N
December i Motala med ett dåligt isolerat hus på c:a 80 m2 boendeyta:

Förbrukning totalt inkl. värme (luft/luft samt enstaka elradiator på övervåningen) och hushållsel:
807 kWh.

Elhandel: 542:- inkl. moms (Skellefteå Kraft - dyrt bundet avtal)
Elöverföring: 258:- inkl. moms (Vattenfall)
Elskatt: 356:- inkl. moms (Staten)
Abonnemangsavgift 16 A: 351:- inkl. moms (Vattenfall)
SUMMA: 1 507:- vilket var under det normala för att avse december.

Om jag tittar på januari och hur förbrukningen ser ut hittills för månaden (riktigt bra att kunna följa den löpande på Vattenfalls sida och/eller i Greenlys app) och antar en förbrukning på ungefär samma nivå kvarvarande dagar lär notan hamna på runt 2 250:-.Jämfört med januari 2020 pekar det på att förbrukningen kommer att ligga upp mot 85 % högre i år. Januari 2020 landade på ynka 726 kWh vilket var den lägsta förbrukning vi haft en januarimånad sedan 1996 (då vi f.ö. eldade mycket med ved).

Bör tilläggas att det inte snålas på elen eftersom det värsta som finns är att sitta inne och frysa.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Det låter ganska normalt anser jag, lite beroende var i landet ni bor. Själv bor jag i Östergötland i hus på ca 145 m2 +källare på 125 m2+ garage på 45 m2, bergvärme med största Nibes värmepump och 220 m djupt borrhål. I december var förbrukningen 2263 kWh, 16 A huvudsäkring och en totalsumma på elräkningen på 3388 kr. Kan tilläggas att vi har ca 22 grader inomhus och ca 15 grader i garaget. Är två personer i hushållet.
 
Nicke Nyfiken
David-O David-O skrev:
Av Sveriges 12 reaktorer var endast Oskarshamn 1 äldre (1972=3år)...
Ålder var ingen faktor när beslutet om nedläggning togs.

Det var helt politiska orsaker. Miljöpartiet tvingade regeringen till en stängning och när regeringen skulle välja vilket kärnkraftverk som skulle offras valde man det enda kraftverket som inte var statligt. Sedan skyllde man på danskarna.
 
  • Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
Det är nog som övriga säger att detta är normalt - den el ni förbrukade i lägenheten lär ju inte innehållit energi för uppvärmning, vilken ni istället betalat via hyran.

Ser man på era sommarmånader så verkar ju er elförbrukning för hushållsel ligga på ca 600-700 kWH per månad vilket just ger en månadskostnad på kanske 700-1000kr. Alltså har ni nog inte ändrat era vanor något väsentligt.

Vad gäller energin för uppvärmning så skulle jag kolla vad energideklarationen säger, den ska ju finnas numera när hus säljs och ger faktiskt en bra referensram. Vårt nya hus på totalt 330 kvm i två plan och källare i souterräng är klassat A och har en energiprestanda på 36kWh/kvm och år (utifrån nya beräkningsmodellen, 22 kWh/kvm och år i gamla). Huset ligger i Linköping så det är väl ca samma klimat som för er och då hade vi en förbrukning på ca 1300 kWh för december 2020. Vi har bergvärme med FTX för ventilation som återvinner värme från åtgående luft.

Har ni FTX kan ett tips vara att titta på huruvida den tillåts elvärma inkommande luft för att nå en viss minsta temperatur på inkommande luft (vilket sker med elpatron, när värmeväxlingen alltså inte räcker). Det hade vi inställt vilket förra hösten gjorde att oktober månad drog ifrån och jag inte fattade varför iom bergvärmen inte borde dra så mycket. Men 1800 kWh för december torde ändå kunna vara en fullt rimlig nivå om ert hus inte är så energieffektivt som ett nybygge.
 
Hej.
Det värsta när man läser elräkningen är ju avgifterna utöver förbrukningen.
Kostnaden för varje kilowatt när ju marginell. Allt annat är dold beskattning.
 
  • Gilla
nmeden och 2 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Har direkt värkande el uppvärmning i min fristående enplanshus på 120 mx2. Fick en gång ett ärligt besked från försäljare av värmepumpar som sade ungefär så här ”en bra värmepump sparar ungefär 50% av just värmekostnaden (!) på din elräkning , som i sig är cirka 50% av elfaktura , där fasta kostnader , nätavgifterna mm ALLTID finns . Således c:a 25%.

