M MrDizzy skrev:
Hur mycket man ev bråkar om ersättning beror ju på VAR på tometen de kan tänkas vilja dra fibern till den andra fastigheten.
Är det i utkanten av ens fastighet och inte genar in så skulle jag åtminstone begära mindre än om de ska in på tomten.

Dessutom skulle jag kräva att i avtalet/servitutet ska det så att ägaren av fibern är skyldig att stå för alla kostnader för återställande av gräsmattor / häckar etc etc både nu och i framtiden om de behöver gräva an nån anledning.
Såklart. OM de nu tvunget ska gå över tomtmark så bör de hålla sig i utkanten. Hade de rört sig om en ledningsrätt hade de behövt motivera något annat väldigt väl. Jag hade inte under några omständigheter diskuterat belastning på min egen fastighet eftersom alla fastigheter kan nås från gata.

Edit: jag är så egocentrerad att jag trodde det var svar till mig men inser att det är svar till TS:D
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Såklart. OM de nu tvunget ska gå över tomtmark så bör de hålla sig i utkanten. Hade de rört sig om en ledningsrätt hade de behövt motivera något annat väldigt väl. Jag hade inte under några omständigheter diskuterat belastning på min egen fastighet eftersom alla fastigheter kan nås från gata.

Edit: jag är så egocentrerad att jag trodde det var svar till mig men inser att det är svar till TS:D
Merparten av fiberägare vill också tillämpa det, använd markyta utanför en fastighets "tomtyta". Men det är mycket stor skillnad på tätort och landsbygd.
Så utan en helhetsbild av ts frågeställning går det inte ge något svar.
 
M MrDizzy skrev:
Hur mycket man ev bråkar om ersättning beror ju på VAR på tometen de kan tänkas vilja dra fibern till den andra fastigheten.
Är det i utkanten av ens fastighet och inte genar in så skulle jag åtminstone begära mindre än om de ska in på tomten.
Om det gäller ett vinstdrivande företag som bara är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt finns det väl ingen anledning att vara snäll. De är inte vanligtvis inte snälla. Kolla upp alla problem dom folk har med bolag som IP-Only så borde du inse att det inte finns en enda anledning att vara snäll mot dem. Exemplet IP-Only är knappast ens ett seriöst företag med tanke som de behandlar sin kunder. När det gäller sådana bolag tycker jag att man ska försöka få så bra ersättning som möjligt.

Sen skiter de ofta i anslutningsavgiften. Själv tackade jag nej till fiber just för att det var IP-Only och jag hört så mycket negativt om dem (bland annat här på Byggahus). Det roliga är att de då i sin marknadsföring la mycket vikt på hur dyrt det skulle bli ifall man ändrade sig och ville ansluta i framtiden. Skrämselpropaganda helt enkelt. Det var för några år sedan och det skulle kostat ca. 20k då. Tre gånger efter det så har jag fått nya erbjudanden från dem, varje gång några tusen billigare, senaste var på 9,9k.
 
  • Gilla
Be Ferole
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Merparten av fiberägare vill också tillämpa det, använd markyta utanför en fastighets "tomtyta". Men det är mycket stor skillnad på tätort och landsbygd.
Så utan en helhetsbild av ts frågeställning går det inte ge något svar.
Jag är ändå under uppfattningen att de allra flesta fastigheter på landsbygden har en väg som leder fram till fastigheten men det finns såklart olika situationer.
 
M Manfreds skrev:
Jag är ändå under uppfattningen att de allra flesta fastigheter på landsbygden har en väg som leder fram till fastigheten men det finns såklart olika situationer.
Visst är det så, men marken ägs ganska ofta av privatpersoner längs med en väg, många kan det bli, eller Trafikverket som väghållare.
I tätorter är det nästan bara kommun på allmän mark och Trafikverket som man söker tillstånd hos, betydligt enklare i de flesta fall. Skriver av erfarenhet;)
 
Jo, men nu pratade vi om tomtmark. Det försöker man att undvika.
 
A
När jag beställde fiber fick jag skriva på ett papper om att jag godtog dragning över min fastighet till min andra fastighet, på lappen stog det något om kompensation, var inte många kronor.
Lite roligt att man kan få ersättning för det.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
strike strike skrev:
Det där med ersättning är svårt, tänk om alla hade sagt "min mark är helig och här får ni absolut inte gå, men fiber vill ja ha helst gratis mem kan ta 50% rabatt på anslutningen"
Om alla skulle säga så, hade det inte funnits någon utbred infrastruktur av el/tele/fiber ledningar till hushåll runt om i landet.
Tänk på det när man surfar med fiber hemma en stor del av era grannar har tillåtit att dra fram fiber på deras mark för att kunna komma till just dig. Sen att tänka på alla fiberföreningar som jobbat ideellt och brinner för fiber till byn som oftast inte har någon ekonomi har inte betalat ut någon ersättning alls till alla dem markägare dem har passerat för att kunna få ut fiber till hushåll på landsbygden.

