20 275 läst · 165 svar
20k läst
165 svar
Fiber, tappar uppkoppling för jämnan
Ja, det gissas friskt i tråden utan att man vet vilka enheter det är.😉J Jocke Best skrev:
Det som gav mig ett frågetecken var, om det är en Google Wifi ansluten till Intenon inte sjutton har den ett gammalt 100 Mbit/s interface? Verkar ju sitta en gammal switch med 100 Mbit/s portar mellan Intenon och Google Wifi, eller tänker jag fel? Om så bort med ski...ten.
Är det bara att byta ut eller måste jag först prata med Telia?
J Jimpalimpa83 skrev:
C:\WINDOWS\system32>tracert 37.156.192.50
Tracing route to sunet.se [37.156.192.50]
over a maximum of 30 hops:
1 2 ms 2 ms 2 ms 84-217.141-1.customers.ownit.se [84.217.141.1]
2 5 ms 6 ms 6 ms sunet.se [37.156.192.50]
Trace complete.
C:\WINDOWS\system32>tracert 37.156.192.50
Tracing route to sunet.se [37.156.192.50]
over a maximum of 30 hops:
1 2 ms 2 ms 1 ms 192.168.86.1
2 4 ms 4 ms 3 ms 84-217.141-1.customers.ownit.se [84.217.141.1]
3 8 ms 8 ms 11 ms sunet.se [37.156.192.50]
Trace complete.
Förslag öppna två stycken "cmd.exe" fönster där du kör följande konstant:
"
ping /T 84.217.141.1
"Och
"
ping /T 37.156.192.50
"Observera om, och vilka "ping" som slutar svara när det blir problem. Om det går, observera WAN och LAN1 indikatorerna också vid samma tillfälle. Om 84.217.141.1 fungerar utan problem så ligger troligen problemet hos ISP:n om den däremot slutar fungera så är det alltifrån ISP:ns router, fibernät eller något riktigt lokalt.
För övrigt så är koppling direkt till Inteno:n den konfiguration som har minst sannolikhet för strul. Bortsett från att Microsoft Windows är skit rent säkerhetsmässigt.
Nätägaren (Telia?) och tjänsteleverantören (Ownit ie Telenor) lär bara bry sig om Inteno:n och fiberuttaget. Den känsliga ingående fibern verkar sitta säkert bakom plåtgallret.J Jimpalimpa83 skrev:
Skall man byta Inteno:n får man kolla upp VLAN och vilka taggar som skall till i konfiguration.
Den vita enheten till höger är ett rent optiskt fiberuttag vad jag vet. Ingen elektronik där mao. Den vänstra vita enheten med lysdioder är en switch med troligtvis en rund lågspäningskontakt till vänster och en SFP modul som sticker upp höger med inpluggad fiberkontakt.lutorm skrev:
"Fibermodem" är för övrigt en mediaomvandlare även om den till sin strikta funktion innuti faktiskt är ett modem.
Om det inte löser sig, prova köp en ny strömadapter till mediaomvandlaren jag hade samma problem med min inteon och fick tipset av en kund som är ISP. har för mig jag köpte min på claes ohlsson.
Ownit var super, innan dom vart uppköpta av telenor sen tog dom bokstavligen över 2 månader att svara på frågor om PL och när dom la mig bakom cgnat nät var det droppen och jag bytte leverantör till Axbyte och nu fungerar allt igen.
Ownit var super, innan dom vart uppköpta av telenor sen tog dom bokstavligen över 2 månader att svara på frågor om PL och när dom la mig bakom cgnat nät var det droppen och jag bytte leverantör till Axbyte och nu fungerar allt igen.
Sen om du vill monitorera en stund kan jag rekommendera https://www.pingplotter.com/download/ eller liknande för något mer avancerad test. då den är i trial så kan man alltid köra den i "sandbox"
nja, om man försöker komma åt något "nytt" annars cache DNS lokalt i datorn, som han beskriver att det försvinner under möten är det således inte DNS.Ymer skrev:
Avg ping 158, där är boven. Speciellt eftersom du pratar om att videomöten är kass. Videomöten kräver bättre ping. Ownit har rätt, det är inget fel hos dom.J Jimpalimpa83 skrev:
Sen är frågan vilken enhet som spökar, men eftersom det funkar klockrent till datorn så gissar jag på routern.
Prova resetta den till fabriksinställningar. Kan ju vara DNS... Alternativt dålig firmware.
Jag hade dessutom kopplat direkt från fiberkonverter till router om möjligt och hoppat alla andra steg. Själv kör jag Unifi direkt från konvertern in på WAN, ping på 2 ms.
