320 389 läst · 1 127 svar
320k läst
1,1k svar
Fiskalsgatan - ett ständigt pågående projekt
Samma här.. men vi var mycket nöjda med bankens ”standardvärdering”AndersPS skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 050 inlägg
Sorry för OT-diskussion, men:
En omvärdering är en omvärdering. Vare sig den görs maskinellt eller med hjälp av mäklare. Så sätter ni om lånen med hänvisning till en omvärdering kommer femårsfristen börja löpa oavsett värderingsmetod.
En omvärdering är en omvärdering. Vare sig den görs maskinellt eller med hjälp av mäklare. Så sätter ni om lånen med hänvisning till en omvärdering kommer femårsfristen börja löpa oavsett värderingsmetod.
Ok, det sa inte banknissen. Denne bara sa ett schablonvärde när vi kollade om det var möjligt att låna pengar.. och sa att det var inga problem. Va bra sa vi, men vi har inte lånat nått än.Nötegårdsgubben skrev:
Så vi vet inte vad de eg gör el inte. Det enda som nämndes var att en officiell mäklarvärdering (oavsett om det var bankens mäklare, vilket de gärna ville, eller annan mäklare) kunde bara göras vart 5 år.
Tack för info, bra att ha i åtanke när vi vill ha pengarna utbetalade (hade vi ju inte vetat om då)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 050 inlägg
Der är banken och inte ni som gör fel om de inte räknar det som en omvärdering, men jag tycker att det är rätt tydligt vad som gäller. Frågan är reglerad i 9 § i FFFS 2016:16.
Slut OT hoppas jag, annars får vi anmäla det för utbrytning.
Slut OT hoppas jag, annars får vi anmäla det för utbrytning.
Det är väl egentligen 2 olika saker det där med värdering?
1. Värdet som banken kräver att fastigheten ska ha för att tillåta lån på x kronor. Beroende på bank 70-95% av värderingen. Kan egentligen uppdateras hur ofta som helst.
2. Amorteringsgrundande värdering, som avgör hur mycket staten kräver att man ska amortera. Får bara uppdateras vart 5:e år.
1. Värdet som banken kräver att fastigheten ska ha för att tillåta lån på x kronor. Beroende på bank 70-95% av värderingen. Kan egentligen uppdateras hur ofta som helst.
2. Amorteringsgrundande värdering, som avgör hur mycket staten kräver att man ska amortera. Får bara uppdateras vart 5:e år.
En bild som återkommer varje år, även om den kanske inte alltid har postats här...
Sparrisskörd! Stekt med olja och strösslad med havssalt.
Läste att man kan placera sparris i vatten och samla ihop och inte behöva äta direkt när man skördat. Sambon tog det hela till en helt ny nivå!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sparrisskörd! Stekt med olja och strösslad med havssalt.

Logga in
Skapa konto
Läste att man kan placera sparris i vatten och samla ihop och inte behöva äta direkt när man skördat. Sambon tog det hela till en helt ny nivå!
Nämnde ju tidigare i tråden att jag påbörjat ett nytt idiotprojekt. Här kommer det!
Jag var lite ivrig så jag glömde ta en bild innan jag började, men här ser man ursprungsläget, minus att några takpannor är bortplockade.
En bra början, det var lite jobbigt i början eftersom var precis för högt för att vara en bra arbetsställning, och längre fram blev det för lågt... aldrig nöjd!
Bättre! Men det där eternitröret var ju lite störigt.
Det kändes som att jag passade in i en dålig Sci-fi film om utomjordingar och att jag var hjälten som skulle rädda världen.
Men i praktiken var "genombrottet" något helt annat! Här går jag igenom taket in på vinden och har därmed nått ett första delmål.

Logga in
Skapa konto
Jag var lite ivrig så jag glömde ta en bild innan jag började, men här ser man ursprungsläget, minus att några takpannor är bortplockade.

Logga in
Skapa konto
En bra början, det var lite jobbigt i början eftersom var precis för högt för att vara en bra arbetsställning, och längre fram blev det för lågt... aldrig nöjd!

Logga in
Skapa konto
Bättre! Men det där eternitröret var ju lite störigt.

Logga in
Skapa konto
Det kändes som att jag passade in i en dålig Sci-fi film om utomjordingar och att jag var hjälten som skulle rädda världen.

Logga in
Skapa konto
Men i praktiken var "genombrottet" något helt annat! Här går jag igenom taket in på vinden och har därmed nått ett första delmål.

Logga in
Skapa konto
Dagarna när vädret har tillåtet det har skorstensrivning kombinerats med att skruva trädäck. Det är ju ett projekt som påbörjades 2020 och därefter har dragits med problem att få tag på virke. Nu är allt på plats och jag är inte helt säker på om det var en bra idé med att vänta att skruva det tills jag hade allt, eller om det varit smartare att göra det löpande.
Nu kommer nästa problem: snart slut på trallskruv!
Hur gick det med skorstenen då? När jag väl kommit genom vinden gick det relativt snabbt, och framförallt var det en bättre arbetsmiljö.
Vinkelslip ska alltså in på lodrätt 12, det var rätt verktyg för att såga av röret. Det hade ju varit enklare om jag kommit på att det var dags att avsluta dagens projekt lite tidigare, snarare än 10 minuter innan vi ska åka till en middag. Nåväl, alla gäster var sena och vi kom inte sist!

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Vinkelslip ska alltså in på lodrätt 12, det var rätt verktyg för att såga av röret. Det hade ju varit enklare om jag kommit på att det var dags att avsluta dagens projekt lite tidigare, snarare än 10 minuter innan vi ska åka till en middag. Nåväl, alla gäster var sena och vi kom inte sist!
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Varför spela musik i trädgården?
Socialt & Projekt -
Källaren från 1969 blir som ny: Maskinrum
Socialt & Projekt -
Villa Ramnemark 2.0, Nytt hus och nya projekt
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Bygga A-framehus och tillhörande garage
Socialt & Projekt