J Jimpalimpa83 skrev:
[media]
Bilden togs bort?

Men, så här ser det ut hos mig, fiberbox->Router Asus RT-AC2900->dator via cat6 kabel.
Jag har 500 lina men min USB-Ethernet adapter har svårt att behålla USB3-kopplingen så jag får lite sämre fart.
Resultat från en hastighetstest av internetuppkoppling med 3 ms ping, 333,56 Mbps nedladdningshastighet och 326,41 Mbps uppladdningshastighet.
Skärmdump av ett nätverkstest som visar en genomsnittlig ping på 25.7 ms och en stabilitet anmärkt som "Great", med min och max ping på 24 respektive 40 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jhgbgvvvgvvkh
  • Laddar…
Skärmdump av en webbplats som övervakar pingvärden, med genomsnittligt ping på 156,6 ms, max på 8595 ms och minsta på 30 ms. Stability: Great.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
min har liknande värden (pendlar mellan 20 och 50), men plötsligt bryts uppkopplingen och PING blir 9999
 
  • Gilla
cillan
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Bilden togs bort?

Men, så här ser det ut hos mig, fiberbox->Router Asus RT-AC2900->dator via cat6 kabel.
Jag har 500 lina men min USB-Ethernet adapter har svårt att behålla USB3-kopplingen så jag får lite sämre fart.
[bild]
[bild]
fungerar Asus RT-AC2900 som både Mediaomvandlare (om man vill ha ut tex telefon och tv) och Router?
 
J Jimpalimpa83 skrev:
fungerar Asus RT-AC2900 som både Mediaomvandlare (om man vill ha ut tex telefon och tv) och Router?
Enligt manualen stödjer den VoIP & IPTV, men jag använder inget av det så ...
Inställningssida för IPTV-konfiguration på en ASUS-router, med val för ISP-profil, IPTV-STB-port och anpassade applikationsinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Jimpalimpa83
Om du har kopplat datorn direkt till mediaomvandlaren så kan du I MS-Windows kommandoprompt ("cmd.exe") kan du skriva "tracert 37.156.192.50" och posta vad du får ut?
(info)

Innehåller switchen fiber-till-trådat omvandlingen?

Har mediaomvandlaren några lysdioder så att du kan se status?
 
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
Är det så här det är kopplat?

Diagram över nätverksanslutning: Fiber till mediaomvandlare, till switch via nätverkskabel, vidare till Google WiFi, som ansluter trådlöst till TV och dator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
exakt så. Men jag har också testat att kopplat kabel direkt mellan router och dator med samma problem.
Ska testa att koppla ur router och köra direkt mellan Switch och dator
 
  • Gilla
Gnomenreigen
  • Laddar…
Så här ser det ut i mediaskapat. Switch till vänster och fiber till höger.
Har inte hunnit se om lampan slutat blinka vid avbrott
 
  • Ett mediaskåp med en switch till vänster och fiberanslutningar till höger. Några lampor på switchen lyser grönt och orange. Kablar märks med rumsnamn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vänstra burken är bredbandsdelare/switch.
Direkt efter den måste du ha en router om inte din ISP tillåter/delar ut flera IP-adresser.

Bredbandsdelare -> router -> switch-> dator, etc
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Okey tack. Blir lite förvirrad av alla förslag :)
Vilket av följande fungerar? Har fått förslag på samtliga
1) fiber -> bredbandsdelare -> router -> switch -> dator
2) fiber -> bredbandsdelare -> router -> dator
3) fiber -> bredbandsdelare -> dator
4) fiber -> dator

Nu kör jag alternativ 2)
 
  • Gilla
Jhgbgvvvgvvkh
  • Laddar…
J Jimpalimpa83 skrev:
Så här ser det ut i mediaskapat. Switch till vänster och fiber till höger.
Har inte hunnit se om lampan slutat blinka vid avbrott
Switchen i skåpet med MAC adress 44-04-37-xx-xx-xx är registrerat till "Inteno Broadband Technology AB" iaf.
Switchen är riktigt sparsam med statuslysdioder minst sagt. Frågan är om "WAN" slutar lysa om fibern strular. Men för att få rätt på vad lysdioden "WAN" egentligen står för så är modellbeteckning och manual för switchen i skåpet avgörande. Bäst vore en helt separat mediaomvandlare som visar länk, duplex, aktivitet på sina statuslysdioder. Så att man kan se vad som verkligen pågår direkt.

Uppdaterad nätverkskarta över hur det ser ut:
Schematisk nätverkskarta som visar fiberkabel ansluten till en switch, som är ansluten till Google WiFi med nätverkskabel samt trådlöst till dator och WiFi-till-TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oavsett koppla datorn direkt till "switchen" förbi allt annat. Och kör "tracert" enligt ovan i cmd.exe "kommandoprompten". (antar att du bara kör MS-Windows..)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Bredbandsdelare -> router
Vad är en bredbandsdelare om det inte är en router?
 
J Jimpalimpa83 skrev:
Okey tack. Blir lite förvirrad av alla förslag :)
Vilket av följande fungerar? Har fått förslag på samtliga
1) fiber -> bredbandsdelare -> router -> switch -> dator
2) fiber -> bredbandsdelare -> router -> dator
3) fiber -> bredbandsdelare -> dator
4) fiber -> dator

Nu kör jag alternativ 2)
Koppla in datorn direkt till den där vita enheten aka "switchen" i skåpets vänstra sida. Som för övrigt är en switch vad jag kan bedöma.

Angående begrepp. Det som sitter i skåpet är vad jag kan se en switch, ingen "bredbandsdelare". Den s.k. "Google WiFi" är en åtkomstpunkt för WiFi dvs "Access Point" (AP). En "router" skyfflar trafik mellan olika nätverk på IP nivå, inte Ethernet nivå Således uppfyller ingen av enheterna det kravet om det inte är en Network Address Translation (NAT).

En fundering är om det är tjänsteleverantören (ISP), "switchen" i skåpet, eller "Google WiFi" som delar ut IP adresser i ditt nätverk. OM enheterna krigar om detta så KAN det förklara problemet. Lämplig diagnostik är att se vilka av dessa som har "DHCP" aktiverat. Endast EN enhet på normala hemmanätverk bör ha detta aktiverat.
 
  • Gilla
Zumpan och 2 till
  • Laddar…
Inteno delar inte ut några IP-adresser, den avslutar fiberdelen och beroende av operatör så används portarna i switchen för olika tjänster, men för ts så finns en port vanligtvis port 1 som en router ansluts till, antingen från ISP eller egen burk.
Inteno är en vanlig burk hos bl.a. Telia och Telenor men med olikhetet i programvara.
 
  • Gilla
Zumpan och 2 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Switchen är riktigt sparsam med statuslysdioder minst sagt. Frågan är om "WAN" slutar lysa om fibern strular. Men för att få rätt på vad lysdioden "WAN" egentligen står för så är modellbeteckning och manual för switchen i skåpet avgörande.
WAN slocknar om fibersignalen försvinner men det låter långsökt att det är det som är felet. För att felsöka så bör man koppla datorn med kabel direkt in i mediakonvertern. Det är mycket mer sannolikt att något stör wifi-signalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.