IBC-tankar med 4.000 liter Purity Vodka och besökare på guidad tur i destilleriet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4.000 liter vodka

Här står 4.000 liter av världens bästa vodka, Purity Vodka. I IBC tankar, visst blir man sugen… Men ”brännaren” är vacker!

På Näringslivssafari i Eslöv med besök på Ellinge gård där man tillverkar just Purity Vodka. Det bjöds dock inte på några smakprover.
 
Köksfläkt av märket Vilpe placerad på en OSB-skiva i ett under konstruktion rum med verktyg bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilpe köks/takfläkt

En stor nackdel med en öppen planlösning och köksö är att det krävs en ganska rejäl köksfläkt. I ett vanligt kök har man en vägg som hjälper fläkten att få bättre effekt och dessutom sitter fläktkåpan mycket närmare spisen än vad som är rimligt på en köksö.

En rejäl fläkt inhandlad och provkörd. Det smarta är att styrningen av fläkten sker via Z-wave och jag kan helt steglöst styra mellan helt avstängd till full effekt.

Tack vara det kan man bygga smarta lösningar, som röststyrning eller automatisk start när man startar spisen (ja, jag vet att man helst ska starta fläkten lite i förväg). Men det bästa är att jag kan använda köksfläkten som en del av ventilationen och styra baserat på tid, värme och luftkvalitet.

Skärmbild av gränssnitt för smart hemstyrning visande 0% på takfläktens effektindikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva styrningen sker med en Qubino 0-10v puck från m.nu, som ger en styrström på, just det, mellan 0-10v.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Stor rullgardin installerad vid glasparti i ett halvt renoverat rum, med synlig träkonstruktion och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rullgardinen vid uterummet

Testkörning av den stora rullgardinen som sitter vid glaspartiet vid uterummet. Det är en ganska stor rullgardin så jag valde att köpa en lite större (och dyrare) Somfy motorer istället för de som jag har till de vanliga rullgardinerna, se tidigare inlägg.

Till denna rullgardinen kommer det också att installeras en fysisk knapp – den enda för att styra just sådana saker. Tanken är att om man är på uterummet och gardinen är nere, ska man kunna dra upp den från utsidan. Någon har tänkt till! :)


Installation av en stor rullgardin i ett uterum, med träreglar och isolering synliga runt ett glasparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rullgardinen kommer att vara helt integrerad i väggen och yttersidorna på den kommer att sitta inne i ett spår på respektive sida. När det är mörkt ska det vara ordentligt mörkt och med denna lösningen är risken att solen lyckas ta sig in minimal. Man ser spåret som skillnaden mellan den visa trälisten märkt I och träregeln bredvid.

Eftersom gardinen ska vara helt integrerad behövde vi tänka till hur man monterar och demonterar den. Ett hål i ena ändan så att det går att vinkla ut den blev lösningen, men innan vi byggde klart allting ville vi testa att det verkligen gick att sätta i och ta ut den.


Träkonstruktion med hål för montering av integrerad rullgardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett hål? Vår tanke fungerade finfint, även om det är lite trixigt att få i och ur gardinen.


Väggdetalj för integrering av stor rullgardin vid uterum, med synliga träreglar och monteringshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett av de mest hemliga utrymmena i huset, den lilla lådan som skyddar gardinen från isoleringen i väggen.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Skjutdörrkarm installerad mellan vardagsrum och andra rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skjutdörr vardagsrummet

Som ni vet är jag förtjust i skjutdörrar, givetvis blir det en sådan mellan vardagsrummet och resten av rummen på ovanvåningen cokså. Här är skjutdörrkarmen på plats i vardagsrummet. För tillfället ligger kök, toalett och gamla sovrummet på andra sidan väggen...
 
Handskriven lapp med texten "glöm inte" och otydlig anteckning nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag glömde inte! :cool:
 
Träplanka oavsiktligt sågad med bågform på grund av fel sågdjup, i en verkstadsmiljö med verktyg och trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elastiskt trä? - Trä är ett häftigt material som man kan göra mycket skoj med. Denna gången var dock sågen inställd på 2 millimeter för kort sågdjup. ;)
 
Äppelträd med mognande äpplen omgivet av gröna löv, redo för skörd i Ödåkra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äppelmust

Det är numera en tradition. Det hoppas jag i vart fall. Även detta året fick jag låna Davids prylar för att göra äppelmust och även detta året blev det sjukt gott. Men först måste man samla ihop alla äpplen och som tur är finns det gott om äppelträd i Ödåkra på offentliga platser. Historiskt har det odlats stora mängder äpplen just här, mitt hus är byggt på en av de stora äppelodlingarna som fanns tidigare.


Flera hinkar och lådor fyllda med röda och gröna äpplen förberedda för mustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är vad vi fick ihop, sen hade grannarna med sig några backar med egna äpplen.


