S Sydwesten skrev:
Med 86 000kr om året så vinner du trådtävlingen!

25 pool uppvärmd åretrunt?
Gårdsfastighet med 5hus..... nog 600m2 uppvärmd yta och bara direktvärmande el
 
  • Gilla
  • Haha
ArvCop och 4 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Elområdesindelningen kan vi tacka våra danska vänner för. De anmälde Sverige till EU, ang. elprissättning/leveranser. Sverige fick då indela landet i 4 prisområde.

Sedan har katastrofen med Sydvästlänken orsakat kapacitetsbrist i överföringen till område 4.
Ang. bygget av denna förbindelse så borde journalisterna rota mer i detta. Årslånga förseningar och extra arbete med 500+ skarvförbindelser.

Som jag har tolkat det, så "vågade" inte Sv. Kraftnät beställa utrustning från ABB, utan valde att fördela flera stora beställningar på flera lev. för undvikande av ev. överklagande osv.
Jag har tolkat det som att GE vann upphandlingen av omriktarstationerna på grund av ett lägre pris. Sen hade man tydligen ingen erfarenhet av den här typen av överföring och reglering. Men det var tydligen inte viktigt för svenska kraftnät. Skarvarna har väl däremot ABB levererat, så de är ju inte heller utan skuld. Men det kan vara så att jag inte uppfattat allt korrekt. Jag har läst en del om det i Sydsvenskan och i Ny Teknik annars har det varit rätt tyst om det.
 
  • Gilla
JohanElmis
  • Laddar…
harry73
Jag får aldrig pengar i min elräkning :(
 
  • Gilla
FritzFram och 1 till
  • Laddar…
Jag skaffade bergvärme 2019. Mekanisk ventilation. Men Greenely visar deras snitt. Ganska bra mätpinne.
 
  • Elanvändningsdiagram som visar användaren 7% under snittförbrukning med texten "Bra jobbat!".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Verkar som att TS försvann... hade varit intressant att se svaren på alla frågor hen fått...
 
  • Gilla
NoiseMaker och 4 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag kan trösta dig med att de flesta andra varor är dyrare i norra delarna av landet än i söder. Det gäller bensin/diesel, mat etc. Det motiveras med längre transporter för att få varorna till butik. Och då känns det rätt rimligt att det omvända gäller el som produceras i norr och transporteras till söder. Områdena är nog mer tänkt som en lättnad för norr utifrån ett kallare klimat och inte en bestraffning av söder. Men om du vill förbruka lite mindre energi så kan du ta på dig en offerkofta så du slipper frysa. ;)
Tänkvärt. Vad kostar en liter mjölk respektive en liter bensin just idag? Så vi kan jämföra.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vet inte hur ni räkna ut eran budget inför flytt eller om de bara var en chock ni fick då allt känns övermäktigt som nybliven husägare.

Då vi flyttade in i juni 2019 fick vi som tur är ingen chock. December 19 klara vi oss bra ochså. Låter knas men nu i januari är första räkningen som beräknas bli verklighetstrogen då det varit minusgrader hela tiden och förbrukning troligen ökat fint med luftluft och direktverkande el.

Gjort så när vi flyttade in att jag tog förra ägarens driftkostnader både el vatten sophämtning försäkring som var på 34 tusen.
La till 10tusen och delar nu 44tusen på 12 lägger undan varje månad inför eventuella kalla månader.
Vi vet inte vad vi förbrukar i jämförelse med förra ägaren så känns säkrare. Ligger änsålönge plus med tänkte på mild vinter förra året. Riktiga kostnader och förbrukning har jag nog en klarare bild av efter 3-5år så tills dess blir de hamstra/förbruka dessa 44tusen och sen se.
 
  • Gilla
ArvCop och 6 till
  • Laddar…
hlph hlph skrev:
Jag har tolkat det som att GE vann upphandlingen av omriktarstationerna på grund av ett lägre pris. Sen hade man tydligen ingen erfarenhet av den här typen av överföring och reglering. Men det var tydligen inte viktigt för svenska kraftnät. Skarvarna har väl däremot ABB levererat, så de är ju inte heller utan skuld. Men det kan vara så att jag inte uppfattat allt korrekt. Jag har läst en del om det i Sydsvenskan och i Ny Teknik annars har det varit rätt tyst om det.

Ja du har rätt i att Sydsvenskan har haft artiklar om bygget och förseningar, och att ABB levererade kablarna (nu en avyttrad division till danska NKT).

Om inte minnet sviker mig var det franska Ahlstom som fick ordern, de har senare sålt denna verksamhet till GE.

En annan "incident" med Sv. kraftnät framkom när fd Gd Odenberg var i KU. Där berättade han om hur de hade köpt ett nytt övervakningssystem, även denna gång från Frankrike, men efterhand insåg man att grejerna inte höll tillräckligt säkerhet, så grejerna fick skrotas till en kostnad om 250 milj., och man fick återgå till det gamla systemet från GE.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hej, tack för svar och input!
Vi är nya husägare för första ggn. Min egen refrens är att vi betalade 7 snitt 300kr/månad i el för en stor tre rums lägenhet. Så om man inte har andra referenser än det så kan bli smått ”chockad” när det dimper ner 2500för en månad :)

Jag tycker det känns märkligt att folk tycker att det är ”billigt” för ”billigt” är det ju faktiskt inte! Allt är ju relativt, ni som tycker det kanske har mycket pengar. Men för oss knegare är det mycket pengar att lägga.

