Hallgolvet klart

Ännu en punkt att checka av på listan, hallgolvet är klart. Lite ful skarv på kortsidan men det ligger heltäckande golvspån under så det är ingen fara. Förhoppningsvis ska detta rivas upp igen om några år, men man vet aldrig...

Oavslutat hallgolv med reglar och delvis lagt golvspån, synliga isoleringar och väggplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagda golvplattor i en hall med synlig skarv och heltäckande golvspån undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Renoveringsarbete med isoleringsfolie och träreglar vid installation av takfönster i ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takfönster – smygen i mitten

Vi försökte få till en så smäcker lösning som möjligt i mitten, med takstolen som sitter mellan takfönstren. Lösningen blev folie som vi fäste mot en träregel i botten av takstolen, sen isolering mellan takstolen och folien som vi slutligen tejpade fast i fönstret.

Utanpå detta kommer det sedan att sitta egengjorda fönstersmygar av MDF. Träregeln i botten av takstolen är snedhyvlad för att vinkeln för smygen ska matcha bättre. Eftersom de båda fönsterna sitter lite olika blir det rejäl skillnad i lutningen när smygarna kommer på plats – baksidan av att renovera ett äldre hus. Men det är ingenting som syns, knappt ens om man vet det och tittar noga!



.... Jo, man ser det när man tittar. Önsketänkande :D
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…


Slå hål i väggen – teknikutrymme


Vardagsrummet är utrustat med två teknikutrymmen, ett strax bredvid ytterdörren och ett på motsatt sida bredvid uterumsdörren. I praktiken blir det även två utrymmen på motsvarande plats på gaveln, men där kommer de att gömmas i köksskåpen och vara utanpåliggande, fast inne i skåpen.

Vi markerade ut var utrymmet var och sen var det bara att slå hål på väggen... vi träffade rätt.
 
Händer som håller i ett trästycke medan en gul och svart elektrisk handöverfräs används för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man inte har en planhyvel… då får man improvisera!
 
Nyinstallerade takfönster med smygar i ett lutande tak, synliga träreglar och mdf-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takfönster – smygar – klart!

Det är en fantastisk känsla när man kan kryssa av ytterligare en punkt på listan över allting som ska göras. Takfönsterna var en dröm från dag 1 när jag såg huset och nu är det äntligen klart, med smygar och allt.

Det har tagit lång tid att få dit smygarna, men det har varit mycket special och fixande. Det var oerhört tajt att fönstren fick plats, det är bara några millimeter tillgodo på ena sidan och det ena sitter lite ”skevt” för att överhuvudtaget gå att få in.

Olle och jag kliade oss i huvudet när vi kontrollmätte och det felade på flera centimeter. Vi mätte igen och igen, men samma resultat, tills vi faktiskt insåg att det var rätt mätt, men snett. Gamla hus bjuder på förutsättningar som man rättar sig efter, så enkelt är det.

Nu återstår spackling och målning. Och att koppla in elen så motorstyrningen fungerar igen.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Närbild av två olika träskivor som används för inklädnad av takstolar, visar skillnad i tjocklek och struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inklädnad av takstolarna – gör om, gör rätt

Sista takstolen skulle få sin inklädnad nu flera månader efter de andra gjordes och vi var nog lite ringrostiga. När en av skivorna väl satt på plats tittade vi lite fundersamt på den och insåg att den dels var ytterst lite tunnare än den bredvid, men framförallt att den hade en helt annan struktur.

Bara att riva ner och göra om – denna gång med rätt sorts skiva!
 
Putsa det värsta av källarväggen

Precis nedanför trappan i källaren satt tidigare både elmätaren och elcentralen. Ytterst olycklig placering av många skäl, framförallt som att delar av den väggen ska rivas på sikt. Eftersom elen ändå dras om flyttade jag elmätaren till ett fasadskåp på andra sidan huset och satte en ny elcentral i tvättstugan.

Källarvägg med putsarbeten, synliga kablar och hål efter flyttad elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvar var en vägg med stora fula hål. Fast utan elcentral.


Källarvägg delvis lagad med ny puts runt två stora hål, visar tecken på pågående renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter första rundan när jag putsade igen det stora hålet, vågade inte göra allt på en gång för att riskera att det skulle ligga en stor pöl på golvet. Behöver hitta lite finare puts tills nästa gång.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Vad driven du är! Det verkar gå framåt i bra tempo.
 
Gammal grön tapet synlig bakom träbrädor i en källartrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tapetfynd!

Tidigare har jag mest hittat vassväv och strukturtapet, men bakom en skiva i källartrappan hittade jag en riktig tapet. Kan inte riktigt förstå vad man tänkte när man satte upp denna!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Renoverat vardagsrum med fönsterbänken i fokus, förstärkt vägg och kablar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksö – fönsterbänk

När nu golvet och väggarna generellt sett är klara i vardagsrummet blir det dags för de mindre detaljerna. Nu är väggen mot fönsterbänken kapad i rätt höjd och förstärkt på insidan.

