Hur det än går, så se till att du får en ritning med dragning och djup.
Har en IP-only kabel som går över min gårdsplan, till vårt hus och till grannen.
Tog 3 ärenden hos Ledningskollen och ett par hit till IP-only innan de kom ut och mätte ut kabeln....
Nu har jag det på egen ritning....

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Kosyer Kosyer skrev:
Minimal chans till extra ersättning. Vägrar du så ansöker dem om ledningsrätt och du får acceptera ersättningen dem kommer fram till.
Fast har de en alternativ väg de kan ta så är det inte så lätt att få ledningsrätt för genvägen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast har de en alternativ väg de kan ta så är det inte så lätt att få ledningsrätt för genvägen.
Helt korrekt, missade att de fanns en annan väg.

F Frasse10 skrev:
Oj, kul med så många diskussioner.
En liten uppdatering, anledningen till att de vill gå över min tomt för att komma vidare till ytterligare två fastigheter är att det är ett stort stenrös med gigantiska stenar som de annars skulle behöva runda, gissningsvis ca 300m extra istället för att bara gå över min tomt som blir ca 50m.
Jag pratade med personen på företaget som kommer att utföra grävningen och han nämnde att man får alltid en liten ersättning av nätägaren för att de får nyttja och gräva på fastigheten. Han uppskattade det till att jag skulle få ca 700kr(wooow) för de 50m jag lånar ut.
Men jag ska nog slå en signal till fiberleverantören för att snällt diskutera frågan vidare.
Säg att de måste förlägga kabeln längs med din tomtgräns, det måste väl bli en kortare väg än alternativet?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är det tomt du senare kanske ville bygga ett hus på eller något så är det ju solklart nej. är det mark som inte går använda till något så får du ändå tänka på att det skall fram grävmaskin som förstör och det kostar ju lite att återställa så en skälig ersättning är nog inte fel.

• Gilla
maela
  • Laddar…
Jag skulle inte fått med på kablar igenom min tomt. Det finns ingen uppsida för mig som tomtägare. De kan dessutom gå runt.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Eric Ericsson
F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
Du måste säkerställa att ni tecknar ett ledningrättavtal eller servitut som belastar din fastighet. Detta av två skäl. 1. Om du eller en framtida ägare av din fastighet råkar av misstag skada fibern måste det vara reglerat vem som är ansvarig för kostnader och återställning av din tomtmark vid en reperation. För detta intrång kan/ skall du begära en årlig ersättning. Storleken på ersättningen skall stå i partiet med intrångets omfattning, påverkan och risk. 2. Du eller framtida ägare måste känna till att det finns en fiberkabel på din tomt och att ni därigenom inte kan gräva/plantera växter eller annat som skulle kunna skada fibern eller kanalisationen. Skulle en skada ske som du orsakat kan du bli ersättningsskyldig för reparationen. Det är för dessa risker/ begränsning i nyttjande av din tomtmark som du skall få ersättning för. Sen måste du begära ett inmätningsprotokoll som visar på karta vart exakt förläggningen har skett. Detta + avtalet skall du lägga tilsammans med dina övriga fastighetshandlingar. Vid en ev framtida försäljning är det viktigt att inte glömma informera den nya ägaren om detta. Har för mig att du kan söka på Jordbruksverket för att hitta avtalsförslag. Jag hade aldrig tagit en engångsrabatt på anslutningssvgiften om jag tecknat ett avtal då inskränkningen på fastighet gäller flera år framåt. Ytterligare ett tipps är att sätta ut beständig märkning vart fiber/kanalisationen går så minskar man risken för att skada om du själv behöver gräva i framtiden. Tänk oxå på att den dragning de vill göra inte korsar andra befintliga kablar eller rör till din fastighet då det kan försvåra om du skulle behöva reparera/ byta ut dessa i framtiden. Sorry långt svar men en hel del att tänka på rent juridiskt och som blir ett långvarigt intrång som belastar din fastighet under lång tid framöver. // Eric

