679 läst · 9 svar
679 läst
9 svar
Finns det alternativ till geoduk av plast?
Hej! Vi vill undvika så mycket plast som möjligt, även sk. "Nedbrytbar" plast som visat sig vara hormonstörande.
Nu är problemet att vi behövt göra om vår uppfart och vill även anlägga gångar i trädgården och grönsakslandet men hittar inga alternativ till markduk / täckduk / geotextil som inte är gjort av nånom slags plast. Vet du om det finns andra metoder för att anlägga grus och hindra ogräs (framförallt rotogräs) samt separera fraktioner?
Nu är problemet att vi behövt göra om vår uppfart och vill även anlägga gångar i trädgården och grönsakslandet men hittar inga alternativ till markduk / täckduk / geotextil som inte är gjort av nånom slags plast. Vet du om det finns andra metoder för att anlägga grus och hindra ogräs (framförallt rotogräs) samt separera fraktioner?
Man (vi) använder inte "ren plast" när man anlägger gångar utan geoduk/fiberduk. Inte för att hindra ogräs, utan för att separera olika markmaterial. (jord från makadam till exempel).Brainspace skrev:
Hej! Vi vill undvika så mycket plast som möjligt, även sk. "Nedbrytbar" plast som visat sig vara hormonstörande.
Däremot vet jag inget om dess sammansättning. Hoppas någon annan kan hjälpa dig, hinner inte börja researcha just nu.
Rotogräs är svårt i kombo med grus (men även odling). Tjocka lager tidningar kan hindra i grönsakslandet. (rejäl utgrävning och omsorgsfull rensning innan är så klart bäst).
Avtäckning några år mot ljus är nog bästa metoden, och med god marginal utanför området. Eller idogt rensande...
Rotogräs är ett gissel.
Medlem
· Blekinge
· 10 830 inlägg
Hoppa över allt som heter duk i trädgården. Det gör ingen nytta förutom till säljaren.
Medlem
· Blekinge
· 10 830 inlägg
Ogräs kommer uppifrån genom luftburna frön.
Fraktionsseparation: vet inte om det blir så mycket bättre genom duk som alltid blir skadad. Det brukar växa rötter genom duken och då är det värdelös. Blir bara mikroplast i havet till sist.
Fraktionsseparation: vet inte om det blir så mycket bättre genom duk som alltid blir skadad. Det brukar växa rötter genom duken och då är det värdelös. Blir bara mikroplast i havet till sist.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 986 inlägg
Sunda tankar om att undvika onödiga plaster i naturen. 🌞
I sak så är det väl några saker som ändå talar för markduk av ”plast”, som nästan alltid är i polypropen:
- om den skall ha en funktion så skall den vara onedbrytbar.
- den ligger still under mark och är intakt när den tas upp efter många decennier.
- VA- och elinfrastruktur är också ”plast nedgrävd i mark”.
- polypropen är den minst miljöpåverkande plastsorten.
Mikroplaster har oftast skapats från större plastfragment som flyttas omkring och eroderas på marken eller i vattendrag.
I sak så är det väl några saker som ändå talar för markduk av ”plast”, som nästan alltid är i polypropen:
- den ligger still under mark och är intakt när den tas upp efter många decennier.
Mikroplaster har oftast skapats från större plastfragment som flyttas omkring och eroderas på marken eller i vattendrag.
Medlem
· Blekinge
· 10 830 inlägg
Här har en anläggare mot min vilja lagt någon duk under ett jordlager. Kanterna stack ut genom ytan och efter något år i sol och vind var det bara flisor av kanterna. Den duken var nån typ av väv med plast.
Jag vet själv att PP är väldigt tåligt under mark men till sist grävs väl all infrastruktur upp nångång.
Jag vet själv att PP är väldigt tåligt under mark men till sist grävs väl all infrastruktur upp nångång.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 986 inlägg
Dessvärre är det fullt av rotogeäs i vår trädgård. Kvickrot är det tuffaste. Tack för din omtanke dock!T Thomas_Blekinge skrev:
Tack för dina tankar. Jag känner dock att om jag kan undvika det så bör jag undvika det. Det är svårare med ledningar och avlopp än med en uppfart. Jag ska nog testa juteväv för att kväva så mycket som möjligt so finns i jorden på platsen och sedan köra på ett tjock lager 0-8 och kompaktera det tills det går att åka skridskor på det. 😅Johan Gunverth skrev:
Sunda tankar om att undvika onödiga plaster i naturen. 🌞
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad finns det för alternativ till gipsskivor för undertak inomhus?
Stenhus -
Bästa alternativa värmekällan när det inte finns tillgång till el?
Värme allmänt -
Panasonic Comfort Cloud är fruktansvärt värdelös - finns det alternativ?
Värmepumpar -
Finns det något alternativ till Ubiquiti?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Gummigolv? Vilka alternativ finns det?
Golv
Populärt i forumet
-
Vad kan vi göra med vår tomt?
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Hur får man tag på stora stenar till ok pris?
Finns det alternativ till geoduk av plast?
Förslag på häck utefter tomtgräns (Lantligt läge)
Vad gör jag med invasiv art
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22