Man vid äppelmustningsutrustning med hinkar och backar fyllda med äpplen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min bror i högsta hugg vid vår lilla anläggning. Det som tar absolut mest tid är att sortera, tvätta och skära bort dåliga bitar.


Person som tappar upp äppelmust i flaskor i dunkärt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flera, flera timmar senare tappade vi upp allting på flaskor. Man får ta vad man har, vi fick ihop lite mer must än vi räknat med så det blev att improvisera på slutet.


En hand med ett skärsår på fingret, med blod, över en diskbänk som en varning om vassa verktyg vid äppelmusttillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag lärde mig den hårda vägen att knivbladen i fruktkrossen är vassa. Det ser värre ut än vad det är!


En grön soptunna full med rester av äpplen och massan från äppelmusttillverkningen, uppställd utomhus på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I princip hela soptunnan för trädgårdsavfall blev full med rester. Det stämmer att det går bra att slänga äpplen här, men detta är nog lite tveksamt. Framförallt blev tunnan sjukt tung. En trevlig lapp med en ursäkt och tunnan tömdes som vanligt. Det tackar vi för!

Kul var att grannen på andra sidan häcken kom och hjälpte till. Trevligt att umgås lite med sina grannar – nästa år kör vi igen!
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Nattbild av den sista pallen med använda knäckstenar i olika former och storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bye bye knäcksten

En kuslig nattbild på den sista pallen knäcksten. Lyckades sälja nästan all knäcksten, blev av med en del av det sista på denna pallen. Det allra sista som var kvar, mestadels udda bitar, åkte till NSR.

Grannarna är säkert lika glada som jag över att bli av med det

Det känns lite vemodigt på ett sätt, så som jag slitit för att få hit både knäckstenen och sjöstenen – och nu är det borta.
 
Smartklocka som visar ST1 Mastercard redo för betalning med Apple Pay på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äppelpaj?

Nej, jag frågade om ni tar Apple Pay. En yngre version av mig själv hade skämts över att jag gillar Apples prylar så mycket som jag faktiskt gör. Det ska erkännas, det gör lite ont i hjärtat ibland men när Apple Pay släpptes i Sverige via Nordea och ST1 var det ju bara att skaffa ett ST1 kort för att testa.

Det var inte helt enkelt. Det första hindret var deras villkor


Skärmdump av St1:s användarvillkor på en mobiltelefon med betoning på kundavtalsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tog någon dag innan ST1 uppdaterat villkoren, en översättningsmiss enligt deras Facebookinlägg. Det var lite meckigt att gå igenom processen och ansöka, men med det väl var på plats var det bara att testa. Trodde jag. Ingen större framgång med att hitta butiker som tog Apple Pay. Första lyckade försöket var på Telegrafen vilket väckte uppmärksamhet hos personalen. Pressbyrån, flera lunchställen och några butiker har jag använd det på, men jag har inte fått det att fungera på till exempel Ica eller Willys.

När sedan fakturan kom var nästa "lustighet" framme.


Utseende på en faktura med fakturanummer #2 för ST1 Mastercard Credit, personliga uppgifter dolda.

Alla användare fick fakturanummer #2. Det känns verkligen som ett seriöst företag som har koll på läget. Speciellt som de körde en phishing attack på sig själva och i mailutskicket tillsammans med fakturan skrev ut en felaktig webbadress…

Det är inte utan att man undrar hur Apple valde samarbetspartners.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tre Google Home enheter i olika färger på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Google bjuder på surrealistisk supportupplevelse

Vilken surrealistisk upplevelse. Har precis chattat med Googles support – hade en fråga om mina nya Google Home enheter.

Chattade i över 20 minuter, de beklagade att just den funktionen jag sökte inte fungerar i Sverige eftersom det inte är ett land som de egentligen stödjer, men hintade väl om att det går att lösa om man letar lite på nätet. Lovade att återkoppla till mig så fort det fanns en uppdatering kring min frågeställning.

Ställde följdfrågor, var intresserade, frågade om mina tankar med att köpa enheten etc, hur jag tänkte koppla ihop grejor hemma etc. Försökte lösa följdproblem, engagerade sig på ett sätt som kändes genuint.

Bad mig att aktivt skicka in förslag på nya funktioner och förbättringar, trots att jag inte bor i ett supportat land. Bäst av allt på ett bizarrt sätt var när de skulle kika in på bloggen och se mer om mitt hus. Imponerande upplevelse.

Frågan är om jag pratade med deras nya support AI…
 
Förpackningar av Google Home Mini högtalare packas upp ur en kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Google home flyttar hem

Alexa har ju bott hos mig ganska länge nu men det är lite småsaker som inte känns så bra med den. Till exempel att Amazon fortfarande envisas med att inte tillåta mig att välja Sverige, att den inte fungerar i flera rum om den råkar höra samma kommande två gånget och lite annat smått och gott.