Redigerat:
För mig så ser det ut som TS har det kopplat följande:
-> Inkommande fiber -> Switch ->
Det som kallas Switch här är även en mediakonverterare och den vita boxen som sitter till höger innehåller ingen aktiv teknik utan är bara en liten ask där inkommande fiber är terminerad. Lätt att bli förvirrad om man inte är så värst insatt.
Switchen är programmerad med olika VLAN där olika portar används av olika saker. Exempelvis Bredband, IPTV och IPTelefoni. Det är inte en Router.
Mitt råd är att koppla bort Google Wifi och ta den nätverkskabeln och koppla direkt i din dator och se om allt fungerar stabilt då. Kör ett möte med någon, alternativt om du låter packetstats.com ligga igång. Du ska i princip aldrig se över 200ms.
Det är okej att ha någon liten spik ibland men inte på flera tusen! Då är det något fel. Anledningen till att det kan bli en liten spik ibland beror på att ICMP inte är ett prioriterat protokoll och kan ibland bli nedprioriterat vid tung belastning inne i din Internetleverantörsnät.
-> Inkommande fiber -> Switch ->
Det som kallas Switch här är även en mediakonverterare och den vita boxen som sitter till höger innehåller ingen aktiv teknik utan är bara en liten ask där inkommande fiber är terminerad. Lätt att bli förvirrad om man inte är så värst insatt.
Switchen är programmerad med olika VLAN där olika portar används av olika saker. Exempelvis Bredband, IPTV och IPTelefoni. Det är inte en Router.
Mitt råd är att koppla bort Google Wifi och ta den nätverkskabeln och koppla direkt i din dator och se om allt fungerar stabilt då. Kör ett möte med någon, alternativt om du låter packetstats.com ligga igång. Du ska i princip aldrig se över 200ms.
Det är okej att ha någon liten spik ibland men inte på flera tusen! Då är det något fel. Anledningen till att det kan bli en liten spik ibland beror på att ICMP inte är ett prioriterat protokoll och kan ibland bli nedprioriterat vid tung belastning inne i din Internetleverantörsnät.
Enda med packetstats är att man inte kan se PL (Packet Loss) vilket kan och ofta är bidragande orsak.Kendobendo skrev:För mig så ser det ut som TS har det kopplat följande:
-> Inkommande fiber -> Switch ->
Det som kallas Switch här är även en mediakonverterare och den vita boxen som sitter till höger innehåller ingen aktiv teknik utan är bara en liten ask där inkommande fiber är terminerad. Lätt att bli förvirrad om man inte är så värst insatt.
Switchen är programmerad med olika VLAN där olika portar används av olika saker. Exempelvis Bredband, IPTV och IPTelefoni. Det är inte en Router.
Mitt råd är att koppla bort Google Wifi och ta den nätverkskabeln och koppla direkt i din dator och se om allt fungerar stabilt då. Kör ett möte med någon, alternativt om du låter packetstats.com ligga igång. Du ska i princip aldrig se över 200ms.
Det är okej att ha någon liten spik ibland men inte på flera tusen! Då är det något fel. Anledningen till att det kan bli en liten spik ibland beror på att ICMP inte är ett prioriterat protokoll och kan ibland bli nedprioriterat vid tung belastning inne i din Internetleverantörsnät.
Jag tror det räcker med att se om spikarna har försvunnit. Det finns mer avancerade verktyg att använda men det hela ska vara något som är enkelt som TS kan använda sig av utan krav på mer kunskapJ Jörgen Brandelius skrev:
Fast nu far du väl med osanning. 150 i ping är inte ett problem för videomöten och är garanterat inte orsaken till hans problem.E enoch85 skrev:Avg ping 158, där är boven. Speciellt eftersom du pratar om att videomöten är kass. Videomöten kräver bättre ping. Ownit har rätt, det är inget fel hos dom.
Sen är frågan vilken enhet som spökar, men eftersom det funkar klockrent till datorn så gissar jag på routern.
Prova resetta den till fabriksinställningar. Kan ju vara DNS... Alternativt dålig firmware.
Jag hade dessutom kopplat direkt från fiberkonverter till router om möjligt och hoppat alla andra steg. Själv kör jag Unifi direkt från konvertern in på WAN, ping på 2 ms.
Däremot så borde han inte ha så hög ping med en fiber uppkoppling (såvida inte sunet’s koppling till ping servern är riktigt usel men det får vi anta att den inte är).
Det han beskriver låter som packet loss men vad orsaken till det är låter jag vara osagt.