• Gilla
TorbjornP och 3 till
  • Laddar…
F Frasse10 skrev:
Det finns något som heter ledningsrätt mer info här:
Ledningsrätt | Lantmäteriet (lantmateriet.se)

F Frasse10 skrev:
Oj, kul med så många diskussioner.
En liten uppdatering, anledningen till att de vill gå över min tomt för att komma vidare till ytterligare två fastigheter är att det är ett stort stenrös med gigantiska stenar som de annars skulle behöva runda, gissningsvis ca 300m extra istället för att bara gå över min tomt som blir ca 50m.
Jag pratade med personen på företaget som kommer att utföra grävningen och han nämnde att man får alltid en liten ersättning av nätägaren för att de får nyttja och gräva på fastigheten. Han uppskattade det till att jag skulle få ca 700kr(wooow) för de 50m jag lånar ut.
Men jag ska nog slå en signal till fiberleverantören för att snällt diskutera frågan vidare.
Väg in de nackdelar som fiberdragning över din tomt kan ge. Utöver att den begränsar utnyttjandet av din tomt för all framtid så blir du skadeståndsskyldig om du skulle skada fibern. Du bör se till att den förlägges på ett erforderligt djup och med signalremsor över.
Har sett exempel på ytligt lagda fiber som markägaren råkat gräva i vilket kostat honom stora pengar. Föreslår att du förhandlar bort ev. ersättningskrav så det inte blir en förlustaffär för dig.

F Frasse10 skrev:
Vilket trams. Släpp fram fibern utan utan ersättning.

• Arg
  • Gilla
j1be och 1 till
  • Laddar…
Om du nu går med på att de drar fibern över din tomt, få då med i avtalet att de gräver ner den djupare än de där 30 cm som de brukar ha på tomtmark. Inte roligt ifall du skulle råka gräva av den i framtiden. Själv skulle jag kräva mins 1 meters djup samt vara hemma när de gräver och se så de verkligen gick ner på rätt djup

Eric Ericsson
D Dinjo skrev:
Vilket trams. Släpp fram fibern utan utan ersättning.
....och va beredd på att ta konekvenderna om en skada sker. Ja visst kan man se juridik som " trams" men är oftast de som få ta konsekvensen av dåligt omdömme.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
nikasp
B Bonzo2000 skrev:
Som jag skrev så jobbar inte ”mitt” företag på det viset, dvs vi drar inga kablar över någon annans tomt för att ansluta en granne. Däremot drar vi ledningar över privatägda fastigheter och då betalar vi ut ersättning till fastighetsägaren.

Vi är ett bolag som är rätt hårt hållet av våra ägare och hi har rätt stora krav på att inte särbehandla någon.
Däremot skulle vi aldrig heller göra något utan rätt tillstånd eller utan att betala ut ersättning, även om den i många fall kan anses vara högst symbolisk.
Hur lyckas ni ens få igenom såna avtal om ersättningen är högst symbolisk? Det är ju bara en gigantisk nackdel för den som låser upp sin mark för ”evig tid”? Är ersättningen väldigt låg finns ju ingen anledning att gå med på sånt. Har ni otroligt slipade säljare eller hur går det till?

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Om det gäller en normal 'villa' tomt kan det innebära problem med framtida byggnationer och planteringar, så tänk efter före.
Det var ju det jag skrev ;)

nikasp nikasp skrev:
Hur lyckas ni ens få igenom såna avtal om ersättningen är högst symbolisk? Det är ju bara en gigantisk nackdel för den som låser upp sin mark för ”evig tid”? Är ersättningen väldigt låg finns ju ingen anledning att gå med på sånt. Har ni otroligt slipade säljare eller hur går det till?
I botten för alla avtal expropieringslagen. Där finns allt reglerat. Grundtanken är att ingen enskild ska tjäna på att det byggs infrastruktur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.