Hej,

Jag anlitade Open Infra för ett par år sedan för att installera fiber till min villa. Hela installationen gick smärtfritt och de gjorde ett bra jobb vid installationstillfället (trodde jag).

Nu under våren har jag planerat att bygga en ny stödmur vid min tomtgräns. Jag kontaktade då Open Infra för att få ut kartor på var fibern ligger nedgrävd. De skickade också en kart som skulle visa hur kabeln låg. Under förra veckan utförde jag jobbet. Jag handgrävde hela ytan där fibern kunde ligga, ca: 2 meter brett för att vara säker på att jag inte missade den. När jag inte hittade kabel så antog jag att den låg djupare än mitt grävdjup som endast var ca: 30 cm. Sedan började jag gräva med maskin. Ca: 5 meter från där fibern skulle ligga enligt kartan gräver jag av kabel.

Jag la direkt en felanmälan, och personen som tog emot min anmälan sa då att det troligtvis skulle gå snabb att åtgärda eftersom de givit mig felaktig information. Nu fem dagar senare får jag beskedet att de inte tänker stå för kostnaden eftersom kabel ligger på min tomt så friskriver de sig från ansvar, trots att de både gjort installationen och upprättat dokumentationen över hur kabel är dragen. De nämnde inte heller att deras kartor inte går att lita på när jag kontaktade dem. Jag anser att det är en helt orimlig hållning då de både utfört installationen och gjort dokumentationen över var kabel ligger.

Vad kan jag göra?

• Arg
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Kanske inte svar på din fråga men jag tycker mig ha läst att enda sättet att vara säker på att man gjort vad man ska för att inte själv räknas som ansvarig är att begära kabelutsättning via Ledningskollen, www.ledningskollen.se

• Gilla
  • Haha
fusion och 9 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Kanske inte svar på din fråga men jag tycker mig ha läst att enda sättet att vara säker på att man gjort vad man ska för att inte själv räknas som ansvarig är att begära kabelutsättning via Ledningskollen, www.ledningskollen.se
Det har jag också gjort.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag använde nyligen ledningskollen och fick veta var fibern låg. Sedan grävde jag av den på ett annat ställe.

När de lagade den frågade jag killen som var här om det var han som såg till att uppdatera kartan. Nä inte inte på tomten, svarade han, där har vi inga kartor som stämmer. Där är det ditt ansvar och du får hålla koll på plastbandet som ligger strax ovanför fibern.

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag använde nyligen ledningskollen och fick veta var fibern låg. Sedan grävde jag av den på ett annat ställe.

När de lagade den frågade jag killen som var här om det var han som såg till att uppdatera kartan. Nä inte inte på tomten, svarade han, där har vi inga kartor som stämmer. Där är det ditt ansvar och du får hålla koll på plastbandet som ligger strax ovanför fibern.
Ja, detta låter rimligt och korrekt. Ledningarna på din fastighet är inte deras ansvar. Om de inte har ledningsnätet/rättighet, dvs den går över din fastighet och försörjer andra fastigheter.

Låter helt galet att ha kartor om de inte stämmer. Jag skulle känna mig otroligt frustrerad i din sits vet dock inte hur det borde gå till rent juridiskt men spontant så tycker jag Open infra ska vara ansvariga.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A
Jag har använt ledningskollen för att markera ut el och vatten. Det har varit exakt och inga frågetecken kring giltighet inom fastigheten. Det verkar som vanligt att fiberbolagen kör sitt eget race. Vad ska annars meningen med ledningskollen vara?

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag hade nog kontrat med "Då hyr jag en svets och löser det själv, förutsätter att ni fortsatt är ansvariga för driftavbrott på min hemmasvetsade skarv om jag är kvalitetsansvarig för er kabelförläggning"

• Gilla
  • Haha
fusion och 26 till
  • Laddar…
C
Antar att du är den enda som är drabbad?
Jag skulle be dem komma dit och fixa och sedan bestrida fakturan när/om den kommer.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Antar att du är den enda som är drabbad?
Jag skulle be dem komma dit och fixa och sedan bestrida fakturan när/om den kommer.
Jamen jag håller med, den.måste ju lagas iaf.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Deras normala förfarande är att de skickar en länk till ett dokument som du måste signera innan de kan skapa en arbetsorder. Där tar du på dig att stå för kostnaden för arbetet enligt en halvluddig prislista, om de inte hittar bevis på att felet är deras. Uppförsbacken blir rätt stor om man sedan inte vill betala.

• Gilla
Henkepen
  • Laddar…

Bästa svaret

Uppförsbacken blir inte så stor eftersom enda sättet att få betalt för en bestriden faktura är att driva ärendet i tingsrätten. Dokumentera visa karta mot fiber och sedan så finns det riktlinjer hur djupt det ska ligga oftast ligger fibern dessutom för grunt mot gällande praxis. Inte en chans att de driver ärendet till tingsrätten och i princip noll risk för fällande dom om du dokumenterat allt. Jag har tidigare drivit entreprenadföretag och vi har grävt av felaktigt uppmärkt fiber ett tiotal ggr och sedan alltid bestridit eventuell faktura pga att deras arbete / karta ej är fackmannamässigt utförd. Inget ärende har drivits vidare och konsumentskyddet för dig är långt mycket större. Lycka till

• Gilla
  • Älska
jarlh och 53 till
  • Laddar…
Husbyggarresan Husbyggarresan skrev:
Uppförsbacken blir inte så stor eftersom enda sättet att få betalt för en bestriden faktura är att driva ärendet i tingsrätten. Dokumentera visa karta mot fiber och sedan så finns det riktlinjer hur djupt det ska ligga oftast ligger fibern dessutom för grunt mot gällande praxis. Inte en chans att de driver ärendet till tingsrätten och i princip noll risk för fällande dom om du dokumenterat allt. Jag har tidigare drivit entreprenadföretag och vi har grävt av felaktigt uppmärkt fiber ett tiotal ggr och sedan alltid bestridit eventuell faktura pga att deras arbete / karta ej är fackmannamässigt utförd. Inget ärende har drivits vidare och konsumentskyddet för dig är långt mycket större. Lycka till
Låter bra. Jag tyckte det kändes väldigt tungt att skriva på något där man i princip tar tar på sig skulden i förväg, vilket säkert gör att de flesta betalar. Fast för TS låter det ju hoppfullt med dina erfarenheter.

Själv vägrade jag skriva på något alls och efter lite tjat kom de ändå och fixade. Än har ingen faktura kommit.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag grävde också av min fiber kabel för några dagar sedan , surt men bara att utnyttja ditt försäkringsbolag och ta självrisken.

Jag orkar helt enkelt inte bråka om rätt eller fel som gjorts , eftersom allting inom tomtgräns är fastighetsägarens ansvar. Vilket rent ut sagt betyder att fiber killarna kan göra det så enkelt för sig själva som möjligt vid utförande. Vilket tydligt är fallet hos mig!

enligt robust fiber är rek djup på villa tomt 30cm , min ligger 10cm.

• Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tack för tipsen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.