Men så klart så skall ju den som gräver ned fibern ha en dialog med berörd fastighetsägaren om hur och om det ens är möjligt att kunna passera fastigheten utan att göra för stor inverkan på marken ifråga.
Ersättningen som erbjuds ligger oftast i samma nivå med vad tex lantmäteriet bedömer att marken är värd. Med det sagt säger jag inte att det alltid är så här
utomlands drar man oftast vid vägarna för att det blir lättast för alla här nere hänger fibern i stolpar istället mycket lättare en att gräva och skriva avtal med varje markägare
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M maria01 skrev:
utomlands drar man oftast vid vägarna för att det blir lättast för alla här nere hänger fibern i stolpar istället mycket lättare en att gräva och skriva avtal med varje markägare
Skulle säga att det finns mkt få fördelar med luftledningar, och att du likväl behöver rättighet för en ledning i luften. Själva markintrånget kan väl förvisso bli mindre i vissa fall, men just fiber är ett väldigt litet ingrepp när den lägga i mark.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Visst är det så, men marken ägs ganska ofta av privatpersoner längs med en väg, många kan det bli, eller Trafikverket som väghållare.
I tätorter är det nästan bara kommun på allmän mark och Trafikverket som man söker tillstånd hos, betydligt enklare i de flesta fall. Skriver av erfarenhet;)
Ja all mark ägs ju av någon. Förstår inte riktigt poängen.
 
Eller så säger man NEJ, inte på min mark. och så skaffar man mobilt bredband istället
 
  • Gilla
  • Haha
Puhnallen och 2 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Det bildas ledningsrätter för fiber på landsbygden hela tiden. Ledningshavare får bland annat bidrag från post- och telestyrelsen. Jag har förståelse för fastighetsägare som inte vill ha ledning över sin tomt, om det finns uppenbart bättre alternativ. Sen är väl inte alla ledningshavare kända för smidiga förhandlingar. Jag har lite sympati för ledningshavare som försöker göra större intrång än vad som behövs och använder utpressningstaktiker. Då tycker jag ledningsrätt är ett bra alternativ för alla inblandade.
Jag pratar generellt så klart så skall ju hela processen va smidig för alla parter. Ledningägaren måste va lyhörd på markägarna föra en gynnsam dialog för att jobba fram det bästa alternativet för båda parter, är det ogynsamt och ställer till besvär för markägaren som om man går på någons tomtmark så bör man undvika det så klart. Har inte mycket för dem ledningsägare som stångas och hotar sig fram över marker och tycker att man bara är till besvär, då är helt klart ledningsrätt ett bra alternativ för att får en oberoende part i diskussionen. Ang PTS stöd så kan bidraget användas till ledningsrätt men det är fel att tvingar sig fram för att ledningsägaren säger så och blir lättast för dem, det håller oftast inte så bra i en förhandling, utan kräver ett bra krav varför man skall gå exakt så, speciellt om det finns alternativa vägar, tex redan belastad del av annan infrastruktur tex.
 
P Plutus skrev:
Eller så säger man NEJ, inte på min mark. och så skaffar man mobilt bredband istället
Helt klart allt är frivilligt, men att tänka på att den mobilmast du vill ha 5G ifrån kräver både el och fiber för att fungera, det är dock helt lugnt i tätbebyggt områden men svårare på landsbygden då hamnar man oftast på privata marker.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J
F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
Ingångsvärdet är givetvis NEJ, sen börjar förhandlingen.
 
M Manfreds skrev:
Ja all mark ägs ju av någon. Förstår inte riktigt poängen.
Jo, inom tätort får man generellt tillstånd av kommun och i princip även Trafikverk, två parter och inga ersättningar på allmän mark.
På landsbygd behöver du tillstånd av varje fastighetsägare och där vissa vill ha ersättning och en helt annan administration.
Är två helt olika sätt att hantera.
Om du levererat några tusen anslutningar med de två olika förutsättningarna förstår du "poängen".;)
 
  • Gilla
Tystnad och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.