Även under sommarmånaderna utan NÅGON uppvärmning alls är el månadsräkning på c:a 900-1000 Sek . Min totala årsfaktura för el är c:a 30.000 SEK. . Besparing årligen kan således inte bli större än 7.500 SEK. En bra värmepump inklusive installation mm går på 25.000 SEK vilket betyder att den börjar ge vinst efter 5 år. Förutsatt att ingen reparation blir aktuell under tiden..... Då är pumpen 5 år gammal , börjar bli gammal och kommer att behöva repareras / bytas ut . Då är man mer eller mindre ”på ruta 1”.....Och jag tog då beslutet att avstå helt från värmepump... Slipper oljud , synpunkter från grannar, oron för att den går sönder och allt annat klydd med att äga den . Har hittills inte överbevisats med att det var fel beslut utom möjligen i miljöavseende....
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Bara för att man har bergvärme så värmer man ju inte huset gratis, pumpen drar el, så mycket av uppvärmningskostnaden beror på hur varmt ni har, är det dragigt o s v. Hushållselen påverkas ju också en del av hur ni lever, men framförallt är det ju omöjligt att besvara frågan om du inte skriver vad ni haft för förbrukning och vilket elavtal ni har. När du har besvarat de frågorna går det komma med tips på hur du kan sänka din kostnad.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N
G gunnar blomkvist skrev:
Hej.
Det värsta när man läser elräkningen är ju avgifterna utöver förbrukningen.
Kostnaden för varje kilowatt när ju marginell. Allt annat är dold beskattning.
Exakt!

Moms på alla poster inklusive elskatten (vilket är helt sjukt).
 
N Nalleman64 skrev:
Moms på alla poster inklusive elskatten (vilket är helt sjukt).
Samma som för bensin och diesel.
 
Nissens
M Michael_P skrev:
Har direkt värkande el uppvärmning i min fristående enplanshus på 120 mx2. Fick en gång ett ärligt besked från försäljare av värmepumpar som sade ungefär så här ”en bra värmepump sparar ungefär 50% av just värmekostnaden (!) på din elräkning , som i sig är cirka 50% av elfaktura , där fasta kostnader , nätavgifterna mm ALLTID finns . Således c:a 25%.

Även under sommarmånaderna utan NÅGON uppvärmning alls är el månadsräkning på c:a 900-1000 Sek . Min totala årsfaktura för el är c:a 30.000 SEK. . Besparing årligen kan således inte bli större än 7.500 SEK. En bra värmepump inklusive installation mm går på 25.000 SEK vilket betyder att den börjar ge vinst efter 5 år. Förutsatt att ingen reparation blir aktuell under tiden..... Då är pumpen 5 år gammal , börjar bli gammal och kommer att behöva repareras / bytas ut . Då är man mer eller mindre ”på ruta 1”.....Och jag tog då beslutet att avstå helt från värmepump... Slipper oljud , synpunkter från grannar, oron för att den går sönder och allt annat klydd med att äga den . Har hittills inte överbevisats med att det var fel beslut utom möjligen i miljöavseende....
Och utebliven värdeökning på huset borde du ha med.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Låter rimligt!
Vi bor i nybyggt 1-planshus på 156 m2, (frånluftsvärmepump) och har en total årsförbrukning på ca 10900 KWH,(värme+hushållsel+varmvatten). Betalar ca 43 öre KWH i ren elkostnad. Har 22 grader inomhus. Bor utanför Örebro. Ingen tilläggsvärme tex braskamin.
Avgifterna runt förbrukningen är alltid större än den direkta elkostnaden (denna månad 1250 i avgifter/700 i förbrukningskostnad. .
Juli månad 200 i förbrukning och drygt 600 i avgifter.
- Förbrukningen är ju individuell men kostnadsfördelningen ser ut så.tyvärr.
Thats life
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Det kostar att ligga på topp!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Verkar som att ert hus är en "skorsten".
 
Nissens
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Vad är problemet?
Speciellt om nätavgiften är med, då är det väldigt rimligt.
 
Tack jag har läst alla inlägg och funderar lut/vatten men när jag läser vad ni får betala så behåller jag det som jag har, jag har fjärrvärme av en bonde som bor som granne, jag betalar 1500:- i månaden det blir 18000:- om året, mitt hus är på två våningar med källare ca 240 kvm, så jag behåller bonden
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.