Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Titta på elräkningen noga. Det är inte säkert att er "elförbrukning" är hög. Kolla alla avgifter och abonnemang avgifter, skatter och annan skit för att föda kapitalistägarna. Vi har en kåk på strax över 200kvm med Pool. Vår förbrukning ligger på 3-400 kronor/mån men avgifterna och skatterna ligger på 1500kr. Vi har jordvärme (gammalt) och vedpanna som backup. Det har gått troll i detta med "förbrukning" den är inte hög men alla avgifter är rena ockret och jag begriper inte varför ingen med makt sätter sig upp mot dessa elockrare?????
Att bara acceptera att "så är det" ja, det är kanske så men det är som lamm som tysta går självmant till slakt. Elförbrukningen är inte problemet, det är avgifterna.
 
  • Gilla
Gubbe 65
  • Laddar…
När jag flyttade från lägenhet med liknande kostnad till huset för strax över 20 år sedan var det beräknad förbrukning och avstämning som gällde för elen. Direktverkande el som uppvärmning och småbarn hemma.
Så vi körde på "som vanligt" och tänkte inte mycket mer på det.
Sedan kom avstämningen, var på vi insåg att den beräknade kostnaden vi betalat var för när huset stod som ett tomt dödsbo...
33' på den fakturan...
Följande vinter hade vi rätt mycket lägre innertemperatur om jag säger så. :)
(Och eldade inte bara för att det skulle vara mysigt någon gång då och då, utan utnyttjade att vi hade gratis ved från dåvarande svärfar)

Så jag har full förståelse för att ni tycker att det är mycket pengar, men den största skillnaden ni har nu i en villa jämfört med en lägenhet är att ni själva kan avgöra hur mycket ni vill använda och om ni tycker att det är värt för just er.
 
  • Gilla
Takfönster och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K Kane skrev:
Det är väl inte konstigt? Ganska mycket infrastruktur krävs för att distribuera el i ett "glesbefolkat" land.
Jo, det är lite konstigt att nätleverantören har en rörlig avgift efter förbrukade kWh...
Detta eftersom nätet kostar pengar att dimensionera efter max effekt, det kostar liksom inget extra för nätägaren att distribuera strömmen inom det man dimensionerat för...
 
  • Gilla
perflo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, det är lite konstigt att nätleverantören har en rörlig avgift efter förbrukade kWh...
Detta eftersom nätet kostar pengar att dimensionera efter max effekt, det kostar liksom inget extra för nätägaren att distribuera strömmen inom det man dimensionerat för...
Med samma logik kan man åka tåg gratis. Tåget går ju ändå även om inte jag betalar biljetten för aktuell resa......
 
  • Gilla
Hjalmar Nilsson och 5 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Är det mycket eller lite?
Hade jag haft så låga elräkningar när jag bodde i villa hade jag gråtit av lycka.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hej, tack för svar och input!
Vi är nya husägare för första ggn. Min egen refrens är att vi betalade 7 snitt 300kr/månad i el för en stor tre rums lägenhet. Så om man inte har andra referenser än det så kan bli smått ”chockad” när det dimper ner 2500för en månad :)

Jag tycker det känns märkligt att folk tycker att det är ”billigt” för ”billigt” är det ju faktiskt inte! Allt är ju relativt, ni som tycker det kanske har mycket pengar. Men för oss knegare är det mycket pengar att lägga.

Hursomhelst, bifogar en bild på förbrukningen så kanske någon vänlig person kolla om de ser ”normalt” ut. Enligt tabellen är förbrukningen 1836kWh för december? Kan det stämma och är det ”normalt” för en januari månad generellt sett i västra götaland.. svårt att svara på kanske. Sen betalar vi som jag ser det ca 19kr/kWh. Är de normalt?
Så ni köpte ett hus utan att räkna på förbrukning?
Du har sjukt billig kWh kostnad, men väldigt hög förbrukning, gissar att ni har ett relativt gammalt hus med dålig isolering, alternativt gör av med sjukt mycket energi! Elbilar kanske?

det är helt normalt i förhållande till det ni har.
Jag hade dock räknat in detta innan jag hade köpt ett hus om denna peng svider.
 
