Förpackningskartong märkt med Nanoleaf-logotyp och "Fragile", indikerar designbelysningsprodukter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Black friday: Nanoleaf

I fredags var det Black Friday och m.nu hade kampanj på Nanoleaf. Dessa små paneler är ganska coola men de är tyvärr dyra, så mitt habegär har begränsats av priset. Men nu när det "ändå var så billigt" kunde man ju lika gärna passa på…

Tanken är att utöka och sätta panelerna i källarkorridoren utanför sovrummet/toaletten.
 
Takfönster under konstruktion med tillfällig isolering och synlig elslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takfönster – smygar och isolering

En tillfällig bit marsonit håller isoleringen på plats under tiden vi fixar till smygarna till takfönstren. Slangen i bild är installerat under tiden vi byggde om taket och behöver givetvis flyttas.


Renoveringsarbete runt takfönster med synlig isolering, tomma rör, och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På andra sidan håller plast isoleringen på plats. Det är bara tills den slutliga isoleringen är på plats, därefter ska det upp ångspärr, ingen plast i väggen.


Installation av takfönster med tillfällig isolering och synliga elektriska slangar i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomslang för matning till fönstret, kommer att gå bort till en dosa som sitter inne i smygen på ena gavelväggen.


Hand håller en marsonitskiva med en grön installationsslang genomgående, byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dosan behöver kompletteras för att passa ordentligt.


Invändig vy av ett takfönster under installation med synlig marsonitskiva, isolering och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På nedre sidan sitter den ursprungliga skivan kvar, men även den kommer snart att ryka. Eftersom det blir ganska ordentliga vinklar för smygen måste jag skära bort lite av plastramen till fönstret.
 
Nyinstallerade träreglar och isolering runt ett takfönster i en byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takfönster – isolering - Nya reglar på plats för att fästa smygen och isoleringsskivor för att hålla mig varm. Det bästa av två världar.
 
Dammsugarmunstycke rengör spårat spångolv inför renovering av vardagsrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dammsuga… suck

Det känns som jag har dammsugit det här spårade spångolvet minst några tusen gånger. Men nu börjar jag se slutet på denna fasen av vardagsrum/kök. Hoppas att jag är klar med allting som behövs för att kunna börja måla efter den kommande helgen.

Sen återstår allting annat… golvvärme, bambugolvet, bygga kök etc etc.
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Tunn snötäckning på en gata i bostadsområde med gatlyktor tända i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lucia 2017 - Årets första snö! - Kan man ena kalla detta snö?
 
Närbild på en manlig mustasch ovanför ett par läppar, symbol för väntan på julledighet och rakning.

Dagen före julafton - Ny ryker mustaschen
– vi var flera som gick och längtade efter julledigheten lite extra mycket på kontoret, eftersom det skulle innebära att vi äntligen kunde raka oss igen! Bort bort, och aldrig åter.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Insnöad och delvis färdiginstallerad takfönster från insidan med justerad eldosa som inte sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takfönster – smyger sig sakta framåt

Kort statusuppdatering. Alla yttersidor är klara, nu återstår bara mitten. Efter denna bilen är tagit justerade vi så att eldosan inte längre sticker utanför smygen.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
En handritad skiss på byggritningar liggande på ett stengolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggritning – viktigt att ha

När man bygger gäller det att tänka efter och göra tydliga ritningar. Låt mig bjuda på en av alla ritningar som vi kommit på under allt kaffe som har druckits.

Någon som kan gissa vad det är för något?
 
  • Gilla
whork och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
[bild]

Byggritning – viktigt att ha

När man bygger gäller det att tänka efter och göra tydliga ritningar. Låt mig bjuda på en av alla ritningar som vi kommit på under allt kaffe som har druckits.

Någon som kan gissa vad det är för något?

Vild gissning om man säger att det där ska föreställa den inbyggda rullgardinen mot uterummet och fundering på hur man ska sätta belysning i smygen? :geek:
 
J Jarlsgård skrev:
Vild gissning om man säger att det där ska föreställa den inbyggda rullgardinen mot uterummet och fundering på hur man ska sätta belysning i smygen? :geek:
I princip rätt, fast inte mot uterummet utan i de vanliga fönstren!
 
Grå bil parkerad bredvid en stor julgran mitt på en parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen julgran ska tvinga mig att gå längre! :D

Snabb shopping på nyårsafton. Ingen julgran ska tvinga mig att gå längre än nödvändigt! (Sorry får årets tramsigaste inlägg).

Gott nytt år, så att säga. Nu passerar vi årsskiftet in till 2018.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
I princip rätt, fast inte mot uterummet utan i de vanliga fönstren!
Och jag som var säker på att jag spikade det! :worried:
 
J Jarlsgård skrev:
Och jag som var säker på att jag spikade det! :worried:
Jag tycker du var tillräckligt nära!
 
Rivet hallgolv med temporära träreglar och isoleringsmaterial synligt nära en dörröppning och plywoodvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(bild av det tillfälliga golvet under rivning)

Hallgolv


Av en hel drös praktiska skäl gjorde jag bara en temporär lösning för hallgolvet. Nu när det börjar bli dags att måla vardagsrummet kändes det bra att kunna göra klart även den sista delen vid hallen, så ut åkte det provisoriska golvet.

När vi jobbade med resten av golvet så la vi ett 140×140 limträ mot själva trappöppningen, för att få en stabil grund att i framtiden kunna fästa ett glasräcke i. Nu var det bara en liten bit som vi skulle göra, långhelg och stängt hos handlaren och det kändes onödigt dyrt för denna lilla biten som vi behövde.


Bild på ett ihopsatt egenlimmat träregel på ett gammalt bord, i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sagt och gjort, vi byggde ihop ett egen limträ av 4 träbitar (på bilden saknas den 4 biten). Vi fräste dessutom ur så att den nedersta lagret av golv ligger separat och det översta ligger direkt mot ovansidan.


Egenbyggd limträkonstruktion med fyra träbitar och urfräsningar, avsedd som grund för hallgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi bultar fast vår nybyggda regel med expanderbult i golvet, efter att ha lodat in den så att den ligger jämnt och fint mot det nya golvet. Lite klossar och faner mot betonggolvet så blir det bra.


Närbild på betonggolv med hålborrning och damm, kloss av trä och en slagskruv intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närmast trappan kommer golvet att vila mot mitt ”limträ” och på andra sidan använder vi de ursprungliga reglarna som faktiskt sitter ordentligt i betonggolvet. I mitten monteras det dit en längsgående regel, och allting börjar med 2 hål i betongen.




Därefter plugg och sen skruvar jag ner klossar direkt mot betonggolvet. Med en slagskruvdragare är det enkelt att dra ner skruven och man slipper dessutom riskera att dra sönder skruven eller handleden. På klossarna ska därefter golvregeln lodas in.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
En kartong fylld med gamla staplade flyers i olika nyanser av grönt och vitt med text och grafik relaterade till Geeloo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var tid har sin sak

Under många år var jag ideellt engagerad och drev först citysajten och därefter i Geeloo som på olika sätt engagera ungdomar i olika ämnen kring journalistik. Hittade en kartong i källaren med flyers, tror det är dags att överge dessa och kasta nu. Vad är väl ett bättre sätt att börja det nya året än att rensa ut lite gammalt?

Men jo, det kändes lite sorgligt samtidigt - men utan detta engagemanget hade jag inte träffat mitt ex, många vänner som jag aldrig hade lärt känna och mängder av erfarenheter jag stått utan. Dags för nytt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.