De kommande dagarna väntar jag på paket från Conrad med mina nya eluttag som ska in i väggen, sen blir det att vänta tills köksön är på plats.

På golvet ser man all kablage som ska gå in i köksön, det blir ett och annat. Det som sticker ut lite är röret för uttaget till centraldammsugaren som går ut till uterummet, som kommer att kopplas ihop i sockeln under köksön.

En delvis renoverad vägg vid ett fönster med kapad och förstärkt fönsterbänk och kablar på golvet för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Processen för att kapa höjden.
 
Närbild av en projektorduks mekanism med synlig varningsetikett, inga synliga skruvar för att vända duken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man vända på duken?

Min projektorduk hänger så att säga på baksidan av hållaren, alltså närmast väggen. Det är ju en dålig grej om man som jag vill ha plats att hänga lite tavlor på väggen och sen dra ner duken framför dessa.

Kan man möjligen vända på duken? En titt in i dukens inre gav ett ”nej” på den frågan.

Stege upp till en vind med träram och öppen lucka i taket, omgiven av isoleringsmaterial och plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan en bild på stegen upp till vinden vara ett bättre svar på frågan? Framtiden får utvisa.
 
Mellander flyttar in

Så har jag blivit med katt i huset igen, drygt ett år efter det att Kiba gick vidare till de sälla jaktmarker. Mellander flyttar in och ska bo här några veckor medans hans husse reser i världen. Mysfaktorn ökade direkt!

En orange-vit katt som ligger på rygg på ett bord med tidningar och får klappar av en person med smartklocka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orange och vit katt med reflexion i spegel ser försiktigt till sidan i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Raka Rör och 2 till
  • Laddar…
En stor blå hålsåg monterad på en grön Hitachi-skruvdragare, förberedd för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Twist (and shout?)

Kick-ass stor hålsåg – det senaste inköpet i verktygsväg för att installera mina eluttag vid köksön. Har efter tips på här på Byggahus hittar Bachmann och deras uttag Twist som är riktigt smarta. Dagens uppdrag var att montera två av dessa uttagen i väggen bredvid köksön, jag kommer längre fram även att montera sådana i gaveln på köksön.


Stort rundat hål sågat i vägg med synlig träregel och borrhål för elinstallation vid köksön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålet är stort och går halvvägs igenom regeln som sitter i väggen. Just denna har dock ingen egentligen syfte, så det gör ingenting att den blir lite försvagad. Till höger hålet för att dra ut sladden, via en slang ut inne i köksön.


Stängt cirkulärt Bachmann Twist-eluttag monterat på vägg med synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterat och klart på väggen – i stängt utförande.


Ett stängt, rundat Bachmann Twist-eluttag monterat i en vägg med sladdgenomföring till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man vrider på det framträder två eluttag.


Översikt av trävägg och regel med ett stort cirkelformat hål preparerat för installation av eluttag nära golv, med isolering och flexibel slang synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sett uppifrån, ner i väggen ser det ut såhär. Uttaget är drygt 40 mm djupt och hela 115 mm i diameter.
 
Renoveringsarbete vid fönster med pålagda gipsskivor och synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggar i vardagsrummet – gör om – gör rätt

I ett tidigare inlägg skrev jag lite om mina tankar att dölja fönsterkarmen och bygga in hela härligheten så att man bara ser glasytan. Idén kom ju lite sent och målaren uppskattade inte mina fina träpåbyggnader runt fönstren. För att vara på det säkra valde jag att göra om och sätta gips hela vägen fram till ”hålet”.

Dock, eftersom delar av väggen består av gipsskivor som är limmade mot betongväggen, var det svårt att byta ut gipset utan vi satte upp nytt utanpå det befintliga.

Närbild av en vägg med nyapplicerat kakelfix i vågräta linjer före montering av gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att limma upp gipsskivorna använder jag även denna gång kakelfix.


Renoveringsarbete i ett vardagsrum med nya gipsskivor installerade runt ett teknikutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tråkigt nog innebär det att jag återigen fixar till lådan för teknikutrymmet på denna väggen… Men nu är det klart.
 
Kattassavtryck i fuktigt kakelfix på en vågrät gipsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tassavtryck

Mellander är en nyfiken katt och rör sig hemvant i huset trots att han inte bott här så länge. Fast idag blev det inte så kul när han hoppade rakt upp på en gipsskiva med kakelfix och satte fina tassavtryck.

Ett snabbt infångande och en tasstvätt som inte blev bättre av att han välte en rostfri bringare som ramlade i golvet med skrammel som följd. Två nya rivsår och en förtvivlad katt blev resultatet, men han verkar glömma snabbt. En kort stund senare hoppar han upp på bordet och spinner som bara en katt kan.
 
  • Gilla
Raka Rör och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.