När Google släppte sin nya Google Home Mini för någon vecka sedan beställde jag därför några stycken för att kunna testa.

Den korta recensionen

  • Snygga enheter, passar helt okej in i inredningen
  • Telefonen måste ställas in på engelska som språk
  • Supporten är hjälpsam trots att jag inte bor i ett land som de officiellt stödjer
  • Svårt att uppfatta röstkommandon när den spelar musik – sämre än Alexa.
  • Bättre rent generellt på att uppfatta röstkommandon i vanlig rumsmiljö. Fungerar även bättre om jag spelar musik i rummet (alltså inte på själva enheten).
  • Har svårt att tolka vissa namn på Spotify, det är svårt även med Alexa med ännu svårare med Google Home (prova att sök på Pippi Longstrumpf på respektive – Alexa fixar det hälften av gångerna, Google home har aldrig lyckats).
  • Köper man den från USA får man fel strömadapter – skulle beställt från Tyskland.
  • Varje gång man ber om ett skämt säger den något i stil med ”Du kommer kanske att skratta åt….” Irriterande, berätta bara skämtat.
  • Den låter ingen när man aktiverar den. Jag är van att Alexa piper till och att man därför behöver göra en paus i kommandot. Med Google Home blinkar bara dioderna och man kan tydligare prata direkt till den som ”Hey Google tell me a joke”. Alexa är mer ”Alexa… paus… tell me a joke”.
  • Väldigt bra på att förstå kontext, klarar av följdfrågor på ett imponerande sätt.
  • Fixar faktiskt en hel del svensk information. ”Hey google, where is the nearest grocery store” svarar faktiskt helt korrekt med den lilla livsmedelsbutiken i Ödåkra centrum. Den klarar även av att ge mig vägbeskrivning och öppettider till ”Nearest Coop store” vilket är imponerande – eftersom den inte säljs i Sverige ännu.

Uppdatering: Alexa har ni stöd för Sverige så tillvida att man kan få svensk tidszon och ange svensk adress. Google har sagt att Google Home ska börja prata svenska snart.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Skadad svart Valchromat skiva med knäckt hörn och repor, liggande på en ljusare yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen: Valchromat – Men…

Hela den sydliga gaveln, alltså köksväggen, ska kläs in i svarta Valchromat skivor. Det är egentligen en typ av genomfärgad MDF men ska enligt dem själva vara mer fukttåligt och allmänt ett bättre val än vanlig MDF.

Beställde egentligen skivorna redan i somras men det har varit diverse strul, de glömdes kvar hos leverantören och allmänt jävelskap. Eftersom min bror var sjukskriven gick dessutom tidsplanen åt helvete så skivorna har inte direkt behövts.

Men så äntligen var det dags att hämta dem. Förtjusningen byttes till viss irritation när vi tittade på skivorna, i princip samtliga hade olika typer av skador. Det var knäckta hörn och kanter, skiktningar, djupa repor i skivmaterialet, tejp (på ett ömtåligt material?) och allmänt mycket skador.

Bygghandlaren har försökt göra sitt bästa och förhoppningsvis blir det okej i slutändan.

Kan ju berätta, om någon inte trodde det, att en 3.60 meter lång skiva väger en del.
 
Nya emballerade fönster från Kronfönster staplade på uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart behöver jag inte fler fönster

… men innan dess är det nya fönster till sovrummet i källaren och sen återstår den norra ändan av huset. Denna gången är det Kronfönster som står för leveransen då Nordiska fönster som jag tidigare handlat av plötsligt inte längre kunde leverera dessa fönster, trots tidigare löfte. Det innebär att det är lite annan struktur och annorlunda utseende på dessa, men jag valde då att göra dem tillräckligt avvikande, så att det ska se ut som att det var tänkt så från början ;)

Det är en liten utmaning eftersom de är så mycket bredare än de är höga, 136 cm x 85 cm, vilket gör att upphängningen måste klara tyngden när det är ett sidohängt fönster. Sidohängt är viktigt eftersom det ska kunna fungera som nödutgång om det skulle behövas.

Bygglov för nya fönster – check
Fönster beställda och hemma – check
Montering av fönster – ehh…
 
Vy över en rörig arbetsplats med verktyg och byggmaterial, sedd från ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Långt där nere ligger det en sak som jag behöver nu. :)
 
MDF-skiva som är halverad på en arbetsbänk i en bygghandel med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog han något betalt för sågningen?

Smygarna till takfönstret blir av MDF skivor, problemet är att de skivorna är ganska stora. Men, vänta, man kan ju ta med sin batteridrivna såg till affären och dela dem på mitten…

Nej, han tog inget betalt, vi delade dem själva.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.