328 läst · 2 svar
328 läst
2 svar
Finns det bättre hembatterilösning än Tibbers Homevolt?
Kanske provocerande rubrik men jag undrar verkligen, har själv ett Homevolt och även om funktionen var rätt risig inledningsvis så är den ganska bra idag och rörelsen i utvecklingen gör att jag tror på att det kommer fortsätta bli bättre.
Så, min fråga, har en kompis som ska köpa nu och försöker förstå om det finns något ännu bättre därute, bara färdiga lösningar, alltså inte eget med HA? Jag ser styrningen som det som avgör, ingen mening med ett bra batteri som gör fel saker.
Det som känns viktigt, förutom det vanliga med elprisstyrning och planering, är att kunna köra stödtjänster samtidigt som man använder batteriet vanligt, kunna hantera kommande effekttariffer
Så, min fråga, har en kompis som ska köpa nu och försöker förstå om det finns något ännu bättre därute, bara färdiga lösningar, alltså inte eget med HA? Jag ser styrningen som det som avgör, ingen mening med ett bra batteri som gör fel saker.
Det som känns viktigt, förutom det vanliga med elprisstyrning och planering, är att kunna köra stödtjänster samtidigt som man använder batteriet vanligt, kunna hantera kommande effekttariffer
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 365 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 365 inlägg
Vad jag har hört så är Tibbers styrning av Homevolt mycket bättre än Svea solars.
Och de som är anslutna till Checkwatt får väldigt lite ersättning.
Du har bättre koll om du har Tibber men nu får man väl en schablonersättning för Homevolt på 20kr/dygn i väntan på riktig ersättning för Gridrewards.
Och de som är anslutna till Checkwatt får väldigt lite ersättning.
Du har bättre koll om du har Tibber men nu får man väl en schablonersättning för Homevolt på 20kr/dygn i väntan på riktig ersättning för Gridrewards.
Tibbers Gridrewards är inte riktiga i nuläget, som du skriver får man en ersättning, vad den blir när det är igång vet jag inte men blir intressant att se vad SVKs upphandlingar ger i denna rundan.S sinuslinus skrev:
Det som jag gillar men inte vet om det finns andra som har är ju att kunna var aktiv på flera marknader samtidigt, dvs stödstjänster, samtidigt som man lagrar solel och styr efter elpris, effektavgift, etc, allt samtidigt.
Vad jag sett så är tex de batterier som är kopplade till solanläggningens växelriktare väldigt begränsade i sin funktion men jag slängde ut frågan för att se om andra hade bättre insikt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Jape grönfri, eller finns det bättre?
Altan & Uteplats -
Vad finns det därute som är bättre än Checkwatt?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Finns det bättre radiatorer
Värme allmänt -
Fungerar miniventilation, finns det bättre än mitsubishis?
Ventilation -
Finns det några ljusslingor utomhus av bättre kvalité?
Belysning