! Har du mer info om systemet?
 
N Niss1 skrev:
snyggt! Har du mer info om systemet?
Det är en vanlig Gardena popup 140 spridare, som man gräver ner. Säljs både som kit eller lösa styckvis. Hade dock lite problem då de plastkopplingar som gardena säljer inte passade med min slang, det läckte som ett såll.

Men efter lite trixande fick jag till det.
 
  • Gilla
Niss1
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Det är en vanlig Gardena popup 140 spridare, som man gräver ner. Säljs både som kit eller lösa styckvis. Hade dock lite problem då de plastkopplingar som gardena säljer inte passade med min slang, det läckte som ett såll.

Men efter lite trixande fick jag till det.
Rotbevattning är också bra! :)
 
  • Haha
PellePeps
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Rotbevattning är också bra! :)
Har du någon bra lösning för det?
 
AndersPS AndersPS skrev:
Har du någon bra lösning för det?
Läckande kopplingar kommer man väl långt på? :) Om än punktvis...
 
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Läckande kopplingar kommer man väl långt på? :) Om än punktvis...
Haha, så sant, så sant :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.