Hursomhelst, bifogar en bild på förbrukningen så kanske någon vänlig person kolla om de ser ”normalt” ut. Enligt tabellen är förbrukningen 1836kWh för december? Kan det stämma och är det ”normalt” för en januari månad generellt sett i västra götaland.. svårt att svara på kanske. Sen betalar vi som jag ser det ca 19kr/kWh. Är de normalt?
Här finns ju siffror på hur mycket som gått åt varje månad under 2020. Vems siffror är det, om ni nyss flyttat dit? Det ser ju också ut som att det förbrukats väldigt mycket mer december 2020, jämfört med december 2019. Finns det någon rimlig förklaring till det?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Här finns ju siffror på hur mycket som gått åt varje månad under 2020. Vems siffror är det, om ni nyss flyttat dit? Det ser ju också ut som att det förbrukats väldigt mycket mer december 2020, jämfört med december 2019. Finns det någon rimlig förklaring till det?
Jag gissar att siffrorna är förbrukning från tidigare ägare. Men tittar man på hela perioden dec-19 - dec-20 så ligger TS förbrukning helt i linje med tidigare ägare. Det är snarare så att dec-19 och jan-20 sticker ut med väldigt låg förbrukning, huset kanske stod tomt då, vem vet? Men annars ser ju siffrorna väldigt rimliga ut. Annars är det ju inte ovanligt att när ett hus byter ägare från en ensam pensionär till en barnfamilj att förbrukningen över väsentligt, här vet vi dock inte nåt om tidigare ägare.
 
  • Gilla
ArvCop
  • Laddar…
S Sydwesten skrev:
Dom flesta är nog knegare på detta forum, klart att 2500kr är mycket pengar men nov-mars genererar alltid dyra räkningar för uppvärmning.

Räknar man bort räntekostnaden så borde uppvärmning stå för den största kostnaden när man äger ett hus.

I jämförelse har du billiga uppvärmningskostnader grattis!

Vi betalar i snitt 10 000kr för boende (180kvm) inklusive allt från räntor, försäkring, el, fjärrvärme, sophämtning, ved, bredband, underhåll m.m, dyrt eller billigt beror ju helt på vad man jämför med men en hälften så stor lägenhet hos det kommunala bostadsbolaget inklusive alla tidigare uppräknade kostnader som inte ingår i hyran går med lätthet på mer. En lika stor lägenhet säkerligen det dubbla. Jag anser att vi på totalen bor i jämförelse billigt för vad vi får.
tror nog det fler kontorsråttor en knegare på det här forumet

knegare är är folk som jobbar på fabrik eller hantverkare
 
  • Gilla
DakerScania
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag gissar att siffrorna är förbrukning från tidigare ägare. Men tittar man på hela perioden dec-19 - dec-20 så ligger TS förbrukning helt i linje med tidigare ägare. Det är snarare så att dec-19 och jan-20 sticker ut med väldigt låg förbrukning, huset kanske stod tomt då, vem vet? Men annars ser ju siffrorna väldigt rimliga ut. Annars är det ju inte ovanligt att när ett hus byter ägare från en ensam pensionär till en barnfamilj att förbrukningen över väsentligt, här vet vi dock inte nåt om tidigare ägare.
Ja, det verkar rimligt.

Spännande att man kan se förra ägarens förbrukning! Då kan man ha som sport att försöka hålla lägre förbrukning än dom...:)
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Ja, det verkar rimligt.

Spännande att man kan se förra ägarens förbrukning! Då kan man ha som sport att försöka hålla lägre förbrukning än dom...:)
Det var iofs en gissning från min sida. Har inte själv bytt hus sedan det började komma med sådan info på räkningarna. Samtidigt blir man ju lite förvånad i dessa tider med gdpr och allt. Det finns säkert någon som inte vill att en kommande ägare ska få veta tidigare förbrukning i detalj.
 
S Sydwesten skrev:
Förordar inte på nått sätt fjärrvärme, galet att man ens betalar för uppeldning av egna sopor.

Men vi lever i en tid när det mesta är billigt, el, mat, låga räntor. Till och med bensin är billigt sett till inflation och internationella jämförelser i förhållande till BNP. Resurser är ändliga och om 15 år tror jag vi kommer ha ett läge där det blir avsevärt dyrare med det mesta. Många i världen lägger huvuddelen av sin inkomst på mat. Vi lägger den på Netflix, semester och godis. 2500 fö el i november inklusive uppvärmning kommer vi le åt i framtiden.
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Elen blir dyrare men pumparna blir också effektivare. Dessutom blir det ju varmare också. Har inte haft en enda dag i år på -10 grader. :)
 
  • Gilla
Callekansjälv
  • Laddar…
MultiMan
@T-O Du har tyvärr inte angivit var du bor så då säger ju inte -10C särskilt mycket om sakernas tillstånd. Jag, som bor lite norr om Härnösand, ungefär halvvägs upp i Sverige bara, har redan haft -27C flera dagar och det är vid kusten. Inåt landet i Jämtland t ex brukar ha betydligt kallare. Vid den temperaturen ger inte min FH35-pump i stort sett någon värme alls, så då är det 90% direkverkande el med åtföljande kostnader på runt 3500 i månaden, för 114m2. Det svänger dock rejält, så under samma månad har det varit flera plusgrader under några dagar (när det var snöstorm).
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.