Här är den energideklaration som fanns då vi köpte vårt hus...
Kan säga att jag var beredd på elräkningar...
 
  • Skärmbild av en energideklaration som visar energiförbrukning för uppvärmning och varmvatten i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
katho75 och 14 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
En mycket stor del är skatt (något att tänka på vid nästa val)
‍♂️
 
  • Gilla
  • Haha
Sjöolsa och 10 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
. Sen betalar vi som jag ser det ca 19kr/kWh. Är de normalt?
Hade du betalt 19kr/kWh hade det definitivt inte varit normalt. Nu gör du inte det :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
För oss blev det 3300:- för december månad. Hus på 110kvm, luft/luftvärme kombinerat med direkt-el, frånluftsvärmepump för varmvattnet, 16A säkring, 2 pers + bebis. Eldat varje kväll och ibland hela dagarna då jag är föräldraledig. Knappt haft minusgrader i december. Men visst bli man lite bitter när man nyss kommer från lägenhet och är van vid ett par hundralappar.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
INga konstigheter. Elen förbrukas ju lite ojämt över året och December - Februari brukar ju vara dels de månader man förbrukar mest men som också är överlägset dyrast. Om du tycker december var dyrt kan jag berätta att Januariräkningen kommer vara avsevärt mkt värre. Något geni la ju ner Ringhals i förtid, och sen kom kylan... och med kylan kom dansk kolkraft också... men inte bara det. Det kom också ett elpris som har fullkomligt skenat. Men glöm inte, skatter på det =)

Vi körde in öppen spis hemma för en tid sedan för att kunna elda lite. Det är trevligt också och då spelar det inte så stor roll vad det kostar =).

Lyckligtvis har alla elskattemiljarder kunnat användas till bra saker, som menskonst, genussäkrad klimatforskning och mkt annat nödvändigt.
 
  • Gilla
Bangan och 9 till
  • Laddar…
D DonClemente skrev:
INga konstigheter. Elen förbrukas ju lite ojämt över året och December - Februari brukar ju vara dels de månader man förbrukar mest men som också är överlägset dyrast. Om du tycker december var dyrt kan jag berätta att Januariräkningen kommer vara avsevärt mkt värre. Något geni la ju ner Ringhals i förtid, och sen kom kylan... och med kylan kom dansk kolkraft också... men inte bara det. Det kom också ett elpris som har fullkomligt skenat. Men glöm inte, skatter på det =)

Vi körde in öppen spis hemma för en tid sedan för att kunna elda lite. Det är trevligt också och då spelar det inte så stor roll vad det kostar =).

Lyckligtvis har alla elskattemiljarder kunnat användas till bra saker, som menskonst, genussäkrad klimatforskning och mkt annat nödvändigt.
Glöm inte att det går till bygga flotta hem åt diktatorer
 
  • Gilla
DonClemente
  • Laddar…
Ja vad har ni för temp i huset, vi har mellan 18-19C, hus byggt 2013-14 med våningsyta på 137m2, vi betalar väl mellan 2900-3900 kr varannan månad i el under den kallaste vintern. Vårt hus värms med bergvärme. Vi får det till 20C eller varmare om vi orkar elda kakelugnen regelbundet.


A Argastesnickaren skrev:
Liten fundering.
Om ni har fjärrvärme varför har ni 25A säkring.
Har själv haft både jordvärme i 270 kvm hus med 16A säkring.
Bergvärme i 240 kvm hus med 16A säkring.
Nu har jag byggt ett nytt hus på 220 kvm med frånluftspump också på 16A säkring.
I inget av mina hus har någon huvudsäkring gått under 28 års tid men många kronor sparade på avgiften.
25A säkring känns som minimum i min värld. Men jag lever inte direkt lägenhetsliv i hus och har maskiner i garaget som svetsar m.m. som kräver styrka, 16A huvudsäkring skulle inte hålla för nånting för mig.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
..helt sjukt normalt! Jämför med juni/juli, över året. Snitta..
 
F Mik_Ljung skrev:
Tänkte dela min sammanställning av mina totala elkostnader sedan vi flyttade in i vårt hus 2017. Detta inkluderar då både hushållsel och uppvärmning. Vi har ingen elbil, pool eller andra stora förbrukare.
I april 2019 bytte vi den gamla elpannan mot en luft/vatten värmepump (röd linje).

Förutsättningar:
Stockholmsområdet
2 vuxna, arbetandes mestadels hemifrån
Om och tillbyggt fritidshus från 1938. Ca 140 kvm boyta och 50kvm källare
Vattenburet system, inklusive i källaren.
Temperatur ca 19-20 grader

Årsförbrukningen 2020: 16451 kWh (1371 kWh i genomsnitt per månad)
Årskostnaden (inklusive alla skatter och tillägg) 2020: 26847 kr (2237 kr i genomsnitt per månad)

Kan kanske vara till nytta för att se hur furbrukningen och kostnaden kan förändras över året.

Grafen visar från september 2017 till december 2020. Y-axeln visar kostnad i kronor.
[bild]
Snygg graf!

Ni måste ju nästan ha tjänat in den kostnaden första året (y)
 
  • Gilla
DakerScania
  • Laddar…
Helt normal vinterräkning.
Jag har 160m2 + attefallshus, spabad och 2 elbilar.
Hade räkning från Fortum i dec på 3900:-
 
D
GoC GoC skrev:
Sjukt? Bunkra upp med rejält med Ipren innan du får januaris räkning....
Hvudvrk kan komma plötsligt.
 
  • Haha
  • Gilla
Gubbe 65 och 1 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Låter ju kanske lite högt. Pumpen är relativt ny säger du så kanske inget att hämta där. Hur är isoleringen i huset? Brukar kanske inte löna sig men tak och sånt kan man ju tilläggsisolera själv ibland, då kan det betala sig på några år.

Elavtal? Brukar löna sig med rörligt, och att byta löpande mha compricer. Värt att ligga på där. Inkluderar 2500 även kostnaden för elnät? Det är ju, på många platser, en rätt stor kostnad med tyvärr och där har man inte så mkt att välja på.

Vanliga tjuvar annars kan vara utomhusbadtunnor på el, eldriven golvvärme eller ev elelement. Kan vara värt att kika på annat som står på och surrar i onödan.
 
  • Gilla
Rydetoft89
  • Laddar…
Haha! Och jag blev sur över 1700kw / 2700kr nov-december!

Ligger på ca 9000kw/år.

40 år gammalt hus, 144m2. luft/luft, direktverkande element och kamin, såklart :)
 
  • Gilla
Joakim Elfving och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hursomhelst, bifogar en bild på förbrukningen så kanske någon vänlig person kolla om de ser ”normalt” ut. Enligt tabellen är förbrukningen 1836kWh för december? Kan det stämma och är det ”normalt” för en januari månad generellt sett i västra götaland.. svårt att svara på kanske. Sen betalar vi som jag ser det ca 19kr/kWh. Är de normalt?
Det ser normalt ut. Från sommarmånaderna verkar det som om er hushållsel med varmvatten ligger på 600 kWh per månad. Allt över det är uppvärmning av huset under eldningssäsongen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Men funkar värmepumpen som den ska?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.