20 275 läst · 165 svar
20k läst
165 svar
Fiber, tappar uppkoppling för jämnan
Så Inteno:n är en switch med VLAN funktion rakt av? Kan Jimpalimpa83 pluggat i sin kontakt i fel port med tanke på att det är "LAN2" som lyser ?A AndersS skrev:
Antar att det är en SFP som sticker ut ovanpå Inteno:n.
Någon kanske har ställt något tungt ovanpå fibern..M merbanan skrev:
Men bra att veta vad WAN indikatorn står för. Blinkar den vid aktivitet? båda riktingarna?
Manual för vad som verkar vara Inteno 6846:
https://www.dna.fi/documents/753910...RevE.pdf/bc4ab8b7-b2f6-463c-08a6-d0ff6ec05e00 - Configuration Manual XG6846 Revision E (2017-03-24)
Redigerat:
Är dessa siffror med kabel instoppad eller trådlöst?J Jimpalimpa83 skrev:
Testet blr göras kabelansluten. Om google puckarna har två portar bör du kunna koppla in dig i den google-puck som är ansluten till Intenton. Annars kopplar du dig rakt in i intenton.
TS bild på Inteno.
Normalt ansluts port LAN1 och den blinkar grönt utifrån att det pågår trafik åtminstone hos operatörer jag känner till. TS har något anslutet till LAN2 men ts får svara på vad det är.
Till LAN1 finns inget anslutet, varför inte fråga till ts.
Normalt ansluts port LAN1 och den blinkar grönt utifrån att det pågår trafik åtminstone hos operatörer jag känner till. TS har något anslutet till LAN2 men ts får svara på vad det är.
Till LAN1 finns inget anslutet, varför inte fråga till ts.
Jag hade liknande problem med min Google WiFi soon jag aldrig lyckades lösa. Fick ny router med Telia som helt enkelt eliminerade problemet.
En galet enkel felsökning är att köpa en lååång Cat6 kabel dit du behöver den. 25-50 meter, koppla in direkt mot fiber och kör så någon dag. Om det funkar perfekt vet du att själva internetuppkopplingen är bra. Sen kopplar du in en enhet i taget. Sist Google WiFi... Tror att du kommer att upptäcka då till slut att Google WiFi suger...
En galet enkel felsökning är att köpa en lååång Cat6 kabel dit du behöver den. 25-50 meter, koppla in direkt mot fiber och kör så någon dag. Om det funkar perfekt vet du att själva internetuppkopplingen är bra. Sen kopplar du in en enhet i taget. Sist Google WiFi... Tror att du kommer att upptäcka då till slut att Google WiFi suger...
Sedan är det ju det där med Goolag och spionprogramvara.
Börja med 4:an. Fungerar det så är det fel i någon/några av övriga komponenter. Fungerar det inte är det antingen uppkopplingen (ISP eller fiberoperatören) eller mediaomvandlaren (fiberboxen).J Jimpalimpa83 skrev:
Viktigast är att "Varning Felia (x)" inte lyser rött.
spikplanka skrev:@Jimpalimpa83
Om du har kopplat datorn direkt till mediaomvandlaren så kan du I MS-Windows kommandoprompt ("cmd.exe") kan du skriva "tracert 37.156.192.50" och posta vad du får ut?
(info)
Innehåller switchen fiber-till-trådat omvandlingen?
Har mediaomvandlaren några lysdioder så att du kan se status?