  • Gilla
SirMayo och 2 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Välkommen till verkligheten!!!!
Elpriset består av flera delar, den rörliga och fasta. 2500kr i förbrukning låter iofs mycket men jag bor i Nacka vi har dessa delar:
Från leverantören av el endast den kostnaden. Från Nacka energi, som äger ledningen, lågpris el nattetid 5 öre/,kwh högpris el dagtid 15 öre. straffavgift på det högsta timuttaget per månad ( Medel av tre tillfällen) Utöver detta en fast kostnad beroende på propp vanligt är 20-25 A säkring. Inte nog med detta elskatt och sedan moms på allt. Här i Nacka så betalar vi moms och elskatt till Nacka energi och inte till elleverantören. Den fasta kostnaden är ung 2 ggr högre än kostnaden för själva elen. Hjälpte detta ? LoL
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Hej Snickar kompis!
Ja du får ge lite mer uppgifter för att hjälpa dig att analysera.
Själv har vi precis flyttat in i ett hus på 200m2 i Ekologisk byggtanke med massa trä och bra driftsvärde. Samt ett garage på 50m2.
Vi driver hus och garage med 186m borrhål i berget. IVT värmepump och FTX Aggregat på luften inne.
Huset har 4 m i nock och 2,95 i vägglivet så ca 600m3 luft som skall värmas upp plus garage. Vi har stora glas partier som drar ner drifts värdet. I december norr om Göteborg där var det inte många dygn med minusgrader.
Så vi förbrukade 1412kWh och betalade för det hela 1874kr då hade vi mellan 21-23° inne i hus och garage. Samt en fru som älskar att tvätta och tumla.
Vi isolerade hus och garage med PIR isolering, typ som finns k kyl/frys och flygplan. I-värde på 0,11W/m2K på vägg och tak. Då pratar vi 10 cm isolering.

Så om du lägger ut texten vad du har så verkar det som fler vill hjälpa!!!

Kämpa på‍
 
  • Gilla
Guligan
  • Laddar…
Hursomhelst, bifogar en bild på förbrukningen så kanske någon vänlig person kolla om de ser ”normalt” ut. Enligt tabellen är förbrukningen 1836kWh för december? Kan det stämma och är det ”normalt” för en januari månad generellt sett i västra götaland.. svårt att svara på kanske. Sen betalar vi som jag ser det ca 19kr/kWh. Är de normalt?

Lägg också gärna ut januari, liksom kostnaden för själva elen när den kommer, i bilden ovan syns ju bara energiskatt och elnätsavgifterna. Intressant att se utvecklingen och den totala kostnaden.

Min rörliga elnätsavgift var dock bara 8,13 öre inkl moms/kWh. Men jag kanske har en lägre rörlig kostnad p g a högre säkring? Eller högre förbrukning? Förbrukade 5800 kWh i dec med en 50A säkring.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Jag bor i ett 120kvm parhus. Jag betalade 1340kr i december, men min granne fick 3200kr :)
Vi har luftvärmepumpar, samma fabrikat båda.
Vi har samma fabrikat på tilluftsventiler, dock hans är öppnade på max vid minus 7 grader :crysmile::crysmile::crysmile:
Han visste inte att han har tilluftsventiller i fasaden heller.

Har du lufttäthetsprovprotokoll?
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Det brukar vara så mycket, är det både elförbrukning + elnätet? så blir nästan så mycket. sedan beror på hur bra isoleringen är i huset. Vi fick 2100 på 77 km på källare.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Inget ovanligt, hamnade på ungefär detsamma här, bor i Skåne!
 
Nicke Nyfiken
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt.
Håller med!

Det låter helt sjukt och kan det verkligen stämma att någon går och köper ett hus utan att ta del av (eller förstår) energideklarationen och de beräknade driftskostnaderna för huset?

Hur är det möjligt? :surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Inte själva elen är dyrt, utan den påhittade folkrånen, elleverantörkostnaden!
 
S Seppuku skrev:
Betalade 93kr i förbrukning för december månad och 900kr i elnätsavgift. 3 år gammalt hus i Luleå med bergvärme. 1280kWh
Skönt med subventionerad el! :crysmile:
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.