Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Sjukt billig faktura för december, grattis!! Önskar att vi kom undan lika lindrigt i vårt hus på 176 kvm med luft/luft och direktverkande el till golvvärmen :cry:
 
Lite kul är att vi kör direkt verkande el och klarar oss relativt billigt...

Hus från 1920 på 145kvm, garage på 45kvm uppvärmt till 15grader och riktigt dåligt isolerat. Vi är 2 vuxna och 2 barn. Det vill säga 4 duschar per dag, 1-2 tvättmaskiner, 1 torktumlare och en sväng med diskmaskin varje dag. Dessutom ganska mycket belysning ute och barnens datorer går som bekant mest hela tiden. Vi landar allt som allt på 3000-3200kr vinter månaderna. Vi bor i Dalarna och har ofta relativt kallt. Vi kommer aldrig tjäna in berg/jord värme. Jag har lagt vattenburen golvvärme på nedre plan och oljefyllda element uppe. Har en 500liters tank med dubbla slingor som jag tar varmvatten ifrån och en 4vägs shunt till golvärmen. Allt värms av en 9kw elpatron. Inga direkta installations kostnader, ingen service och bekymmerslöst...
 
  • Gilla
rosen.johansson och 2 till
  • Laddar…
Betalade 93kr i förbrukning för december månad och 900kr i elnätsavgift. 3 år gammalt hus i Luleå med bergvärme. 1280kWh
 
  • Ledsen
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Beror alldeles på hur VP:n är inställd. En felaktigt inställd VP KAN köra väldigt mycket på värmepatron. Det är rätt vanligt. Men det kan ju finnas andra strömförbrukare i hushållet. Jag har en egen energimätare på vår VP så att jag kan följa den separat.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hej, tack för svar och input!
Vi är nya husägare för första ggn. Min egen refrens är att vi betalade 7 snitt 300kr/månad i el för en stor tre rums lägenhet. Så om man inte har andra referenser än det så kan bli smått ”chockad” när det dimper ner 2500för en månad :)

Jag tycker det känns märkligt att folk tycker att det är ”billigt” för ”billigt” är det ju faktiskt inte! Allt är ju relativt, ni som tycker det kanske har mycket pengar. Men för oss knegare är det mycket pengar att lägga.

Hursomhelst, bifogar en bild på förbrukningen så kanske någon vänlig person kolla om de ser ”normalt” ut. Enligt tabellen är förbrukningen 1836kWh för december? Kan det stämma och är det ”normalt” för en januari månad generellt sett i västra götaland.. svårt att svara på kanske. Sen betalar vi som jag ser det ca 19kr/kWh. Är de normalt?
Jag tror att de flesta i detta forumet är "knegare"... Jag tycker inte du har speciellt hög förbrukning och med ett pris på 19,84 ÖRE/kWh så vet jag inte riktigt vad man kan klaga på....
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Hej.
Tja 2500kr är väl ingen stor summa med tanke på att Du/Ni har installerat bergvärme ?

Räkna på en kwh kostnad med alla skatter etc mellan 1,70-2kr

Detta innebär ca 1500kwh/mån isof i totalförbrukning för Dej/Er vilket är helt normalt med tanke på boyta resp bergvärme.

Enbart uppvärmning genererar ca 35-55 kwh/dygn beroende på klimatet utomhus,och resten är sk hushålls-el vilket ligger runt 12-20kwh/dygn beroende på användningen.

Tänk på exvis el-motorvärmare,torktumlare mm drar en hel del extern och påverkar totalen.

Så att något skulle vara fel hos Dej/Er?
Nej! Helt normalt anser jag
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Hejsan
Jag hade samma problem men det visade sig att pannan (bergvärme) inte var påslagen efter mätarbyte utan det hela gick på direktel
 
  • Gilla
Rindoman
  • Laddar…
N Nibbe65 skrev:
Hejsan
Jag hade samma problem men det visade sig att pannan (bergvärme) inte var påslagen efter mätarbyte utan det hela gick på direktel
hej igen
Kan oxå bara säga att under Dec fick jag min räkning på 800kr hus på 200kvm och bor i Gbg och jag har det varmt i huset
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Dec 2020: 1504 kWh förbrukade och 1929:- tot
H hjalle74 skrev:
2500 för en vintermånad är ändå inget chockerande...helt vanligt skulle jag säga...
M maria01 skrev:
2500kr i elräkning jag önskar att jag hade haft den månads kostnaden i föra huset låg vi på runt 5000kr i månaden kallaste månaderna
Kände mig tvungen att kontrollera efter alla dessa skrämmande rapporter.
December 2020:
  • Elnät inklusive enerigiskatt och allt: 672 kr
  • Elhandel med alla avgifter och skatter: 241 kr
  • Summa 913 kr, 573 kWh
Mer än jag trodde faktiskt!
 
Jordvärme, sydskåne, 10 600 för december :D
 
  • Wow
Luddis_1
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hej, tack för svar och input!
Vi är nya husägare för första ggn. Min egen refrens är att vi betalade 7 snitt 300kr/månad i el för en stor tre rums lägenhet. Så om man inte har andra referenser än det så kan bli smått ”chockad” när det dimper ner 2500för en månad :)

Jag tycker det känns märkligt att folk tycker att det är ”billigt” för ”billigt” är det ju faktiskt inte! Allt är ju relativt, ni som tycker det kanske har mycket pengar. Men för oss knegare är det mycket pengar att lägga.

Hursomhelst, bifogar en bild på förbrukningen så kanske någon vänlig person kolla om de ser ”normalt” ut. Enligt tabellen är förbrukningen 1836kWh för december? Kan det stämma och är det ”normalt” för en januari månad generellt sett i västra götaland.. svårt att svara på kanske. Sen betalar vi som jag ser det ca 19kr/kWh. Är de normalt?
Ja det är normalt. Förstår att det känns tungt men trösta dig med att sommarmånaderna kommer förbrukningen att gå ned. Såg att din beräknade årsförbrukning är drygt 16000kWh. December, januari, februari brukar vara högst sen minskar det för att öka i oktober. Lycka till i nya huset.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Hej
Efter sossarna med miljönissarna stängde Barsebäck reaktorn nyårsafton blir januari räkningen större då vi köper dyr el från Tyskland och Polen producerat med kol.Inte riktig miljömässig men det ser fint ut att vi inte har kärnkraft tycker regeringen.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
hsd
För att försöka hjälpa TS
Bodde föregående ägare i huset december 2019, i så fall kan något ha hänt med värmeanläggningen
Mitt råd är att ta in en värmetekniker, kanske leverantören till anläggningen är, för kontroll
Min granne hade liknande problem för några år sedan och det visade sig vara fel på en cirkulationspump vilket medförde att den mesta värmen kom från elpatronerna med följden till hög elräkning
 
  • Gilla
DakerScania och 2 till
  • Laddar…
M mickec skrev:
Jordvärme, sydskåne, 10 600 för december :D
10600 kr? Hur mycket värmer du upp?
 
K Kane skrev:
December 2020: 2653 kr, 1883 kWh. Årsförbrukningen 2020 var på 15800 kWh med total kostnad på 24300 kr.
Sthlm, 158 kvm byggt 1990, 2 personer, frånluftsvärmepump, friggebod, garage, 25A huvudsäkring, EON.
Intressant. Har ni uppvärmt garage och bod?
Som jämförelse:
135kvm byggt 1981 - 1 plan
Frånluft, kamin och luft/luft i vardagsrummet
17949 kWh.
2 vuxna - 2 barn.

Tycker vi ligger högt i jämförelse med andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.